Sivu 2/3

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 17.11.2023 11:27
Kirjoittaja Uskila
JuhaK71 kirjoitti: 16.11.2023 22:15
Lisäys: Ai juu... jos valonkajastu siirtyy venttiiliä pyörittäessä, heittää lautasen tiivistepinta.
Jos ei siirry, seetiä pitää koneistaa.

:mrgreen: Terve

Jos valon kajo siirtyy, niin epäilen venttiilin suoruutta...



Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 17.11.2023 14:48
Kirjoittaja JuhaK71
Venttiili jollain tapaa kiero. Puhdistin lautasen karstasta, hiaisin uuden harmaan renkaan pintoihin, putsaus ja taas valoa vasten tiiraailemaan. Valo paistaa läpi yhä ja rako muuttuu venttiiliä pyörittäessä.

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 17.11.2023 15:03
Kirjoittaja MATTI
Kokeile siihen toista venttiiliä, jos se pako venttiili (tai se viereinen mikälie) ei kajasta valoo omassa kolossaan,niin kokeile sillä muuttuuko tilanne. Joskus voi sen ohjaimen pää olla niin tiukka että keskittää liiaksi venttiiliä juuri siitä venttiilin varren kohtaa jossa se varsiosa kasvaa lautaseksi,,ja saattaa olla liian tiukka asettumaan . Eli jos toinenkin venttiili tekee samaa ja ei tee sitä omassa reiässään, niin vika voi olla sen ohjaimen liian tiukassa yläsovitteessa. Sitä venttiilinohjaimen yläosaa voi suurentaa hieman ihan senkki(upotus) terällä.

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 17.11.2023 16:38
Kirjoittaja JuhaK71
No tuo istuu ohjarissa tosi jämäkästi, ei kuitenkaan ahdista.

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 17.11.2023 20:31
Kirjoittaja JuhaK71
Kävin naapurissa, kokeiltiin hänen M-72:n vanhoja venttiilejä.
Niilläkin valo paistoi läpi. Kyllä tuo seeti taitaa olla hieman kierossa. Naapurilla valmistuu tällainen:

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 18.11.2023 08:51
Kirjoittaja MATTI
JuhaK71 kirjoitti: 17.11.2023 20:31 Kävin naapurissa, kokeiltiin hänen M-72:n vanhoja venttiilejä.
Niilläkin valo paistoi läpi. Kyllä tuo seeti taitaa olla hieman kierossa. Naapurilla valmistuu tällainen:
Naapurin ämmäs näyttäis olevan perinteinen "poravasara" laturi, onkohan jo kumikytkimellä vai kiinteällä liitoksella..Siistin näköinen mopo kyllä on.

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 18.11.2023 09:41
Kirjoittaja Uskila
:mrgreen: Terve

Hieno bränikkä lättäpää pärrä, kooste parhaista osista...

Ps ei muuta kuin ajamaan vikoja pois

:clap:

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 18.11.2023 09:43
Kirjoittaja JuhaK71
Pitääpä varoittaa naapuria, tämä on ensimmäinen pyörä hänelle tätä lajia. Niin, nekö jotkut 12V laturit hakkaavat jakopään sököksi?

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 18.11.2023 10:05
Kirjoittaja hyvonenh
Tuollainen tehokas laturi vaatii joustokytkimen jottei jakopää hakkaannu rikki. 12 volttisen 500 wattisen ruskilaturin yleisnimi maailmalla on "venäläinen käsikranaatti" ,kosahtaa , mut ei tiedä milloin...
150 wattiset toimii taasen käyttölaitteen puolesta hyvin.
Nippondensot tai vastaavat kumikytkimellä on taasen ongelmattomia.
En sitten tiiä miten se puolalaisten 12 v konversio 6 v lohkoon , onko toimiva pitemmän päälle. Näytti olevan nykyään vaihtovirtaversio.

