6v jännitteensäätimen tarkastus...
6v jännitteensäätimen tarkastus...
Moi!
Kertokaahan sähköoppineet miten tuon 6V Uralin "mustanlaatikon" (jännitteensäätimen) kunnon/ toiminnan pystyy tarkistamaan.
Lisäksi pitäisi tietää, että onko niihin kärkien kärkiväleihin jotain "perus" välyksiä, jolla lähdetään latausta hakemaan?
Kertokaahan sähköoppineet miten tuon 6V Uralin "mustanlaatikon" (jännitteensäätimen) kunnon/ toiminnan pystyy tarkistamaan.
Lisäksi pitäisi tietää, että onko niihin kärkien kärkiväleihin jotain "perus" välyksiä, jolla lähdetään latausta hakemaan?
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Jos ei ole museopyörä kyseessä niin suosittelisin vaihtamaan elektroonista tilalle. Elektrooninen toimii paljon nopeammin ja huoltovapaampi. Pitää jännitteen tasaisempana, eikä luultavasti tuon pienemmän hystereesinsä vuoksi rasita laturiakaan niin paljon kuin alkuperäismalli. Esim. VAPE R81 näyttäis toimivan ihan ok.
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Vapen E säädin ei vaadi laturin aukomista, toisin kuin puolalaisten tekemä. Johdot menee näin.
Kytkentä ohje. Suomeksi.
1. Laturin R kytketään Vapen R81 säätimen D+/61 -liitäntään (vakiona PP302 R-nasta)
2. Laturin E kytketään Vapen R81 säätimen DF+ -liitäntään (vakiona PP302 E-nasta)
3. Maadoita säädin huolellisesti kiinnitysjalan vieressä olevasta liittimestä.
4. Akku kytketään Vapen R81 säätimen 51-liitäntään (vakiona PP302 B-nasta)
Saatavilla esim Suomesta -> http://osatuonti.valmiskauppa.fi/elektr ... -1334.html
Kytkentä ohje. Suomeksi.
1. Laturin R kytketään Vapen R81 säätimen D+/61 -liitäntään (vakiona PP302 R-nasta)
2. Laturin E kytketään Vapen R81 säätimen DF+ -liitäntään (vakiona PP302 E-nasta)
3. Maadoita säädin huolellisesti kiinnitysjalan vieressä olevasta liittimestä.
4. Akku kytketään Vapen R81 säätimen 51-liitäntään (vakiona PP302 B-nasta)
Saatavilla esim Suomesta -> http://osatuonti.valmiskauppa.fi/elektr ... -1334.html
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Ei ole tapana laittaa elektroniikkaa Uraliin...
Sain Huuhan linkistä tarvittavat tiedot + ohjeet ja latausvalo sammui samantien!
Enpä edes tiennyt, että siellä pitää noin tarkasti säädellä välyksiä ja vielä neljässä eri kohdassa.
Sain Huuhan linkistä tarvittavat tiedot + ohjeet ja latausvalo sammui samantien!
Enpä edes tiennyt, että siellä pitää noin tarkasti säädellä välyksiä ja vielä neljässä eri kohdassa.
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Tässä kuvassa nuo välykset mainittuna.
Voi olla myös, että polarisointi on ollut kateissa ja palautunut, jos painelit tuota laturin kytkevää kärkeä?
(onkohan tuo edes teoriassa mahdollista?)
Voi olla myös, että polarisointi on ollut kateissa ja palautunut, jos painelit tuota laturin kytkevää kärkeä?
(onkohan tuo edes teoriassa mahdollista?)
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Tuo jännitteensäädin tulee ihan tarpeeseen!
Minun 6v laturi antaa pahimmillaan 18v jännitettä suoraan laturilta mitattuna (kun on E ja R piuhat irti).
Minun 6v laturi antaa pahimmillaan 18v jännitettä suoraan laturilta mitattuna (kun on E ja R piuhat irti).
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
..ja ettei muka 6V anna kisua..kateellisten panettelua
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
..aina välillä ittekseni mietin en kuinkahan monen elektoristen sytkien ongelmat myös osittain johtuu näistä mitä lie jännitettä antavista ikivanhoista mekaanisista säätimistä.
Kärjellisillä nää on ok, kun on saman ainakauden designia mut ken elektroonista sytkää miettii niin lähtekää nyt ihmeessä ensimmäisenä vakavoimaan se jännite täältä säätimen suunnalta. Niissä elektroniikka palikoissa on yleensä kyllä filtterit ja rekkulat, mutta helpommalla nekin pääsee jos tulee vähempi paskaa niskaan. Eikä ole huono vaihtoehto kärjellisiinkään vehkeisiin. Jos elektroniikka laadukasta ja hyvin suojattua niin säädin kestää virittämättä tollasen mopon iän eikä hintakaan päätä huimaa. Museovehkeet sitte erikseen, kun kaikki pitää olla alkuperäisen mukaista.
Kärjellisillä nää on ok, kun on saman ainakauden designia mut ken elektroonista sytkää miettii niin lähtekää nyt ihmeessä ensimmäisenä vakavoimaan se jännite täältä säätimen suunnalta. Niissä elektroniikka palikoissa on yleensä kyllä filtterit ja rekkulat, mutta helpommalla nekin pääsee jos tulee vähempi paskaa niskaan. Eikä ole huono vaihtoehto kärjellisiinkään vehkeisiin. Jos elektroniikka laadukasta ja hyvin suojattua niin säädin kestää virittämättä tollasen mopon iän eikä hintakaan päätä huimaa. Museovehkeet sitte erikseen, kun kaikki pitää olla alkuperäisen mukaista.
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Aikoinaan 70-luvulla vielä opetettiin tasavirtalaturiakii tutkimaan... yksi testi oli avoimen piirin jännitteen tuotto. Eli täydellä magnetoinnilla ja kierroksilla mitattiin max jännite laturilta (säädin ja akku pois piiristä). Sekin kuulemma kertoi jotakii laturin sisäisestä kunnosta. Tasavirtalaturihan ei kosahda liiasta jännitteestä vaan yleensä liiasta virrasta. Siis lämpö tuhoaa käämitykset.Tietysti mekaaniset viat kanssa , niinku laakerit ja hiilien /kollektorin kuluminen.
Vaihtovirtalaturin diodit taasen ei kestä liian korkeaa jännitettä , mutta yleensä virranrajoitus hoituu automaattisesti diodisillan häviöiden rajoittaessa max virtaa.
t.hh
Vaihtovirtalaturin diodit taasen ei kestä liian korkeaa jännitettä , mutta yleensä virranrajoitus hoituu automaattisesti diodisillan häviöiden rajoittaessa max virtaa.
t.hh
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Aiheeseen liittyen... eli säätimen asetusvälykset.
Joku mainitsi minulle, että englanti on hakusessa, niin oheisessa kuvitettuna se säätöohje:
Tarkka välys kärjille on enemmän kuin 0,25mm Tarkka välys kärjille on enemmän kuin 0,25mm Kun laitoin nämä välykset, niin latausvalo sammui välittömästi...
Tarkkaavainen lukija tosin huomaa, että tämän "varasäätimen" välykset eivät todellakaan ole oikein...
Joku mainitsi minulle, että englanti on hakusessa, niin oheisessa kuvitettuna se säätöohje:
Tarkka välys kärjille on enemmän kuin 0,25mm Tarkka välys kärjille on enemmän kuin 0,25mm Kun laitoin nämä välykset, niin latausvalo sammui välittömästi...
Tarkkaavainen lukija tosin huomaa, että tämän "varasäätimen" välykset eivät todellakaan ole oikein...
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Terve, mulla on kanssa ongelmia latauksen kanssa. alkuun ei ladannut ollenkaan ja nyt lataa mutta liikaa. Osaisiko joku antaa neuvoja jännitteensäätimen säätöön? Olen laittanut välykset kuten yllä olevassa kuvassa neuvotaan, mutta tyhjäkäynnillä lataa 6,8v ja kierroksilla yli 9v. Tyhjäkäynti lataus varmasti ihan ok. mutta mitä pitäisi tehdä/säätää että saisi latauksen kierroksilla vähän laskemaan?
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Ton jännitteensäätimen jousen kireydellähän sitä säädetään. Eli tota jousen alakiinnitys koukkua taivuttelemalla. Edellyttäen, että säädin toimii. Ja oikein kytketty. Maadoitus kunnossa ?
