Starttikehän valinta ?

Voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
robin
1000
1000
Viestit: 1102
Liittynyt: 12.04.2015 00:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja robin »

Onkos nyt otettava jotain erikoisempaa huomioon startin hammaskehän valinnassa ? Ajatuksissa on laittaa tulevaan mopoon sellainen laatikko missä on startin paikka laatikon kupeessa valmiina. Käykö nämä kaikki ohjaintappeihin asettuvat hammaskehät yhteen tällaisen askin ja siihen sopivan startin kanssa ?

Jotain muuta huomioitavaa ? Mikä kaikki voikaan mennä pieleen :lol:
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Alkuperäinen nepparin startti taitaa vaatia hammastetun vauhtipyörän, kuten Uralinkin alkuperäinen startti, ja niissä on laatikko muotoiltu sitä "jaltan" starttia ajatellen.Nepparin tarvike startti taas kiinittyy omalla peltilapullalaatikkoo/lohkoo jota hieman aukotellaan, ja hammaskehä tulee kytkimen pintalevyyn...ja taas joku sikakallis venäjän starttimoottori... :lol:varmaan löytyy muitakin "melkovalmiita" tarvikepaketteja....
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2484
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Tai sitten kuppelon oma vauhtipyörä mihin istuttaa tapit ja sovittaa startin välilaippaan
Avatar
robin
1000
1000
Viestit: 1102
Liittynyt: 12.04.2015 00:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja robin »

Tällainen aski olisi siis haaveissa, mahtaako tällaisen kanssa toimia kytkimen pintalevyssä oleva hammaskehä vai vaatiiko hammaskehän vauhtipyörään ?
S407_0.jpg
S407_0.jpg (139.97 KiB) Katsottu 7791 kertaa
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1267
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Onkohan tuo zentralen speziaali neprin pakillinen?? Kannattanee kysellä myyjältä.
t.hh
Avatar
robin
1000
1000
Viestit: 1102
Liittynyt: 12.04.2015 00:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja robin »

Toi kuva on ural zentralesta mutta näitä tuntuu olevan siellä täällä tarjolla aina ajoittain. Missään vain ei ole tullut vastaa kuvaa missä näkyisi mitä vauhtipyörää tai starttikehää tällaisen kaverina on käytetty.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kysy Meidän omalta hovihankkijalta Sasulta..Sasulla taitaa tuollainen laatikko olla, ja hän jos kukaan tietää millaisen paketin se vaatii..ja mistä sellaisen saa tolkulla ostettua..yvtä tms. Sasulle ehdotan ....
Avatar
jtv
300
300
Viestit: 318
Liittynyt: 19.09.2007 15:13
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja jtv »

Mulla on tuollanen pakiton , 5-vaihteinen laatikko irrallaan. Hammaskehästä en osaa sanoa.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3655
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Mulla on tommone Dneprin sähköstarttilaatikko sekä kaikki muutkin osat tallissa. Tässä on oma erillainen vauhtipyörä. Otan kuvia illalla.

Omat suunnitelmat muuttuneet ja sama tuo olis kai myydä pois kun ei ole menny pärrään kiinni nyt pariin vuoteen.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
robin
1000
1000
Viestit: 1102
Liittynyt: 12.04.2015 00:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja robin »

Laitappas kuvia. Vielä ehtii vauhtipyörän kanssa puljaamaan suunnitelmia :)
Avatar
robin
1000
1000
Viestit: 1102
Liittynyt: 12.04.2015 00:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja robin »

Oiskohan se tämän näköinen vauhtis mikä ton starttilootan kaveriksi alunperin on tarkoitettu ?
s-l500.jpg
s-l500.jpg (42.48 KiB) Katsottu 7718 kertaa
Näistäkin kun olen tietoa yrittänyt kaivella, niin saa sellainen käsityksen että jos on tällainen vauhtis niin ei tartte erillistä pultattavaa hammaskehää. Mutta pultattavalla hammaskehällä lopputulos olisi kuitenkin ihan sama. Tiedä näitä, pitäis päästä itse mittailemaan ja sovittelemaan :lol:
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Ihanan kallista...
https://www.ural-zentrale.de/en/motors/ ... -gear-ring

https://www.ural-zentrale.de/en/motors/ ... ic-starter
https://www.ural-zentrale.de/en/electri ... rter-motor
taitaa pelkän tuon starttimoottorin hinnalla saada liki 4 kpl uusia Nissanin starttimoottoreita...
Avatar
robin
1000
1000
Viestit: 1102
Liittynyt: 12.04.2015 00:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja robin »

Joo, noi Ural Zentralen hinnat on aika kovia :) Tota vauhtista hammaskehällä saa puolet halvemmalla Ukrainasta.

Mahtaiskohan tuota Nissanin starttia saada istumaan tuon starttilootan kylkeen ?
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1855
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja karppi »

Tuohon zentraalin vauhtiksen hammastus tuskin sopii nissanin startille.
Mut se ukrainan kehä kyllä käy.
On laitettu nissanin starttia tuohon orkkis korvalliseen tekemällä väliin adapteri...tosin Uralin laatikkoon.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3655
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Dneprin E mallin vauhtipyörä. ISOT 89 hammasta. Uralin 750 pyörä pilkistää sivulla ja siinä on 105 hammasta.
dnepr_e_down.jpg
dnepr_e_down.jpg (200.26 KiB) Katsottu 7685 kertaa
dnepr_e_up.jpg
dnepr_e_up.jpg (228.36 KiB) Katsottu 7685 kertaa
Sitte yksi kätevä juttu. Zentrale sanoo. "Attention: Please use the smaller cluth plates with this flywheel!" Ja totta. Tässä on 17cm halkaisijalla olevat kytkinlevyt. Tappien max etäisyys on apaut 19,8cm ja normi vauhtipyörässä on apaut sentti enemmän. Normi kytkinlevyt on sen 18cm halkaisijaltaan.

