6V LED valo

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3108
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

jupollo kirjoitti:Jollain oli led-taskulamppu teipillä kiinni ajovalona.
Itse asiassa tuossa satkun hintaluokassa löytyy aivan poskettoman tehokkaita filalrivaloja, joissa on ihkaoikee valokeilakin. Ja omilla akuillaan toimii tuntitolkulla. Saa pois päiväaikaan kun pikakiinnikkeellä kiinni tangossa.

Esim tuossa http://www.philips.co.uk/c-p/BF48L20BBL ... s-saferide on ihan tolkuttoman hyvä valo jopa 12V peruslyhtyyn verrattuna.
Suzuki VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
NeuVöru
300
300
Viestit: 338
Liittynyt: 24.10.2010 20:12
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja NeuVöru »

Ajattelin tehdä IC:n niin että siinä on 6 v järjestelmä Vapella. Ajovalopolttimoksi haluaisin saada led polttimen. Nykyistä 6 V hehkua ei ole mutta sen kuuluisi olla tämän näköinen. http://www.easthighway.com/uploads/prod ... b7d14f.jpg
Jos ledin voisi rakentaan ko kantaan niin hyvä olisi.
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Jotenki semmone olo että 6V maailma voi olla toimivakin jos huolehtii asiat kuntoon? 6V tasavista laturi on voimaton kampe, mutta yksinkertaisuudessaan varmahko. Projektipyörissä vastaan tulleet paskat mekaaniset säätimet, ikäloput akut, kuluneet laturit sekä erkkariviritys johdot ovat myrkyttäneet ihmisten mielet. Ja ihan syystäkin.

Plani on nyt...

Halogen 6V 35W
Kaikki muut polttimot ledejä
Vape 6V elektroninen lataussäädin
Laturiin uudet hiilet ja laakerit
Kärjetön sytkä
Sitkan 6V tuplapuola
Uusi normaali 6V akku (ei jättisuuri)
Hyvät johdot

Kesään mennessä 6V K750 ajossa ja todellisuus selvillä. Testausta tehdään tässä yhdessä pärrässä. Muut pärrät on toki 12V ;)
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8276
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tuohon sasun hyvään listaan lisäisin vielä..
Johdotus selkeäksi ja riittävän kokoisella johdolla..siis varsinkin 6V!
Kulutukseen menevät johdot siivotaan ylimääräisistä lenkeistä ja liitoksista. Johtojen poikkipinta-ala riittävän suureksi jännitehäviöiden poistamiseksi. Elintärkeille toiminnoille suorat ja varmat vedot..lataus ja sytkä, muut kuluttajat voi linkittää releiden kautta ja heikoille omille kytkimille vain ohjausvirtojen jakelu. Turhat sulakepesät pois..omissa mopoissa on vain yksi sulake! joka on myös päävirran katkaisin, jos haluaa voi elintärkeiden toimintojen jälkeisiä kuluttajia suojata yhdellä sulakkeella, mutta turhat sulakerasiat huonoilla kontakteilla on taas häiriökohteita ja hävittää jännitettä...näin olen asian ajatellut..
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2349
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

karppi kirjoitti:
Menty jo useamman vuoden eikä akseli kertaakaan prakannut.[/quote]

:o :-P
Tuo vuosi on muuten kerrassaan mainio mittayksikkö kertomaan laitteella ajetun matkan määrän..
Milloinkohan autokauppiaat ymmärtävät alkaa käyttämään tätä loistavaa määrettä myyntinsä edistämiseksi.. :shifty:[/quote]

:mrgreen: Moro .
(Ei muuten sovellu Wolkkarille)
Karppi eihän Uralit prakaa :lol: , ekkös just viimevuonna tehny pitkät lenkit ?
Montako remppaa teit lataukseen ym..
Moneltako pyörämerkiltä löytyy mainio mittayksikkö :whistle: sitä saa hakee.. :lol:
enhän muuten ajelis Uralilla.
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

Täällä vähän eriävä mielipide koskien sulakkeita. Mun mielestä yksikään sulake ei ole turha, vaan ne ovat ne proput mitkä hajoaa jos tulee vikaa. Sulakerasioita voi olla hyviä ja huonoja, nykyiset laattasulakerasiat mielestäni kontakteiltaan hyviä ja se sulakkeen tarkoitus on suojata sen takana olevia johdotuksia sekä toimilaitteita.

