Laturin modaus länsisäätimelle
Laturin modaus länsisäätimelle
Matti kyseli miten tein länsimodauksen laturiin niin tässä miten muistaakseni se menee.
Valitettavasti en aikanaan kuvia ottanut mutta tässä ohje miten tehdä jos joku innostuu kokeileen. Toi setup ollu paikallaan jo tuhansia kilsoja, en muista milloin tarkalleen tein ko oli joskus yli 5v sitten ja edelleen pelaa. Akkuun ei oo sit tarttenu vesiä laittaa sen jälkeen lisätä.
Säädin on tällainen
http://www.konekorjaamo.fi/erillis-saad ... 14-5v.html
eli 2001-1523ja löytyy monesta autotarvike liikkeestä. Tossa esim Alavieskalaisessa traktoriliikkeessä missä paljo muutakin kivaa
Tässä vanhempi Bosch malli missä napojen merkinnät (tyyppi RE 57 ja säädettävä versio): Laturin nykyinen kytkentähän on tällainen missä säädin mittaa yhdestä kohden vain jännitettä eli tuo valkea johto jossa laturissa merkki ~: Länsimaisissa on kolme diodia enemmän säädintä varten. En tiedä onko väliä mitä ne on mutta irrotin tuon yhden johdon kolvastin summassa kolme missä oli 1mm paksut johdot tuon ~johdon ja diodisillan väliin. Tuossahan ei kulje latausvirta läpi et tuskin tarttee olla noinkaan vahvoja diodeja. tossa pari erilailla piirrettyä kytkentä kuvaa. Laturissahan miinus on maadoitettu diodisillassa eli sitä ei tartte johdolla vetää D- liittimeen säätimessä vaan D- johdon voi säätimeltä laittaa suoraan runkoon. Hiilet jää kuten ennen eli toinen maissa ja toisen johto menee säätimelle. Huom: Merkkivalon toinen johto menee maahan alkuperäisessä kytkennässä eli se pitää vaihtaa virtalukon katkeavaan + johtoon ja säätimen päässä se yhdistetään D+ napaan.
Diodisilta ollut tää uudempi ja oiskohan noi tinaukset päällä oikeet paikat mut varmaan siihen hienomman näköiseenkin vanhempaan saa samalla lailla kiinni lisä diodit. Kolvailin ihan normi kolvilla ja tinalla vaikka latureissa monesti kovemman lämmön vaativia kovempia juotoksia. Mittaan kun laitan pyörän käyntin latauksen ko en muista mitä ollut akulta mitattuna
Toivottavasti tästä selviää mut kysykää jos alatte tekeen tarkennuksia tähän.
Valitettavasti en aikanaan kuvia ottanut mutta tässä ohje miten tehdä jos joku innostuu kokeileen. Toi setup ollu paikallaan jo tuhansia kilsoja, en muista milloin tarkalleen tein ko oli joskus yli 5v sitten ja edelleen pelaa. Akkuun ei oo sit tarttenu vesiä laittaa sen jälkeen lisätä.
Säädin on tällainen
http://www.konekorjaamo.fi/erillis-saad ... 14-5v.html
eli 2001-1523ja löytyy monesta autotarvike liikkeestä. Tossa esim Alavieskalaisessa traktoriliikkeessä missä paljo muutakin kivaa
Tässä vanhempi Bosch malli missä napojen merkinnät (tyyppi RE 57 ja säädettävä versio): Laturin nykyinen kytkentähän on tällainen missä säädin mittaa yhdestä kohden vain jännitettä eli tuo valkea johto jossa laturissa merkki ~: Länsimaisissa on kolme diodia enemmän säädintä varten. En tiedä onko väliä mitä ne on mutta irrotin tuon yhden johdon kolvastin summassa kolme missä oli 1mm paksut johdot tuon ~johdon ja diodisillan väliin. Tuossahan ei kulje latausvirta läpi et tuskin tarttee olla noinkaan vahvoja diodeja. tossa pari erilailla piirrettyä kytkentä kuvaa. Laturissahan miinus on maadoitettu diodisillassa eli sitä ei tartte johdolla vetää D- liittimeen säätimessä vaan D- johdon voi säätimeltä laittaa suoraan runkoon. Hiilet jää kuten ennen eli toinen maissa ja toisen johto menee säätimelle. Huom: Merkkivalon toinen johto menee maahan alkuperäisessä kytkennässä eli se pitää vaihtaa virtalukon katkeavaan + johtoon ja säätimen päässä se yhdistetään D+ napaan.
Diodisilta ollut tää uudempi ja oiskohan noi tinaukset päällä oikeet paikat mut varmaan siihen hienomman näköiseenkin vanhempaan saa samalla lailla kiinni lisä diodit. Kolvailin ihan normi kolvilla ja tinalla vaikka latureissa monesti kovemman lämmön vaativia kovempia juotoksia. Mittaan kun laitan pyörän käyntin latauksen ko en muista mitä ollut akulta mitattuna
Toivottavasti tästä selviää mut kysykää jos alatte tekeen tarkennuksia tähän.
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Tuo 2001-1523 on ison suomalaisen autosähkötukkurin numero, siksi siis monen varaosakauppiaankin tuntema.
Ja toinen lähestymiskanta on Boschin erillinen lataussäädin 12 Voltin järjestelmään. Esim Saab, Volvo, Mersu 70-luku, autot ennen kuin säädin integroitiin laturiin. Kaikissa sama.
Vanha mekaaninen versio on ison tupakkiaskin kokoinen peltiloota, sama asia kuin muovikuorinen elektroninen.
Ja toinen lähestymiskanta on Boschin erillinen lataussäädin 12 Voltin järjestelmään. Esim Saab, Volvo, Mersu 70-luku, autot ennen kuin säädin integroitiin laturiin. Kaikissa sama.
Vanha mekaaninen versio on ison tupakkiaskin kokoinen peltiloota, sama asia kuin muovikuorinen elektroninen.
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Näin on, ilmeisesti alkuperäinen malli oli Boschilaisena RE-57. Osassa erillisiä saattaa olla enemmän piuhoille paikkaa mut toi oli itellä irrallaan niin tein siitä. Toihan kahen tulitikkurasian kokoinen muovikuorinen. Mulla ei muistaakseni o kiinnitys ruuvin alle menevää metalli liparetta edes siinä mikä on paikallaan.
- Jussi Alec
- 100

