Laturin hammaskosketukset

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
Lister
75
75
Viestit: 79
Liittynyt: 11.01.2016 17:38
Paikkakunta: Oulu

Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja Lister »

Kumpaan suuntaan 6v laturia kierretään jalustassaan paikalleen asentaessa K:n moottorissa? Vai onko mitään väliä?

Oli muuten uuden laturin sisällä laakeripesän ruuvit valmiiksi ihan irti. Tulipahan nekin sitten samalla kirittyä, kun päivitin ankkurin laakerit FAG merkkisiksi.
Avatar
kmz.k750
1250
1250
Viestit: 1251
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Keulasta katsottu > myötäpäivään kiristää löysät pois ensin, palauttaa vastapäivää n. 5mm ja kiristää laturin kiinni.

Laturi ääntää jos väärään suuntaa asentaa hammasratas kosketuksen.
Lister
75
75
Viestit: 79
Liittynyt: 11.01.2016 17:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja Lister »

Onko myötäpäivään keulastapäin katsottuna oikea suunta? :think:

Ulkomaan poikain sivustoja olen nyt tarkastellut ja niissä laturin hammaspyörä näyttää olevan yleensä vasemmalla, edestä katsottuna. Eikö se ole silloin vastapäivään keulastapäin?
Avatar
kmz.k750
1250
1250
Viestit: 1251
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Lister kirjoitti:Onko myötäpäivään keulastapäin katsottuna oikea suunta? :think:

Ulkomaan poikain sivustoja olen nyt tarkastellut ja niissä laturin hammaspyörä näyttää olevan yleensä vasemmalla, edestä katsottuna. Eikö se ole silloin vastapäivään keulastapäin?
Saattaa olla niinkin, sittenhän kysymykseesi on vastaus. :think:

Voin tarkistaa pyörästäni ja irrallaan olevista lohkoista sekä moottoreista miten laturi parhaiten sijoittuu keulaan eli kumpaan suuntaan kiristetään laturi ja löysätään.

Kaksi kertaa laturi on jäänyt liian löysälle kiinni, niin silloin laturi pyörähtänyt pois hammaskosketuksesta ja lataus loppunut kun laturi ei ole pyörinyt.
Liitteet
R71 jako.jpg
R71 jako.jpg (57.12 KiB) Katsottu 7728 kertaa
Lister
75
75
Viestit: 79
Liittynyt: 11.01.2016 17:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja Lister »

Siinäpä selvä kuva rattaitten suunnasta, eiköhän tuon suunnan nyt jo usko.
Avatar
kmz.k750
1250
1250
Viestit: 1251
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Muutama kuva
Liitteet
WP_000503.jpg
WP_000503.jpg (1.05 MiB) Katsottu 7719 kertaa
WP_000498.jpg
WP_000498.jpg (1.21 MiB) Katsottu 7719 kertaa
WP_000496.jpg
WP_000496.jpg (1.2 MiB) Katsottu 7719 kertaa
WP_000493.jpg
WP_000493.jpg (1.13 MiB) Katsottu 7719 kertaa
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Jos kone on irti, niin olen sen laturin aseman tarkistanut ja merkinnyt ilman jakopäänkoppaa. Siellähän tahtoo hieman olla epäsymmetrisyyttä niissä rattaissa, ja siksi ilman koppaa ja useilla kierroksilla mitattuna saa sellaisen keskiarvon millä välys on oikea. Jos hommasta ei tahdo oikein tulla mitään ,ja jakorattaiden välys on kumminkin ympäri oikein, niin silloin vaihtaa toisen laturin rattaan ja kokeilee uusiksi. kun sopiva välys löytyy niin meisto laturin kuoreen/lohkoon ,jolloin säätö ulkoisesti osuu oikealle kohdille myöhemminkin ilman arvontaa.
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1863
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja timo999 »

Itse opin välyksen säädön "kantapään kautta", eli vedin liian kireälle ja muutaman kilometrin ajon jälkeen ankkuri katkesi. Huomioitavaa tuossa liian kireälle vedossa on huomattava ulina, joka laturista silloin kuuluu.
Tee niin kuin MATTI neuvo, eli ota keula auki ja totea silmällä että välys on oikea (samaa luokkaa kuin kampuran ja nokka-akselin rattaiden). Sitten lyöt tuurnalla merkkiviivat lohkoon ja laturin kylkeen, eikä sitä sen koommin tarvitse miettiä. välillä aina vilkaiset, että merkit on kohdillaan.

