Bensa

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
JuhaK71
100
100
Viestit: 182
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Bensa

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Kuinka yleistä sitten Saksassa oli lyijybensa vaikkapa 1935-1939?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Bensa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kaljee kirjoitti: 20.09.2023 21:50 Täällä foorumilla on ollut aiheesta puhetta ennenkin, en vain äkkiseltään löytänyt isompaa keskustelua minkä muistan lukeneeni. Lopputulema taisi kumminkin olla se, että jos silloin tällöin sekaan laittelee venttiilinsuoja-ainetta niin se riittää. Mitenkään orjallisella millilitran tarkkuudella ei tarvitse alkaa lutraamaan. Ja vastauksiahan tähän kysymykseen saat aivan laidasta laitaan, osalla toimii hyvin ilmankin ja osa käyttää mielenrauhan vuoksi :)
Kyllä minä Nepparissa ja Uralissa lirautin hieman venttiilisuojaa joka toiseen tankkiin, jos oli pidempää matka-ajoa kuumalla kesäkelillä täydellä kuormalla, muuten en asiasta välittänyt. Vw koneelle en ole antanut mitään lisämausteita, halvinta soppaa vaan.
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3075
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Bensa

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

JuhaK71 kirjoitti: 21.09.2023 19:39 Kuinka yleistä sitten Saksassa oli lyijybensa vaikkapa 1935-1939?
https://de.wikipedia.org/wiki/Tetraethylblei

Tuosta voi aloittaa.
Sen takia pikkasen guuglailin, kun muistin, että Saksa, lyijy ja bensan korvikkeet/parantajat liittyi jotenkin toisiinsa.
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 129
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Bensa

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Itsehän käytän siis myöskin venttiilinsuojaa sivuventtiilikoneessa, mutta kysymyksessähän lienee se että painuvatko venttiilit istukoihin (liian nopeasti) ilman lisäaineita? Lisäaineputeli on toisaalta niin halpa ja riittoisa, sekä lisäksi helppokäyttöinen vaikka tankkauksen jälkeen kotipihassa lisättäväksi. Että en näe syytä olla käyttämättä jos asia edes hieman arveluttaa.

Mielen syvyyksistä hiipii jokin keskustelu netin syövereistä missä liiallisella lyijylisäaineen käytöllä saattoi jossain tilanteissa olla yhteyttä nakutusherkkyyden lisääntymiseen sekä sammuttamisen jälkeen ilmenevään jälkikäyntiin?
Sitä en uskalla edes arvata mihin tuo asia olisi perustunut, mutta jos noudattaa valmistajan määrittämää sekoitussuhdetta olettaisi että vahingollisia haittavaikutuksia ei olisi... :think:

Käytän myöskin enemmän ja vähemmän epäsäännöllisen säännöllisesti ainakin jotain kuuta taivaalta lupaavaa bensiiniä puhdistavaa/parantavaa lisäainetta. Kaasutinmoottoreissa enemmän kuin ruiskuvehkeissä. Sitä en tiedä nostaako tehoa, karstaahan nyt aina on tähän mennessä kertynyt palotilat täyteen aineiden käytöstä huolimatta. Mutta tämä Red Linen SI-1 ainakin minulla on toiminut hyvin myös talvisäilytysaineena. Ruohonleikkurista lähtien. Koko putelin hukkaavia puhdistuskäsittelyitä en ole tehnyt enää aikoihin, enemmänkin yritän pitää ainetta edes hieman tankissa koko ajan niin tulee sitten mukamas hyvä mieli :lol:

https://m.motonet.fi/fi/tuote/608014/Re ... ine-443-ml
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
JuhaK71
100
100
Viestit: 182
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Bensa

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Juurikin venttiilien ja seetien kestosta olin huolestunut.

Ilm. sivuventtiilikoneessa seetit on työstetty suoraan sylinterivaluun ilman erillisiä renkaita?

Ostin pullon Redlinen lyijynkorviketta.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Bensa

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Näistä erinäisistä lisäaineistahan voisi höpöttää enemmänkin, vaikka meneekin jo aiheen vierestä.

Itse käytän mopoissani säännöllisesti X-1R öljynlisäainetta. Vaikka "matopurkin" kansi kolahtikin nyt lattialle niin jokainenhan saa tehdä omat ratkaisunsa ja näin on hyvä. X-1R todistetusti vähentää kitkaa ja näin ollen sen pitäisi vähentää moottorin kulumista. Sanon "pitäisi", koska en henkilökohtaisesti tiedä onko tämä suoraan verrannollinen moottorin käyttöiän kasvamiseen. Mutta tästä kitkan vähenemisestä on youtubessa asiallisia testejä tehty ja voisi ainakin olettaa, että nämä hyödyt siirtyvät myös varsinaiseen käyttöympäristöön. Tässä kesällä avasin ämmän sylinterikannen ja siellä näytti asiat yllättävän hyvältä... koputellaan puuta ja pidetään peukkua, että tämä trendi jatkuu.

Mitä taas tulee kilpailijatuotteeseen RVS niin tästä en oikein osaa sanoa mitään, vaikka olen sitäkin kokeillut mm. huutavaan vaihdelaatikkoon. Mitään kovin selkeää vaikutusta en ole huomannut. Tosin tuolla testikohteella ei ole ajettu vielä edes 500km, joten katsotaan nyt väheneekö ulina yhtään. Skeptinen olen.
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3075
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Bensa

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Ei RVS ja X-1R ole kilpailijoita.
X-1R on kitkaa laskeva, kun taas RVS yrittää pinnoittaa kulumia.
Yhden museoauton kanssa RVS'stä hyvin positiivisia kokemuksia (pyöränlaakeri, loota, perä, puristukset) mutta toisessa ei tullut mitään apua. Tosin avaamatta mahdton sanoa, olisiko edes voinut auttaa = kuinka voimakasta kuluminen oli.
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Bensa

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Molemmat aineet on hyviä, mutta niitä pitää käyttää ehjissä laitteissa...

Ps ne eivät korjaa risaa laitetta ja niissä vehkeissä aineiden käyttö aivan turhaa ja rahan tuhlausta

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Vastaa Viestiin