Entisöidyn tilaus

Vastaa Viestiin
Juippis
10
10

Entisöidyn tilaus

Viesti Kirjoittaja Juippis »

Hyvää iltaa kaikille!

Olen nyt muutaman viikon lueskellut foorumia läpi ja paljon olen tietoa itseeni imenyt, kiitos teille siitä.

Syy miksi liityin foorumille on jostain ihmeen syystä tarttunut sivuvaunu-dnepr-kuume.
Tarkoituksena siis hankkia sivuvaunullinen Dnepr joka tulisi kesän hupivehkeeksi, vähäisen ajotarpeen vuoksi museorekisteriin.
Haaveena olisi 2wd, armeija-versio joka kestäisi sekä rauhallista maantieajoa että hieman metsärynkytystä.

Omat tekniset taidot on aivan olemattomat joten olen päätynyt ostamaan valmiiksi entisöidyn pyörän.
Olen käynyt pitkät keskustelut hyvän tuttavani kanssa joka kaverin kautta (tiedän, kuulostaa luotettavalta) suositteli pientä Puolalaista entisöinti-liikettä. Olen nyt myös keskustellut kyseisen Puolalaisen kanssa ja olemme päätyneet Dnepr MB-650 malliin joka entisöitäisiin täysin.Olen lueskellut kyseisestä mallista paljon ja se kuulostaa hyvältä mallilta aloittelevalle motoristille.

Lähinnä se mitä haluaisin kysyä teiltä, on mitä ajatuksia tämä herättää teissä? Mitä minun olisi hyvä varmistaa, että pyörä saataisiin suomessa museorekisteriin (tiedän perusperiaatteen, mutta lähinnä ne pienet nippelitiedot kuten vilkut, heijastimet ja tekniset asiat)? Kiitän kovasti jo etukäteen kaikkia jotka auttavat minua tämän kanssa.

Pyörän lunastaminen tapahtuisi paikan päällä ja maksu vasta kun pyörä on hallussa, eli sellaista huijausta ei tarvitse pelätä. Olen myös yrittänyt opetella mallien eroavaisuuksia ettei myöskään tule mitään sekasikiö versiota. Myöskin pyörän entisöintiprojektin alkaessa saan koko ajan valokuvia pyörästä miten projekti etenee ja miltä se näyttää, tulen niitä myös varmaankin lisäilemään tänne ja pääsette myös kommentoimaan niitä.

Kiitos ja kumarrus. Kukaties kesällä teitä on yksi lisää :dance:

T. Juha
cedricfan
3000
3000
Viesti:

Re: Entisöidyn tilaus

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

No sanotaan nyt ensin se, että 2WD on myös tuplasti kankeampi. Eli huono ostos, jollei pyörä ole tosiaan päätarkoituksella huonoihin paikkoihin. Ja toisaalta niissä ei oikein museopyörä ole se oikea "rikottava".
Museoinnin suhteen on mielessä pidettävä se, että suomalainen MA on jotain ihan muuta kuin sellainen, jota sillä käsitetään muualla. Suomessa kun MA tarkoittaa pilkunnysväämistä ja keskustelua siitä, millaisia ne alkuperäiset johdon niputtimet oli, tai maalin kiilto- eikun kiillottomuusaste. Niin rujoa kuin MV-650 oikeasti uutena oli, ei kukaan halua entsöidä missään muualla...
Haastavaa tulee olemaan saada puolalainen tekemään oikeasti alkuperäisen kaltainen pyörä. Ja nyt täytyy sanoa, että en hetkeäkään epäile luotettavan puolalaisen firman halua, tai taitoa. Harmi kun olet parin tunnin matkan päässä Turusta, jossa olisit voinut käydä lunttaamassa MC Hehkulla oikeasti alkuperäiskuntoista MV'tä.
Suzuki VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
separaattori
2000
2000

Viesti Kirjoittaja separaattori »

Siinä oli paljon mutta asiaa!

Tosiaan suomessa on kumma käsitys museopyörästä kun kaikki museoarvo pitää ensin hävittää. Olishan hassua kun maatalusmuseossakin olis pakasta vedetyn näköset sirppi ja vasara;)

Eikä näissä onneks vakuutusmaksut ihan hirmusia ole moneen muuhun vehkeeseen verrattuna.
Rust in piece
kelju m63
2000
2000

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

separaattori kirjoitti:Siinä oli paljon mutta asiaa!

Tosiaan suomessa on kumma käsitys museopyörästä kun kaikki museoarvo pitää ensin hävittää. Olishan hassua kun maatalusmuseossakin olis pakasta vedetyn näköset sirppi ja vasara;)

Eikä näissä onneks vakuutusmaksut ihan hirmusia ole moneen muuhun vehkeeseen verrattuna.
:mrgreen: Moro .
Eihänse ihan noin mene , myös Suomessa mahdollista museoida alkuperäisenä pientä kunnostusta näkyvissä.
alkuperäiseen museointiin ei kuulu ruoste eikä kiiltävä maali , ja ylientisöinti elikä liika kromaus .
täytyy muistaa ja ottaa selville minkälainen se on ollut kyseisenä vuonna kun valmistunut .
itse en teettäisi entisöintiä Suomen rajojen ulkopuolella , täältäkin löytyy tekijöitä jotka tietää mitä tehdä.
Mutta kukin taaplaa tyykillään .
Ural M-61 , Ural M-63
Juippis
10
10

Viesti Kirjoittaja Juippis »

Olen saanut paljon arvokkata ohjeita täältä foorumilta ja sen ulkopuolelta, kiitos siitä! Onneksi moni haluaa jakaa tietoa eikä pantata sitä :pray:
Tällä hetkellä olen taipumassa hieman vanhempiin malleihin (M-72 tai K-750) ja yksinomaa 1WD (helpompi ajaa sekä joskus voi sooloilla jos neiti ei halua mukaan) enkä näin hienoa laitosta raaski altistaa metsärynkytykselle. Ymmärtääkseni täällä on paljon kyseisten mallien omistajia :)

Tavoitteena ei tietenkään ole mikään tehtaasta tulleen tuliterän tyyppiseksi entisöinti mutta kyllä mielestäni saa maalaukset olla uusia ja osat kunnostetun näköisiä. Eihän metalli ikuisesti säily ilman huolenpitoa, ja tavoitehan on säilöä ajoneuvot mahdollisimman pitkään tuleville sukupolville. Toki tämä on aihe mistä kiistellään kaikissa MA-ajoneuvo piireissä.

Katsotaan nyt miten metsästysretkeni kantaa hedelmää. Olen myös keskustellut suomalaisten entisöijien kanssa, ainahan sitä mielummin tukee kotimaista osaamista ja taitoa kuin ulkomaista!
Makke78
300
300

Viesti Kirjoittaja Makke78 »

kelju m63 kirjoitti:
separaattori kirjoitti:Siinä oli paljon mutta asiaa!

:mrgreen: Moro .
Eihänse ihan noin mene , myös Suomessa mahdollista museoida alkuperäisenä pientä kunnostusta näkyvissä.
alkuperäiseen museointiin ei kuulu ruoste eikä kiiltävä maali , ja ylientisöinti elikä liika kromaus .
täytyy muistaa ja ottaa selville minkälainen se on ollut kyseisenä vuonna kun valmistunut .
itse en teettäisi entisöintiä Suomen rajojen ulkopuolella , täältäkin löytyy tekijöitä jotka tietää mitä tehdä.
Mutta kukin taaplaa tyykillään .
Perussiisti ja alkuperäisillä (tai vastaavilla) osilla oleva pyörä pitäisi olla museokuntoinen. Jos on nimikkeellä entisöity, niin sillon pitäisi näyttää tehtaan linjalta tulleelta. Konservointiprojeksteissa sallittaan pienet kolhut ja lommot, jos niihin on selkeä selitys/tarina pyörän historiasta. Ruoste on pahasta joka tapauksessa ja samoin kaminahorna "kromaukset". Ja jos jokin askarruttaa museoinnin kannalta, niin pyörän omistaja kun vakuuttavasti pystyy esittämään että ko. yksityiskohta kuuluu tähän malliin niin sehän kuuluu
K-750M / Dnepr MT-10 / MT-10-36 / K-750/MT-11
Uskila
4000
4000
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Teiden johtotähti M-72...

Kuva

Koolla saa hyvin naista...

Kuva