Sivu 30/47

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 18.09.2024 22:29
Kirjoittaja Kaljee
Kiitoksia neuvoista peräremonttia koskien! Nyt on nostettava käsi oman virheen merkiksi, vetoratas kun ei ollut kunnolla "uuden" kannen pohjassa asti. Johonkin turkasen valuknööliin ottanut laakeri kiinni ja astelma asettui hitusen vinoonkin :oops: Tuon kun korjasi kuntoon niin säädöt ja omat shimmilevyt tuottavat järkevämpiä tuloksia ;-) Laitan huolella nippuun ajan kanssa:

Suurella huolella.jpg
Suurella huolella.jpg (101.27 KiB) Katsottu 1948 kertaa

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 22.09.2024 21:25
Kirjoittaja Justeeri
Taisipa selvitä uutta tietoa, että miksi lättäpäässä särkyi kytkinlevyjen boorit. Ja välilevykin oli niin oudosti kulunut. Uutiset eivät ole hyviä.

Kun pyörittelin konetta käynnistyspolkimesta ilman tulppia, että puristukset ei haraa vastaan niin huomasin, että kytkimestä kuuluu sellainen "kuiva narina".

- Heti kun kytkinkahvaa painaa vähänkin niin narina lakkaa.
- Löysäsin vaihdelaatikon pultit: Narina häviää.
- Kiristin laatikon kaksi ylimmäistä pulttia ja jätin alareunaan rakoa noin 0.5mm: Narina häviää.

Eli kaikki viittaa siihen, että motin ja laatikon välinen kosketuspinta on koneistettu aivan päin v!ttua, joko itse lohkossa tai laatikossa. Ja jos mennään Murphyn lain mukaan niin ongelma on tietenkin lohkon puolella. Silloin ei edes vaihdelaatikon vaihtaminen (jos sellaisen jostain saisi) auttaisi.

Tämänkin harrastuksen lähtölaskenta nyt sitten tikittää...

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 22.09.2024 22:32
Kirjoittaja MATTI
Laatikon pintoja ja ohjain ulokkeita on koneistettu niin että hitsataan/kiinnitetään pultilla tms. teräpala vauhtiksen kytkimen pintapeltiin ja konetta pyörittämällä ja palaa siirtämällä on "koneistettu" uusia keskeisiä muotoja laatikkoon. Miksi ei samalla tavalla voisi "koneistaa" vauhtiksen suhteen tasopinnan lohkosta varmasti keskeiseksi ..mielikuvitusta vaan peliin. Ei saa jäädä tuleen makaamaan!

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 22.09.2024 23:07
Kirjoittaja Justeeri
Voisiko olla vielä sellainenkin skenaario mahdollinen, että laatikon pultinreijät (tai lohkon pinnapultit) ovat väärässä kohdassa, eikä akselit siksi keskity? Jotenkin pitäisi selvittää, että mikä on vinksallaan.

Edit: Ei varmaan... ellei sitten ne laatikon ohjain lirpakkeet olisi jotenkin sivussa.

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 09:14
Kirjoittaja MATTI
En haluu maalata piruja seinälle,,mutta mulla oli -94 Uralissa sellainen kiusallinen narahtava ääni polkusimella poljettuna..jota aloin kerran kesällä etsimään . Venttiili koneisto-, laturi-, nokkakin oli jo irti, mutta narahdus vaan jatkui. Lopuksi koko kone oli palasina ja syy oli murtuma kampiakselin takimmaisen linkolevyn alla..se antoi kampuran takaosaan pientä kulmamuutosta ja narahti...eihän se kiva remppa /havainto ollut, mutta vika korjaantui kun vaihdoin kampiakselin.

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 09:58
Kirjoittaja Justeeri
Kyllähän täällä pirut tanssii seinillä. Hyvä kuitenkin, että toit tämänkin mahdollisuuden mukaan. Tuossa kampura esimerkissä olisi siis kyse joka kierroksella muuttuvasta kulmasta. Jos narina kumminkin lakkaa, kun vaihdelaatikon laittaa johonkin tiettyyn asentoon niin silloin voisi ehkä uskotella itselleen, että ongelma ei olisi kampiakselin puolella? Voisin kuvitella, että jotain tärinääkin tuollainen aiheuttaisi, jos vauhtipyörä hyppii edestakaisin?

