“Isoisää etsimässä”, 1977. Kirja kertoo August Väisänen -nimisestä nuoresta miehestä, jonka isoäiti Letitia Väisänen on lähettänyt etsimään isoisäänsä Verneri Väisästä. Isoisä on lähtenyt omille teilleen, koska ei jaksa hirveää vaimoaan.JuhaK71 kirjoitti: 22.07.2026 09:51 Olin ensimmäisellä luokalla ja innostunut lentokoneista, kun herra Päätalolla kävi käry koneensa kanssa. Juttu teki minuun lähtemättömän vaikutuksen.
Etsintämatkalla August käy tapaamassa entistä minkkitarhaajaa, Hermanni Taavitsaista Himangalla. Hermanni oli Vernerin palveluskaveri Muurmannin Legioonassa Arkangelissa.
Hermanni paljastaa Augustille, että hänellä on hieno salainen harrastus. Hän vie Augustin isoon latoon, joka on ympäröity jykevällä aidalla ja portilla. Sisältä löytyy lentokone. – ”Kyläläiset luulevat, että minulla on täällä leikkuupuimuri. Ja v..ut. Mitä minä puimurilla, pelloton mies” toteaa Hermanni. Kymmenen vuotta hän on konetta rakentanut. Kone on 2-tasoinen, siinä on 2-paikkainen avo-ohjaamo ja nokal la boxermoottori (VW?). Runko on tehty putkista ja verhoiltu kankaalla. Laskutelineessä on kottikärryn pyörät. Asiantuntevalle lukijalle tulee eittämättä mieleen Sanginjokelainen Raimo Päätalo ja hänen Tiira-koneensa. Hermannin kone kantaa nimeä “Yölentokone 1”. Nimi siksi, että hän ei uskalla lentää kuin öisin. - ”Jos kyläläiset saisivat tietää, kertoisivat nimismiehelle” kertoo Hermanni. Päätalolle kävi juuri näin. Nimismies kävi takavarikoimassa potkurin, mikä aiheutti harrastustoimintaan lyhyen tauon. Potkurin Päätalo oli itse veistänyt yhdestä puusta.
Hermanni ja Verneri lähtevät myös lentämään. Varustukseen kuuluu muun muassa jo lopuillaan oleva viskipullo. He käyvät kääntymässä Ulkokallan yläpuolella. - ”Mitä pidät lentovakavuudesta, stapiliteetti lienee melkoinen” huutaa Hermanni. – ”Tämä on hieno kone ja sinä olet hieno mies, Hermanni” vastaa August. Hermanni otti ryypyn pullosta ja toteaa: - ”Eipä sitä moni uskoisi, että eläkeläinen se vaan täällä ajelee yölennolla.”
https://areena.yle.fi/1-50177458 - ja voi myös kuunnella muun rempan ohessa...