T.hh

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 18.11.2023 11:23
Kirjoittaja JuhaK71
Uskila kirjoitti: 18.11.2023 09:41 :mrgreen: Terve

Hieno bränikkä lättäpää pärrä, kooste parhaista osista...

Ps ei muuta kuin ajamaan vikoja pois

:clap:
Naapurin kiinnostaa myös se, mitä M-72:een kuulumattomia osia tuosta löytyy, pyörä tuli hänelle ajokuntoisena ja kokonaisena, on nyt sitä pari vuotta kunnostellut ja pikkuisen muokannut oman mielensä mukaiseksi(mm. tuo takalokasuoja).

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 18.11.2023 12:47
Kirjoittaja MATTI
Minun mielestä tuo laturi näyttää siltä Kuopion sepän (nm. MT??) tekemältä suoravetoiselta 12V Nipponin laturilta. Se oli ilman jousto-osaa hieman liian raju tuohon. Laatikko tuossa on paras itälaatikko Dneprin pakillinen automaatti kytkin laatikko. keula taitaa olla k:_n tai Dneprin samoin kun valaisin. Ohjaustangosta ei tietoa mistä se, ja kontrollit ja raiserit, Kaasarit K-68 ja (harmiksi)pilipali putsarit. Sytkä on uusittu ja muutenkin hyvin siististi tehty kyllä.

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 18.11.2023 13:16
Kirjoittaja Uskila
JuhaK71 kirjoitti: 18.11.2023 11:23 Naapurin kiinnostaa myös se, mitä M-72:een kuulumattomia osia tuosta löytyy, pyörä tuli hänelle ajokuntoisena ja kokonaisena, on nyt sitä pari vuotta kunnostellut ja pikkuisen muokannut oman mielensä mukaiseksi(mm. tuo takalokasuoja).
:mrgreen: Terve

Helpompi niin päin, että ämmästä on runko, pipari vanteet nuoremmasta ja ehkä tankki...

;-)

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 18.11.2023 13:37
Kirjoittaja Uskila
JuhaK71 kirjoitti: 18.11.2023 09:43 Pitääpä varoittaa naapuria, tämä on ensimmäinen pyörä hänelle tätä lajia. Niin, nekö jotkut 12V laturit hakkaavat jakopään sököksi?
:mrgreen: Terve

Nyt on vaikea rastin, kun ei ole käyttökokemusta moinen vehjes kyllä löytyy tallista ja odottaa joustavan kytkimen moodausta...

Kuva

Ps nimimerkillä 6 voltilla ja 45 Watilla pärjätty

;-)

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 18.11.2023 14:20
Kirjoittaja Justeeri
No tästä olen jauhanut aikaisemminkin, varmasti jo ihan riittävästi, mutta minä olen tuollaisen poravasara laturin "kokemusasiantuntija". Se jauhoi hyvän, äänettömän jakopään sepelimyllyksi parin kesän vaatimattomilla kilometreillä. Siitä sitten seurasi toinen virhe, kun laittoin alumiinirattaan jakopäähän. Mutta se on toinen tarina.

6v sähköillä pärjää oikein hyvin, kunhan pitää laitteet kunnossa. Toleranssit on vaan hyvin pienet. Sovekin sytkää en laittaisi 6v pyörään, mutta kuulemma sekin toimii.

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 18.11.2023 15:59
Kirjoittaja Kaljee
Toivottavasti Juhan naapuri ei menetä malttiaan kokonaan ajaessaan hartaasti rakennetun pyörän vikoja pois, komea on kyllä pyörä!

