miksi kuumenee
-
rallireino
- 25

- Viestit: 37
- Liittynyt: 16.05.2012 11:22
miksi kuumenee
pönttö kuumenee liikaa toiseen puoleen verratuna mikä vikana eli toinen sylinteri vasemman jalan puoleinen
Re: miksi kuumenee
Kaasuttimien synkkaus( toinen pytty tekee duunit toinen on pekkasilla, eli luistien tarkka säätö jotta molemmat nousee samaan aikaan) , Vettä toisessa kaasuttimessa( vetää seokset laihalle) venttilit vuotaa/kantaa ( vetää seokset laihalle) Jostain syystä toisen pytyn sytytysennakko liian alhainen(riippuu sytkän mallista ,mistä johtuisi) Polttoainehana antaa toiselle kaasuttimelle huonosti tavaraa (vetää laihalle)tässä muutama vaihtoehto..
Re: miksi kuumenee
Jatketaan: Puristuksia puuttuu, kansipahvi vuotaa, kipinä huono, tulppa tukossa, bensanpinta pielessä.
Eli ensin säädä venttiilit ja mittaa puristukset, se on helpoin pää. Sitten kipunapuolen varmistus, vaihda vaikka kamat puolelta toiselle. Ja viimeiseksi sen vaikeimman = bensapuolen kimppuun.
Eli ensin säädä venttiilit ja mittaa puristukset, se on helpoin pää. Sitten kipunapuolen varmistus, vaihda vaikka kamat puolelta toiselle. Ja viimeiseksi sen vaikeimman = bensapuolen kimppuun.
Re: miksi kuumenee
Eli sama asia yksinkertaisesti:rallireino kirjoitti:pönttö kuumenee liikaa toiseen puoleen verratuna mikä vikana eli toinen sylinteri vasemman jalan puoleinen
- katso tulppien väri, onko samanlaiset? Jos ei, niin säädä kaasarien neulat, jos ei riitä niin vaihda suuttimia.
- synkkaa kaasarit:
Nosta pyörä keskituelle, käynnistä moottori, nelonen pesään ja vauhdiksi vaikka 80km/h.
lukitse kaasukahva tähän nopeuteen liimapuristimella.
Ota vasemman pöntön tulpanjohto irti tulpasta => kuinka nopeasti takapyörä kulkee oikealla sylinterillä?
Laita vasemman pöntön tulpanjohto takaisin ja irroita oikea => kulkeeko takapyörä yhtä nopeasti vasemmalla sylinterillä?
Jos ei, niin säädä vaijerien pituudet niin, että kulkevat!
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: miksi kuumenee
Omassa koossa kärjellisessä sytkäennakko ero oli 5 astetta ja toinen puoli kuumeni aivan älyttömästi. Vika poistui kun asensin kärjettömän.
Re: miksi kuumenee
No mutta se ilmeisin...
Kuuman pytyn kaasarin tiiviste vuotaa, eli saa liikaa ilmaa (= laihalla).
Kuuman pytyn kaasarin tiiviste vuotaa, eli saa liikaa ilmaa (= laihalla).
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: miksi kuumenee
Tuolta colortunelle vaihtoehto seosten säätöön.
dnepr-kiev.com/spare-parts/air-fuel-mixture-meter-KS-1-1569
dnepr-kiev.com/spare-parts/air-fuel-mixture-meter-KS-1-1569
- Liitteet
-
- _DSC0015-800x600.jpg (50.08 KiB) Katsottu 7335 kertaa
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
- separaattori
- 2000

- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Re: miksi kuumenee
Tekis mieli tilata toi arpaletin seossäätöaparaatti.
Oliko jollakin taas kokemuksia firmasta (huonoja?)
Oliko jollakin taas kokemuksia firmasta (huonoja?)
Rust in piece
- asiantuntija
- 500