Vaikka melkein se olisi parempi jos vika olisi kampiakselissa. Sen kun saa vielä korjattua tai vaihdettua.

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 11:26
Kirjoittaja kmz.k750
Laatikko irti ja mittaukset päällensä, sama työmäärä oli sitten kampura vaurio tai lohko tai laatikon kansin vinossa.
Kustannukset eri jos kampura vaurio.

Takakansi irti lohkosta ja mittaukset päällensä niin näkee...on missä heitto?
Takakannen tiivistepinnalta mittaa lohkon reunoihin tai tätä ennen todentaa laatikon reunojen suoruuden...
Esim. Matti yläjyrsimellä oikaisee pinnat suoriksi... :dance: mitään ei ole menetetty...jos pinta laskee niin sopivan kokoista levyä väliin tai jos nopeita ratkaisuja niin prikat väliin...mutta paskoo menee :doh:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 11:32
Kirjoittaja kmz.k750
Muutama kuva vuosien varrella kun 650cc kampuroita ollut käsissä ja heikoin lenkki sivuvaunullisessa pyörässä Ural 650cc kampura... tai tätä ennen kansivena Dneprin kampura...jos on vaunun rungossa on lulla paikoillaan sekä vaunussa painoa n. 150 -200kg eli reissuvarustusta sekä tuulivastusta...

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 13:17
Kirjoittaja Justeeri
Yritän ensi alkuun katsoa näkyykö heittokellolla miten pahaa heittoa vauhtipyörällä. Ajattelin myös katsoa siitä kytkinasetelman päällislevystä, kun koko pakka kiristyy sitä vasten. Jos se heittää niin silloin heiluu koko kytkinkin. Veikkaan, että viisari vipattaa melkolailla, mutta mikä on sitten ns. normaalia ja mikä ei.

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 15:47
Kirjoittaja kmz.k750
Vauhtipyörän reunasta näkee vipatuksen...onkohan tapit vauhtipyörässä samassa korossa puristettuna kiinni?

Jouset painaa levypakkaa päällislevyyn ja jos tapit ei samassa korossa niin kaikki levyt vinossa vauhtipyörää nähden ja sitten väännättää kytkin levyjä vinoon...lohkon pinnat tai laatikon pinnat olisikin suorat...

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 16:07
Kirjoittaja Justeeri
Mitä enemmän tutkii, sitä enemmän ihmeteltävää löytyy.

Vauhtipyörä liepottaa kierroksen aikana jonkun 0.7mm, kytkimen päätylevystä mitattuna. Ylin ja alin kohta on vastakkaisilla puolilla. Jokohan tuo voisi syödä kytkimen?

Koko vauhtipyörä ja kampiakseli heiluu ylös alas 0.1mm kun meisselin kärjellä vääntää vauhtipyörän alapuolelta.
Onko tämä jo liikaa välystä?

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 16:16
Kirjoittaja Justeeri
Saman verran on liepotusta myös vauhtipyörän reunalta mitattuna, n. 0.75mm. Eli ei johdu tapeista varmaan tuo heitto.

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 16:27
Kirjoittaja kmz.k750
Eipä taida alle 1mm heitto vaikuttaa kytkimeen, voi todentaa ku laittaa kytkin levyn laatikon akselille niin varmaankin antaa 1mm heiton anteeksi ja vaikka on kaksikin levyä...boorin välys akseliin

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 16:50
Kirjoittaja MATTI
Vauhtipyörät on patarautaa..jos joskus sorvaa vauhtiksen pinnat keskeiseksi navan suhteen,,ja prässää ohjain tapit paikoileen..se kieppuu taas. Ei noista välyksistä oikein syyllistä saa mihinkään. Tuon 0.1 mm takalaakerivälystä on siinä hilkulla, mutta kun siitä laakerista on matkaa siihen vauhtiksen reunaan sen verran ,niin taitaa mennä käytetyn laakerin toleransseihin vielä. Muuten hukkasin jo ajatuksista,, mitä harmia tässä nyt etsittiinkään?? ne levyt varmaan hajosi ihan omastaeestään..eli oli ..skaa tavaraa. Oliko tässä se narina ääni..vai?? tuleeko se vaikka laatikko olisi muutaman millin irti kehältä..tai vaikuttaako kytkimen alaspainanta ääneen?

