Bensa
Re: Bensa
Kyllä minä Nepparissa ja Uralissa lirautin hieman venttiilisuojaa joka toiseen tankkiin, jos oli pidempää matka-ajoa kuumalla kesäkelillä täydellä kuormalla, muuten en asiasta välittänyt. Vw koneelle en ole antanut mitään lisämausteita, halvinta soppaa vaan.Kaljee kirjoitti: ↑20.09.2023 21:50 Täällä foorumilla on ollut aiheesta puhetta ennenkin, en vain äkkiseltään löytänyt isompaa keskustelua minkä muistan lukeneeni. Lopputulema taisi kumminkin olla se, että jos silloin tällöin sekaan laittelee venttiilinsuoja-ainetta niin se riittää. Mitenkään orjallisella millilitran tarkkuudella ei tarvitse alkaa lutraamaan. Ja vastauksiahan tähän kysymykseen saat aivan laidasta laitaan, osalla toimii hyvin ilmankin ja osa käyttää mielenrauhan vuoksi
Re: Bensa
https://de.wikipedia.org/wiki/Tetraethylblei
Tuosta voi aloittaa.
Sen takia pikkasen guuglailin, kun muistin, että Saksa, lyijy ja bensan korvikkeet/parantajat liittyi jotenkin toisiinsa.
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Re: Bensa
Itsehän käytän siis myöskin venttiilinsuojaa sivuventtiilikoneessa, mutta kysymyksessähän lienee se että painuvatko venttiilit istukoihin (liian nopeasti) ilman lisäaineita? Lisäaineputeli on toisaalta niin halpa ja riittoisa, sekä lisäksi helppokäyttöinen vaikka tankkauksen jälkeen kotipihassa lisättäväksi. Että en näe syytä olla käyttämättä jos asia edes hieman arveluttaa.
Mielen syvyyksistä hiipii jokin keskustelu netin syövereistä missä liiallisella lyijylisäaineen käytöllä saattoi jossain tilanteissa olla yhteyttä nakutusherkkyyden lisääntymiseen sekä sammuttamisen jälkeen ilmenevään jälkikäyntiin?
Sitä en uskalla edes arvata mihin tuo asia olisi perustunut, mutta jos noudattaa valmistajan määrittämää sekoitussuhdetta olettaisi että vahingollisia haittavaikutuksia ei olisi...
Käytän myöskin enemmän ja vähemmän epäsäännöllisen säännöllisesti ainakin jotain kuuta taivaalta lupaavaa bensiiniä puhdistavaa/parantavaa lisäainetta. Kaasutinmoottoreissa enemmän kuin ruiskuvehkeissä. Sitä en tiedä nostaako tehoa, karstaahan nyt aina on tähän mennessä kertynyt palotilat täyteen aineiden käytöstä huolimatta. Mutta tämä Red Linen SI-1 ainakin minulla on toiminut hyvin myös talvisäilytysaineena. Ruohonleikkurista lähtien. Koko putelin hukkaavia puhdistuskäsittelyitä en ole tehnyt enää aikoihin, enemmänkin yritän pitää ainetta edes hieman tankissa koko ajan niin tulee sitten mukamas hyvä mieli
https://m.motonet.fi/fi/tuote/608014/Re ... ine-443-ml
Mielen syvyyksistä hiipii jokin keskustelu netin syövereistä missä liiallisella lyijylisäaineen käytöllä saattoi jossain tilanteissa olla yhteyttä nakutusherkkyyden lisääntymiseen sekä sammuttamisen jälkeen ilmenevään jälkikäyntiin?
Sitä en uskalla edes arvata mihin tuo asia olisi perustunut, mutta jos noudattaa valmistajan määrittämää sekoitussuhdetta olettaisi että vahingollisia haittavaikutuksia ei olisi...
