Sivu 1/1

Käynnistyshuolia

Lähetetty: 07.08.2005 13:21
Kirjoittaja Julma Juha
Kookosta kun polkee niin latauksen merkkivalo vilkkuu eikä anna kipunaa
Onko konkka sökö vai liekö vika puolassa kärjet näyttää puhtailta ja väli on 0.45 virtaa on akun täydeltä
kärjet kun on kiinni niin latausvalo himmenee ja kun ne avaa valo kirkastuu oiskohan joku oikarissa mutta mikä
perskele kun ei sähköopin tunnilla pitänny vastaanotinta päällä niin nyt on kipinä hukassa

Lähetetty: 07.08.2005 16:41
Kirjoittaja Julma Juha
Kertokaa ny hyvät toverit kokemuksianne lättäpään sytkähuolistanne ja ennenkaihhea kuinka saitte ne toimimaan jos niistä olisi apua muillekin esim minulle :roll:

Lähetetty: 07.08.2005 17:41
Kirjoittaja trauma
Just noinhan sen pitää tehäkkin. Kun kärjet on kiinni, menee akkumalaattoripatterista virtaa puolan ensiökäämin läpitte useampia ämpärillisiä (=Amppeeria). Suuren virran takia valokin samalla vähän himmenee. Jos se OIKEEN paljon himmenee, on jossakin liitoksissa hyvin huono kontakti. Sitten kun ne kärjet aukaistaan, se virta tahtois jatkaa matkaansa mutta ei pääsekkän enää. Niinpä ne ämpärilliset sitte tyhjennetään puolan toisiokäämin kautta sytytyskynttelin kärkien välissä kipunana. Toisiokäämissa kun on paaaaljon enempi kierroksia kuin ensiössä, nousee ensiön 6 tai 12 volttia sinne parinkymmenentuhannen voltin nurkille.
Se kontensaattori siinä kärkien rinnalla tekee tekee puolan ensiökäämin kanssa kärkien auetessa eräänlaisen kiikkulaudan eli värähtelypiirin, joka vielä vaffistaa sitä tulpan kipunaa, ja vähentää kipunointia taas kärkien välissä.
Eli på finska, jos kärjet on kunnossa ja akussa virtaa vikaa on puolassa (pienellä peellä), kontensaattorissa, tulpissa tai virranjakajassa (jos sellainen on, ei tuplapuolaa), joka heittelee kipunan vuorotellen eri sylintereille

Lähetetty: 07.08.2005 19:05
Kirjoittaja Ykä
Hyvin sanottu.....mutta tsekkaa että se pyörijä on ok ( siis jos semmoinen on.) totea että puolasta tulle kipuna, eli ota puolan piuha irti ja paa puolasta joku rautalanka liki runkoa ( n. 5 mm hyppyväli ). Sitten tsekkaa se pyörijämysteerio. Sillä on pahana tapana hukata ruuvinsa jolloin se on ihan väärässä asennossa kun pitäis kipunaa reitittää oikealle tulpalle. Siten vaan ruuvi takaisin niin pelaa taas....... (tai sitten ei).....
Puolissa on joskus kanssa vikaa eli ne ottaa virtaa lili normaalisti ( 2-4 A ) mutta ei anna kipunaa jolloin toisio on ilmeisesti sökönä. Mittaamalla kaikki saattaa olla ok mutta suurjänniteteknologisesti kipuna pääsee hyppäämään puolan sisällä eikä toivottua kipunaa synny ulostulossa. Mutta tämä selviää ensinmainitua testiä soveltaen.

Lykkyä vaan...... Pikkuhiljaa teorat ja käytännöt kohtaa. Uutta ymmärrystä astuu aivoihin ja kohta kaikki pelaa kuin Buick. Ei ehkä ihan heti mutta tuossa (lähi)tulevaisuudessa........

Lähetetty: 10.08.2005 14:48
Kirjoittaja mikael
Tuohon ongelmaan keväällä itekkin törmänneenä. Ei käynnisty, latausvalo juuri ja juuri hohtaa. Akussa 4V. No, uus akku. Latausvalo hohtaa hienommin vaan himmenee paljonki ku kärjet menee kiinni. Eikä anna kipunaa. Kärjet ok. Sitte tuli mitattua voltteja puolalta. Joku 4V kun kärjet kiinni (akussa yli 6). Ja liitokset putsaten ja rasvaten. Johan läks. Tarkasta ainaski tai putsaa mielellään samalla kaikki liitokset välillä akku - virtalukko - puola - kärjet. Nii ja akusta ne kummatkin liitokset sekä maadotusliitos koneeseen.

Lähetetty: 10.08.2005 18:06
Kirjoittaja trauma
mikael kirjoitti:Tarkasta ainaski tai putsaa mielellään samalla kaikki liitokset välillä akku - virtalukko - puola - kärjet. Nii ja akusta ne kummatkin liitokset sekä maadotusliitos koneeseen.
Siinäpä se!
Kudesta voltista ei paljon ole varaa huonoihin liitoksiin hävittää. Ja kuudesta voltista jos meinaa vastaavan tehon saada kuin kahestatoista, pitää olla tuplasti virtaa, eli niitä Ämpäreitä. Silloin tulee huonoissa liitoksissakin vastaavasti tupla jännitehäviö.

Lähetetty: 10.08.2005 19:14
Kirjoittaja Julma Juha
Näemmä parinpäivän valohoito vesisateessa teki tehtävänsä ja taas ollaan käyty paripäivää töissä 40 km/päivä
Outo juttu mut ei auta valittaa kun koneet taas käy :D :D