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 17:15
Kirjoittaja Justeeri
MATTI kirjoitti: 23.09.2024 16:50 Vauhtipyörät on patarautaa..jos joskus sorvaa vauhtiksen pinnat keskeiseksi navan suhteen,,ja prässää ohjain tapit paikoileen..se kieppuu taas. Ei noista välyksistä oikein syyllistä saa mihinkään. Tuon 0.1 mm takalaakerivälystä on siinä hilkulla, mutta kun siitä laakerista on matkaa siihen vauhtiksen reunaan sen verran ,niin taitaa mennä käytetyn laakerin toleransseihin vielä. Muuten hukkasin jo ajatuksista,, mitä harmia tässä nyt etsittiinkään?? ne levyt varmaan hajosi ihan omastaeestään..eli oli ..skaa tavaraa. Oliko tässä se narina ääni..vai?? tuleeko se vaikka laatikko olisi muutaman millin irti kehältä..tai vaikuttaako kytkimen alaspainanta ääneen?
Jep, narinan lähdettä nyt etsitään. Kytkinkahvan pienikin painanta poistaa narinan. Samoin se, jos laatikon ja lohkon saumaan alapuolelle jättää 0.5 - 1mm rakoa ja vain yläpultit kiristää... niin narina häviää.

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 18:57
Kirjoittaja MATTI
Oliko se niin että tässä oli vaihdettu oman laatikon sijalle Dneprin pakillinen laatikko. Oliko laatikon ohjaimet vielä paikoillaan , vai olisi jo poistettu(koneistettu ohuemmiksi?). En muista enää pitikö ne omat nepparin ohjain osat koneistaa eri kokoiseksi, vai menikö suoraan paikoilleen.

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 20:08
Kirjoittaja Justeeri
MATTI kirjoitti: 23.09.2024 18:57 Oliko se niin että tässä oli vaihdettu oman laatikon sijalle Dneprin pakillinen laatikko. Oliko laatikon ohjaimet vielä paikoillaan , vai olisi jo poistettu(koneistettu ohuemmiksi?). En muista enää pitikö ne omat nepparin ohjain osat koneistaa eri kokoiseksi, vai menikö suoraan paikoilleen.
Kyllä, nieprin pakkiloota on laitettu. Lootassa on ohjaimet paikallaan, siitä en ole varma onko niitä ohennettu. Mutta kokeilin myös sitä alkuperäistä vaihdelaatikkoa paikalleen. Narina pysyi, eli ei taida johtua lootasta ollenkaan.

Tällä alkupäisella laatikolla kun laitoin aluslevyt (8mm pultille tarkoitetut) lohkon ja laatikon väliin, niin silloin narina hävisi melkein kokonaan. Ajoittainen narahdus saattoi kuulua.

Tutkailin myös moottorilohkon tasopintaa, jota vasten loota menee. Kiinnitin "viisarin" vauhtipyörään, joka juuri ja juuri hipoi lohkon tasopintaa. Hipominen oli samanlainen joka kohdassa joten mitään kovin merkittävää heittoa siinäkään ei ole...

Jopas osasi mennä vaikeaksi :think:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 20:13
Kirjoittaja Justeeri
kmz.k750 kirjoitti: 23.09.2024 16:27 Eipä taida alle 1mm heitto vaikuttaa kytkimeen, voi todentaa ku laittaa kytkin levyn laatikon akselille niin varmaankin antaa 1mm heiton anteeksi ja vaikka on kaksikin levyä...boorin välys akseliin
Olen päätynyt myös tähän lopputulemaan. Syyn täytyy olla jossain muualla.

