Laturin hammaskosketukset
Laturin hammaskosketukset
Kumpaan suuntaan 6v laturia kierretään jalustassaan paikalleen asentaessa K:n moottorissa? Vai onko mitään väliä?
Oli muuten uuden laturin sisällä laakeripesän ruuvit valmiiksi ihan irti. Tulipahan nekin sitten samalla kirittyä, kun päivitin ankkurin laakerit FAG merkkisiksi.
Oli muuten uuden laturin sisällä laakeripesän ruuvit valmiiksi ihan irti. Tulipahan nekin sitten samalla kirittyä, kun päivitin ankkurin laakerit FAG merkkisiksi.
Re: Laturin hammaskosketukset
Keulasta katsottu > myötäpäivään kiristää löysät pois ensin, palauttaa vastapäivää n. 5mm ja kiristää laturin kiinni.
Laturi ääntää jos väärään suuntaa asentaa hammasratas kosketuksen.
Laturi ääntää jos väärään suuntaa asentaa hammasratas kosketuksen.
Re: Laturin hammaskosketukset
Onko myötäpäivään keulastapäin katsottuna oikea suunta?
Ulkomaan poikain sivustoja olen nyt tarkastellut ja niissä laturin hammaspyörä näyttää olevan yleensä vasemmalla, edestä katsottuna. Eikö se ole silloin vastapäivään keulastapäin?
Ulkomaan poikain sivustoja olen nyt tarkastellut ja niissä laturin hammaspyörä näyttää olevan yleensä vasemmalla, edestä katsottuna. Eikö se ole silloin vastapäivään keulastapäin?
Re: Laturin hammaskosketukset
Saattaa olla niinkin, sittenhän kysymykseesi on vastaus.Lister kirjoitti:Onko myötäpäivään keulastapäin katsottuna oikea suunta?![]()
Ulkomaan poikain sivustoja olen nyt tarkastellut ja niissä laturin hammaspyörä näyttää olevan yleensä vasemmalla, edestä katsottuna. Eikö se ole silloin vastapäivään keulastapäin?
Voin tarkistaa pyörästäni ja irrallaan olevista lohkoista sekä moottoreista miten laturi parhaiten sijoittuu keulaan eli kumpaan suuntaan kiristetään laturi ja löysätään.
Kaksi kertaa laturi on jäänyt liian löysälle kiinni, niin silloin laturi pyörähtänyt pois hammaskosketuksesta ja lataus loppunut kun laturi ei ole pyörinyt.
- Liitteet
-
- R71 jako.jpg (57.12 KiB) Katsottu 7729 kertaa
Re: Laturin hammaskosketukset
Siinäpä selvä kuva rattaitten suunnasta, eiköhän tuon suunnan nyt jo usko.
Re: Laturin hammaskosketukset
Muutama kuva
- Liitteet
-
- WP_000503.jpg (1.05 MiB) Katsottu 7720 kertaa
-
- WP_000498.jpg (1.21 MiB) Katsottu 7720 kertaa
-
- WP_000496.jpg (1.2 MiB) Katsottu 7720 kertaa
-
- WP_000493.jpg (1.13 MiB) Katsottu 7720 kertaa
Re: Laturin hammaskosketukset
Jos kone on irti, niin olen sen laturin aseman tarkistanut ja merkinnyt ilman jakopäänkoppaa. Siellähän tahtoo hieman olla epäsymmetrisyyttä niissä rattaissa, ja siksi ilman koppaa ja useilla kierroksilla mitattuna saa sellaisen keskiarvon millä välys on oikea. Jos hommasta ei tahdo oikein tulla mitään ,ja jakorattaiden välys on kumminkin ympäri oikein, niin silloin vaihtaa toisen laturin rattaan ja kokeilee uusiksi. kun sopiva välys löytyy niin meisto laturin kuoreen/lohkoon ,jolloin säätö ulkoisesti osuu oikealle kohdille myöhemminkin ilman arvontaa.