Keskustelun aiheen livuttua kätevästi asiaan mikä on näin hämärän tullen alkanut askarruttaa minuakin, niin onkohan tämä meikäläisen K:n 12voltin vermeet juurikin puolalaisten Fiat 126:n tasavirtatekniikkaa? Olen kovin hämilläni... Onko vika nyt laturissa ja puolassa, kun valot himmenee sitä enemmän mitä kauemmin mopolla ajelee :lol:

Ei niinkään, kyllä tämä kunnon kierroksilla maantiellä lataa yli 13 voltin lukemia ajovalot päällä ollessa. Mutta pintakaasulla kylällä tai pienellä hiekkatiellä pärrätessä ei jaksa ladata akkua. Tyhjäkäynnille jos jättää tunnin ajon jälkeen niin kärjetön sytytys lopettaa hetken päästä toimintansa sähkön vähyyteen... Akussa jännite tällöin noin 7 voltin luokkaa. Olen parkkipolttimot vaihtanut ledeiksi, ajovalonkin saisi vielä muuttaa nykyisen virtasyöpön H4 tilalle. Kyllähän tuolla pärjää, kunhan muistaa ajon jälkeen jättää ylläpitolaturiin.

Laturi.jpg
Laturi.jpg (504.31 KiB) Katsottu 4648 kertaa
Laturi2.jpg
Laturi2.jpg (426.89 KiB) Katsottu 4648 kertaa
Elektrooninen säädin.jpg
Elektrooninen säädin.jpg (384.89 KiB) Katsottu 4648 kertaa

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 18.11.2023 16:55
Kirjoittaja Uskila
Justeeri kirjoitti: 18.11.2023 14:20 6v sähköillä pärjää oikein hyvin, kunhan pitää laitteet kunnossa. Toleranssit on vaan hyvin pienet. Sovekin sytkää en laittaisi 6v pyörään, mutta kuulemma sekin toimii.
:mrgreen: Terve

Tästä on kokemusta, 6V, laturi G11 45W, akku 4Ah, säädin Wape, ajopolttimo 15W, parkit 3 x 2W, Sovekin 6 voltin kärjetön ja Sovekin suurteho puola...

Ps antaa ajaa normaalisti valot päällä ja ei tarvi välilatausta viikolla, eli toimii

;-)

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 18.11.2023 17:54
Kirjoittaja JuhaK71
Niin, tankki naapurin pyörässä on uustuotantoa...


Takaisin minun remonttiin: Venttiilikin alkoi pitämään, uusi 45° viiste lautaseen sorvissa ja ankaraa hiontaa, ei paistele enää valo läpi ja kanavaan kaadettu nafta pysyy lautasen takana.

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 19.11.2023 07:30
Kirjoittaja kmz.k750
JuhaK71 kirjoitti: 18.11.2023 17:54 Niin, tankki naapurin pyörässä on uustuotantoa...


Takaisin minun remonttiin: Venttiilikin alkoi pitämään, uusi 45° viiste lautaseen sorvissa ja ankaraa hiontaa, ei paistele enää valo läpi ja kanavaan kaadettu nafta pysyy lautasen takana.
Hyvä homma, matka jatkuu K pyörällä👍

Siittä naapurin pyörästä, minun vähäisen tietämyksen mukaan ku kattelen valokuvaa niin M72 pyörää voi olla runko, näitä runkoja tämmöisillä perillä on eri mittaisia ja levyisiä, minullakin on kaksi M72 pyörää renkailla(papereilla) ja kaksi irrallista runkoa osineen.

Jos tarkasti katsotaan kuvaa tai mitä kuvasta nähtävissä niin runko voi olla M72, voi olla M62? perä ja istuimen kiinnitys voi olla myös M72, istuimen kiinnitys kuvassa "peitetty", muut osat ei jäljittele M72 osia.
- Runko M72?
- Perä M72?
- Istuimen kiinnitys?
- Muut jostain muusta venäläisestä.

Hieno pyörä muuten, mutta tosi asiathan on hyvä tietää tai sitten ei.

Moottori on KOO,n lohkossa jäähdytys "siivikkeet" öljypohjan yläpuolella ja moottorin keulakansi myös KOO,sta.

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 19.11.2023 07:46
Kirjoittaja kmz.k750
Kirjoitin virheellisesti, "jostain muusta venäläisestä".
Kuvan perusteella perän jousituksen ja kiinnitykset kiiltää hyvin eli jousien suojukset, voi olla että kromautettu tai kiinalaista tuotetta sekä pakoputkien alkukäyrät.