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 20:26
Kirjoittaja MATTI
Jos saisit apumiehen/naisen rauhallisesti polkusimella pyörittää tulpatonta mopoa ja kun pääsee narina moodille , niin kuuntelisit metalli tanko korvassa(korvan tuntumassa) mistä päin mopoa se narahdus kuuluu. Jos saisi hieman suuntaa kartotettua.

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 21:22
Kirjoittaja Justeeri
Sanoisin, että olen 99.99% varma, että kytkimestä se kuuluu. Kun ottaa ajoituksen tarkistus tulpan irti niin narina kuuluu kirkkaammin, kuin reikä tulpattuna. Narahtelun hetkellä tuntuu sellaista hentoa värähtelyä käynnistyspolkimessa taikka takavispilässä, jos kytkintä pyörittää sitä kautta.




Tuossa videolla tuo irrallisen kierokangen kolina sotkee ääntä (pytty ja mäntä irti), mutta se narina kuuluu aina käynnistyspolkimen alas painalluksessa sellaisena matalampana rasvaamattoman saranan narahteluna.

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 22:09
Kirjoittaja hyvonenh
Mites on , pystytkö vielä laittamaan viisarin vaihdelaatikon kytkinakseliin ja siten tarkistamaan lootan etupinnan suoruuden ? Saiskohan vastaavalla mittauksella tutkittua asennushalkaisijoiden keskeisyyden akseleihin nähden sekä koneessa että laatikossa , eli tälläsellä mittauksella vois ehkä tutkia tuleeko akselit asennelmassa kohdakkoin vai onko jompikumpi ylhäällä/alhaalla/sivussa.
Ehottelee, hh.

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 23.09.2024 23:26
Kirjoittaja karppi
Mie ku mistään mitään ymmärrä.ja arvailussakaa milloinkaan osu oikeaan...ni kyl hä miun mielest nyt pitäs nykästä laatikko irti,ja repiä kytkin auki...🤔😯

Onha se toki pekulointikii mukavaa,mut eihä se oikee taho vikaa korjata...

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 24.09.2024 11:09
Kirjoittaja Justeeri
Varmaan sen kytkimenkin joutuu taas purkamaan.

Nämä oireet ei minun mielestä kunnolla viittaa siihen, että vika olisi varsinaisesti kytkimessä. Vaikka ääni kuuluukin sieltä?

Miksi narina kuuluu vain vaihdelaatikon ollessa pohjassa, mutta ei kuulu jos lootaa ottaa millin pari ulos. Tai narina ei kuulu jos konetta pyörittää pelkällä vaihdelaatikon irtonaisella akselilla. Eihän kytkimen pitäisi tietää onko se akseli laatikossa kiinni vaiko kädessä.

Ei näitä voi järjellä ymmärtää. Varmaan joutuu kokeilemaan toisilla levyillä, vaikka nyt tuntuukin käsittämättömältä, että miten se voisi vaikuttaa tähän.

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 24.09.2024 11:50
Kirjoittaja MATTI
Voisi olla niin että uloimman kytkilevyn keskiö ottaisi kiinni laatikon kytkinakselin stefan kaulukseen...mutta se vaatisi liian pitkäksi jätetyt ohjaintapit, tai joku omituinen kytkinlevy. ,,

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 24.09.2024 13:09
Kirjoittaja Justeeri
MATTI kirjoitti: 24.09.2024 11:50 Voisi olla niin että uloimman kytkilevyn keskiö ottaisi kiinni laatikon kytkinakselin stefan kaulukseen...mutta se vaatisi liian pitkäksi jätetyt ohjaintapit, tai joku omituinen kytkinlevy. ,,
Kytkintapit näytti olevan n. 25.15mm. Joskus aikoinaan kokeilin sinitarralla että ei osu kaulukseen. Toisaalta tässä voi olla kyseessä kahden asian yhdistelmä. Nuo kytkintapit ja ohuet kytkinlevyt, jolloin laatikon akseli pohjaa kytkimen pohjalevyyn. Mutta tässä tapauksessa laatikko ei varmaan menisi pohjaan asti ihan vaan kädellä painamalla.