Jos käytössä vain yksi sulake niin silloin sen joutuu mitoittamaan maksimikuorman mukaan. Itselläni pääsulake heti akun vieressä ja sen perässä sulakerasia missä eri vyöhykkeille omat sulakkeet laskettuna kulutuksen mukaan. Nyt esim. takavalon piuhan oikari polttaa vain takavalon sulakkeen, mutta ei polta pääsulaketta eikä muita piirejä pimeäksi. Jos olis yksi sulake niin matkanteko loppuisi pääsulakkeen hajoamiseen ja tai johtojen palamiseen.

6V vehkeissä piuhojen koko hyvä olla iso. Omassa mopossa kaikki pääpiirit 2.5 neliöisellä ja muut 1.5 neliöisellä.
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2349
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Hommasin Uralin M-63 -71v vuonna 1999.
Silloin uusin kaikki johdot 1.5 neliön .
Yks sulake lampussa valoille ja pääkytkin
satulan alla . Ei ole johdot eikä laitteet kärähtänyt .
Tiedä sitten mitä oikeesti tarvitaan..
Monessa autossakin johdotus 1,5 neliötä mun auton johdot ainakin eikä paljon releitäkään
käytössä.Valonvaihtokin ilman releitä....
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8276
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kootteri kirjoitti:Täällä vähän eriävä mielipide koskien sulakkeita. Mun mielestä yksikään sulake ei ole turha, vaan ne ovat ne proput mitkä hajoaa jos tulee vikaa. Sulakerasioita voi olla hyviä ja huonoja, nykyiset laattasulakerasiat mielestäni kontakteiltaan hyviä ja se sulakkeen tarkoitus on suojata sen takana olevia johdotuksia sekä toimilaitteita.

Jos käytössä vain yksi sulake niin silloin sen joutuu mitoittamaan maksimikuorman mukaan. Itselläni pääsulake heti akun vieressä ja sen perässä sulakerasia missä eri vyöhykkeille omat sulakkeet laskettuna kulutuksen mukaan. Nyt esim. takavalon piuhan oikari polttaa vain takavalon sulakkeen, mutta ei polta pääsulaketta eikä muita piirejä pimeäksi. Jos olis yksi sulake niin matkanteko loppuisi pääsulakkeen hajoamiseen ja tai johtojen palamiseen.

6V vehkeissä piuhojen koko hyvä olla iso. Omassa mopossa kaikki pääpiirit 2.5 neliöisellä ja muut 1.5 neliöisellä.
Sähköt pitää rakentaa niin ettei minkään sulakkeen palaminen katkaise matkantekoa..eli vaikka kaikki muu olisi pimeenä niin sytytykselle tulee virta...ja kyllä sulake napsahtaa ennenkun johdot palaa, ellei johdotos ole ihan liian heikko ,tai sulake älytön..eli tolkku mukana.
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2349
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

MATTI kirjoitti:
Kootteri kirjoitti:Täällä vähän eriävä mielipide koskien sulakkeita. Mun mielestä yksikään sulake ei ole turha, vaan ne ovat ne proput mitkä hajoaa jos tulee vikaa. Sulakerasioita voi olla hyviä ja huonoja, nykyiset laattasulakerasiat mielestäni kontakteiltaan hyviä ja se sulakkeen tarkoitus on suojata sen takana olevia johdotuksia sekä toimilaitteita.

Jos käytössä vain yksi sulake niin silloin sen joutuu mitoittamaan maksimikuorman mukaan. Itselläni pääsulake heti akun vieressä ja sen perässä sulakerasia missä eri vyöhykkeille omat sulakkeet laskettuna kulutuksen mukaan. Nyt esim. takavalon piuhan oikari polttaa vain takavalon sulakkeen, mutta ei polta pääsulaketta eikä muita piirejä pimeäksi. Jos olis yksi sulake niin matkanteko loppuisi pääsulakkeen hajoamiseen ja tai johtojen palamiseen.

