Laturin modaus länsisäätimelle

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
lca
200
200
Viestit: 231
Liittynyt: 19.08.2009 09:08
Paikkakunta: Oulunsalo

Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja lca »

Matti kyseli miten tein länsimodauksen laturiin niin tässä miten muistaakseni se menee.

Valitettavasti en aikanaan kuvia ottanut mutta tässä ohje miten tehdä jos joku innostuu kokeileen. Toi setup ollu paikallaan jo tuhansia kilsoja, en muista milloin tarkalleen tein ko oli joskus yli 5v sitten ja edelleen pelaa. Akkuun ei oo sit tarttenu vesiä laittaa sen jälkeen lisätä.

Säädin on tällainen
http://www.konekorjaamo.fi/erillis-saad ... 14-5v.html
eli 2001-1523ja löytyy monesta autotarvike liikkeestä. Tossa esim Alavieskalaisessa traktoriliikkeessä missä paljo muutakin kivaa
Tässä vanhempi Bosch malli missä napojen merkinnät (tyyppi RE 57 ja säädettävä versio):
navat.jpg
navat.jpg (12.16 KiB) Katsottu 14883 kertaa
Laturin nykyinen kytkentähän on tällainen missä säädin mittaa yhdestä kohden vain jännitettä eli tuo valkea johto jossa laturissa merkki ~:
org_kytkenta.JPG
org_kytkenta.JPG (97.46 KiB) Katsottu 14883 kertaa
Länsimaisissa on kolme diodia enemmän säädintä varten. En tiedä onko väliä mitä ne on mutta irrotin tuon yhden johdon kolvastin summassa kolme missä oli 1mm paksut johdot tuon ~johdon ja diodisillan väliin. Tuossahan ei kulje latausvirta läpi et tuskin tarttee olla noinkaan vahvoja diodeja. tossa pari erilailla piirrettyä kytkentä kuvaa. Laturissahan miinus on maadoitettu diodisillassa eli sitä ei tartte johdolla vetää D- liittimeen säätimessä vaan D- johdon voi säätimeltä laittaa suoraan runkoon. Hiilet jää kuten ennen eli toinen maissa ja toisen johto menee säätimelle.
mot_alt.gif
mot_alt.gif (7.61 KiB) Katsottu 14883 kertaa
Kytkentä.jpg
Kytkentä.jpg (48.62 KiB) Katsottu 14883 kertaa
Huom: Merkkivalon toinen johto menee maahan alkuperäisessä kytkennässä eli se pitää vaihtaa virtalukon katkeavaan + johtoon ja säätimen päässä se yhdistetään D+ napaan.

Diodisilta ollut tää uudempi ja oiskohan noi tinaukset päällä oikeet paikat mut varmaan siihen hienomman näköiseenkin vanhempaan saa samalla lailla kiinni lisä diodit. Kolvailin ihan normi kolvilla ja tinalla vaikka latureissa monesti kovemman lämmön vaativia kovempia juotoksia.
diodisilta.JPG
diodisilta.JPG (21.41 KiB) Katsottu 14883 kertaa
Mittaan kun laitan pyörän käyntin latauksen ko en muista mitä ollut akulta mitattuna

Toivottavasti tästä selviää mut kysykää jos alatte tekeen tarkennuksia tähän.
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3108
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Tuo 2001-1523 on ison suomalaisen autosähkötukkurin numero, siksi siis monen varaosakauppiaankin tuntema.
Ja toinen lähestymiskanta on Boschin erillinen lataussäädin 12 Voltin järjestelmään. Esim Saab, Volvo, Mersu 70-luku, autot ennen kuin säädin integroitiin laturiin. Kaikissa sama.
Vanha mekaaninen versio on ison tupakkiaskin kokoinen peltiloota, sama asia kuin muovikuorinen elektroninen.
Suzuki VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
lca
200
200
Viestit: 231
Liittynyt: 19.08.2009 09:08
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja lca »

Näin on, ilmeisesti alkuperäinen malli oli Boschilaisena RE-57. Osassa erillisiä saattaa olla enemmän piuhoille paikkaa mut toi oli itellä irrallaan niin tein siitä. Toihan kahen tulitikkurasian kokoinen muovikuorinen. Mulla ei muistaakseni o kiinnitys ruuvin alle menevää metalli liparetta edes siinä mikä on paikallaan.
Avatar
Jussi Alec
100
100
Viestit: 107
Liittynyt: 18.05.2006 21:27

Re: Laturin modaus länsisäätimelle,sähköpiirros

Viesti Kirjoittaja Jussi Alec »

Tässä olisi tälläinen sähköpiirros jonka kaivoin esiin tuolta arkistosta. Tuli yhen romukopan pohjalta jonka muun sisällön ostin eräälle kolleegalle Suomeen.

Varmasti selvenee monelle miten ton kytkennän tekee. Diodit tyyppiä 1N4007 ja ton säätimenhän voi kaivaa vaikka jostain romuttamolta. Onhan noita Volvoja nyt romutettu jo ijät ja ajat. :angelic-grayflying:
DSC08887.JPG
Terveisin Jussi Alec :clap:
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Hyvä Jussi!
Avatar
jph-74
50
50
Viestit: 51
Liittynyt: 01.04.2017 17:37
Paikkakunta: ii-city

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja jph-74 »

Kysympä tässä säikeessä kun aihe lähellä.

Onko kukaan kytkenyt tämmöistä Bocsh säädintä ja saanut toimimaan?

http://www.aircooled.fi/tuote/409/latau ... 6774-bosch
Kuva

Jotain ohjetta löytyi 6v kytkentään, mutta miten G-424 kaveriksi.

http://www.changjiangunlimited.com/CJU/750/tb2083.htm
Kuva

Uralissani on tuo G-424 ja 33.3702 säädin, toimi tullessaa ihme kytkennöillä hetken ja nyt lataa 18v ja merkkivalo loistaa koko ajan.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Mulla on sellainen käsitys että nuo tavan latausreleet ei toimi venäläisen 12V (150W) laturin kanssa muuten, kun lisäämällä nuo "puuttuvat" diodit. Ainakin tuota Jussin kytkentää tiedän onnistuneesti käytetyn...
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1384
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Tuo boschilainen lienee tosiaan tehty vain tasavirtalaturin perään eli siitä tuskin on vaihtovirtalaturin säätimeksi. Toiminta kun on hieman erilaista mitä vaihtovirtalaturin säätimeltä vaaditaan...
T.hh
Avatar
jph-74
50
50
Viestit: 51
Liittynyt: 01.04.2017 17:37
Paikkakunta: ii-city

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja jph-74 »

Ok, katella oma uusi säädin, tai sain jo "uuden" mutta se oli aivan pimiä.

Ural minulle tullessa lataus toimi, kytkentä vain ihmetytti. Selvisi kun väänsin kannen auki niin puuttui näköjään merkkivalo nastasta johto ja merkkivalo toimi rele ohjauksella laturin siitä navasta joka tällä säätimellä jätetään käyttämättä. On kiinteä asenteinen volttimittari.
Kuva
Kuva
Avatar
kalkkuna
4000
4000
Viestit: 4316
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Tuo releohjaus valolle tuli Dneprin loppumalleissa käyttöön. Sovek säätimet tulee Ukrainasta ja niissä lampun johto saattaa puuttua - kun sitä ei enää "tarvita". Silti peltikuoriin naputellaan sujuvasti merkit vanhaan tyyliin...

Kiinansäätimissä se Lampajohto löytyy, useimmiten.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8664
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Lahest
Viesti:

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Joo ja se volttimittari ei ole paskempi keksintö...

;-)
IMZ M-72 -42 & IMZ M-72 -54 & URAL - IMZ.8.1037 Sportsman 2WD -06

Youtube >>>>> Video
Avatar
Ookkeli
50
50
Viestit: 55
Liittynyt: 28.03.2017 19:37

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja Ookkeli »

Boschin 0190600015 säätimen joskus viritelly datsun 100a han. Jossa ei myöskään kenttä diodeja eikä lataus valoa eikä täten valon relettä niinkuin isommissa japseissa. Muistaakseni meni ihan bolt-on ilman lisä diodeja.. Oiskos jollain tietoa että, onko nuo kenttädiodit iha vaan sen länsimaisen latausvalo kytkennän takia?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Ei ole pelkän latausvalokytkennän takia...
Avatar
Ookkeli
50
50
Viestit: 55
Liittynyt: 28.03.2017 19:37

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja Ookkeli »

MATTI kirjoitti:Ei ole pelkän latausvalokytkennän takia...
Ok. Kertoisitko sitten niiden perimmäisen käyttötarkoituksen?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tuolla keskustelun alkupuolella tulee jo ilmi että tavan länsimaisissa kytkennöissä on kolme diodia ennen säädintä jotka näistä itämaisista puuttuu,,ja kysymykseen ..onko diodit vain latausvalokytkennän takia..ei ole... latausvalonkytkentään on helpompikin tapa.
hh10
25
25
Viestit: 41
Liittynyt: 13.08.2013 00:39
Paikkakunta: Raisio

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja hh10 »

40 vuotta vanha moottorialan sähköoppin kirja sanoo seuraavasti
Liitteet
IMG_20170604_211414.jpg
Viimeksi muokannut hh10, 04.06.2017 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
3000 mittarissa - sisään vai loppuun ajettu?
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2349
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Onko 40 v vanha opus kirjoitettu väärinpäin , olis mukavampi lukee :lol: ilman kuvan tallennusta ja kääntöjä...
Ural M-61 , Ural M-63
hh10
25
25
Viestit: 41
Liittynyt: 13.08.2013 00:39
Paikkakunta: Raisio

