puolista....
Käyttämiäni puolia.
-1. Alakuperänen kuusvolttinen mikä oli paikallaan ku mopetin ostin.
-2. Opel Kadett vm1981 puola 12volts, kärijellisestä sytytyksestä sosialisoitu malli (ts. löyty tallin hyllyltä samoten ku em. pirssin kontenstaattori.) Tämä oppelin puola sai pahoja sirpalevammoja laturin vetolaitteesa sokkina käyttämistäni naulanpätkistä. Toimitettu puolien hautausmaalle. Kontensaattoristaki lähti se naru irti ja uusi hankittu esimerkillisen edullisesti Yppäristä Kalkutan korjaamolta.
-3. Osasetilta ostettu italialainen, maholliseti verrarin alakusperäsosa joka tällätty aiemmin mainitun ooppelin puolan tilalle. Mahto maksaa 12 ee? Toimi tosi hyvin mutta kehenon kiinnityksen takia yks liittimistä kitkutti ihtensä irti ja valutti sytänverensä mun oikian jalan sieviläiselle. Vaihettu Paltusmäjesä tien varresa suomalaisukrilaisesa mehtäremontisa nelijänteen...
-4. Puola numero nelijä haettu heti ku liittimen nitkutusvika huomattu keskellä kaunista kesäiltaa kaverin pihalle jemmatusta Volkswagen Polo Seeeedan 1982 merkkisestä henkilöautosta. Auto ollut yhdellä omistajalla uudesta asti ja sain sen puolan ilimatteeksi ku vaan jaksoin raapustaa sen volkkarista irti. Ollu varaosana sivulaukusa, keskitien puolella, siihen asti ku sille tuli akkuuttia tarvetta. Kiinnitetty pyörään mm. asvalttimiesten tienpieleen jättämällä nailoninarulla. Tämä päivänä viimeksi toiminu moitteettomasti.
Plop plop plop ...
-1. Alakuperänen kuusvolttinen mikä oli paikallaan ku mopetin ostin.
-2. Opel Kadett vm1981 puola 12volts, kärijellisestä sytytyksestä sosialisoitu malli (ts. löyty tallin hyllyltä samoten ku em. pirssin kontenstaattori.) Tämä oppelin puola sai pahoja sirpalevammoja laturin vetolaitteesa sokkina käyttämistäni naulanpätkistä. Toimitettu puolien hautausmaalle. Kontensaattoristaki lähti se naru irti ja uusi hankittu esimerkillisen edullisesti Yppäristä Kalkutan korjaamolta.
-3. Osasetilta ostettu italialainen, maholliseti verrarin alakusperäsosa joka tällätty aiemmin mainitun ooppelin puolan tilalle. Mahto maksaa 12 ee? Toimi tosi hyvin mutta kehenon kiinnityksen takia yks liittimistä kitkutti ihtensä irti ja valutti sytänverensä mun oikian jalan sieviläiselle. Vaihettu Paltusmäjesä tien varresa suomalaisukrilaisesa mehtäremontisa nelijänteen...
-4. Puola numero nelijä haettu heti ku liittimen nitkutusvika huomattu keskellä kaunista kesäiltaa kaverin pihalle jemmatusta Volkswagen Polo Seeeedan 1982 merkkisestä henkilöautosta. Auto ollut yhdellä omistajalla uudesta asti ja sain sen puolan ilimatteeksi ku vaan jaksoin raapustaa sen volkkarista irti. Ollu varaosana sivulaukusa, keskitien puolella, siihen asti ku sille tuli akkuuttia tarvetta. Kiinnitetty pyörään mm. asvalttimiesten tienpieleen jättämällä nailoninarulla. Tämä päivänä viimeksi toiminu moitteettomasti.
Plop plop plop ...
Viimeksi muokannut sropov, 18.11.2007 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paltusjärven Käry
Monialaurheilemisseura.
Monialaurheilemisseura.