6V vehkeissä piuhojen koko hyvä olla iso. Omassa mopossa kaikki pääpiirit 2.5 neliöisellä ja muut 1.5 neliöisellä.
Sähköt pitää rakentaa niin ettei minkään sulakkeen palaminen katkaise matkantekoa..eli vaikka kaikki muu olisi pimeenä niin sytytykselle tulee virta...ja kyllä sulake napsahtaa ennenkun johdot palaa, ellei johdotos ole ihan liian heikko ,tai sulake älytön..eli tolkku mukana.
:mrgreen: Moro .
Eipä tohon Matin kirjotukseen tartte mitään lisätä , tollain se virta kulkee meikäläisen Uralissa .
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
karppi
2000
2000
Viestit: 2027
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja karppi »

Kootteri kirjoitti: yksikään sulake ei ole turha, vaan ne ovat ne proput
Joo,kyl se nii on,että sulakkeen palamisesta selviää yleensä sulakkeen vaihtamisella..mut jos proput palaa,ni se on kyl vakava paikka..mut proppujen palamises on toisekseen se etu,että ne voi palaa vain hetkellisesti,eikä suuriin toimenpiteisiin ole tarvetta..toki on joskus havaittu vakaviakin tapauksia..niissäkin onneksi aika korjaa pahimmat vauriot ikäänkuin itsestään.
Nii ja miul itel sais kyl olla paaaljon jämäkämmät proput...ovat nimittäin verrattain kärähtämisherkät. :angry-tappingfoot:
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3108
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Täysin Kootterin kanssa samoilla linjoilla.
Sulakerasia mahdollisimman lähelle akkua ja virtalukkoa. Eri piirit käyntivirralle, varusteille, ja valoille. Oikein mitoitetut sulakkeet. Ja itse laitoin vielä laturin antojohtoonkin kuristimeksi: pamautan ennemmin sulakkeen kuin sulatan dynamon ottamalla siitä liikaa ulos.
Tuossa rasian kuvassa noi päätt vielä hapsottaa, mutta liitokset pitää tehdä kunnolla, niin ei ne ole se ongelmakohta.
Johdot virran kulutuksen mukaan, jota on 6V enemmän kuin 12V. Tuo 2,5 mm-toiseen on hyvä isoille kuluttajille kuten ajovalo ja pääjähtona, kun se 1,5 riittää muualle.
Alkuperäinen etulyhdyn sulakepesä on kuraa, eikä se päävirtakytkinkään pruukaa enää olla hirmuisen hyvä isossa osassa kalustoa.
Liitteet
SkemaM72modernaja.JPG
SkemaM72modernaja.JPG (43.12 KiB) Katsottu 10222 kertaa
13_03_15 (2).JPG
13_03_15 (2).JPG (46.76 KiB) Katsottu 10222 kertaa
Suzuki VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Uudessa seiskapätkässä on kaksi sulakeboksia pyörässä 6 X ja sivuvaunussa 4 X sulake...

Lataa tuosta >>>>>>> PDF:

:think:
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Uskila kirjoitti: sivuvaunussa 4 X sulake...
EFI uraleissa tää on joissain varustelluissa malleissa vakiona. Mutta esim cT mallissa lisävaruste. Tolla ohjataan hakuvaloa sekä erillistä virran ulosotto porttia (joka ei muuten ole standardi tupakansytytin malli). Mutta esim cT mallissa pyörässä on tankin alla valmiina johtosarjan pistoke tätä lisärasiaa varten.
sulakkeet.jpg
sulakkeet.jpg (29.66 KiB) Katsottu 10195 kertaa
Kiinnittyy vaunun vasemmalle puolelle etusivuseinään. Katkaisja sekä ulosotto leivottu paneliin. 2 sulaketta on varalla omia lisävaruste asennuksia varten.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

..jopas täällä on juttu lähtenyt kimpoilemaan. Modet siivotkoon omaksi ketjukseen jos näkevät tarpeelliseksi.

Jäin hämmästelemään, että jos nuo sytytys ja lataus on vedetty suoralla johtimella ohi sen kytkennnän ainoan sulakkeen niin mikä tuossa kytkennässä sitten toimii "sulakkeena"? :think:

Ei niitä johtimia nyt kai mitoiteta kestämään oikosulkuvirtoja, akku kun tarvittaessa ruokkii aika suuriakin virtoja ja isommatkin kaapelit saa kyytiä. Jokainen ketä nämä johtimien virrankestoasiat askarruttaa niin voi ottaa 1.5mm2 tai 2.5mm2 johtimen kätösiinsä ja kytkeä sen suoraan akun + ja - navan väliin (En suosittele testaamaan, mutta jos ette usko niin käyttäkää ainakin suojalaseja). Tuollainen emppiirinen testi näyttää mitä tulee tapahtumaan myös pyörässä jos se oikonen yllättää.