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 24.09.2024 14:04
Kirjoittaja kmz.k750
Juu lättäpäässähän kampura lukitaan keulapäästä kiinni "pitkällä" 8mm pultilla, 1,25mm tai 1,0mm nousulla.
Ruuvi lukitaan pellinlipareella ja alla paksu prikka...jos laatikoita on käytetty pakitonta ja pakillinen edelleen paikoillaan.

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 25.09.2024 20:24
Kirjoittaja Justeeri
Tilannepäivitys..

Vaihdoin rojulaarista toisen kytkinpaketin. Natina hävisi.
Puretut kytkinlevyt näyttivät jotenkin lasittuneilta. Ne olivat niitä vanhanmallisia ohuita liimalevyjä. En huomannut minkäänlaista luistamista niillä. Muutenkin erikoista, että muutama kymmenen kilometria ajoa saa aikaan lasittumisen. Tämä sitten kai menee samaan mysteeriosastoon niiden alkuperäisten kytkinlevyjen boorien syöpymisen kanssa. Ei ehkä hirveästi luo uskoa tulevaisuuteen, mutta tällä kai on mentävä.

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 25.09.2024 23:31
Kirjoittaja Kaljee
Mutta jos vika korjaantuu kytkinlevyillä niin tuossahan saa huokaista toistaiseksi helpotuksesta!

Kättä puolivälin syvyyteen taskuun ja verkkokaupasta EU-laadun levyt, niin ei tarvitse ainakaan itse levyjä enää epäillä? Tuossa kun on tuo booriosakin leveämpi, niin ( ilkikurisesti sanottuna :oops: ) kestänee kauemmin hakkautua hajalle :lol:
https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/24326709

Toki noilla ei sitten mahdu paksu välilevy samaan pakettiin, ellei teetä Matin tapaan keskiosaa ohuemmaksi. Mutta onko tuo ohuempi välilevy sitten täysi katastrofi tappien eliniälle, jos kohtuudella kotimaan kamaralla näiden kanssa ajelee?

Minä ehdin toissapäivänä töistä kotiin ajaessa säikähtää, että joko vuoden käytössä olleet EU-kytkinlevyt tai painelaakeri olivat tulleet hetkessä tiensä päähän. Kytkin ei enää irroittanut kunnolla, ja kahvaan tuli löysää vaikka ja kuinka. Tarkempi kenttätutkimus osoitti koko vaihteiston kääntyvän kytkinkahvaa painettaessa. Vaihteiston vasemman puolen kiinnitysmutterit kun olivat löysällä...

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 26.09.2024 08:32
Kirjoittaja kalkkuna
Ohut välilevy näissä on 30-luvulta saakka. Taitaa olla että vasta 90-luvulla tehtiin viimeisiä koneita paksuilla välilevyillä. Sitte tulikin poorilevyt tappien tilalle. Tapit kestää mitä kestää. Levyt kestää mitä kestää. Vaihteiston akseli kestää mitä kestää. Limppu kestää mitä kestää. Kardaani kestää mitä kestää. Perä kestää mitä kestää. Vetopoorit kestää mitä kestää. Kaikki kuluu pas2 ku ajetaan.

Laitoin cT pärrään koukun niin Jenkit paheksui paikallisella forumilla ja tuumas että sun kytkin kuluu. Niin se tekee. Ite mietin sitä onko mulla elämässä aikaa ajaa paikkoja valmiiksi. Jos on niin hyvä.

Re: Sekalaista ongelmaa...

Lähetetty: 26.09.2024 10:10
Kirjoittaja Kaljee
Enpä minä ole enää hetkeen ollut huolissani näiden kanssa, kaikki kuluu mikä hemppaa. Ja se mikä ei kulu niin ruostuu jumiin :mrgreen: