K-750 vm.1960
K-750 vm.1960
Terve. Minulla olisi tuollainen k-750 moottoripyörä ja nyt haluaisin selvittää sen alkuperäisyyttä. Tarkoitus ei ole siis entisöidä K:ta uudennäköiseksi tai muutenkaan "pilata" alkuperäisyyttä maalaamalla. Luin vähän aikaa sitten Retro-lehdestä artikkelin joka koski konservoitua Bmw r-35 mallista pyörää. Kyseessä oli hyvin alkuperäisenä pysynyt prätkä, jonka kunnostamisessa oltiin tehty vain välttämättömimmät toimenpiteet. Esimerkiksi paikkamaalauksessa oli käytetty Isotrol-maalia, joka muodostaa himmeän pinnan ja sen voi maalata jopa pintaruosteenkin päälle, jolloin tuloksena on hiukan kulunut ja rosoinen pinta. Varmaan joku muukin luki kyseisen artikkelin?
No tämä minun pyörä on k-750 ja vuosimalli 60. Yritin etsiä roikan sivuilta jos saman vuosimallin tuotteita olisi jollakin työn alla, mutta en löytänyt. Ongelmahan tässä on nyt tuo etuhaarukka joka on teleskooppi ja alunperin kuuluisi olla kai keinuvipu.
Olisiko jollain muulla saman vuosimallin k:ta jos on niin saisiko kuvaa?
No tämä minun pyörä on k-750 ja vuosimalli 60. Yritin etsiä roikan sivuilta jos saman vuosimallin tuotteita olisi jollakin työn alla, mutta en löytänyt. Ongelmahan tässä on nyt tuo etuhaarukka joka on teleskooppi ja alunperin kuuluisi olla kai keinuvipu.
Olisiko jollain muulla saman vuosimallin k:ta jos on niin saisiko kuvaa?
Re: K-750 vm.1960
Laitappa kuva pyörästä
Re: K-750 vm.1960
Valitettavasti tällä hetkellä ei oikeen kuvaa tuosta löydy. Erään asiantuntijan toimesta minulle on nyt selvinnyt, että nykyinen teleskooppihaarukka on jälkeen päin asennettu ja, että tilalla kuuluisi olla pikkulinkkukeula. Tämän keskustelun tarkoituksena on nyt vähän kartoittaa sitä mistä osia kannattaisi kysellä tai että jos jolla kulla sattuisi olla tuollainen ylimääräisenä.
Jossain vaiheessa kun saan noita osia haalittua niin olisi tarkoitus vähän ruuvailla ja voin samalla jonkun kuvan tännekkin laittaa, jos tuo nyt ketään erikoisesti kiinnostaa.
Mutta edelleen jos jollakin on saman vuosimallin K, niin olisi hauska nähdä kuva ja vielä hauskempi olisi nähdä museorekisteröity K-750.
Jossain vaiheessa kun saan noita osia haalittua niin olisi tarkoitus vähän ruuvailla ja voin samalla jonkun kuvan tännekkin laittaa, jos tuo nyt ketään erikoisesti kiinnostaa.
Mutta edelleen jos jollakin on saman vuosimallin K, niin olisi hauska nähdä kuva ja vielä hauskempi olisi nähdä museorekisteröity K-750.
Re: K-750 vm.1960
Mulla löytyy keula palasina siitä vaan puuttuu yläkolmio
Laita yv jos kiinnostaa niin kerron lisää
Laita yv jos kiinnostaa niin kerron lisää
Re: K-750 vm.1960
Okei. Tuossa näkee jo kans vähän kuvaa siitä millainen pitäisi olla. Vaikka museorekisteröinti näillä näkymin ole vielä lähelläkään ajankohtaistam, olisi pyörä hieno kuitenkin saattaa nyt siihen kuntoon, että jos joku nyt joskus haluaisi museopyöräksi laittaa, siksi alkuperäisasu olisi nyt hakusessa.
Hieno pyörä tuo tuossa viedeolla, muttei nyt ihan alkuperäinen vaikka museorekisterissä? Mun pyörässä on M-72-mallinen etulyhty.
Itse löysin tällainen videon. Aika alkuperäiseltä vaikuttaa?
https://www.youtube.com/watch?v=ms15kuX2dhY
jopesalle laitoin yv:tä.
Hieno pyörä tuo tuossa viedeolla, muttei nyt ihan alkuperäinen vaikka museorekisterissä? Mun pyörässä on M-72-mallinen etulyhty.
Itse löysin tällainen videon. Aika alkuperäiseltä vaikuttaa?
https://www.youtube.com/watch?v=ms15kuX2dhY
jopesalle laitoin yv:tä.
Re: K-750 vm.1960
Onhan tuossakin pyörässä pakoputket ainakin väärät, jos tarkkoja ollaan. Äänenvaimentajat tulee olla ns.sikarimalliset ja kromatut, samoin kun käyrätkin, mutta se museotarkastushan on arvostelulaji näiden pyörien suhteen, elikkä harvalla museotarkastajalla on kokonaiskuva neukkupyöristä
yhtenäinen ja tärkeinhän onkin se mitä otteessa lukee ja mitä vakuutusehdoissa.
Hauskoja rakenteluhetkiä K:n kimpussa.
Terveisin: Raikku
yhtenäinen ja tärkeinhän onkin se mitä otteessa lukee ja mitä vakuutusehdoissa.
Hauskoja rakenteluhetkiä K:n kimpussa.