Toisinaan sitä ulinasta kuulee, että jollain on laturi pyörässä tiukalla ja saaatan jopa huomauttaa kuskille, että löysää hiukan.
Jotkut kuskit tuntuvat tosin olevan niin asiantuntijoita, että lähes suuttuvat jos tuollaisesta huomauttaa. Olen sitten miettinyt että mikäpä minä olen muita neuvomaan... :think:
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
kmz.k750
1250
1250
Viestit: 1251
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

MATTI kirjoitti:Jos kone on irti, niin olen sen laturin aseman tarkistanut ja merkinnyt ilman jakopäänkoppaa. Siellähän tahtoo hieman olla epäsymmetrisyyttä niissä rattaissa, ja siksi ilman koppaa ja useilla kierroksilla mitattuna saa sellaisen keskiarvon millä välys on oikea. Jos hommasta ei tahdo oikein tulla mitään ,ja jakorattaiden välys on kumminkin ympäri oikein, niin silloin vaihtaa toisen laturin rattaan ja kokeilee uusiksi. kun sopiva välys löytyy niin meisto laturin kuoreen/lohkoon ,jolloin säätö ulkoisesti osuu oikealle kohdille myöhemminkin ilman arvontaa.
Näinkö merkintä? varalatureihin myös merkinnät valmiiksi.
n. 200 - 250km ajaa ilman valoja ja jos varalaturi niin helposti vaihtaa tai lullasta kaapeleilla toisesta ladatusta akusta virtaa...
Liitteet
WP_20160326_016.jpg
WP_20160326_016.jpg (343.34 KiB) Katsottu 7642 kertaa
WP_20160326_014.jpg
WP_20160326_014.jpg (321.04 KiB) Katsottu 7642 kertaa
Avatar
kmz.k750
1250
1250
Viestit: 1251
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Pitää varautua...oli sitten KOO tai Ural?
Liitteet
WP_20150731_019.jpg
WP_20150731_019.jpg (251.83 KiB) Katsottu 7632 kertaa
IMG_4549.JPG
IMG_4549.JPG (174.88 KiB) Katsottu 7632 kertaa
IMG_4547.JPG
IMG_4547.JPG (185.32 KiB) Katsottu 7632 kertaa
IMG_4541.JPG
IMG_4541.JPG (207.84 KiB) Katsottu 7632 kertaa
Viimeksi muokannut kmz.k750, 26.03.2016 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Niin ja se vara vara vara vara varan laturi voi olla suoraan Kurtnan romppetorilta...

Kuva

Kuva

Ps sitten illalla kenttäolosuhteissa tutkia miten tästä eteenpäin

:think:
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
kmz.k750
1250
1250
Viestit: 1251
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Vika oli jossain muualla? akku ostettiin, latureja vaihdettiin mutta kyllä vika selviää viikossa kuten tässäkin tapauksessa.

Joo otin 2 laturia varalle, 1 oma kunnostettu ja yksi "vähän ajettu" Kurtnan laturi.
Tämäkin reissu opetti...prk vähän ajettu laturi...kyllä pitää itse katsoa laturin kunto eikä luottaa sanaan.

Timolta laturia lainaan ja sitten alkoi vika selviään.

Ajetaan viat pois... linkistä selviää https://www.youtube.com/watch?v=nocwa-ULiH0
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja MATTI »

kmz.k750 kirjoitti:
MATTI kirjoitti:Jos kone on irti, niin olen sen laturin aseman tarkistanut ja merkinnyt ilman jakopäänkoppaa. Siellähän tahtoo hieman olla epäsymmetrisyyttä niissä rattaissa, ja siksi ilman koppaa ja useilla kierroksilla mitattuna saa sellaisen keskiarvon millä välys on oikea. Jos hommasta ei tahdo oikein tulla mitään ,ja jakorattaiden välys on kumminkin ympäri oikein, niin silloin vaihtaa toisen laturin rattaan ja kokeilee uusiksi. kun sopiva välys löytyy niin meisto laturin kuoreen/lohkoon ,jolloin säätö ulkoisesti osuu oikealle kohdille myöhemminkin ilman arvontaa.
Näinkö merkintä? varalatureihin myös merkinnät valmiiksi.
n. 200 - 250km ajaa ilman valoja ja jos varalaturi niin helposti vaihtaa tai lullasta kaapeleilla toisesta ladatusta akusta virtaa...
Tuollainen merkintä helpottaa kyllä hommaa..joutuu sitten vaikka tiivisteen vaihtaa tms. huoltoa, niin ei tarvi arpoa asennusta.
Lister
75
75
Viestit: 79
Liittynyt: 11.01.2016 17:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja Lister »

Onkohan tästä 6v laturista jossain virallisia specsejä, että millä kierrosluvulla antaa täyden tehon ym?