- Viestit: 571
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: miksi kuumenee
Itse mietin omassa K pyörässä laittaa takanen ilmaan ja pykälä päälle ajokiertoksilla katsoa infrapuna lämpömittarilla käyrien lämpötila eroa ja säätää sen mukaan kaasuvaijerilla bensan määrät samoiksi ja lämpötilat myös. Onko toimiva ajatus?
K-750 M
Re: miksi kuumenee
Imukurkun jäätymisen eroista näkee myös hyvin onko kaasarit pikkukaasuilla balanssissa..... 0..1-2 deg kelillä kun suhaa, niin huurre kivasti indikoi kuinka alipaine käyttäytyy... varsinkin jos pitkä imukurkku.
Infrapunamittarilla on kiva tarkastella eg pakokäyrien ja kansien lämpötiloja, josta voi sitten päätellä eri asioita.
Mutta tuosta kuumenemisesta että normaaliajossa tulee pystyä kansiventtiilkoneessa pitämään pohkeita "EasyRider" oloisesti venttiilikoppien päällä ilman että poppaa. Jos pohkeita polttaa, on ilmeisesti sytkä liika myöhäisellä... siis juu juu, myöhäisellä.
Infrapunamittarilla on kiva tarkastella eg pakokäyrien ja kansien lämpötiloja, josta voi sitten päätellä eri asioita.
Mutta tuosta kuumenemisesta että normaaliajossa tulee pystyä kansiventtiilkoneessa pitämään pohkeita "EasyRider" oloisesti venttiilikoppien päällä ilman että poppaa. Jos pohkeita polttaa, on ilmeisesti sytkä liika myöhäisellä... siis juu juu, myöhäisellä.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Re: miksi kuumenee
Ei ole!asiantuntija kirjoitti:Itse mietin omassa K pyörässä laittaa takanen ilmaan ja pykälä päälle ajokiertoksilla katsoa infrapuna lämpömittarilla käyrien lämpötila eroa ja säätää sen mukaan kaasuvaijerilla bensan määrät samoiksi ja lämpötilat myös. Onko toimiva ajatus?
Bensamäärät säädetään alakierroksilla tyhjäkäyntiruuveilla, keskikierroksilla luistinneuloilla ja yläkierroksilla suuttimilla.
(Tämä ohje perustuu oletukseen, että bensapinnat, suuttimien koot yms. "perusasetukset" ovat kunnossa.)
Kaasuvaijereilla synkronoit pytyt käymään "samalla nopeudella", ettei toinen pytty jarruta ja toinen "ryntäile".
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
- asiantuntija
- 500

- Viestit: 571
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: miksi kuumenee
eikös tämä ehdottamani konsti juuri synkronoi isommalla vaihteella mittarin näyttäessä 75km/h sylinterit käymään samalla teholla, ollaan kuitenkin vielä alueella jossa luisti/neula näyttelee osuutta eikä pelkkä suutin.
K-750 M
Re: miksi kuumenee
Kyyllä…
Sinä tosin ehdotit bensan ja käyrien lämpötilojen säätöä kaasuvaijereilla. Siitä ei ole takeita, että pöntöt on ”synkronissa” jos käyrien lämpötilat on samat.
Tuolla pikkaisen aikaisemmin oli juttua sylintereiden synkronoinnista.
Sinä tosin ehdotit bensan ja käyrien lämpötilojen säätöä kaasuvaijereilla. Siitä ei ole takeita, että pöntöt on ”synkronissa” jos käyrien lämpötilat on samat.
Tuolla pikkaisen aikaisemmin oli juttua sylintereiden synkronoinnista.
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
- asiantuntija
- 500

- Viestit: 571
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: miksi kuumenee
Mietin tarkemmin, eikö olisi parempi laittaa luistit toimimaan tasan ja neulan korkeudella pelata polttoaine määrää ajokierroksilla.
K-750 M
Re: miksi kuumenee
Juuri näin. Tarjoiltava ilmamäärä pitää olla sama molemmilla puolin. Eri tavoin toimivia luisteja ei saa säädettyä mitenkään, järkevästi.
Ruiskukone mittaa sisään tulevaa ilmaa, kaasutin ei. Ruutta osaa annostella pensaa aktiivisesti ohi kiitävään ilmaan. Kaasarissa oikean annostelun arpominen jää omistajan vastuulle. Käytössä on nuo kolme (mitä timo sanoi) eli ruuvi, neula ja suutin.
Ruiskukone mittaa sisään tulevaa ilmaa, kaasutin ei. Ruutta osaa annostella pensaa aktiivisesti ohi kiitävään ilmaan. Kaasarissa oikean annostelun arpominen jää omistajan vastuulle. Käytössä on nuo kolme (mitä timo sanoi) eli ruuvi, neula ja suutin.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: miksi kuumenee
Tehdään niin kuin pyhä kirja opettaa " Konelan korjausopas Ural 650"
Sivu 15 ja siitä eteenpäin... >>>>>> näin se menee:
Re: miksi kuumenee
Uskila laita toi pyhäkirja tonne jäsenosioon tekninen tieto , tarvetta tuntuu olevan ja mielestäni ei sieltä löydy.
Ural M-61 , Ural M-63
- asiantuntija
- 500

