Voi voi tuota nykybensaa.......
Voi voi tuota nykybensaa.......
....kun kuivuessaan tukkii tiehyet. Taas putsasin Honda Revereni tyhjäkäyntisuuttimet kun ei käynyt tyhjäkäyntiä kuin ryypyllä poksuen. Ko mopossa vaan vaatii aikalailla purkamista ennenkuin suuttimet on kourissa....ja kun ne vihdoin oli, ei läpireikää näkynyt. Ko suuttimet on vain niin pikkureikäiset, olisiko 0.4 -0,5 mm max joten perin vaikeita rassata, mutta 1½ mm terällä käsin kalvamalla lähti paskatulpat molemmilta puolista pois... ja reikä paljastui. Imemällä sain suuhuni ihan kuin hienoa hiekkaa ko kolosta. Lisää liotinta, paineilmaa ja rassia. Jopa reiät putsaantui. Takaisin kasaan ja koeajolle...
Kasaan laitto on taas oma prosessinsa, kutistuneet ( model 1991 kuiteskin ) kumikurkut paikoilleen sekä kauloista että putsarista, ilmansuodatin, tankki ja penkki.
Koeajo.... toimii ihan Ok... siis Ok ei "normal"....... Dneprini äskeinen koeajo vaikka nyt toimii ihan "Normal"..... perään oli pikku shokki. Jostain kumman syystä vm.1991 Honda NTV 650 on ikävä kyllä, pitkin hampain sanottuna..... peijakka... Parempi. Työnnämpä Honukan tallin perille, ja unohdan. Nousukas kapitalistiromu....
Dnepr Rules.
Kasaan laitto on taas oma prosessinsa, kutistuneet ( model 1991 kuiteskin ) kumikurkut paikoilleen sekä kauloista että putsarista, ilmansuodatin, tankki ja penkki.
Koeajo.... toimii ihan Ok... siis Ok ei "normal"....... Dneprini äskeinen koeajo vaikka nyt toimii ihan "Normal"..... perään oli pikku shokki. Jostain kumman syystä vm.1991 Honda NTV 650 on ikävä kyllä, pitkin hampain sanottuna..... peijakka... Parempi. Työnnämpä Honukan tallin perille, ja unohdan. Nousukas kapitalistiromu....
Dnepr Rules.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Re: Voi voi tuota nykybensaa.......
Jep…se on juuri samat ajatukset nyky bensasta
Sitä joutuu ilmeisesti alata laittamaan jokaiseen päristimeen bensan säilöntäainetta, jos pienikin pelko että bensa "lemmehtyy" tankissa kauemman kuin 2kk. Kelkassa tuota käyttänyt jo monta vuotta ja se onkin kyllä säästynyt ongelmilta, mutta kaikki muut 4t koneet sitten ei, kun ei ole tullut tuota ainetta käytettyä ja muissa pienissä 2t koneissa olen käyttänyt jo kauan näitä valmiita "ikuisia" 2t bensoja.
Viimeisin voimasanaryöppy pääsi isäukon luona, kun lasten kanssa jokirannassa tallustellessa huomattiin että ukko oli työntänyt veneen vesille moottorin kera….pikainen soitto, että mahtaako paatti olla ajokunnossa….oli kuulemma käynyt ajelemassa, ja tankkikin taas valmiiksi täynnä, että ei muuta kuin antaa palaa. Liivit päälle ja vene virran vietäväksi, ja minä nykimään käyntiin….ja kestikin nykiä, ei lähtenyt edes viimeisellä, muuta kuin kourasta nahka
Kävi jo mielessä että noinkohan on pitkänkin lenkin heittänyt….