- Viestit: 107
- Liittynyt: 18.05.2006 21:27
Re: Laturin modaus länsisäätimelle,sähköpiirros
Tässä olisi tälläinen sähköpiirros jonka kaivoin esiin tuolta arkistosta. Tuli yhen romukopan pohjalta jonka muun sisällön ostin eräälle kolleegalle Suomeen.
Varmasti selvenee monelle miten ton kytkennän tekee. Diodit tyyppiä 1N4007 ja ton säätimenhän voi kaivaa vaikka jostain romuttamolta. Onhan noita Volvoja nyt romutettu jo ijät ja ajat.
Terveisin Jussi Alec 
Varmasti selvenee monelle miten ton kytkennän tekee. Diodit tyyppiä 1N4007 ja ton säätimenhän voi kaivaa vaikka jostain romuttamolta. Onhan noita Volvoja nyt romutettu jo ijät ja ajat.
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Hyvä Jussi!
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Kysympä tässä säikeessä kun aihe lähellä.
Onko kukaan kytkenyt tämmöistä Bocsh säädintä ja saanut toimimaan?
http://www.aircooled.fi/tuote/409/latau ... 6774-bosch

Jotain ohjetta löytyi 6v kytkentään, mutta miten G-424 kaveriksi.
http://www.changjiangunlimited.com/CJU/750/tb2083.htm