Sulakkeet mitoitetaan siten, että normaalikäytössä ne pitäisi kestää, eli kun laskennallinen kuorma tiedetään niin valitaan sen kokoluokan sulake mikä kestää normaalikuorman ja missä on vielä vähän reserviäkin. Tällöin sulake ei tule kärähtämään normaalissa käytössä. Jos taas kuitenkin vika yllättää (esim eriste vaurioitunut, toimilaitteen vioittuminen aiheuttaa oikosen. tms) niin tällöin tuo sulake palaa ennen johtimen eristeitä. Sulake toimii siis kytkentää suojaavana komponenttina ja kytkennän "heikoin lenkki".

Yleinen sulakekoko 1.5mm2 johtimelle on 10A ja 2.5mm2 johtimelle 16A. Johdin toki kestää enemmän, mutta nuo arvot on ne mitä käytetään yleisesti sulakkeiden mitoituksissa. Mopojen tasasähköpiireissä jos esim. valoilta halutaan tietty teho (esim 30W), niin mitä pienempi jännite (esim 12V vs 6V) niin sitä isompi virta vaaditaan saavuttamaan ko teho (P=U*I). Virta sitten taas vaikuttaa tuohon johdinkoon mitoitukseen ja valintaan.
Pienjännitevehkeissä kannattaa lisäksi suosia normaalikuormitusta suurempia johtimia, koska tällöin johtimen aiheuttaman jännitteen alenema saadaan minimoitua. Ohessa linkki missä laskuri mitenkä tuo poikkipinta-ala vaikuttaa jännitteisiin. http://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-poi ... a-laskuri/
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8276
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tuossa minun mopossa on kytkentä niin että kaikki maa akkuun kulkee yhden pääsulakkeen kautta,(muistaakseni 25 A) akusta suoraan lähtee virta erilliselle (auton) tarvike virtalukolle, jossa on mahdollisuus kytkeä erillinen syöttö omalle virtalukolle (lampunkopassa, jossa on myös oma sulake) ja silloin saa ohjattua pelkät parkit palamaan, ja toinen vaihtoehto on virtalukossa sytytys eli normi käyttö. silloin virta kytkeytyy sytytykselle ja mopo voidaan käynnistää, mutta muut kuluttajat kytkeytyy vasta kun lampunkopan releitä ohjaava kytkin kytketään. Eli käynnistän mopon ja sitten painan ohjauskytkimen (kopassa) alas jolloin syttyy merkkivalot , jarruvalo toimintaan, töötti, lisää kytkintä kiertäen saadaan ajovalojen releet mukaan.. eli jos joku näistä kytkennöistä napsaa sulakkeen niin sitten ei sitä toimintaa käytetä ennen korjausta. jos taas siinä sytyksen yhdessä syöttö johdossa olisi nirhauma tms. ja sulake napsaisi heti virrat kytkettyä käynnistys asentoon, niin silloin voidaan kytkeä "helppijohto" suoraan akkusyöttöön , mutta tuon käyttö näin yksinkertaisessa ja huolella suojatussa johdotuksessa on aika epätodennäköistä. Jos sytty olisi muuten hajonnut ettei talliin pääse, niin korjaukseen se menee kumminkin. Eli ideana on se että vaikka on vain pääsulake voi kytkemällä eri kuluttajia päälle/pois todeta mikä sen mällin polttaa, ja ajaa pois paikalta ontuen vaikka ilman valoja tms. Latauksen säätimen syöttövirta kytkeytyy vasta kun lampunkopan virta avain painetaan alas. eli käynnistäessä ei latun tarvi pelata. Tässä n. 35 tkm aikana on kerran sulake palanut...tulin vehoniemen öisestä mopo treffistä ja ajelin siinä hämärässä kohti turenkia..oli pirun tylsää yksin ajella ja ajattelin siinä samalla kokeilla toimiiko tuo töötti ,kun sitä ei tule ikinä juuri käytettyä...no painoin nappulaa ja siihen sammu koko mopo..no ei siinä mitään vika oli aika ilmeinen, ja vaihdoin sulakkeen enkä tööttinyt enää sillä matkalla. :lol: Mutta parashan näissä on tehdä juuri sellainen kun ite tykkää, minä tykkään yksinkertaisista minimalisista ratkaisuista..yksinkertainen ihminen...
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

Niin, olishan se ollut heti kättelyssä helpompi hahmottaa tilanne jos olis ollut info, että pääsulake on maadoituspuolella. Tällöinhän voi toki viedä suorat johdotukset. Toistaiseksi en ole ryssän piirikaavioissa nähnyt tälläistä ratkaisua, joten eipä tullut edes mieleen ko vaihtoehto.