Tätä juurikin tuolla avautumisellani tarkoitin. Kunhan vain puola on peräisin kärkipelistä niin ongelmaa ei syntymän pitäisi. Kärjettömällä sytkällä olevaa laitetta voi ihan huoletta käyttään kumman tahansa systeemin puolalla... Kärjettömän puola ei taas (yleensä) toimi kärkien kanssa, tapahtuu juurikin yllä kuvailtua palamisilmiötä. Eikä välttämättä kierrä juurikaan tyhmäkäyntiä enempää...cedricfan kirjoitti:-Kärjettömän puola on todellakin erilainen, ns suurtehopuola. Ja polttaa kärjet jos laittaa kärjelliseen. Väärä vastus on helpoin tapa todeta asia ihan maallikonkin.
Ja tuo tulppa-asia. Sytytystulpalla on kaksi tehtävää. Pitää paineet pytyssä sekä toimittaa kipuna. Tulppaa ei kiinnosta mikä on kokonaisuus mille kipunaa tarjoillaa. On se sitten auto, prätkä, lentokone, ruohonleikkuri, mopo, moottorisaha tai mikä muu tahansa joka kaipaa tilkettä pyttyyn ja kipinää samoin...
Suokaa anteeksi megaärsytys joka sai aikaan avautumiseni tässä ketjussa. Mutta asia on vähän samantyyppistä kun väitetään että autosähkö olisi erilaista muun sähkön kanssa. Eräässä työpaikassakin suunnittelusta vastaava teknikko messusi suureen ääneen että vaikka sähköstä ymmärtääkin niin autosähköä ei voi ymmärtää kun se on niin erilaista..! Minä sitten menin kysymään perusteluja, edelleenkään ei olla kavereita kun kyseenalaistin hänen tietämyksensä, tapauksesta on helposti jo kymmenen vuotta aikaa... Ammattikoulupohjalta (sähköpuolen) ei parikynppinen kloppi saanut neuvoa yli viisikymppistä teknikkoa (automaatioalalta)...
En silti aio jatkossa olla konahtelematta vastaavissa yhteyksissä..! Ihan selvinpäin on nämä tarinat kirjoitettu, taisi viimeksi olla huhtikuuta kun viinaksiin koskettu on...
IC on itäpyöristä paras...
Autosähkö on erilaista
Lentokonesähkö se vasta erikoista onkin. On maa senverran kaukana, että pitää aina ottaa pari lapiollista varmuudeksi mukaan.
Lentokoneratiomekaanikko vuosimallia 1971 :?
TRauma
Ikuisuusrojektipäällkkö. Pers'aukiset Eläkeläislehtorit ry.
Ikuisuusrojektipäällkkö. Pers'aukiset Eläkeläislehtorit ry.
Juuri näin laitoin startin pyörääni; eli uudenmallinen laatikon kuori (mihin sopii vanhat rattaat "heittämällä"sisälle) minkä Ykä näki Moskovassa, uusi vauhtipyörä missä hammaskehä ja juuri samanlainen startti mikä cedricfanin linkeissä sekä siisti pieni aukko rälläkällä lohkon reunaan ja päälle siisti kansi, 100Ah akku takapaksiin ("sillä ajaa startilla vaikka lähimmälle huoltikselle jos vaikka bensa loppuu" ja vastapainona se on ihan hyvä jos ajelee yksinään) Toimii hienosti ei ole ollut mitään ongelmia.
ps."Oisko se Erkki ollut sropoville tai ykälle mitään sukua?"
ps."Oisko se Erkki ollut sropoville tai ykälle mitään sukua?"
Markus Ykköselle.
.... vai ettö Ykälle tai Rooppoville sukua... Erkki... hmmmmmm... tojennäkösesti viisas mies, Erkki. Jaahas... tuosta lausunnosta ku ottaa hyymorin pois, ei jää ku v###uilu jälelle vaikka toissaalta sen voi lukia imarteluksikki. Jotenka en kommentoi miestä ihtiään näkemättä tämän enempää joo.