Noh, soutaen takaisin rantaan ja moottori kainalossa kotiin talliin ihmettelemään. Kaasari oli meleko masentavassa kunnossa ja sellaista valkoista kivettynyttä paskaa jokapaikka täynnä
Ja voi jessus tuollaisen mikälie 2-3hv moottorin suuttimien ja kanavien kokoa
Aikani liotettua ja rassattua alkoi näyttää lupaavalta ja osat takaisin nippuun, ja huikkaus lapsille että taas mennään (ei ollut oikein suuret odotukset jälkikasvulla
) mutta hemmetti, moottori kävi ja toimii muuten, mutta tyhjäkäynti hieman hukassa. Ajeltiin meleko pitkän lenkin…siis ajallisesti, eihän tuollaisella prutkulla tunnissa-parissa kauas ehdi
ja vene takaisin rantaan. Isäukko seuraavana päivänä kyseli hieman hiljaisella äänellä, että oikeinko tosi me oltiin sillä oltu ajelemassa, johon lapset kuorossa, että "joo ja käytiin siellä ja tuolla" ja minä höystin että on perhana hyvä moottori, kun noin hienosti parilla nykäisyllä käynnistyy
Oli käynyt sitten itsekkin kokeilemassa ja kun oli tosiaan saanut käyntiin, uskalsi tunnustaa, että oli itse nykinyt kätensä rakoille, eikä ollut luvannutkaan ja luovuttanut toivottomana tapauksena
Viimeisin voimasanaryöppy pääsi isäukon luona, kun lasten kanssa jokirannassa tallustellessa huomattiin että ukko oli työntänyt veneen vesille moottorin kera….pikainen soitto, että mahtaako paatti olla ajokunnossa….oli kuulemma käynyt ajelemassa, ja tankkikin taas valmiiksi täynnä, että ei muuta kuin antaa palaa. Liivit päälle ja vene virran vietäväksi, ja minä nykimään käyntiin….ja kestikin nykiä, ei lähtenyt edes viimeisellä, muuta kuin kourasta nahka
Noh, soutaen takaisin rantaan ja moottori kainalossa kotiin talliin ihmettelemään. Kaasari oli meleko masentavassa kunnossa ja sellaista valkoista kivettynyttä paskaa jokapaikka täynnä
Oli käynyt sitten itsekkin kokeilemassa ja kun oli tosiaan saanut käyntiin, uskalsi tunnustaa, että oli itse nykinyt kätensä rakoille, eikä ollut luvannutkaan ja luovuttanut toivottomana tapauksena
Kun vain muistaisi ( lue: viitsisi ) ajaa tai tyhjentää ajokauden perästä Nesteen bensat pois ja laittaa 4 t / 2 t pienkonebensaa viimoiselle ajolle ennen lepoa. Pienkoneissa en mielellään enää käytä normibensaa paitsi ruohonleikkurissa ja moottorisahassa.... niissä kun poltan useamman litran... mutta lennokki, trimmeri, pensasleikkuri yms vermeet joita ei paljoa litraa tai tankillista enempää tule kaudessa kulutettua, käytän mielellläni tuota pienkonebensaa. Ei pakokaasu niin haise eikä tarvi muistaa kuin se nyt jäikään viime käytön jäljiltä.
Jossain kuulemma myydään ihan pumpusta ko bensaa. Itse olen pitäytynyt kanistereissa, ja kun tarjous sattunut kohdalleen ostanut jopa useamman kanikan. Mikäköhän tuon pumppupienkonebensan litrahinta olla ? Ei varmaan liian edullista tuokaan....
Jossain kuulemma myydään ihan pumpusta ko bensaa. Itse olen pitäytynyt kanistereissa, ja kun tarjous sattunut kohdalleen ostanut jopa useamman kanikan. Mikäköhän tuon pumppupienkonebensan litrahinta olla ? Ei varmaan liian edullista tuokaan....
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Viipurin Nesteeltä saa pumpusta ns säilytys bensaa...

Ps tankkiin laitoin 92, ei säilynyt pitkään kun piti jo käydä tankilla
Täälläpäin sitä saa pumpusta, Jyväskylässä Tourulan Nesteeltä, alle pari euron litra. Mieluusti tuota ostaa pienkoneisiin, sekä harrasteauton tankkiin talveksi. Semmoinen käytännön ero 98E -bensaan verrattuna, että talvellakin viitsii käyttää peltihallissa lämpimäksi asti pienkonebensalla, pakokaasu ei haise just ollenkaan, normibensalla ei hallissa pysty oleskelemaan kahdesta avoimesta traktorin menevästä ovesta huolimatta...Ykä kirjoitti:Jossain kuulemma myydään ihan pumpusta ko bensaa. Itse olen pitäytynyt kanistereissa, ja kun tarjous sattunut kohdalleen ostanut jopa useamman kanikan. Mikäköhän tuon pumppupienkonebensan litrahinta olla ? Ei varmaan liian edullista tuokaan....