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Moro.
Rakensin ton Mopon tekemän testipenkin, sillä olen tarkastanut laturi ja säätänyt releet .
Ihan toimiva systeemi.
https://youtu.be/DxCbBzX05lI
Rakensin ton Mopon tekemän testipenkin, sillä olen tarkastanut laturi ja säätänyt releet .
Ihan toimiva systeemi.
https://youtu.be/DxCbBzX05lI
Ural M-61 , Ural M-63
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Ok. koitan näillä ohjeilla. kiitoksia!
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Respect!japa kirjoitti:Ok. koitan näillä ohjeilla. kiitoksia!
Ålä myy sieluasi nykytekniikalle!
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
timo999 kirjoitti:Tuo jännitteensäädin tulee ihan tarpeeseen!
Minun 6v laturi antaa pahimmillaan 18v jännitettä suoraan laturilta mitattuna (kun on E ja R piuhat irti).
On laturissa vika, jos lataa vaikka säätimen johdot on irti? Vai ymmärsinkö väärin?
Jos kaikki johdot irrotetaan laturin ja säätimen väliltä, niin laturin magnetointi ei toimi ollenkaan ja silloin ei tule sähköäkään ulos.
Jos laturissa on eristeet särkyneet E navan johdoista, niin sitten laturi pukkaa aina täyttä tehoa, vaikka olis kaikki johdot irti.
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Moro.Lister kirjoitti:timo999 kirjoitti:Tuo jännitteensäädin tulee ihan tarpeeseen!
Minun 6v laturi antaa pahimmillaan 18v jännitettä suoraan laturilta mitattuna (kun on E ja R piuhat irti).
On laturissa vika, jos lataa vaikka säätimen johdot on irti? Vai ymmärsinkö väärin?
Jos kaikki johdot irrotetaan laturin ja säätimen väliltä, niin laturin magnetointi ei toimi ollenkaan ja silloin ei tule sähköäkään ulos.
Jos laturissa on eristeet särkyneet E navan johdoista, niin sitten laturi pukkaa aina täyttä tehoa, vaikka olis kaikki johdot irti.
Kokeiltiin tolla Mopon systeemillä ja oli alusta vain - johto kii akussa ja muut johdot niinkuin piirustuksissa , mitattiin vain releen + johdon paikalta ja lataa.
Ensin kieputin pelkkää laturi ilman johtoja silloinkin latasi , muttei mitään 18 v oliko jotain 2-3 v .
Kyllä se lataa ilman johtoaja .
Ural M-61 , Ural M-63
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Moro.timo999 kirjoitti:Aiheeseen liittyen... eli säätimen asetusvälykset.
Joku mainitsi minulle, että englanti on hakusessa, niin oheisessa kuvitettuna se säätöohje:
Tarkka välys kärjille on enemmän kuin 0,25mm
takavirtarele.jpg
Tarkka välys kärjille on enemmän kuin 0,25mm
Jännitteen säätäjä.jpg
Kun laitoin nämä välykset, niin latausvalo sammui välittömästi...
Tarkkaavainen lukija tosin huomaa, että tämän "varasäätimen" välykset eivät todellakaan ole oikein...
Kun teit perussäädöt mittojen mukaan, niin mittasitko montako volttia nyt lataa. Vai rikkuko polttimo .
Ural M-61 , Ural M-63
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
kelju m63 kirjoitti: Ensin kieputin pelkkää laturi ilman johtoja silloinkin latasi , muttei mitään 18 v oliko jotain 2-3 v .
Kyllä se lataa ilman johtoaja .
Jotain "hankaussähköä" sieltä saattaa tulla laturin jäännösmagnetismista johtuen, mutta jos yrität yhtään kuormittaa tuota 2-3v jäänitettä, niin heti tipahtaa nollaan.
Ja ei se voi ladata, kun johdotkin on ladattavasta akusta irti, muuten olis langatonta tehonsiirtoa.
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Moro.Lister kirjoitti:kelju m63 kirjoitti: Ensin kieputin pelkkää laturi ilman johtoja silloinkin latasi , muttei mitään 18 v oliko jotain 2-3 v .
Kyllä se lataa ilman johtoaja .
Jotain "hankaussähköä" sieltä saattaa tulla laturin jäännösmagnetismista johtuen, mutta jos yrität yhtään kuormittaa tuota 2-3v jäänitettä, niin heti tipahtaa nollaan.
Ja ei se voi ladata, kun johdotkin on ladattavasta akusta irti, muuten olis langatonta tehonsiirtoa.
Palataan astialle myöhemmin, nyt painaa muut päälle.
Täytyy ottaa filmille kuinka käy .
Ural M-61 , Ural M-63
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Moro.
Tollanen löyty tallin hyllyltä 6v säädin , Kuinkas tää kytketään.Löytyy kuvissa näkyvät numerot , mites maadoitus .
Tollanen löyty tallin hyllyltä 6v säädin , Kuinkas tää kytketään.Löytyy kuvissa näkyvät numerot , mites maadoitus .
- Liitteet
-
- IMG_20161126_005624.jpg (1.07 MiB) Katsottu 11907 kertaa
Ural M-61 , Ural M-63
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Terve
IN / OUT
Luettelo auton johdin- ja liitinmerkinnöistä >>>>>> Katso tästä:
Laturin liitinmerkinnät >>>>>>> Katso tästä:
IN / OUT
Luettelo auton johdin- ja liitinmerkinnöistä >>>>>> Katso tästä:
Laturin liitinmerkinnät >>>>>>> Katso tästä:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Moro.
Kiitos tiedoista Uskila , katsotaan minkälainen ikiliikkuja tää on.
Kiitos tiedoista Uskila , katsotaan minkälainen ikiliikkuja tää on.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Tuossapa sille säätimelle ihan alkuperäinen kytkentäkaavio.
Näkyy olevan tarkoitettu miinus maadotteiseen laitteeseen ja n. 50W laturille, lähinnä Jawan, EMW/BMW, AWO latureihin.
Näkyy olevan tarkoitettu miinus maadotteiseen laitteeseen ja n. 50W laturille, lähinnä Jawan, EMW/BMW, AWO latureihin.
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
En tiedä onko kukaan täällä keskustellut koskaa säätimen
Muovikannen pienuudesta. Itse ostin useammankin säätimen kunnes huomasin ilman kantta kaiken olevan kohdallaan, mutta kannen asennuksen jälkeen hommat kusi. Sorvasin sitten puolen sentin korkuisen korotuspalan väliin ja johan pelittää. Että jos jollain tästä kiinni niin kokeilkaas.
Itsellä olisi kiinnostusta vaihtaa dnepri 12v et siihen saisi kertoa ajatuksia. Kiitos
Muovikannen pienuudesta. Itse ostin useammankin säätimen kunnes huomasin ilman kantta kaiken olevan kohdallaan, mutta kannen asennuksen jälkeen hommat kusi. Sorvasin sitten puolen sentin korkuisen korotuspalan väliin ja johan pelittää. Että jos jollain tästä kiinni niin kokeilkaas.
Itsellä olisi kiinnostusta vaihtaa dnepri 12v et siihen saisi kertoa ajatuksia. Kiitos
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
EU valmiste. Menee PP302 ja PP31 kotelon sisälle, eikä vaadi muutoksia pyörän johdotuksiin. Vanha tolppasäädin kotelon sisältä hyllyyn odottelemaan maailmanlopun aikoja. Tän jälkeen voi ajella elektroniikan avulla ja nauttia tasaisesta latauksesta.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: 6v jännitteensäätimen tarkastus...
Tämmönen varmaan tulee minulle. Onko sininen leego potikka jolla saa itse säätää latausjännitettä?kalkkuna kirjoitti: ↑10.11.2021 10:00 this_is_great.jpg
Uutta 6V rintamalla. On niin fiksu vekotin että hommaan näitä Suomeen myyntiin. Muutama koekappale saapui jo Kaustisen varastolle tutkintaan
20210211_172259.jpg
EU valmiste. Menee PP302 ja PP31 kotelon sisälle, eikä vaadi muutoksia pyörän johdotuksiin. Vanha tolppasäädin kotelon sisältä hyllyyn odottelemaan maailmanlopun aikoja. Tän jälkeen voi ajella elektroniikan avulla ja nauttia tasaisesta latauksesta.