Suomessa ja muissakin maissa ovat käyttäneet entisöinnissä kiinalaista tuotetta hyvinkin paljon kun kiiltoa halutaan👌

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 19.11.2023 10:15
Kirjoittaja JuhaK71
Rekisteriotteessa lukee "Ural" ja vuosimalli 1954 tai en muista oliko 1956, siis runko on M-72 ainakin. Pyörätkö ovat uudemmasta Uralista, 2- nokkainen jarru näkyy edessä olevan? Juu naapuri on noita kromiosia laittanut uusia mikä ei kiillottelemalla kaunistunut.
Vanhat osat on taltioitu.

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 19.11.2023 11:32
Kirjoittaja Justeeri
Ainakin -56 ämmässä on tuo perä vähän eri näköinen. Tuossa Juhan naapurin vehkeessä tuo öljyn syöttöaukko näyttää etäisesti vähän saman kaltaiselta kuin Uralissa. Voisikohan perä olla M-61/M-62? Ja jos näin olisi, niin onkohan sitten runkokin samasta vehkeestä? Tämä itäpyöräharrastus on yhdistelmä tekniikkaa ja arkeologiaa.

pers.jpg
pers.jpg (235.54 KiB) Katsottu 4567 kertaa

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 19.11.2023 14:42
Kirjoittaja Justeeri
Uskila kirjoitti: 18.11.2023 16:55
Justeeri kirjoitti: 18.11.2023 14:20 6v sähköillä pärjää oikein hyvin, kunhan pitää laitteet kunnossa. Toleranssit on vaan hyvin pienet. Sovekin sytkää en laittaisi 6v pyörään, mutta kuulemma sekin toimii.
:mrgreen: Terve

Tästä on kokemusta, 6V, laturi G11 45W, akku 4Ah, säädin Wape, ajopolttimo 15W, parkit 3 x 2W, Sovekin 6 voltin kärjetön ja Sovekin suurteho puola...

Ps antaa ajaa normaalisti valot päällä ja ei tarvi välilatausta viikolla, eli toimii

;-)
Olen itsekin pyöritellyt tuota sovekia käsissä, jotta tointaako laittaa 6v Uraliin. Muistaakseni joku sitä oli testannut, että kipinä loppuu 5.7v kohdalla. Kärkipelillä saa vielä jotain kipinää silloinkin, niin hylkäsin sitten ajatuksen. Tuossa varmaan on oleellista, että akkua ei saa vahingossa päästää tyhjenemään.

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 19.11.2023 14:52
Kirjoittaja JuhaK71
Justeeri kirjoitti: 19.11.2023 11:32 Ainakin -56 ämmässä on tuo perä vähän eri näköinen. Tuossa Juhan naapurin vehkeessä tuo öljyn syöttöaukko näyttää etäisesti vähän saman kaltaiselta kuin Uralissa. Voisikohan perä olla M-61/M-62? Ja jos näin olisi, niin onkohan sitten runkokin samasta vehkeestä? Tämä itäpyöräharrastus on yhdistelmä tekniikkaa ja arkeologiaa.


pers.jpg
Eli M-72:sta olisi vain tyyppikilpi 😱

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 19.11.2023 15:50
Kirjoittaja jtv
Runko on m72:n. M61/62-rungossa on pitempi plungeri, oliko n. 3 cm, itellä m61.

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 19.11.2023 17:54
Kirjoittaja JuhaK71
Olen minä hökäle... Kipeän puolen kansi piti saada kiinni ensin, että saa mitata puristuksen siitä. Ennen remonttia 4,9 nyt 6 kiloa.