Juttuhan kulukee siihen malliin, että suvustani löytyy tosiaanki Erkki. On mua vuojen vanahempi ja asustaa Yhtysvalloisa ja on jopa syntynykki sielä, Massatstuijjessetin osavaltiosa pikkukaupungisa, jota velipoika taas luonnehti "Ameriikan Haapajärveksi". Erkki (papinkirijoisa Erick)on käyny viimeksi täälä meillä v.1997 ja sano vaimon tekemästä mustikkapiirakasta, että "telisijous". Ja se oli ainaki asia, minkä Erkki tiesi ja tietää vieläki. Se oli siihen aikaan ainaki töisä Ameriikan pompartieerilla ja teki jotaki moottorijuttuja kait. Voiski kysyä, oisko sillä passelia pompartieerimoottoria laittaa sieltä mulle vaikka ny tuohon iiseehen.
Pikkukossina (ehkä kolome vee?) muistan ku Erkki oli meillä kotona käymäsä jonku aikaa, nii reuhattiin ja peuhattiin kovasti. Mentiin kakarat laatialle maate sikin sokin päälekkäin ja tehtiin "ihimisromuläjiä". Oli lystiä.
Nii ja sitte on se Erkki, kotomaisempi asukki, pikkuserkkuni, joka viimemmäksi on teheny rakennuspeltisepän hommia, sikäli mikäli ku minä tiijän.... pitäski ottaa selevää, mitä tuo tehenee nykyjään.
.... vai ettö Ykälle tai Rooppoville sukua... Erkki... hmmmmmm... tojennäkösesti viisas mies, Erkki. Jaahas... tuosta lausunnosta ku ottaa hyymorin pois, ei jää ku v###uilu jälelle vaikka toissaalta sen voi lukia imarteluksikki. Jotenka en kommentoi miestä ihtiään näkemättä tämän enempää joo.
Juttuhan kulukee siihen malliin, että suvustani löytyy tosiaanki Erkki. On mua vuojen vanahempi ja asustaa Yhtysvalloisa ja on jopa syntynykki sielä, Massatstuijjessetin osavaltiosa pikkukaupungisa, jota velipoika taas luonnehti "Ameriikan Haapajärveksi". Erkki (papinkirijoisa Erick)on käyny viimeksi täälä meillä v.1997 ja sano vaimon tekemästä mustikkapiirakasta, että "telisijous". Ja se oli ainaki asia, minkä Erkki tiesi ja tietää vieläki. Se oli siihen aikaan ainaki töisä Ameriikan pompartieerilla ja teki jotaki moottorijuttuja kait. Voiski kysyä, oisko sillä passelia pompartieerimoottoria laittaa sieltä mulle vaikka ny tuohon iiseehen.
Pikkukossina (ehkä kolome vee?) muistan ku Erkki oli meillä kotona käymäsä jonku aikaa, nii reuhattiin ja peuhattiin kovasti. Mentiin kakarat laatialle maate sikin sokin päälekkäin ja tehtiin "ihimisromuläjiä". Oli lystiä.
Nii ja sitte on se Erkki, kotomaisempi asukki, pikkuserkkuni, joka viimemmäksi on teheny rakennuspeltisepän hommia, sikäli mikäli ku minä tiijän.... pitäski ottaa selevää, mitä tuo tehenee nykyjään.
Paltusjärven Käry
Monialaurheilemisseura.
Monialaurheilemisseura.
Niin tuota ku meinas vallan unehtua.....
Joku höpötti jotaki sytytys (<palindromi!) tulupista. Mullon ollu samat tulupat koko ajan orikinaalit venäjäläiset, mikkä oli ostohetkellä kolome vuotta sitte. Voi olla, että oon vaihtanu ne keskenään sillon ku vaihetin männänrenkaita uuempiin. Toisin sanottuna oikialta vasemmalle ja päinvastoin. Täyttä varmuutta ei oo. Toivottavasti kuluvat tasasemmin ku niitä eestaas vekslaa.