Terveisin: Raikku
___________________________________________
URALISMI, kivaa sisäistä kutinaa, jota ei voi raapia.
Uralisti-Motoristi, Eläkeläis-wosikka
URALISMI, kivaa sisäistä kutinaa, jota ei voi raapia.
Uralisti-Motoristi, Eläkeläis-wosikka
Re: K-750 vm.1960
Terve
Voi olla ettei juutuupista löydy oikeaa tietoa...
K-750
K-750M
Ps kannattaa enempi luottaa vanhoihin dokuihin
Voi olla ettei juutuupista löydy oikeaa tietoa...
K-750
K-750M
Ps kannattaa enempi luottaa vanhoihin dokuihin
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: K-750 vm.1960
No sepä se. Näiden itäpyörien kohdalla alkuperäisyys tuntuu olevan vähän mielipidekysymys.
Vanhoja myyntikuvia oon kans nähny ja tuon videon laitoin vaan kun on samaa vuosikertaa ja varmasti on alkuperäisempi kuin suurin osa K-pyöristä. Eli vanhat myyntikuvat ja hajotuskuvatin ovat sellaisia johon luotan alkuperäisasua selvittäessä. Käsittääkseni juuri "sikarimallin" äänenvaimentajat kuuluvat vasta k-750M malliin ja vanhemmassa kuuluu olla lohenpyrstöt, tosin videon prätkässä ovat vähän eri malliset kuin esimerkiksi KMZ:in hajotuskuvissa. Se, onko ne sitten ollut juuri kromatut, on minulle ainakin epäselvää. Alkuperäisistä tyyppipiirroksista tuo ei selviä.
Miten muuten onko teillä tietoa noista "kromiosista", että ovatko juuri kromattuja vai niklattuja? Pakoputkissa niklaus tuskin kestää?
Vanhoja myyntikuvia oon kans nähny ja tuon videon laitoin vaan kun on samaa vuosikertaa ja varmasti on alkuperäisempi kuin suurin osa K-pyöristä. Eli vanhat myyntikuvat ja hajotuskuvatin ovat sellaisia johon luotan alkuperäisasua selvittäessä. Käsittääkseni juuri "sikarimallin" äänenvaimentajat kuuluvat vasta k-750M malliin ja vanhemmassa kuuluu olla lohenpyrstöt, tosin videon prätkässä ovat vähän eri malliset kuin esimerkiksi KMZ:in hajotuskuvissa. Se, onko ne sitten ollut juuri kromatut, on minulle ainakin epäselvää. Alkuperäisistä tyyppipiirroksista tuo ei selviä.
Miten muuten onko teillä tietoa noista "kromiosista", että ovatko juuri kromattuja vai niklattuja? Pakoputkissa niklaus tuskin kestää?
Re: K-750 vm.1960
Terve
Vaikka olen nähnyt originaaleja, kopioita ja plagioit, niin kahta samanlaista ei ole osunut kohdalle…
Ps malleja ja variaatioita piisaa R-71, M-72, Ural, K-750, Dnepr, CJ-750
Vaikka olen nähnyt originaaleja, kopioita ja plagioit, niin kahta samanlaista ei ole osunut kohdalle…
Ps malleja ja variaatioita piisaa R-71, M-72, Ural, K-750, Dnepr, CJ-750
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: K-750 vm.1960
Aika harvoin nikkeliä käytetään pinnoituksena, kun se ei ole kulutuskestävä. Kromilla saadaa nikkelin päälle huomattavasti kulutuskestävämpi pinta. Kromi taitaa olla ylivoimaisesti yleisin "kiiltävä" pinnote 1930-luvulta lähtien. Nikkeli on ainoa oikea pinnoite entisöitäessä ennen 30-lukua valmistuneita laitteita, koska silloin ei ollut vielä kromia käytössä pinnotteena.dnepristi kirjoitti:...
Miten muuten onko teillä tietoa noista "kromiosista", että ovatko juuri kromattuja vai niklattuja? Pakoputkissa niklaus tuskin kestää?
Pakoputkissakin on niklaus, mutta sen päällä on vielä kromi pinta. Itseasiassa kromin alla on käytännössä aina nikkeli pinnoite, kromia on pinnassa vain hyvin ohut kerros.
Re: K-750 vm.1960
Sellasta olen huomannut kun jotain vnhoja M-72 kromiosia on tullut hiekkapuhalluksesta, että kuparointi on pohjana.
Re: K-750 vm.1960
Kyllähän se kuparointi kunnon kromauksen pohjille kuuluu...mutta löytyykö kiinan tai eu:n halpispajojen kromauksen alta kupari??? no ei löydy !!
Re: K-750 vm.1960
Enpä ole kerennyt tähän raatoon sen tarkemmin perehtyä, muuta kuin jotakin osia on tullut hankittua. Mutta nyt olisi lisää kysymyksiä harrastajille. Eli jos ajatellaan, että pyörä on vuosimallia 61, niin minkä suuruinen tuo runkonumero/valmistenumero kyseisen vuosimallin pyörässä suurin piirtein on? Ja mistä kohtaa rungosta noi yleensä löytyy? Tyyppikilvessä on kai joku merkintä, mutta muistaakseni jossakin takaiskarin kohdalla ainakin dneprissä oli jokin numero. Ja onko moottorissa ollut aikoinaan sama numero?
- separaattori
- 2000
- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Re: K-750 vm.1960
Takaiskarin korvakkeessa on jos on. Nämähän on alunperin rekisteröity moottorin numerolla
Rust in piece