Mutta mutta, oli se ainokainen pääsulake sitten missä tahansa niin edelleen suosittelisin eri virtapiireille omia kulutuksen mukaan laskettuja sulakkeita. Tällöin ei kävisi tuota töötin painamisen ongelmaa, että matka katkeaa edes hetkellisesti. Erillisellä sulakkeella olis töötti ollut vain mykkä ja maisema vaihtunut aiempaan tahtiin.

Lisäksi jos käytetään vain yhtä sulaketta niin, silloin koko johtosarja pitäisi suunnitella sen pääsulakkeen keston mukaan. Tässä tapauksessa siis (jos pääsulake 25A) olisi suositelva, että koko johtosarja olisi vähintään 2.5mm2 kokoa, mutta suositeltavampaa että käytettäisiin 4mm2 kokoa. Jos muutama rinnakkaispiiri ei käytössä niin silloin tuon pääsulakkeen koko kapasiteetti voi välittyä yhdelle johtimelle ja ko piirin johdin pitäisi olla mitoitettu pääsulakkeen mukaan. Ja kun ei tiedä mikä piiri prakaa niin parempi olisi sitten tehdä koko johdotus max.virtojen mukaan. Toisenlaisella suunnittelulla ei siis tarvitsisi koko johtosarjaa rakentaa maksimin mukaan.
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2349
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
En mää sähköstä mitää ymmärrä, mutta sen tiedän mun Ural M-63 tehty -71 v ja tällä kytkennällä
tehty sähköt alunperin ja 1,5 mm2 johdoilla , mutta kaksoispuolalla.
Sitten M-61 -60 v sähköt samalla kaaviolla . Ainoastaan lisänny pääkatkasijan molempiin pyöriin satulan alle saan virrat poikki.
koo sähköt.jpg
koo sähköt.jpg (117.45 KiB) Katsottu 10081 kertaa
Mikä tässä on väärin kaikki toiminut ei kertaakaan johdot sulanu eikä sulake palanu .sekin sulake vain valoja varten ja sekin alkuperänen A ? ,tööttiä saa painella niinvaa pirusti ja matka jatkuu :lol:
Miksi täytys muuttaa johtojen kokoa ja lisätä sulakkeita tai releitä ohjaukseen ? :naughty:

Pihassa ollu ja on useampi saksalainen auto yleisjohdotus 1,5mm2 johdoilla , valojenvaihto ilman relettä,
eikä taida paljon muuta olla ku vilkkurele. :think:
eikös nääkin sähkökaaviot ole vähäniiku kopiot BMW ?
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3108
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

cedricfan kirjoitti:Alkuperäinen etulyhdyn sulakepesä on kuraa, eikä se päävirtakytkinkään pruukaa enää olla hirmuisen hyvä isossa osassa kalustoa.
Tuossapa se mikä yleensä on väärin. Hienoa, jos on pyörä, jossa ei murheita ole, ja valojen tehokin riittää. On vaan yleensä yhtä utopiaa kuin NL aikoinaan :angelic-grayflying:

Ja tämä sähköasiahan lähti siis liikkeelle siitä, että haettiin lisää tehoa ajovaloon. Halvin ja kuitenkin helpoin tapa on yleensä huolehtia siitä, että 100% akun/laturin jännitteestä saapuu polttimon kannalle saakka. Pitkät ja ohuet piuhat, huonot liitokset ja huono valokytkin ovat ne kohdat, jossa sähköä hukkaantuu. Sillä releistyksellä saa nuo kuntoon, ilman sen kummempia isoja ostoksia. Nuo saa sitten piiloonkin, mikroreleet mahtuu mainiosti lampun kopan sisälle.

Miten selvittiin ennen? Valojen suhteen ei tarvittu paljoa watteja. Siellä pilkkopimeässä, ilman nykyistä muuta hajavaloa, näki huonommallakin teholla. Mutta kun enää ei vaan olla pimeässä, ja ajetaankin nopeammin (jopa näillä pyörillä) niin se kiiluva hehku ei enää valaise.

Ryssäpyörissä ei yleensä lopu neliöt kesken, siitä plussaa, että ei ole nuukailtu noissa. Mutta ongelma on kontaktit, yhdistettynä vuosien ulkosäilytykseen. Ja toisaalta erittäin monen pyörän sähköjä on kirjaimellisesti ryssitty matkan varrella, joten ainoa vaihtoehto on tehdä uusiksi ennemmin kuin korjailla ajan saatossa tehtyjä lukuisia vanhoja virheitä. Selkeä oikosulkuriski on sitten tuossa töötin nappulassa. Senkin pystyy korjaamaan, mutta lienee se yleisin juttu, millä sulake ajossa saadaan toimimaan. Myös ne pyöreät tangon bakeliittikytkimet saattaa kiusailla, kontaktit ja toimintaperiaate ei ole huiman varmoja kestämään ikuisuuksia. Jossain kasaripyörissä oli sitten surkeita johtojakin jo, onnistuivat kait valamaan vanhat Popedan nokkakoristeet sähköjohdoiksi :mrgreen:
Kootteri kirjoitti:Jos käytössä vain yksi sulake niin silloin sen joutuu mitoittamaan maksimikuorman mukaan ... Jos olis yksi sulake niin matkanteko loppuisi pääsulakkeen hajoamiseen ja tai johtojen palamiseen.
Kootteri kirjoitti:Lisäksi jos käytetään vain yhtä sulaketta niin, silloin koko johtosarja pitäisi suunnitella sen pääsulakkeen keston mukaan. Tässä tapauksessa siis (jos pääsulake 25A) olisi suositelva, että koko johtosarja olisi vähintään 2.5mm2 kokoa, mutta suositeltavampaa että käytettäisiin 4mm2 kokoa.
Tuossahan se tulikin selkeät faktat, miksi sulakkeita pitää olla enemmän kuin yksi.

Kun mennään autoihin, niin sulakeongelmat ei suinkaan ole harvinaisia. 90-luvun Fordit ja Rellut tuorein kauhuesimerkki. Ja mersukuskit tietää, että sähkövian korjaaminen aloitetaan sulakerasian konakteista, jos autossa on tyypiltään ns posliinisulakkeet. Tuossa oli samaa asiaa toisesta näppäimistöstä:
Kootteri kirjoitti:Mun mielestä yksikään sulake ei ole turha, vaan ne ovat ne proput mitkä hajoaa jos tulee vikaa. Sulakerasioita voi olla hyviä ja huonoja, nykyiset laattasulakerasiat mielestäni kontakteiltaan hyviä ja se sulakkeen tarkoitus on suojata sen takana olevia johdotuksia sekä toimilaitteita.
Jos kurkataan Mersujen valopiuhoihin, niin vielä W124'sen kytkimen takana johto on sitten ihan muuta kuin 1,5 neliötä. Sanoisin että 4-6 neliötä on se syötön paksuus. Lyhdyillä onkin enää 2,5 neliötä, siellä se riittää. Ja ensimmäinen auto, joka opetti minulle sulakkeista oli Mini. Se kaksisulakkeinen Lucas-rasia oli terveisiä sieltä syvältä. Valmiiksi alimitoitettu ja huonot kontaktit. Kaiken lisäksi siellä oli jo valmiiksi erilliset liittimet+johdot eri kuluttajanipuille. Oli siis erittäin helppoa korjata tehtaan moka, kun tarvittiin vain uusi rasia useammalla sulakkeella, ja jakaa syöttöpuolelle tulevaa virtaa sulakkeille, lähdöt oli jo valmiiksi jaettuina.
Suzuki VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

Kyllä se 1.5mm2 kestää virtaa moninkertaisesti enemmän kuin mille se suunnitellaan. Myös asennustapa vaikuttaa kestoon.
Suunnittelussa otetaan lähtökohtaisesti huomioon varmuuskertoimet. Jos johtimen eriste palaa niin silloin nuo kaikki sille asetetut turvakertoimet on jo ylitetty moninkertaisesti ja näin ei saisi koskaan edes vikatilanteessa tapahtua.

Se mikä myös oli 50-luvulla ok, ei välttämättä ole sitä enää. Materiaalit on muuttuneet sekä kehittyneet ja säännöksiä muutettu monen asian suhteen. Tästä hyvä esimerkki esim. asbesti. Todella hyvä eriste, mutta muiden syiden takia nykypäivänä käytöstä luovuttu. Kodinkoneissakaan ei KeVi-johtimella tee yhtään mitään, ennen kuin vika tapahtuu ja jostain pyrkii sähkö vuotamaan laitteen runkoon. Silloin jos näin tapahtuu pyrkii Kevi-suojaamaan käyttäjää. Ennen suojamaata ei juuri käytetty, mutta nykyään pitää olla jo vikavirtasuojat. Kaikki ei siis ole pakollisia, mutta moni asia toimii hyvänä henkivakuutuksena. Myös esim. kasko -vakuutukset on vapaaehtoisia.

Sähköasiat on kuitenkin sellaisia asioita minkä suhteen ei pitäisi leikkiä, oli se jännite sitten 6V, tai 400V tai 20kV. Kehottaisin kaikkia suhtautumaan sähköasioihin tietyllä kunnioituksella, sähkö on näkymätöntä ja voi pahimmassa tapauksessa tappaa. Moni suuronnettumuus on myös monen asian ketjureaktio mihinkä ei olla osattu varautua. Se, että jokin johdin kärähtää ei välttämättä ole vielä iso ongelma. Jos se kuitenkin samalla sytyttää kaasuttimissa olevat bensat tuleen, bensaletkut tuleen, ja lopulta ojanpohjalta lähtee vielä 100 ha metsäpalo niin homma saa jo ihan eri näkökulman.

Turhia saivartelematta, jokainen tehköön omat lelunsa miten lystää mutta miettikää ja suhtautukaa kunnioituksella turva-asioihin liittyen.
Avatar
eeko
100
100
Viestit: 192
Liittynyt: 26.09.2014 11:56
Paikkakunta: Oulu

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja eeko »

Mä oon muutaman kymmentä pyörää laittanut sähköjen osalta, siis joko kokonaan tai osittain. Suoraan sanottuna, jos vähänkään johtosarja epäilyttää, niin tee kokonaan uusi, varsinkin näihin vanhempiin. Kaverit joskus nauroi, kun mulla oli yleismittari mukana, tarvittiinhan sitäkin, mutta ei mun pyörään. :lol:
-eeko
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2349
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

Kootteri kirjoitti:Kyllä se 1.5mm2 kestää virtaa moninkertaisesti enemmän . Moni suuronnettumuus on myös monen asian ketjureaktio mihinkä ei olla osattu varautua. Se, että jokin johdin kärähtää ei välttämättä ole vielä iso ongelma. Jos se kuitenkin samalla sytyttää kaasuttimissa olevat bensat tuleen, bensaletkut tuleen, ja lopulta ojanpohjalta lähtee vielä 100 ha metsäpalo niin homma saa jo ihan eri näkökulman.

Turhia saivartelematta, jokainen tehköön omat lelunsa miten lystää mutta miettikää ja suhtautukaa kunnioituksella turva-asioihin liittyen.
Kootteri kirjoitti:Kyllä se 1.5mm2 kestää virtaa moninkertaisesti enemmän kuin mille se suunnitellaan. Myös asennustapa vaikuttaa kestoon.
Suunnittelussa otetaan lähtökohtaisesti huomioon varmuuskertoimet. Jos johtimen eriste palaa niin silloin nuo kaikki sille asetetut turvakertoimet on jo ylitetty moninkertaisesti ja näin ei saisi koskaan edes vikatilanteessa tapahtua.

Se mikä myös oli 50-luvulla ok, ei välttämättä ole sitä enää. Materiaalit on muuttuneet sekä kehittyneet ja säännöksiä muutettu monen asian suhteen. Tästä hyvä esimerkki esim. asbesti. Todella hyvä eriste, mutta muiden syiden takia nykypäivänä käytöstä luovuttu. Kodinkoneissakaan ei KeVi-johtimella tee yhtään mitään, ennen kuin vika tapahtuu ja jostain pyrkii sähkö vuotamaan laitteen runkoon. Silloin jos näin tapahtuu pyrkii Kevi-suojaamaan käyttäjää. Ennen suojamaata ei juuri käytetty, mutta nykyään pitää olla jo vikavirtasuojat. Kaikki ei siis ole pakollisia, mutta moni asia toimii hyvänä henkivakuutuksena. Myös esim. kasko -vakuutukset on vapaaehtoisia.