Uralissani on tuo G-424 ja 33.3702 säädin, toimi tullessaa ihme kytkennöillä hetken ja nyt lataa 18v ja merkkivalo loistaa koko ajan.
Onko kukaan kytkenyt tämmöistä Bocsh säädintä ja saanut toimimaan?
http://www.aircooled.fi/tuote/409/latau ... 6774-bosch

Jotain ohjetta löytyi 6v kytkentään, mutta miten G-424 kaveriksi.
http://www.changjiangunlimited.com/CJU/750/tb2083.htm

Uralissani on tuo G-424 ja 33.3702 säädin, toimi tullessaa ihme kytkennöillä hetken ja nyt lataa 18v ja merkkivalo loistaa koko ajan.
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Mulla on sellainen käsitys että nuo tavan latausreleet ei toimi venäläisen 12V (150W) laturin kanssa muuten, kun lisäämällä nuo "puuttuvat" diodit. Ainakin tuota Jussin kytkentää tiedän onnistuneesti käytetyn...
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Tuo boschilainen lienee tosiaan tehty vain tasavirtalaturin perään eli siitä tuskin on vaihtovirtalaturin säätimeksi. Toiminta kun on hieman erilaista mitä vaihtovirtalaturin säätimeltä vaaditaan...
T.hh
T.hh
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Ok, katella oma uusi säädin, tai sain jo "uuden" mutta se oli aivan pimiä.
Ural minulle tullessa lataus toimi, kytkentä vain ihmetytti. Selvisi kun väänsin kannen auki niin puuttui näköjään merkkivalo nastasta johto ja merkkivalo toimi rele ohjauksella laturin siitä navasta joka tällä säätimellä jätetään käyttämättä. On kiinteä asenteinen volttimittari.


Ural minulle tullessa lataus toimi, kytkentä vain ihmetytti. Selvisi kun väänsin kannen auki niin puuttui näköjään merkkivalo nastasta johto ja merkkivalo toimi rele ohjauksella laturin siitä navasta joka tällä säätimellä jätetään käyttämättä. On kiinteä asenteinen volttimittari.


Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Tuo releohjaus valolle tuli Dneprin loppumalleissa käyttöön. Sovek säätimet tulee Ukrainasta ja niissä lampun johto saattaa puuttua - kun sitä ei enää "tarvita". Silti peltikuoriin naputellaan sujuvasti merkit vanhaan tyyliin...
Kiinansäätimissä se Lampajohto löytyy, useimmiten.
Kiinansäätimissä se Lampajohto löytyy, useimmiten.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Joo ja se volttimittari ei ole paskempi keksintö...
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Boschin 0190600015 säätimen joskus viritelly datsun 100a han. Jossa ei myöskään kenttä diodeja eikä lataus valoa eikä täten valon relettä niinkuin isommissa japseissa. Muistaakseni meni ihan bolt-on ilman lisä diodeja.. Oiskos jollain tietoa että, onko nuo kenttädiodit iha vaan sen länsimaisen latausvalo kytkennän takia?
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Ei ole pelkän latausvalokytkennän takia...
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Ok. Kertoisitko sitten niiden perimmäisen käyttötarkoituksen?MATTI kirjoitti:Ei ole pelkän latausvalokytkennän takia...
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Tuolla keskustelun alkupuolella tulee jo ilmi että tavan länsimaisissa kytkennöissä on kolme diodia ennen säädintä jotka näistä itämaisista puuttuu,,ja kysymykseen ..onko diodit vain latausvalokytkennän takia..ei ole... latausvalonkytkentään on helpompikin tapa.
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
40 vuotta vanha moottorialan sähköoppin kirja sanoo seuraavasti
Viimeksi muokannut hh10, 04.06.2017 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
3000 mittarissa - sisään vai loppuun ajettu?
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Onko 40 v vanha opus kirjoitettu väärinpäin , olis mukavampi lukee
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Sori, kumma juttu, mun koneen netillä kuva on oikeinpäin, mutta kännykän netillä se on väärinpäin ?????
3000 mittarissa - sisään vai loppuun ajettu?
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Tallensin kuvan ja käänsin, luku onnistuu
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
No niin, käänsin kuvan niin on helpompaa.
3000 mittarissa - sisään vai loppuun ajettu?
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
No jos Ican kuvasta tuolta alusta nappaa alkuperäisen säätimen pois ja tunkee boschin säätimen tilalle ja panee laturista Ш säätimen Df liittimeen, virtalukolta tulevan В3 johtimen säätimen D+ ja säätimen D- maahan nii lataus toimii muttei valo.. Laittas sen valon sitte sillä helpolla tavalla. Mulle ei viellä ole valjennu että mikä muu etu saavutetaan lisäämällä kenttädiodit.MATTI kirjoitti:Tuolla keskustelun alkupuolella tulee jo ilmi että tavan länsimaisissa kytkennöissä on kolme diodia ennen säädintä jotka näistä itämaisista puuttuu,,ja kysymykseen ..onko diodit vain latausvalokytkennän takia..ei ole... latausvalonkytkentään on helpompikin tapa.
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Mulla on tuon ylläolevan mukaan kytketty ja hyvin toimii. Latausvalon kun vielä korvaa volttimittarilla tietää paljon tarkemmin missä mennään.
Wecu
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6
Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6
Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Tuolla keskustelun alussa on on aika hyvät ohjeet tehdä itse muutokset, jos haluu käyttää länsimaisempia säätimiä...ja omissa elektronisissa säätimissä on myös ihan toimivia , mutta kannattaa ottaa ainakin pari kokeiluun koska jännitteen säädössä on "hieman" hajontaa ja valita käyttöön paras ja varalle sitten toinen...voihan näiden kanssa pelata ja spekuloida enempikin, mutta kun tämä ei ole mitenkään ongelmallinen asia...omia toimivia säätimiä ja latureita ei ihan helposti ajamalla saa rikki...ne kyllä kestää pirun paljon ajaa..kestääkö kuplan säädin pitempään ulkona vesi/räntä suihkussa en tiedä, kun en ole kokeillut..mutta tämä nyt varsinaisesti ei ole mikään ongelma lainkaan..eli jos haluu rakentaa oman ,niin rakentaa ,ohjeet on.. tai ostaa kaupasta alkuperäisen ,taitaa maksaa n. 20 eur...
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Sepä se. Alkperäinen varmasti toimiva eikä hinnalla pilattu, mutta jos ny joku haluaa "tilapäisesti" ajella länsi säätimellä nii se ei vaadi laturiin mitään virityksiä.. Tuossa ruotsin romukoppa kuvassa DF ja D+ vaihtannu pakkoja= Ei toimi.
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Tätä käyttänyt 6v Ural laturissa ja hyvin tuntuu toimivan.
Toiset ajelee wv koneella mulle vielä riittänyt pelkkä latausrele
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Onkos kukaan itämaistanut hiilettömällä radiovolnalla?
- Hermanni57
- 300

- Viestit: 303
- Liittynyt: 13.07.2017 18:15
- Paikkakunta: Keuruu
Re: Laturin modaus länsisäätimelle
Näyttää Belaruksen laturilta. Jokin riittävän hoikka malli. 35 v aikana en ole joutunut noita latureita mitenkään huoltamaan, aina ovat pelanneet.
Ainoa vika on heikko lataus pienillä kierroksilla. Ovat kuulemma mitoitettu niin, että aina mennään lalla pohjassa. Hinta Virossa 60e- mallista riippuen.
Ainoa vika on heikko lataus pienillä kierroksilla. Ovat kuulemma mitoitettu niin, että aina mennään lalla pohjassa. Hinta Virossa 60e- mallista riippuen.
Joo, kyllä tämä toimii, mutta en tiedä miksi!