Paremmalla puolella pelkkä sylinteri kiinni. Ruuvailen illan päälle kannen siihenkin, varmaan puristuksen pienenivät siitä, paksumpi kannentiiviste(massatiiviste kuparireunuksella), sijautumattomat männänrenkaat, taitaa tuo tiivistesarjan alapään tiivistekin olla paksumpi kuin mitä siinä oli aiemmin(päätellen pakoventtiilin välyksen kasvamisesta 0,15=>0,4mm .
Hiotussa välys ei paljon kasvanut, pyyhkäistiinhän sorvissa hieman venttiiliä ja venttiili hiottiin seetiin. Ei kanna kuitenkaan. Taidan säätää välykset vasta kun olen käyttänyt lämpimäksi ja jälkikiristänyt mutterit.

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 19.11.2023 21:14
Kirjoittaja Kaljee
Minä olen varmuuden vuoksi tarkastanut pulttien jälkikiristyksen ja venttiilinvälyksiä hyvinkin ahkerasti aina kun olen mitä tahansa moottoria enemmän remontoinut. Esimerkiksi ensimmäisen paikallaan lämpimäksi käytön jälkeen, sitten ensimmäisen postilaatikolla tai kahvillä käymisen jälkeen ja vielä ajettuani max puoli tankillista... Eli noin 100km :whistle: Toki kansiventtiilimoottori tai uusi kiinanmopon kansi hakee erilailla paikkaansa, mutta eipä tuo tarkastus mitään maksa ja saa itselleen mielenrauhaa... Olen monesti laittanut myös pykälää isomman välyksen mitä ohjekirja sanoo, palanut venttiili kun harmittaa kummallisen paljon enemmän kuin hieman ääntä pitävä :mrgreen:

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 19.11.2023 21:54
Kirjoittaja kalkkuna
Justeeri kirjoitti: 19.11.2023 14:42 Olen itsekin pyöritellyt tuota sovekia käsissä, jotta tointaako laittaa 6v Uraliin. Muistaakseni joku sitä oli testannut, että kipinä loppuu 5.7v kohdalla. Kärkipelillä saa vielä jotain kipinää silloinkin, niin hylkäsin sitten ajatuksen. Tuossa varmaan on oleellista, että akkua ei saa vahingossa päästää tyhjenemään.
Kärjetömän moduli taitaa olla natiivi 5V-6V normi elektroniikan tapaan. Kannen alla on regulaattori jännitteen laskuun.

Se välipää syntyi mittausten perusteella tehopuolan tavasta rohmuta kaikki amppeerit itelleen.

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 19.11.2023 23:27
Kirjoittaja JuhaK71
Vajaa puoli kiloa jäi eroa puristusten välille, mittaillaan uusiksi kun osat ovat vähän sijautuneet.

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 27.11.2023 15:48
Kirjoittaja JuhaK71
Käytin koneen lämpimäksi vasemman pytyn hieman ampuillessa.

Kasausöljyt tekivät pienen piikin tulppaan, mutta toisaalta K-301:t näyttivät myös suuttuneen irti ja kuivana käymisestä...

Uusia tiivisteitä kaasuttimiin laitettu, venttiilit säädetty 0,15 välyksille ja mutterit ja pultit jälkikiristetty.

Uutta käyttöä, kun viitsii tallin ovea taas aukoa, -26 oli päivällä pakkasta...

Re: Kadonneiden puristuspaineiden metsästystä

Lähetetty: 02.12.2024 18:23
Kirjoittaja JuhaK71
Kesän ajeluiden jäljiltä mittailin puristukset.

Pyörä on seisonut ajamatta n. +5 asteisessa tallissa.

Puristukset samat molemmin puolin. 4,5 baaria... :think:

Yllättävän matala tulos ottaen huomioon sen, että pyörä vetää ja kulkee hyvin eikä savuttele.

No, moottori olisi tarkoitus käyttää muttereina linkolevyjen putsausta varten, joten näkeepä mitä sylinteriosastokin on syönyt.

Tulpat ovat puhtaat ja öljyttömät, väri vasen kaakaonruskea, oikea vaaleampi.

Pitääpä tarkistella venttiilien välykset, etteivät vaan kantaisi.