- Viestit: 571
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: miksi kuumenee
Näen sieluni silmin kuinka pyörä horjahtaa pois keskituelta, viipottavan takarenkaan kieppuessa hurjasti. Seurauksena pyörää kaivetaan paistinlastalla irti naapurin piharakennuksen seinästä.Nosta pyörä keskituelle, käynnistä moottori, nelonen pesään ja vauhdiksi vaikka 80km/h.
lukitse kaasukahva tähän nopeuteen liimapuristimella.
Aika monessa rutkussa kaasarit balansoidaan alipainemittareilla. Sellainen on varmasti sovitettavissa näihinkin.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Re: miksi kuumenee
kun kerta..... nämä meidän vehkeet on semmoisia " sinnepäin " laitteita, joita ei millään saada optimaalisesti säätöihin kaikilla kierrosluku-ja kaasun asennoilla, niin jonninmoiseen kompromissiin on pakko tyytyä.
Ollatenkin mopoa ajellaan n. 1/4 --1/3 kaasulla pääsääntöisesti, jolloin ko asetulsella vaijerit on hyvä saada samaan asentoon. Elikkä mielestäni se 8 mm poranterä tms tappi kun työnnetään kaasarin kurkkuun ja säädetään vaijerien kireys tuolloin samaksi, aikaansaa parahultaisen perussäädön. . VIelä kun olet säätänyt tyhjäkäyntisuuttimet samaan asentoon ( sen 2 kierrosta auki ), katsonut että kaasarit on roskista vapaat...varmasti !.. varmistanut ettei ole imuvuotoja, säätänyt sytytyksen ja laittanut toimivat ( uudet ) tulpat.
Tällä samanoloisella kaasun asetuksella kun ajelee useita kilometrejä, simauttaa koneen lennosta, painaa kytkimen pohjaan ja pysäyttää menon. Ruuvaa tulpat irti ja hämmästele värit. Nosta tai laske neulaa tummuusasteen mukaan.
Tällä siis perusasetukset, tyhjäkäynninn säädät sitten erikseen perästäkäsin.
Näillä pitäisi pelata, eikä kuumia, ja pääsuuttimen kanssa ei pitäisi olla mitään probleemaa. se on jo tehtaalla mietitty.
Ja se että säädät sen sytytyksen rohkeasti tarpeeksi aikaiselle !... vaikka se mopo ei silloin ehkä niin helposti käynnistykkään......
Ollatenkin mopoa ajellaan n. 1/4 --1/3 kaasulla pääsääntöisesti, jolloin ko asetulsella vaijerit on hyvä saada samaan asentoon. Elikkä mielestäni se 8 mm poranterä tms tappi kun työnnetään kaasarin kurkkuun ja säädetään vaijerien kireys tuolloin samaksi, aikaansaa parahultaisen perussäädön. . VIelä kun olet säätänyt tyhjäkäyntisuuttimet samaan asentoon ( sen 2 kierrosta auki ), katsonut että kaasarit on roskista vapaat...varmasti !.. varmistanut ettei ole imuvuotoja, säätänyt sytytyksen ja laittanut toimivat ( uudet ) tulpat.
Tällä samanoloisella kaasun asetuksella kun ajelee useita kilometrejä, simauttaa koneen lennosta, painaa kytkimen pohjaan ja pysäyttää menon. Ruuvaa tulpat irti ja hämmästele värit. Nosta tai laske neulaa tummuusasteen mukaan.
Tällä siis perusasetukset, tyhjäkäynninn säädät sitten erikseen perästäkäsin.
Näillä pitäisi pelata, eikä kuumia, ja pääsuuttimen kanssa ei pitäisi olla mitään probleemaa. se on jo tehtaalla mietitty.
Ja se että säädät sen sytytyksen rohkeasti tarpeeksi aikaiselle !... vaikka se mopo ei silloin ehkä niin helposti käynnistykkään......
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Re: miksi kuumenee
Mahtaisi olla näky kun pyörä menee edellä ja kuski juoksee perässä ja huutaa: "Irina elä mee! En mie millään pahalla!!!"Uralrane kirjoitti: Näen sieluni silmin kuinka pyörä horjahtaa pois keskituelta, viipottavan takarenkaan kieppuessa hurjasti. Seurauksena pyörää kaivetaan paistinlastalla irti naapurin piharakennuksen seinästä.![]()
Mutta siis, Urali on niin raskas saada keskituelle, ettei se sieltä vahingossa aleskaan tule.
32 vuotta on minulla toiminut tuo menetelmä.
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: miksi kuumenee
Tuo on muuten härskin näköistä touhua omassa pyörässäni ajaa keskiseisontatuella
Ylipitkät kiinan takaiskarit kun roikottaa rengasta liian alhaalla, jolloin kumilimppu "murtaa" ihan hemmetisti ja vispilä pysyy just ja just koloissaan kun käsin pyörittelee rengasta ja ahdistaa aina siinä vispilän huonossa kohdassa + tähän päälle sopivasti vipottava bilikan 110 leveä crossikumi, niin jää muuten kaheksatkympit kokeilematta
Mutta tämähän onkin oma mokani kun tuollaisen siitä tein 
Re: miksi kuumenee
Liinalla iskarit lukkoon vaateriasentoon.....
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Re: miksi kuumenee
Mulla oli Urkissa se keskituki sellaista mallia että upposi miltei tonttiin kuin tonttiin. Tietty vaunupyörää ei varmaan ajateltu laitettavaksi tuelle. Pyöreä putki oli vain taivutettu päästään L -muotoiseksi. Sivutukea siinä ei ollut tietty ollenkaan, mutta rustasin siihen sellaisen soolokäyttöä ajatellen.
Tuo Ykän konsti kuullostaa hyvin pitkälle samalta mitä käytin, ja vieläpä menestyksellä.
Tuo Ykän konsti kuullostaa hyvin pitkälle samalta mitä käytin, ja vieläpä menestyksellä.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Re: miksi kuumenee
Kannattaa käyttää peruskaliota alustana...