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja hh10 »

Sori, kumma juttu, mun koneen netillä kuva on oikeinpäin, mutta kännykän netillä se on väärinpäin ?????
3000 mittarissa - sisään vai loppuun ajettu?
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2349
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Tallensin kuvan ja käänsin, luku onnistuu
Ural M-61 , Ural M-63
hh10
25
25
Viestit: 41
Liittynyt: 13.08.2013 00:39
Paikkakunta: Raisio

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja hh10 »

No niin, käänsin kuvan niin on helpompaa.
3000 mittarissa - sisään vai loppuun ajettu?
Avatar
Ookkeli
50
50
Viestit: 55
Liittynyt: 28.03.2017 19:37

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja Ookkeli »

MATTI kirjoitti:Tuolla keskustelun alkupuolella tulee jo ilmi että tavan länsimaisissa kytkennöissä on kolme diodia ennen säädintä jotka näistä itämaisista puuttuu,,ja kysymykseen ..onko diodit vain latausvalokytkennän takia..ei ole... latausvalonkytkentään on helpompikin tapa.
No jos Ican kuvasta tuolta alusta nappaa alkuperäisen säätimen pois ja tunkee boschin säätimen tilalle ja panee laturista Ш säätimen Df liittimeen, virtalukolta tulevan В3 johtimen säätimen D+ ja säätimen D- maahan nii lataus toimii muttei valo.. Laittas sen valon sitte sillä helpolla tavalla. Mulle ei viellä ole valjennu että mikä muu etu saavutetaan lisäämällä kenttädiodit.
Avatar
Wecu
300
300
Viestit: 371
Liittynyt: 29.11.2007 20:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja Wecu »

Mulla on tuon ylläolevan mukaan kytketty ja hyvin toimii. Latausvalon kun vielä korvaa volttimittarilla tietää paljon tarkemmin missä mennään.
Wecu
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6

Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tuolla keskustelun alussa on on aika hyvät ohjeet tehdä itse muutokset, jos haluu käyttää länsimaisempia säätimiä...ja omissa elektronisissa säätimissä on myös ihan toimivia , mutta kannattaa ottaa ainakin pari kokeiluun koska jännitteen säädössä on "hieman" hajontaa ja valita käyttöön paras ja varalle sitten toinen...voihan näiden kanssa pelata ja spekuloida enempikin, mutta kun tämä ei ole mitenkään ongelmallinen asia...omia toimivia säätimiä ja latureita ei ihan helposti ajamalla saa rikki...ne kyllä kestää pirun paljon ajaa..kestääkö kuplan säädin pitempään ulkona vesi/räntä suihkussa en tiedä, kun en ole kokeillut..mutta tämä nyt varsinaisesti ei ole mikään ongelma lainkaan..eli jos haluu rakentaa oman ,niin rakentaa ,ohjeet on.. tai ostaa kaupasta alkuperäisen ,taitaa maksaa n. 20 eur...
Avatar
Ookkeli
50
50
Viestit: 55
Liittynyt: 28.03.2017 19:37

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja Ookkeli »

Sepä se. Alkperäinen varmasti toimiva eikä hinnalla pilattu, mutta jos ny joku haluaa "tilapäisesti" ajella länsi säätimellä nii se ei vaadi laturiin mitään virityksiä.. Tuossa ruotsin romukoppa kuvassa DF ja D+ vaihtannu pakkoja= Ei toimi.
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2349
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Tätä käyttänyt 6v Ural laturissa ja hyvin tuntuu toimivan.
Toiset ajelee wv koneella mulle vielä riittänyt pelkkä latausrele :lol:
2017060516214700.jpg
2017060516214700.jpg (92.02 KiB) Katsottu 13848 kertaa
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
Ookkeli
50
50
Viestit: 55
Liittynyt: 28.03.2017 19:37

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja Ookkeli »


Onkos kukaan itämaistanut hiilettömällä radiovolnalla?
Avatar
Hermanni57
300
300
Viestit: 303
Liittynyt: 13.07.2017 18:15
Paikkakunta: Keuruu

Re: Laturin modaus länsisäätimelle

Viesti Kirjoittaja Hermanni57 »

Näyttää Belaruksen laturilta. Jokin riittävän hoikka malli. 35 v aikana en ole joutunut noita latureita mitenkään huoltamaan, aina ovat pelanneet.
Ainoa vika on heikko lataus pienillä kierroksilla. Ovat kuulemma mitoitettu niin, että aina mennään lalla pohjassa. Hinta Virossa 60e- mallista riippuen.
Joo, kyllä tämä toimii, mutta en tiedä miksi!
Vastaa Viestiin