Itse tulin taistelleeksi yhden nurmihuutajan kanssa pari kesää sitten, anoppilassa oli alta kymmenen kuukautta vanha värkki joka oli vielä edellisenä syksynä pelannut kivasti. Sitten eivät kevään tullen saaneet sitä enää pörisemään. Tottakai oli ajettu 95E -bensalla, ja jätetty puolisen tankillista seisomaan. Kaasari samaan tapaan kuin yllä kuvattuna, täynnä semmoista valkeaa p*skaa, aika mielenkiintoinen oli putsata kun yhtä lukuunottamatta suuttimetkin oli muovia... Niin, ja kaasarin moottoriin tiivistävä O-rengas, sekin luonnollisesti nykybensaa kestämätöntä materiaalia...
Alun toista päivää taistelun tuon maataistelukoneen kanssa, jonka jälkeen sain nurmet nurin. Ehdotin kyllä jo ekan askartelupäivän puolessa välissä jotta takuuseen voisi tuon toimittaa, vaan kun alle parin satkun koneen takuuhuoltoon olisi matkaa vajaat sata kilometriä suuntaansa, niin siihen vaivaan nähden tuo käyntikuntoon taistelu oli pienempi murhe. No, jotain ovat sitten oppineet, tuota tapausta seuranneina parina keväänä onkin pörinä löytynyt pienellä nykimisellä...
IC on itäpyöristä paras...
https://www.neste.fi/asemat klikkaa Tuotteet ja Pienmoottoribensiini 4T. 11 asemalta näyttää tällä hetkellä saavan. Viimeksi keväällä hinta oli 1,99e.Ykä kirjoitti: Jossain kuulemma myydään ihan pumpusta ko bensaa. Itse olen pitäytynyt kanistereissa, ja kun tarjous sattunut kohdalleen ostanut jopa useamman kanikan. Mikäköhän tuon pumppupienkonebensan litrahinta olla ? Ei varmaan liian edullista tuokaan....
Ps ei ole maksettu mainos vaikka tuttu on tuolla töissä
Juu, tuossa karvan alle kaksi egeä se on koko kesän ollut. Tuossa duunin kulmalla kun on yksi "pumppuasema" niin hintahavaintoja on kerääntynyt ihan väkisinkin.markok kirjoitti:Viimeksi keväällä hinta oli 1,99e.
Kuis muuten 2T öljyn sekoittuminen tuohon pienkone4T bensaan, josko haen pumpulta bensan ja sekoittelen tarpeen vaatiessa omat 2T liemet. Onko kokemusta kuin liukenee....
Muistaakseni koitin muutama vuosi sitten sekoittaa RE85 bensaa ja 2 T öljyä.... mutta huonoin menestyksin... Vai oliko se metanolia ja 2T ööliä... en nyt muista, mutta ko seos erkaantui aika nopeasti ... ja öljyt jäi lillumaan pohjalle.
Muistaakseni koitin muutama vuosi sitten sekoittaa RE85 bensaa ja 2 T öljyä.... mutta huonoin menestyksin... Vai oliko se metanolia ja 2T ööliä... en nyt muista, mutta ko seos erkaantui aika nopeasti ... ja öljyt jäi lillumaan pohjalle.
Hennalan Nesteeltä saa pumpusta pienkonbensaa...

Ps täytyy hakea kanisteriin ja kokeilla 2-T sekoitusta moottorisahassa
Onkohan tuossa pienkone pensassa lyijyn korviketta laisinkaan?
Teimpä empiiristä tutkimustyötä, ja sekoitin tavallista Teboil 2T öljyä pumppupienkone4T-bensaan.... Litran pulloon lisäsin 0,3 dl ööliä....
Öljy alkoi heti liukenemaan itsekseen bensaan.... pikku ravistuksella muuttui tasaväriseksi kauttaaltaan.
Jätin rauhaan ja 24 h perästä oli sinisyys ( öljyn väri ) yhä tasaisen oloinen bensassa...... joten siitä voi vetää alustavan johtopäätösen että liukeneehan tuo, eikä ihan heti ainakaan erkane. Siis uskallan moista testata 2T-pienkoneissani.
