6V kärjetön ja laiha kipinä?

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja viilari »

Kertokaa sähkön tietäjät missä vikaa, kun venäläinen kärjetön 12b/6b sytytys antaa 6V tuplapuolan napoihin vain 4,2-2,4V Fluken tallentamana? Kipnä heikko ja käynnistyvyys 0. :o
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

Onko puola ehjä? Kannattaa mitata millasia ohmeja se puola näyttää. Jos on oikosessa maihin niin virtaa varmaankin kulkee normaalia enempi, eikä jaksa nostaa jännitettä.

Ja onko se kärjetön ehjä ja millaista jännitettä löytyy sen syöttöpuolelta?
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4313
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Neukkku/Ukraina kärjettömissä on monesti se virtalukolta tuleva johto juotettu kiinni samaan nastaan kuin johto joka menee puolalle.
juotettu.JPG
juotettu.JPG (19.07 KiB) Katsottu 6411 kertaa
Poksi siis imee oman käyttövirtansa tuosta sivusta, eikä varsinaisesti ruoki puolaa. Puola ottaa aina virtaa sen mitä kykenee koska on ns suorassa kytkennässä.

Mitäs jos vetäsis suoraan akulta puolalle oman johdon kokeeksi? Jättää kuitenki kärjettömän maajohdon kii?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8269
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kannattaisi kokeilla jollain toisella puolalla tai mitata mitä se puola sitä virtaa oikein naukkaa...jotenkin kuulostaa että puola vuotaa maihin...tai sitten syöttöjohdoissa on jossain tosi heikko kontakti joka patoaa kisun tulon..
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja viilari »

Kiitos kaikille vihjeistä. Mitataan, kokeillaan ja palataan asiaan:)
Avatar
Säätäjä
300
300
Viestit: 396
Liittynyt: 20.09.2007 17:52
Paikkakunta: Pukkila

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja Säätäjä »

Morjens,
minä jouduin vaihtamaan virtalukon tänä keväänä tuosta samasta syystä, virtaa ei riittänyt käynistymiseen.
Onneksi löytyi omista varastoista uudehko vähän käytetty tilalle. Vielä kun vois ajella. :angry-tappingfoot:
Timo
Avatar
TimoS
900
900
Viestit: 930
Liittynyt: 10.02.2009 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja TimoS »

Kannattaa pistää rele väliin, ei tartte kierrättää puolan sähköjä virtalukon kärkien kautta.
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Jos haluaa että sähköt ei katoa sytytys piiristä niin kannattaa kytkennät tehdä niin että vain valot menee alkuperäisen virtalukon kautta ja kytkeä sytytys virtapiiri suoraan puolalle omalla virtalukolla.
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2349
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro .
Mää tein just mitä Ripa kirjotti , enää ei virrat katoo.
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

Eikös tuo TimoS:n rele väliin tyyli ole kuitenkin kätevämpi.
Ei tavita monia virtalukkoja eikä avaimia ja sammutuskin toimii ihan kääntämälle se ainokainen virta-avain OFF-asentoon.
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Kätevämpi tietenkin käyttää alkuperäistä kytkentää mutta ainakin minulla on ollut aina ongelmia alkuperäisen virtalukon kanssa. Kun uuden alkuperäisen virtalukon korjaa niin se saattaa jopa toimiakin jonkin aikaa. :mrgreen:
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2349
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Mulla on penkin alla niin sanottu päävirtakatkasia heti akun jälkeen, siitä avainta kääntämällä lähtee virrat eteenpäin ja oma johto sytkälle .Lampun päältä laitan valot ja avain aina painettuna pohjaan,
Kun sammutan käännän vaan päävirran poikki samalla sammuu kaikki eikä mistään tuu häviöitä .
Ei se niin vaikeeta oo avainta kääntää ja relettä en laita tulee vaan liikaa vikapaikkoja mahdollisimman helpot johdotukset niin pelaa.
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4313
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Olen erottanu pyörän sähköt toisistaan (yleensä mun pärrät on saapunu kasoina tontille). Sytkä omaksi virtapiiriksi, ajovalo omaksi, parkit omaksi, lataus omaksi ja loput lisäryönät omaksi piiriksi. Kun käry käy vika rajautuu ja fixaus käy äkkiä. Päävirtakytkin on erikseen millä akun - napa irtoaa maasta. Johtosarjat peräkärryn metritavarasta ja virtalukkoja en ole käyttäny, katkaisijoilla vaan.

Lähti taas rönsyileen, mutta tämmöstä se on....
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Minulla mene eteen sytkäjohto, parkeille ja valoille eli 3 johtoa. Taakse menee 2 johtoa parkille ja jarruvalolle. Näissä vanhoissa voi laittaa vaikka 2 johtoa eteenpäin ja 1 taaksepäin kun laki ei vaadi muuta kun valkoista valoa eteenpäin ja taakse punainen valo. Tässä omassa on oman turvallisuuden takia jarruvalo ja kunnon valot edessä. Laturi ja jarruvalo on kytketty sytkäjohtoon.
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2349
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Kaikki kytkennät 6 V Uralin kytkentäkaavion mukaan.
Sytkälle vaan yks ylimääräinen johto .
Mitä vähemmän ja poikkeavuuksia kytkennöissä sen helpompi vikoja hakee.
Ural hommattu -99 ja samat kytkennät koko ajan,ku laitoin järjettömän täyty syöttö virta muuttaa muualta . Sekin tehtiin penkalla.
Ural M-61 , Ural M-63
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja viilari »

Kiitokset vinkeistä ja ohjeista, kipinät löytyi, ja koko sydeemi kärsi ilmeisesti vain huonosta kontaktista.
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Minullakin oli pari volttia kateissa eikä kipinää löytynyt. Uudet kaapelit akuilta niin kipinä ilmestyi taas. :)
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

Omaan Koo:hon tein sähköt uusiksi ja kaikki pääpiirit tein 2,5mm2 pihalla. Piuha on tehonkestoiltaan ylimitoitettuja, mutta kun tuo jännite on se 6V niin paksulla piuhalla varmistetaan sähkön kulku ja maksimi jännitteet sinne missä sitä tarvitaan.

Lisänä on sitten vielä sulakerasia ja jokaiselle erillispiirille oma sulake. Jos tulee oikosia niin eipä pala johtosarja ja sulake korkkaa vain ongelmapiiristä.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8269
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: 6V kärjetön ja laiha kipinä?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Olin perävaunukaapeli miehiä..yksi pääsulake akun -lähdössä(poistettuna toimii päävirtakytkimenä).akulta yksi johto omaan Wanhaan virtalukkoon josta suoraan jako minireleiden (3 kpl) syottö+. Erillinen virtalukko istuimen vieressä josta kytkentä vain sytytykselle ja laturille. Oma virtalukko ohjaa ohjausvirrat releille joista kytkentä kulutuksiin (wanhassa virtalukossa on myös se oma sulake ,jonka oikkuilut vaikuttaa vain valojen/töötin ym. ei niin elintärkeiden toimintaan) .Katkaisijoita ei ole kun yksi mopon valonvaihtaja/töötti tyylinen, jossa valonvaihtaja tiputtaa ohjauksen lyhyiden releestä ja kytkee pitkien releen, ja maadottaa töötin. siinä kaikki....
Vastaa Viestiin