Re: Laturin hammaskosketukset
Itse opin välyksen säädön "kantapään kautta", eli vedin liian kireälle ja muutaman kilometrin ajon jälkeen ankkuri katkesi. Huomioitavaa tuossa liian kireälle vedossa on huomattava ulina, joka laturista silloin kuuluu.
Tee niin kuin MATTI neuvo, eli ota keula auki ja totea silmällä että välys on oikea (samaa luokkaa kuin kampuran ja nokka-akselin rattaiden). Sitten lyöt tuurnalla merkkiviivat lohkoon ja laturin kylkeen, eikä sitä sen koommin tarvitse miettiä. välillä aina vilkaiset, että merkit on kohdillaan.
Toisinaan sitä ulinasta kuulee, että jollain on laturi pyörässä tiukalla ja saaatan jopa huomauttaa kuskille, että löysää hiukan.
Jotkut kuskit tuntuvat tosin olevan niin asiantuntijoita, että lähes suuttuvat jos tuollaisesta huomauttaa. Olen sitten miettinyt että mikäpä minä olen muita neuvomaan...
Tee niin kuin MATTI neuvo, eli ota keula auki ja totea silmällä että välys on oikea (samaa luokkaa kuin kampuran ja nokka-akselin rattaiden). Sitten lyöt tuurnalla merkkiviivat lohkoon ja laturin kylkeen, eikä sitä sen koommin tarvitse miettiä. välillä aina vilkaiset, että merkit on kohdillaan.
Toisinaan sitä ulinasta kuulee, että jollain on laturi pyörässä tiukalla ja saaatan jopa huomauttaa kuskille, että löysää hiukan.
Jotkut kuskit tuntuvat tosin olevan niin asiantuntijoita, että lähes suuttuvat jos tuollaisesta huomauttaa. Olen sitten miettinyt että mikäpä minä olen muita neuvomaan...
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: Laturin hammaskosketukset
Näinkö merkintä? varalatureihin myös merkinnät valmiiksi.MATTI kirjoitti:Jos kone on irti, niin olen sen laturin aseman tarkistanut ja merkinnyt ilman jakopäänkoppaa. Siellähän tahtoo hieman olla epäsymmetrisyyttä niissä rattaissa, ja siksi ilman koppaa ja useilla kierroksilla mitattuna saa sellaisen keskiarvon millä välys on oikea. Jos hommasta ei tahdo oikein tulla mitään ,ja jakorattaiden välys on kumminkin ympäri oikein, niin silloin vaihtaa toisen laturin rattaan ja kokeilee uusiksi. kun sopiva välys löytyy niin meisto laturin kuoreen/lohkoon ,jolloin säätö ulkoisesti osuu oikealle kohdille myöhemminkin ilman arvontaa.
n. 200 - 250km ajaa ilman valoja ja jos varalaturi niin helposti vaihtaa tai lullasta kaapeleilla toisesta ladatusta akusta virtaa...
- Liitteet
-
- WP_20160326_016.jpg (343.34 KiB) Katsottu 7643 kertaa
-
- WP_20160326_014.jpg (321.04 KiB) Katsottu 7643 kertaa
Re: Laturin hammaskosketukset
Pitää varautua...oli sitten KOO tai Ural?
- Liitteet
-
- WP_20150731_019.jpg (251.83 KiB) Katsottu 7633 kertaa
-
- IMG_4549.JPG (174.88 KiB) Katsottu 7633 kertaa
-
- IMG_4547.JPG (185.32 KiB) Katsottu 7633 kertaa
-
- IMG_4541.JPG (207.84 KiB) Katsottu 7633 kertaa
Viimeksi muokannut kmz.k750, 26.03.2016 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Laturin hammaskosketukset
Niin ja se vara vara vara vara varan laturi voi olla suoraan Kurtnan romppetorilta...