Varatuluppina oon pitäny kahta erilaatua Än-koo-kee merkkisiä kyntteleitä ja ovat ajaneet asiansa hyvin huolimatta vähäsestä käyttötarpeesta. Huomasin tuosa kuitenki syyskesällä, että tulupat oli kastuneet, ku oli siihen tankinpäällislokeroon, misä niitä oon säilyttäny, satteella menny vettä.
Tulupan päätehtävänä on kuulemma näyttää männälle valomerkki, enneku se lyö päänsä kattoon. Pokserimoottorin kysseesä ollen seinään. Näin kerto kerran Kalkutan Seppä ku tyttäreni kootteria huolsi.
Joku höpötti jotaki sytytys (<palindromi!) tulupista. Mullon ollu samat tulupat koko ajan orikinaalit venäjäläiset, mikkä oli ostohetkellä kolome vuotta sitte. Voi olla, että oon vaihtanu ne keskenään sillon ku vaihetin männänrenkaita uuempiin. Toisin sanottuna oikialta vasemmalle ja päinvastoin. Täyttä varmuutta ei oo. Toivottavasti kuluvat tasasemmin ku niitä eestaas vekslaa.
Varatuluppina oon pitäny kahta erilaatua Än-koo-kee merkkisiä kyntteleitä ja ovat ajaneet asiansa hyvin huolimatta vähäsestä käyttötarpeesta. Huomasin tuosa kuitenki syyskesällä, että tulupat oli kastuneet, ku oli siihen tankinpäällislokeroon, misä niitä oon säilyttäny, satteella menny vettä.
Tulupan päätehtävänä on kuulemma näyttää männälle valomerkki, enneku se lyö päänsä kattoon. Pokserimoottorin kysseesä ollen seinään. Näin kerto kerran Kalkutan Seppä ku tyttäreni kootteria huolsi.
Paltusjärven Käry
Monialaurheilemisseura.
Monialaurheilemisseura.
sropoville ja ykälle; arvasin että suvustane löytyy Erkkejä ja sen v###uilun voitte jättää aivan varmasti pois. Juttujanne on ihan mahtavaa lueskella. Sropovi, kun asustelet ilmeisesti siellä etelä pohjanmaalla niin viepäs Ykä joka rakentelee lentokoneita, käymään Sievin kirkolla olevalla museolla, siellä on aika upea juttu miehestä joka muistaakseni jo 1930 luvulla valmisti itselleen lentokoneen!! Ne koneen piirustukset ja valokuvat oli ainakin jokunen vuosi sitten siellä seinällä.
ps. osallistuin jokunen vuosi sitten kansalaisopiston savolais-veneenveistokurssille, kunnan varat oli niin vähissä että ensimmäisenä vuotena tehtiin ainoastaan pelkkä tulppa.
ps. osallistuin jokunen vuosi sitten kansalaisopiston savolais-veneenveistokurssille, kunnan varat oli niin vähissä että ensimmäisenä vuotena tehtiin ainoastaan pelkkä tulppa.
Sropov asustelee eteläisellä Pohjois-Pohjanmaalla ja Sieviki on samalla alueella vaikka toisaalta se luetaan toisinaan pohojoseksi Keski-Pohojammaaksi. Minusa ihtesäni ei oo kyllä muuta sievää ku nuo kengät. Sieviläiset Jalas. ......... ooooo eiku eipäsku isän isän äiti on ollu Sievistä kotosi.
Tiijä sitte jos vaikka oisin lentokonneen rakentajan sukua. (tähyilee taivaalle ja horisonttiin)
Ps. kuinka mutkasesta puusta savolaispuatin pohojatappi piti vuolla?
Tiijä sitte jos vaikka oisin lentokonneen rakentajan sukua. (tähyilee taivaalle ja horisonttiin)
Ps. kuinka mutkasesta puusta savolaispuatin pohojatappi piti vuolla?
Paltusjärven Käry
Monialaurheilemisseura.
Monialaurheilemisseura.