6V kärjetön ja laiha kipinä?
6V kärjetön ja laiha kipinä?
Kertokaa sähkön tietäjät missä vikaa, kun venäläinen kärjetön 12b/6b sytytys antaa 6V tuplapuolan napoihin vain 4,2-2,4V Fluken tallentamana? Kipnä heikko ja käynnistyvyys 0. 
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Onko puola ehjä? Kannattaa mitata millasia ohmeja se puola näyttää. Jos on oikosessa maihin niin virtaa varmaankin kulkee normaalia enempi, eikä jaksa nostaa jännitettä.
Ja onko se kärjetön ehjä ja millaista jännitettä löytyy sen syöttöpuolelta?
Ja onko se kärjetön ehjä ja millaista jännitettä löytyy sen syöttöpuolelta?
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Neukkku/Ukraina kärjettömissä on monesti se virtalukolta tuleva johto juotettu kiinni samaan nastaan kuin johto joka menee puolalle.
Poksi siis imee oman käyttövirtansa tuosta sivusta, eikä varsinaisesti ruoki puolaa. Puola ottaa aina virtaa sen mitä kykenee koska on ns suorassa kytkennässä.
Mitäs jos vetäsis suoraan akulta puolalle oman johdon kokeeksi? Jättää kuitenki kärjettömän maajohdon kii?
Mitäs jos vetäsis suoraan akulta puolalle oman johdon kokeeksi? Jättää kuitenki kärjettömän maajohdon kii?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Kannattaisi kokeilla jollain toisella puolalla tai mitata mitä se puola sitä virtaa oikein naukkaa...jotenkin kuulostaa että puola vuotaa maihin...tai sitten syöttöjohdoissa on jossain tosi heikko kontakti joka patoaa kisun tulon..
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Kiitos kaikille vihjeistä. Mitataan, kokeillaan ja palataan asiaan:)
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Morjens,
minä jouduin vaihtamaan virtalukon tänä keväänä tuosta samasta syystä, virtaa ei riittänyt käynistymiseen.
Onneksi löytyi omista varastoista uudehko vähän käytetty tilalle. Vielä kun vois ajella.
Timo
minä jouduin vaihtamaan virtalukon tänä keväänä tuosta samasta syystä, virtaa ei riittänyt käynistymiseen.
Onneksi löytyi omista varastoista uudehko vähän käytetty tilalle. Vielä kun vois ajella.
Timo
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Kannattaa pistää rele väliin, ei tartte kierrättää puolan sähköjä virtalukon kärkien kautta.
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Jos haluaa että sähköt ei katoa sytytys piiristä niin kannattaa kytkennät tehdä niin että vain valot menee alkuperäisen virtalukon kautta ja kytkeä sytytys virtapiiri suoraan puolalle omalla virtalukolla.
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Mää tein just mitä Ripa kirjotti , enää ei virrat katoo.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Eikös tuo TimoS:n rele väliin tyyli ole kuitenkin kätevämpi.
Ei tavita monia virtalukkoja eikä avaimia ja sammutuskin toimii ihan kääntämälle se ainokainen virta-avain OFF-asentoon.
Ei tavita monia virtalukkoja eikä avaimia ja sammutuskin toimii ihan kääntämälle se ainokainen virta-avain OFF-asentoon.
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Kätevämpi tietenkin käyttää alkuperäistä kytkentää mutta ainakin minulla on ollut aina ongelmia alkuperäisen virtalukon kanssa. Kun uuden alkuperäisen virtalukon korjaa niin se saattaa jopa toimiakin jonkin aikaa. 
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Mulla on penkin alla niin sanottu päävirtakatkasia heti akun jälkeen, siitä avainta kääntämällä lähtee virrat eteenpäin ja oma johto sytkälle .Lampun päältä laitan valot ja avain aina painettuna pohjaan,
Kun sammutan käännän vaan päävirran poikki samalla sammuu kaikki eikä mistään tuu häviöitä .
Ei se niin vaikeeta oo avainta kääntää ja relettä en laita tulee vaan liikaa vikapaikkoja mahdollisimman helpot johdotukset niin pelaa.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Olen erottanu pyörän sähköt toisistaan (yleensä mun pärrät on saapunu kasoina tontille). Sytkä omaksi virtapiiriksi, ajovalo omaksi, parkit omaksi, lataus omaksi ja loput lisäryönät omaksi piiriksi. Kun käry käy vika rajautuu ja fixaus käy äkkiä. Päävirtakytkin on erikseen millä akun - napa irtoaa maasta. Johtosarjat peräkärryn metritavarasta ja virtalukkoja en ole käyttäny, katkaisijoilla vaan.
Lähti taas rönsyileen, mutta tämmöstä se on....
Lähti taas rönsyileen, mutta tämmöstä se on....
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Minulla mene eteen sytkäjohto, parkeille ja valoille eli 3 johtoa. Taakse menee 2 johtoa parkille ja jarruvalolle. Näissä vanhoissa voi laittaa vaikka 2 johtoa eteenpäin ja 1 taaksepäin kun laki ei vaadi muuta kun valkoista valoa eteenpäin ja taakse punainen valo. Tässä omassa on oman turvallisuuden takia jarruvalo ja kunnon valot edessä. Laturi ja jarruvalo on kytketty sytkäjohtoon.
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Kaikki kytkennät 6 V Uralin kytkentäkaavion mukaan.
Sytkälle vaan yks ylimääräinen johto .
Mitä vähemmän ja poikkeavuuksia kytkennöissä sen helpompi vikoja hakee.
Ural hommattu -99 ja samat kytkennät koko ajan,ku laitoin järjettömän täyty syöttö virta muuttaa muualta . Sekin tehtiin penkalla.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Kiitokset vinkeistä ja ohjeista, kipinät löytyi, ja koko sydeemi kärsi ilmeisesti vain huonosta kontaktista.
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Minullakin oli pari volttia kateissa eikä kipinää löytynyt. Uudet kaapelit akuilta niin kipinä ilmestyi taas. 
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Omaan Koo:hon tein sähköt uusiksi ja kaikki pääpiirit tein 2,5mm2 pihalla. Piuha on tehonkestoiltaan ylimitoitettuja, mutta kun tuo jännite on se 6V niin paksulla piuhalla varmistetaan sähkön kulku ja maksimi jännitteet sinne missä sitä tarvitaan.
Lisänä on sitten vielä sulakerasia ja jokaiselle erillispiirille oma sulake. Jos tulee oikosia niin eipä pala johtosarja ja sulake korkkaa vain ongelmapiiristä.
Lisänä on sitten vielä sulakerasia ja jokaiselle erillispiirille oma sulake. Jos tulee oikosia niin eipä pala johtosarja ja sulake korkkaa vain ongelmapiiristä.
Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?
Olin perävaunukaapeli miehiä..yksi pääsulake akun -lähdössä(poistettuna toimii päävirtakytkimenä).akulta yksi johto omaan Wanhaan virtalukkoon josta suoraan jako minireleiden (3 kpl) syottö+. Erillinen virtalukko istuimen vieressä josta kytkentä vain sytytykselle ja laturille. Oma virtalukko ohjaa ohjausvirrat releille joista kytkentä kulutuksiin (wanhassa virtalukossa on myös se oma sulake ,jonka oikkuilut vaikuttaa vain valojen/töötin ym. ei niin elintärkeiden toimintaan) .Katkaisijoita ei ole kun yksi mopon valonvaihtaja/töötti tyylinen, jossa valonvaihtaja tiputtaa ohjauksen lyhyiden releestä ja kytkee pitkien releen, ja maadottaa töötin. siinä kaikki....