Ps sitten illalla kenttäolosuhteissa tutkia miten tästä eteenpäin
Re: Laturin hammaskosketukset
Vika oli jossain muualla? akku ostettiin, latureja vaihdettiin mutta kyllä vika selviää viikossa kuten tässäkin tapauksessa.
Joo otin 2 laturia varalle, 1 oma kunnostettu ja yksi "vähän ajettu" Kurtnan laturi.
Tämäkin reissu opetti...prk vähän ajettu laturi...kyllä pitää itse katsoa laturin kunto eikä luottaa sanaan.
Timolta laturia lainaan ja sitten alkoi vika selviään.
Ajetaan viat pois... linkistä selviää https://www.youtube.com/watch?v=nocwa-ULiH0
Joo otin 2 laturia varalle, 1 oma kunnostettu ja yksi "vähän ajettu" Kurtnan laturi.
Tämäkin reissu opetti...prk vähän ajettu laturi...kyllä pitää itse katsoa laturin kunto eikä luottaa sanaan.
Timolta laturia lainaan ja sitten alkoi vika selviään.
Ajetaan viat pois... linkistä selviää https://www.youtube.com/watch?v=nocwa-ULiH0
Re: Laturin hammaskosketukset
Tuollainen merkintä helpottaa kyllä hommaa..joutuu sitten vaikka tiivisteen vaihtaa tms. huoltoa, niin ei tarvi arpoa asennusta.kmz.k750 kirjoitti:Näinkö merkintä? varalatureihin myös merkinnät valmiiksi.MATTI kirjoitti:Jos kone on irti, niin olen sen laturin aseman tarkistanut ja merkinnyt ilman jakopäänkoppaa. Siellähän tahtoo hieman olla epäsymmetrisyyttä niissä rattaissa, ja siksi ilman koppaa ja useilla kierroksilla mitattuna saa sellaisen keskiarvon millä välys on oikea. Jos hommasta ei tahdo oikein tulla mitään ,ja jakorattaiden välys on kumminkin ympäri oikein, niin silloin vaihtaa toisen laturin rattaan ja kokeilee uusiksi. kun sopiva välys löytyy niin meisto laturin kuoreen/lohkoon ,jolloin säätö ulkoisesti osuu oikealle kohdille myöhemminkin ilman arvontaa.
n. 200 - 250km ajaa ilman valoja ja jos varalaturi niin helposti vaihtaa tai lullasta kaapeleilla toisesta ladatusta akusta virtaa...
Re: Laturin hammaskosketukset
Onkohan tästä 6v laturista jossain virallisia specsejä, että millä kierrosluvulla antaa täyden tehon ym?
Testipenkissä äsken mittailin että 7v jännite ja 45W teho tuli n.1800k/min nopeudella.
Testipenkissä äsken mittailin että 7v jännite ja 45W teho tuli n.1800k/min nopeudella.
Re: Laturin hammaskosketukset
Jos sulla on jo 00-luokitus, eli lupa tappaa ja lukee jäsenosioo, niin sieltä löytyy k:n ja nepparin (k-650 MT jne..) manuskat joissa on yleensä kaikki tarpeellinen tieto . 12v nepparissa laturi pyörii 1.3 kertaa koneen kierrokset , mutta taisi tuon 6V:n laturin pyörä olla vielä pienempi halkasijainen ,eli olisko että se juuri nippa nappa alkaa lataa kun 1000r koneen kierrosta ylitetään...luulisin, mutta en tiedä..olen vältellyt noita 6V vehkeitä..Lister kirjoitti:Onkohan tästä 6v laturista jossain virallisia specsejä, että millä kierrosluvulla antaa täyden tehon ym?
Testipenkissä äsken mittailin että 7v jännite ja 45W teho tuli n.1800k/min nopeudella.
Re: Laturin hammaskosketukset
Matti ei tota 00 luokitusta saa kun hallituksen jäsenet muille on vaan luku oikeudet 
Re: Laturin hammaskosketukset
Lister kirjoitti:Onkohan tästä 6v laturista jossain virallisia specsejä, että millä kierrosluvulla antaa täyden tehon ym?