Käytän myöskin enemmän ja vähemmän epäsäännöllisen säännöllisesti ainakin jotain kuuta taivaalta lupaavaa bensiiniä puhdistavaa/parantavaa lisäainetta. Kaasutinmoottoreissa enemmän kuin ruiskuvehkeissä. Sitä en tiedä nostaako tehoa, karstaahan nyt aina on tähän mennessä kertynyt palotilat täyteen aineiden käytöstä huolimatta. Mutta tämä Red Linen SI-1 ainakin minulla on toiminut hyvin myös talvisäilytysaineena. Ruohonleikkurista lähtien. Koko putelin hukkaavia puhdistuskäsittelyitä en ole tehnyt enää aikoihin, enemmänkin yritän pitää ainetta edes hieman tankissa koko ajan niin tulee sitten mukamas hyvä mieli
https://m.motonet.fi/fi/tuote/608014/Re ... ine-443-ml
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Bensa
Näistä erinäisistä lisäaineistahan voisi höpöttää enemmänkin, vaikka meneekin jo aiheen vierestä.
Itse käytän mopoissani säännöllisesti X-1R öljynlisäainetta. Vaikka "matopurkin" kansi kolahtikin nyt lattialle niin jokainenhan saa tehdä omat ratkaisunsa ja näin on hyvä. X-1R todistetusti vähentää kitkaa ja näin ollen sen pitäisi vähentää moottorin kulumista. Sanon "pitäisi", koska en henkilökohtaisesti tiedä onko tämä suoraan verrannollinen moottorin käyttöiän kasvamiseen. Mutta tästä kitkan vähenemisestä on youtubessa asiallisia testejä tehty ja voisi ainakin olettaa, että nämä hyödyt siirtyvät myös varsinaiseen käyttöympäristöön. Tässä kesällä avasin ämmän sylinterikannen ja siellä näytti asiat yllättävän hyvältä... koputellaan puuta ja pidetään peukkua, että tämä trendi jatkuu.
Mitä taas tulee kilpailijatuotteeseen RVS niin tästä en oikein osaa sanoa mitään, vaikka olen sitäkin kokeillut mm. huutavaan vaihdelaatikkoon. Mitään kovin selkeää vaikutusta en ole huomannut. Tosin tuolla testikohteella ei ole ajettu vielä edes 500km, joten katsotaan nyt väheneekö ulina yhtään. Skeptinen olen.
Itse käytän mopoissani säännöllisesti X-1R öljynlisäainetta. Vaikka "matopurkin" kansi kolahtikin nyt lattialle niin jokainenhan saa tehdä omat ratkaisunsa ja näin on hyvä. X-1R todistetusti vähentää kitkaa ja näin ollen sen pitäisi vähentää moottorin kulumista. Sanon "pitäisi", koska en henkilökohtaisesti tiedä onko tämä suoraan verrannollinen moottorin käyttöiän kasvamiseen. Mutta tästä kitkan vähenemisestä on youtubessa asiallisia testejä tehty ja voisi ainakin olettaa, että nämä hyödyt siirtyvät myös varsinaiseen käyttöympäristöön. Tässä kesällä avasin ämmän sylinterikannen ja siellä näytti asiat yllättävän hyvältä... koputellaan puuta ja pidetään peukkua, että tämä trendi jatkuu.
Mitä taas tulee kilpailijatuotteeseen RVS niin tästä en oikein osaa sanoa mitään, vaikka olen sitäkin kokeillut mm. huutavaan vaihdelaatikkoon. Mitään kovin selkeää vaikutusta en ole huomannut. Tosin tuolla testikohteella ei ole ajettu vielä edes 500km, joten katsotaan nyt väheneekö ulina yhtään. Skeptinen olen.
Re: Bensa
Ei RVS ja X-1R ole kilpailijoita.
X-1R on kitkaa laskeva, kun taas RVS yrittää pinnoittaa kulumia.
Yhden museoauton kanssa RVS'stä hyvin positiivisia kokemuksia (pyöränlaakeri, loota, perä, puristukset) mutta toisessa ei tullut mitään apua. Tosin avaamatta mahdton sanoa, olisiko edes voinut auttaa = kuinka voimakasta kuluminen oli.
X-1R on kitkaa laskeva, kun taas RVS yrittää pinnoittaa kulumia.
Yhden museoauton kanssa RVS'stä hyvin positiivisia kokemuksia (pyöränlaakeri, loota, perä, puristukset) mutta toisessa ei tullut mitään apua. Tosin avaamatta mahdton sanoa, olisiko edes voinut auttaa = kuinka voimakasta kuluminen oli.
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen