Lämpömittari
Lämpömittari
Laitetaan nyt tämäkin tuunaus:
Eli tankin kaalisoppalaatikko on valjastettu moottori-instrumentoinnin tarpeisiin,
Tällä tavalla voi ajamisen sijaan keskittyä vilkuilemaan vähänväliä huolestuneena mittaristoa.
Eli tankin kaalisoppalaatikko on valjastettu moottori-instrumentoinnin tarpeisiin,
Tällä tavalla voi ajamisen sijaan keskittyä vilkuilemaan vähänväliä huolestuneena mittaristoa.
Re: Lämpömittari
No nyt! Tästä toteutuksesta mielellään lisää tietoa ja kuvia....tuollaista "lentokonemittaria" katsellut muutaman kerran maailmalta, mutta jälleen jäänyt haaveiluasteelle. Mistä mittaat lämmön ja mistä löysit tuohon anturit?
Re: Lämpömittari
ÄLYTTÖMÄN HIENO KEKSINTÖ PEUKKU SILLE ja lisäkuvia
Re: Lämpömittari
Käytettyjä mittareita löytyy tuurilla esim. ebaysta kun kyttää tarpeeksi kauan.
esim. hakusanoilla: CHT (cylinder head temperature) gauge, dual gauge.
http://www.ebay.ie/sch/i.html?_odkw=ins ... cat=169484
Hinta oli muutamia kymppejä.
Tai sitten uusi:
http://www.aircraftspruce.com/menus/in/westach_cht.html
(Varmaan löytyy lähempääkin kuin ameriikasta, mutta tuo tuli ensimmäisenä hakutuloksena vastaan.)
Sopivaa J-tyypin termoelementti lankaa löytyi sattuman kaupalla omista varastoista...
Virallisesti anturi kuuluis olla sytytystulpan alla, mutta laitoin sen ylimmäisen/etummaisen kannenpultin alle
kai sekin käy melkein yhtä kuumana.
Sieltä teflonpäällysteinen anturijohto kiertää etukautta sylinterinkannen rivan väliin ja kaasuttimen alta kaasuvaijeria pitkin tankin alle.
(Tunnistus tehtävä: Mistä pyörästä kaasutin on peräisin... ) Uusi kansi painettu wiraapeli hommina hydromuovaus-puristimessa.
esim. hakusanoilla: CHT (cylinder head temperature) gauge, dual gauge.
http://www.ebay.ie/sch/i.html?_odkw=ins ... cat=169484
Hinta oli muutamia kymppejä.
Tai sitten uusi:
http://www.aircraftspruce.com/menus/in/westach_cht.html
(Varmaan löytyy lähempääkin kuin ameriikasta, mutta tuo tuli ensimmäisenä hakutuloksena vastaan.)
Sopivaa J-tyypin termoelementti lankaa löytyi sattuman kaupalla omista varastoista...
Virallisesti anturi kuuluis olla sytytystulpan alla, mutta laitoin sen ylimmäisen/etummaisen kannenpultin alle
kai sekin käy melkein yhtä kuumana.
Sieltä teflonpäällysteinen anturijohto kiertää etukautta sylinterinkannen rivan väliin ja kaasuttimen alta kaasuvaijeria pitkin tankin alle.
(Tunnistus tehtävä: Mistä pyörästä kaasutin on peräisin... ) Uusi kansi painettu wiraapeli hommina hydromuovaus-puristimessa.
Re: Lämpömittari
Okei...että se tosiaan toimii tuollaisella lankatyyppiselläkin anturilla, kun itse mistään tietämättömänä luulin että tuollainen mittari tarvitsee jonkun hienon "hi-tech" anturin jota ei löydä kuin wanhasta vinkasta yms. lentokoneesta
Ebaysta itsekkin noita ihmettelin, kun piti kelkkaan löytää pakokaasulämpömittari ja pääasiassa tuli tosiaan näitä lentokonemittereita vastaan (ps. jos jollain pölyyntyy hylyssä legendaarinen kotimainen Pakotemp-mittari 2 sylinteriselle, niin saa vinkata )
Kaasariarvoitukseen....mikä ihmeen intian k-68 tuo on? Ei osaa kyllä heittää mistä peräisin
Ebaysta itsekkin noita ihmettelin, kun piti kelkkaan löytää pakokaasulämpömittari ja pääasiassa tuli tosiaan näitä lentokonemittereita vastaan (ps. jos jollain pölyyntyy hylyssä legendaarinen kotimainen Pakotemp-mittari 2 sylinteriselle, niin saa vinkata )
Kaasariarvoitukseen....mikä ihmeen intian k-68 tuo on? Ei osaa kyllä heittää mistä peräisin
Re: Lämpömittari
Terve
Eiköhän tuo ole "romu enkelin" kaasutin...
Eiköhän tuo ole "romu enkelin" kaasutin...
Re: Lämpömittari
juu,
Intian royal enfieldin lisenssikopio mikunista.
Intian royal enfieldin lisenssikopio mikunista.
Re: Lämpömittari
Tuo tuplamittari on kyllä hieno instrumentti, haluan vastaavan myös itselleni
Re: Lämpömittari
..on tosiaan hieno mittari..jos joku löytää kanavan mistä löytää.voisin itsekin hankkia...
Re: Lämpömittari
Määkin oon mukana jos löytyy
Re: Lämpömittari
Joo, komia on mittari. Kompakti ja selkeä ja ennen kaikkea sopii hyvin tyyliin.
Tuota noin, millasilla jännitteillä tuo kuvan mittari toimii?
Tuota noin, millasilla jännitteillä tuo kuvan mittari toimii?
Re: Lämpömittari
Tämäntyyppinen mittari ei tarvitse varsinaista käyttöjännitettä ollenkaan,
tarvittava pieni jännite syntyy anturissa itsessään:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Termopari
tarvittava pieni jännite syntyy anturissa itsessään:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Termopari
Re: Lämpömittari
Ok. Termoparit kyllä tuttuja ihan työn puolesta, mutta johtotettuna aina logiikoille. Enpä olis hoksannut, että tuossa mittauksessa riittää sen verran jännitettä ja puhtia,että toimii ilman apusähköjä.SamiH kirjoitti:Tämäntyyppinen mittari ei tarvitse varsinaista käyttöjännitettä ollenkaan,
tarvittava pieni jännite syntyy anturissa itsessään:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Termopari
Re: Lämpömittari
Mittari itsessään on kiertokäämi tyyppiä ihan kuin tavalliset paneelimittarit,
mittarin sisäistä vastusta ei ole tullut mitattua,
arvelen että ehkä normaalia alhaisempi?
Takana lukee että käytä 8 ohmista J-tyypin anturia, sen mukaan sitten pätkäisin sopivan mittaiset
anturijohdot.
mittarin sisäistä vastusta ei ole tullut mitattua,
arvelen että ehkä normaalia alhaisempi?
Takana lukee että käytä 8 ohmista J-tyypin anturia, sen mukaan sitten pätkäisin sopivan mittaiset
anturijohdot.
Re: Lämpömittari
Oliskohan DC 3 :ssa tuollainen ollut..noita näyttäis vielä olevan myynnissäkin, kaikki Cessnan tyyppisiin oli aika kalliit, mutta wanhoihin isoihin koneisiin jotkut edullisiakin..tiedä sitten saisko pelaa...
Re: Lämpömittari
Hyvä löytö, taitaa olla melko identtinen, siihen vielä rinnalle tämmöinen:
http://www.ebay.ie/itm/Differential-Pre ... 2c995025e0
Niin voi säätää kaasareiden balanssin ajaessa...
http://www.ebay.ie/itm/Differential-Pre ... 2c995025e0
Niin voi säätää kaasareiden balanssin ajaessa...
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Lämpömittari
Kyllähän nuo mittarit ois ihan mukavia vekottimia. Onhan mie noista säädöistäkin kaikenlaista nähny ja kuullu mutta itellä on kuningasajatuksena joskus viritellä molemmille pytyille palamispainemittarit, iha semmone köyhänmiehen versio, mutta ihan luotettava. Tuossa kun huvikseni googlettelin ni jossain hayabusassa oltiin siellä sadan kilon kantturoissa, mitähän urressa mahtas olla? 20-30kiloa?? Tuo palamispainehan se varmaan olis se oikea kriteeri, näistä mitään ymmärrä mutta kuullu että isoissa moottoreissa palamispaine on kai säädön lähtökohta.
Sitte on veilä toinen hullu ajatus laittaa tärinämittaus... Mitähä järkee siinä muute olis, eikös tuo urre tärise ihan tarpeeks jo muutenkin.
Ehkä joskus laitan tai sitten en. Oisha se kyllä aika leuhka. Tekis oikein kunnon koetaulun, olis nopeutta, amppeereita, voltteja painetta, lämpötilaa, värinää ym,ym vähän sieltä sun täältä.
Sanomattakin selvää, että ehä siinä mitään järkee oo mutta
Sitte on veilä toinen hullu ajatus laittaa tärinämittaus... Mitähä järkee siinä muute olis, eikös tuo urre tärise ihan tarpeeks jo muutenkin.
Ehkä joskus laitan tai sitten en. Oisha se kyllä aika leuhka. Tekis oikein kunnon koetaulun, olis nopeutta, amppeereita, voltteja painetta, lämpötilaa, värinää ym,ym vähän sieltä sun täältä.
Sanomattakin selvää, että ehä siinä mitään järkee oo mutta