Sähköasiat on kuitenkin sellaisia asioita minkä suhteen ei pitäisi leikkiä, oli se jännite sitten 6V, tai 400V tai 20kV. Kehottaisin kaikkia suhtautumaan sähköasioihin tietyllä kunnioituksella, sähkö on näkymätöntä ja voi pahimmassa tapauksessa tappaa. Moni suuronnettumuus on myös monen asian ketjureaktio mihinkä ei olla osattu varautua. Se, että jokin johdin kärähtää ei välttämättä ole vielä iso ongelma. Jos se kuitenkin samalla sytyttää kaasuttimissa olevat bensat tuleen, bensaletkut tuleen, ja lopulta ojanpohjalta lähtee vielä 100 ha metsäpalo niin homma saa jo ihan eri näkökulman.

Turhia saivartelematta, jokainen tehköön omat lelunsa miten lystää mutta miettikää ja suhtautukaa kunnioituksella turva-asioihin liittyen.
:mrgreen: Moro.
Enpä ole kuullut että kukaan olis itäpyörästä saanut mitään sähköiskua saati että mettäpaloa sytyttäny ,tolla ohjeella täytys kaikki vanhat kulkimien sähköt uusia ja parempi ku ei laitta akkua kii ja jättää ajelematta ettei vaan aja ojaan ja sytytä mettää palamaan.
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

kelju m63 kirjoitti: :mrgreen: Moro.
Enpä ole kuullut että kukaan olis itäpyörästä saanut mitään sähköiskua saati että mettäpaloa sytyttäny ,tolla ohjeella täytys kaikki vanhat kulkimien sähköt uusia ja parempi ku ei laitta akkua kii ja jättää ajelematta ettei vaan aja ojaan ja sytytä mettää palamaan.
:handgestures-thumbup: Iso peukku asian ymmärtämisestä!
Avatar
huuha
500
500
Viestit: 586
Liittynyt: 25.07.2012 21:33

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja huuha »

Ostin tommosen lampun, joka ei oo niin nöpönuuka sulakkeista jne..
WP_20160219_002.jpg
WP_20160219_002.jpg (1.08 MiB) Katsottu 9960 kertaa
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2498
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Hieno :clap:
Tolla ainakin saa mehtäpalon sytytettyä :mrgreen:
Avatar
huuha
500
500
Viestit: 586
Liittynyt: 25.07.2012 21:33

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja huuha »

Teikäläisen lampusta sain kimmokkeen
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2498
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja jopesa »

huuha kirjoitti:Teikäläisen lampusta sain kimmokkeen
Jotenkin arvasin :lol:
Avatar
huuha
500
500
Viestit: 586
Liittynyt: 25.07.2012 21:33

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja huuha »

:lol:
Avatar
huuha
500
500
Viestit: 586
Liittynyt: 25.07.2012 21:33

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja huuha »

Menin yhteen antiikkiliikkeeseen kyselemään ja myyjä oli, että jaa ootas öhö täällä takahuoneen nurkassa on kyllä joku tällanen. En kyllä tiedä kenen tämä on. Kerroin, että vanhaan moottoripyörään ajattelin laittaa.
Aijaa. No se on kyllä hieno ajatus.
Tarjosin kakskymppiä.
Katto kaveriaan ja sanoi, että vähän kyllä enemmän saat laittaa.
Päästiin hinnasta sopuun ja myyjä toivoi käteismaksua.
Äkkiä löin rahat kouraan.
Kuittia en ees ilenny pyytää.

Hyvä uus elämä tulee tällekin lampulle, jota joku poltellut kädessään sata vuotta sitten.

Montako nykypäivän vehjettä viittis hiplata sadan vuoden päästä? :think:
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Onks silloinkin ollut E-hyväksyntä...


IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Gaz
25
25
Viestit: 37
Liittynyt: 17.02.2005 09:29
Paikkakunta: Varsinais-Häme

Re: 6V LED valo

Viesti Kirjoittaja Gaz »

Minulla on karbidi-jauhetta tynnyrinpohjallinen jos kiinnostaa koneilla kaasunkehitystä. Postittaa ei uskalla, hakea pitää.
Vastaa Viestiin