Re: miksi kuumenee
...Mulla on jossakin dneprissäni semmoinen tappi takaswingissä, jossa ollut pyöreä kumilimppu, joka esti swingin karkaamisen tiettyä kulmaa alemmaksi. Ko limppu ottaa kiinni runkoon ajoissa. Moista kumia en ole siihen koskaan uudestaan laittanut... kun iskarit on ollut semmoista mallia kuiteskin jotka on päistään kiinni mopossa ja sisäinen akseli ehjä.
Ko tappi on vain vasemmalla puolella swingiä... ja siis taitaa olla vain yhdessä mopossani.... mikä lie evoluutiomalli ? Varmaan kehitetty kun Dnepropetrovskin Kolmannen Takaiskarikombinaatin ( D-III-Tk ) linjalta oli tullut useampi vaunulastillsta sutta, kun viisivuotistavoitteisiin ei muuten päästy, kun pari ekaa vuotta oltin keskitytty enempi vodkan nauttimiseen....mutta viisas Neuvostoinsinööri keksi hitsata tapin takahaarukkaan, ja susiversiot panttiin asennukseen.
Ko tappi on vain vasemmalla puolella swingiä... ja siis taitaa olla vain yhdessä mopossani.... mikä lie evoluutiomalli ? Varmaan kehitetty kun Dnepropetrovskin Kolmannen Takaiskarikombinaatin ( D-III-Tk ) linjalta oli tullut useampi vaunulastillsta sutta, kun viisivuotistavoitteisiin ei muuten päästy, kun pari ekaa vuotta oltin keskitytty enempi vodkan nauttimiseen....mutta viisas Neuvostoinsinööri keksi hitsata tapin takahaarukkaan, ja susiversiot panttiin asennukseen.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
- asiantuntija
- 500

- Viestit: 571
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: miksi kuumenee
Tyhmä kysymys liittyy joutokäynti kuumenemiseen pyöreäluistisilla vanhan mallisilla kaasuttimilla K-750. Pistin 8mm poranterillä luistit synkkaan ja 2 kierrosta joutokäyntisäätö ruuvia auki perus säätönä. Kone käy tosi hienosti ja vetää koko kierrosalueen takertelematta. Infrapuna lämpömittarilla on käyrät ja kannet ajon jäljiltä heti mitattuna kohdallaan, mutta vaihdepolkimen puolen käyrä lämpiää joutokäynnillä noin 240 ja toinen 160. Jos asiaa koittaisi helposti korjata niin pitäisikö seosruuvia kiristää jotta saisi vähemmän ilmaa ja rikkaamman seoksen vai vaikuttaako ruuvi suoraan bensan määrään ja avatessa rikastaa seosta. Ei viitsisi alkaa isompiin säätöhommiin kun käynti on moitteetonta ja hyvä käynnistyvyys.
K-750 M
Re: miksi kuumenee
k-65 kaasarissa ilmaruuvin kiristäminen rikastaa seosta. ruuvi säätelee ilman määrää.
- asiantuntija
- 500

- Viestit: 571
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: miksi kuumenee
Kyseessä on vanhempi kaasutin manni PZ 28 taitaa kuitenkin siinäkin säätää ilmaa? Eli kiinnipäin vähän/rikastuu ja kuumempi jäähtyy.
K-750 M
Re: miksi kuumenee
Tutulta näyttää keskituen malli. Ei sitä kalliota paljon näe täällä entisen merenpohjan paikkeilla. Savista lälliä vaan.Uskila kirjoitti:Kannattaa käyttää peruskaliota alustana...
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10