Testipenkissä äsken mittailin että 7v jännite ja 45W teho tuli n.1800k/min nopeudella.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Lister kirjoitti:Onkohan tästä 6v laturista jossain virallisia specsejä, että millä kierrosluvulla antaa täyden tehon ym?

Testipenkissä äsken mittailin että 7v jännite ja 45W teho tuli n.1800k/min nopeudella.
Jos sulla on jo 00-luokitus, eli lupa tappaa ja lukee jäsenosioo, niin sieltä löytyy k:n ja nepparin (k-650 MT jne..) manuskat joissa on yleensä kaikki tarpeellinen tieto . 12v nepparissa laturi pyörii 1.3 kertaa koneen kierrokset , mutta taisi tuon 6V:n laturin pyörä olla vielä pienempi halkasijainen ,eli olisko että se juuri nippa nappa alkaa lataa kun 1000r koneen kierrosta ylitetään...luulisin, mutta en tiedä..olen vältellyt noita 6V vehkeitä.. :lol:
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2498
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Matti ei tota 00 luokitusta saa kun hallituksen jäsenet muille on vaan luku oikeudet :mrgreen:
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja Uskila »

Lister kirjoitti:Onkohan tästä 6v laturista jossain virallisia specsejä, että millä kierrosluvulla antaa täyden tehon ym?

Testipenkissä äsken mittailin että 7v jännite ja 45W teho tuli n.1800k/min nopeudella.
:mrgreen: Terve

Niin se 45W on NS lyhyt kuuden voltin laturi ----- PDF

Ps ei niin virallinen doku, mutta Ernie Franke on jaksanut väsätä noita koosteita
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Lister
75
75
Viestit: 79
Liittynyt: 11.01.2016 17:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja Lister »

Tämä möykky näyttääkin omaavan mahtavan 65w tehon. :)

On aika suurpiirteisesti tehty käämitys tämänkin laturin ankkurissa. En ihmettelisi vaikka osa ankkurin käämilangoista olisi jossain vaiheessa ankkurin ja rungon välissä, senverran karusti on osa langoista uriin survottu. Ei olis kelvannut tuollainen työn jälki, silloin kun itse olin sähkömoottoreita tekemässä.
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Näitä on näitä hammaskosketuslärinöitä pilvin pimein. Käytetään heittokelloa, pyöritellään siivistä, käytetään jotain merkkauksia...jne. Kertokaahan nyt viisaammat miksi käyttöohjeissa (ural 650) neuvotaan tekemään säätäminen moottorin käydessä ja samalla laturia käännellään ja oikea paikka on " hiljaisimman äänen kohdalla". Näin olen tehnyt ja hyvin on pelannu.

Kyselee epätietoinen Torkkelista.....
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Urressa saattaa 12V lohkolla olla hyvä tapa kun laturi pystyy liikkumaan vain eestaas. 6V laturi on pedissä lohkonpäällä. Kun panta on pänningissä ei se liiku minnekään. Kun pannan ja takapään kiristimen höllää tulee vinkura olo. Ei tee mieli käyttää konetta samaan aikaan.

Ei tää oikeesti ole vaikee. 12V olen säätäny just nuin jäähdytysropelista liikuttelemalla ettei kanna mistään kohtaa. Ottahan se kai enemmän aikaa ku tolla äänellä säätö, mutta en tienny että noinki voi tehdä. Kun olen päättäny että nyt on hyvä, merkki siihen ja sitte pidetään siinä.

6V kanssa olen näpänny etupään auki (tai se on ollu auki milloin mistäki remppasyystä) ja säätänyt tällöin rattaan silmällä katsomalla. Sitte merkannu kohdan.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Makke78
300
300
Viestit: 331
Liittynyt: 14.12.2008 13:25
Paikkakunta: Suomen Kiikka

Re: Laturin hammaskosketukset

Viesti Kirjoittaja Makke78 »

Tota korvalla säätömenetelmää oon kans käyttäny ja vielä ei oo hammasvaivaa ollu. Onnistuu 6V systeemissäkin, kun kiristää pantaa silleen että just saa laturia liikuteltua. Saattaa vaatia muutaman hienosäätökerran, kun kuitenkin laturin asento muuttuu vähän pantaa kiristäessä.
K-750M / Dnepr MT-10 / MT-10-36 / K-750/MT-11
Vastaa Viestiin