Testipenkissä äsken mittailin että 7v jännite ja 45W teho tuli n.1800k/min nopeudella.
Niin se 45W on NS lyhyt kuuden voltin laturi ----- PDF
Ps ei niin virallinen doku, mutta Ernie Franke on jaksanut väsätä noita koosteita
Re: Laturin hammaskosketukset
Tämä möykky näyttääkin omaavan mahtavan 65w tehon.
On aika suurpiirteisesti tehty käämitys tämänkin laturin ankkurissa. En ihmettelisi vaikka osa ankkurin käämilangoista olisi jossain vaiheessa ankkurin ja rungon välissä, senverran karusti on osa langoista uriin survottu. Ei olis kelvannut tuollainen työn jälki, silloin kun itse olin sähkömoottoreita tekemässä.
On aika suurpiirteisesti tehty käämitys tämänkin laturin ankkurissa. En ihmettelisi vaikka osa ankkurin käämilangoista olisi jossain vaiheessa ankkurin ja rungon välissä, senverran karusti on osa langoista uriin survottu. Ei olis kelvannut tuollainen työn jälki, silloin kun itse olin sähkömoottoreita tekemässä.
-
metsuri Torkkelista
- 700

- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Laturin hammaskosketukset
Näitä on näitä hammaskosketuslärinöitä pilvin pimein. Käytetään heittokelloa, pyöritellään siivistä, käytetään jotain merkkauksia...jne. Kertokaahan nyt viisaammat miksi käyttöohjeissa (ural 650) neuvotaan tekemään säätäminen moottorin käydessä ja samalla laturia käännellään ja oikea paikka on " hiljaisimman äänen kohdalla". Näin olen tehnyt ja hyvin on pelannu.
Kyselee epätietoinen Torkkelista.....
Kyselee epätietoinen Torkkelista.....
Re: Laturin hammaskosketukset
Urressa saattaa 12V lohkolla olla hyvä tapa kun laturi pystyy liikkumaan vain eestaas. 6V laturi on pedissä lohkonpäällä. Kun panta on pänningissä ei se liiku minnekään. Kun pannan ja takapään kiristimen höllää tulee vinkura olo. Ei tee mieli käyttää konetta samaan aikaan.
Ei tää oikeesti ole vaikee. 12V olen säätäny just nuin jäähdytysropelista liikuttelemalla ettei kanna mistään kohtaa. Ottahan se kai enemmän aikaa ku tolla äänellä säätö, mutta en tienny että noinki voi tehdä. Kun olen päättäny että nyt on hyvä, merkki siihen ja sitte pidetään siinä.
6V kanssa olen näpänny etupään auki (tai se on ollu auki milloin mistäki remppasyystä) ja säätänyt tällöin rattaan silmällä katsomalla. Sitte merkannu kohdan.
Ei tää oikeesti ole vaikee. 12V olen säätäny just nuin jäähdytysropelista liikuttelemalla ettei kanna mistään kohtaa. Ottahan se kai enemmän aikaa ku tolla äänellä säätö, mutta en tienny että noinki voi tehdä. Kun olen päättäny että nyt on hyvä, merkki siihen ja sitte pidetään siinä.
6V kanssa olen näpänny etupään auki (tai se on ollu auki milloin mistäki remppasyystä) ja säätänyt tällöin rattaan silmällä katsomalla. Sitte merkannu kohdan.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Laturin hammaskosketukset
Tota korvalla säätömenetelmää oon kans käyttäny ja vielä ei oo hammasvaivaa ollu. Onnistuu 6V systeemissäkin, kun kiristää pantaa silleen että just saa laturia liikuteltua. Saattaa vaatia muutaman hienosäätökerran, kun kuitenkin laturin asento muuttuu vähän pantaa kiristäessä.
K-750M / Dnepr MT-10 / MT-10-36 / K-750/MT-11