Tosin on mulla aina ollut tapana 2T kanisteria aina ravistella ennen tankkausta.... mistä lie moinen tapa tarttunut. Varmaankin pikkupoika-ajoista kun 2T bensaa rakennettiin ihan normaali moottoriöljystä ja perus 92 bensasta..... 4 - 8 prossasta tehtiin. 4% mopoon ja 8% naapurin SeaGull perämoottoriin...kun kerta näin sanottiin koneen kyljessä.... hyvin savutti.
Heh... mulla on semmonen vanha Mercury perämoottorin irtotankki , 6 gallonaa, ja sen kyljessä on hauskat ohjeet 2 T bensan sekoittamiseksi, ja jossa kehotetaan sekoittamaan erillisastiassa huolellisesti ja hyvin tietty pinttimäärä hyvälaatuista automotiv-öljyä 78 oktaanisen bensaan. Ei saa käyttää White spiritiä ( tärpätti / lakkabensa ) tms litkua polttoaineena.... Ko bensatankki on kotoisin vm. 1960-61 Mercury Merc 200, 22 hp koneestani, jonka tankki on TISMALLEEN samanlainen kuin tankki jonka sain ostaessa uuden vm. -89 20 hp Marinerin ( Mercury on sama tässä koossa ). Ainoa ero on että tekstit kyljessä on toiset ja bensaletkun moottorinpuolen pää toisenmoinen..... eli tankit on vaihtokelpoiset.Hyvä.
Samaa samankaltaisuutta on 3 hp Evareissani.... toinen on vuosimallia 1952 ja toinen 1964... sama kone, paitsi tuo vm. -64 on se hassu versio jossa kone ruuvataan perälautaan vain yhdellä ruuvilla.... kuulemma uudemmissa moisissa palattiin kahden ruuvin taktiikkaan.... ja konetta tehtiin samanlaisena aina vuoteen -70 asti...tai jopa yli. Mitäpä hyvää muuttamaan.
Öljy alkoi heti liukenemaan itsekseen bensaan.... pikku ravistuksella muuttui tasaväriseksi kauttaaltaan.
Jätin rauhaan ja 24 h perästä oli sinisyys ( öljyn väri ) yhä tasaisen oloinen bensassa...... joten siitä voi vetää alustavan johtopäätösen että liukeneehan tuo, eikä ihan heti ainakaan erkane. Siis uskallan moista testata 2T-pienkoneissani.
Tosin on mulla aina ollut tapana 2T kanisteria aina ravistella ennen tankkausta.... mistä lie moinen tapa tarttunut. Varmaankin pikkupoika-ajoista kun 2T bensaa rakennettiin ihan normaali moottoriöljystä ja perus 92 bensasta..... 4 - 8 prossasta tehtiin. 4% mopoon ja 8% naapurin SeaGull perämoottoriin...kun kerta näin sanottiin koneen kyljessä.... hyvin savutti.
Heh... mulla on semmonen vanha Mercury perämoottorin irtotankki , 6 gallonaa, ja sen kyljessä on hauskat ohjeet 2 T bensan sekoittamiseksi, ja jossa kehotetaan sekoittamaan erillisastiassa huolellisesti ja hyvin tietty pinttimäärä hyvälaatuista automotiv-öljyä 78 oktaanisen bensaan. Ei saa käyttää White spiritiä ( tärpätti / lakkabensa ) tms litkua polttoaineena.... Ko bensatankki on kotoisin vm. 1960-61 Mercury Merc 200, 22 hp koneestani, jonka tankki on TISMALLEEN samanlainen kuin tankki jonka sain ostaessa uuden vm. -89 20 hp Marinerin ( Mercury on sama tässä koossa ). Ainoa ero on että tekstit kyljessä on toiset ja bensaletkun moottorinpuolen pää toisenmoinen..... eli tankit on vaihtokelpoiset.Hyvä.
Samaa samankaltaisuutta on 3 hp Evareissani.... toinen on vuosimallia 1952 ja toinen 1964... sama kone, paitsi tuo vm. -64 on se hassu versio jossa kone ruuvataan perälautaan vain yhdellä ruuvilla.... kuulemma uudemmissa moisissa palattiin kahden ruuvin taktiikkaan.... ja konetta tehtiin samanlaisena aina vuoteen -70 asti...tai jopa yli. Mitäpä hyvää muuttamaan.