Tästä sentin erosta jouhtuen muutkin kytkimen osat ovat eri kokoisia kuin normaalisti. Syynä lienee halu tehdä hammaskehästä varuilta vahva korkealla hampaalla. Tällöin on pitänyt mittaa pienentää sisäpuolelta kun ulospäin ei voi venyä.

Ja levykitti sarjassa on 88 hammasta.
irtolevy.jpg
irtolevy.jpg (155.75 KiB) Katsottu 7685 kertaa
kitti.jpg
kitti.jpg (182.01 KiB) Katsottu 7685 kertaa
Tietenkin Ukrainassa starteissa solenoidi on 180 asetta eripäin kuin Uralissa. Sama kampe, mutta peilikuvana. Uralissa solenoidi on ylhäällä ja Dneprissä alhaalla.

Tallissa on myös varmuudella yksi K750 sähköstartti projekti vauhtipyörä. On sen verran harvinainen että hukassa nyt minultakin. Tosiasiassa kyseessä 650 hammaskehällä oleva vauhtipyörä. Tämä käy lättäpäään kampuraan suoraan sattuneesta syystä. Paan tästä infoa kun löydän.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3655
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Dneprin sähköstartti laatikossa on muutamia eroja, vaikka normi pakkipoksi on kyseessä..
E_laatikko_Dnepr.jpg
E_laatikko_Dnepr.jpg (360.29 KiB) Katsottu 7674 kertaa
takakansi.jpg
takakansi.jpg (306.81 KiB) Katsottu 7674 kertaa
tulvitus.jpg
tulvitus.jpg (234.04 KiB) Katsottu 7674 kertaa
Takakannessa on paskalta suojattu paininkoneisto, jossa on myös "Dnepr O Matic" toiminto. Kikkari on eri lailla taivutettu solenoidista johtuen (kuvassa normi kampi ja muistin eron kun sovitin). Mutkamalli on jossaki tallissa hyvässä tallessa. Samoin kytkinvipu on erillainen.

Takakannessa on myös muuta eroa. Normaalia mittatikkua öljyllle ei täyttötulpassa ole. Siellä on valu vastassa kun täyttöreijästä katsoo. Tikulle ei ole tilaa kurottaa laatikon pohjalle. Laatikon pakkivivun puolella on tehty kierteellä oleva tulvitusreikä joka kusee kun öljyä on tarpeeksi.

Ja startin vääräkätisyys näkyy tässä hyvin.

Kuvien startillinen pakkilaatikko siihen kuuluvine vauhtipyörineen ja 17cm kytkinosineen on myynnissä. Jääneet yli kun tuli Voyagen laatikko ja lättäpään kone projektipyörään X. Ja joutaa tuo kittikin pois (hammaslevy, startti ja lohkosovite) jos jollakin tarvetta on.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
robin
1000
1000
Viestit: 1102
Liittynyt: 12.04.2015 00:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja robin »

Jo on vaihtoehtoja, tieto lisää tuskaa... Aika karkeaa valua tuo aski, saattaapi lähteä järki kun tuota alkaa kiillottamaan peiliksi :lol:
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Vaikka nyt tulee nostettua "omaa häntää" niin harvoin olen mielestäni onnistunut niin kuin tässä konstruktiossa,,startti on hyvässä paikassa ei vie tilaa mistään missä sitä ei ole...vaihteistoon ei tarvi kuin pari pikku reijän puolikasta ja pikku viilauksia jotka voi tehdä laatikko kasassa ..startti ja laatikko helppo irrottaa..woimaa riittää startata jo 12Ah akulla..uuden startin hinta 50..70 eur, ja löytyy..kytkimeen saa vakiolevyt käyttöön..paksu kulutusteräs välilevy tuplareijityksellä on pitkäikäinen ratkasu...eikä näytä ihan perseeltäkään...
DSCN0586.JPG
DSCN0586.JPG (240.14 KiB) Katsottu 7603 kertaa
DSCN0554.JPG
DSCN0554.JPG (198.51 KiB) Katsottu 7603 kertaa
DSCN0401.JPG
DSCN0401.JPG (100.99 KiB) Katsottu 7603 kertaa
Avatar
robin
1000
1000
Viestit: 1102
Liittynyt: 12.04.2015 00:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja robin »

Matin esitys oli niin vakuuttava että kallistuin minäkin tämän kannalle omassa projektissa :clap:
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3655
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Tämä on nätti ja toimiva.

Kuppelovauhtipyörä sovitus on erityisen onnistunu, voin todistaa ku tämmöne on nyt tallissa :mrgreen:
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1806
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja timo999 »

MATTI kirjoitti: 26.04.2018 17:24 Ihanan kallista...
taitaa pelkän tuon starttimoottorin hinnalla saada liki 4 kpl uusia Nissanin starttimoottoreita...
Kaikki on suhteellista...
Noilla hinnoilla saa juuri ja juuri "Päivää!" sanottua yksityisellä hammaslääkärillä.

t. nimim. "Vuosi sitten oli pakko mennä heti h-lääkäriin" :-|
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3655
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

RUSkit.jpg
RUSkit.jpg (233.27 KiB) Katsottu 4096 kertaa
LadaStartti165mm.jpg
LadaStartti165mm.jpg (245.68 KiB) Katsottu 4096 kertaa
iso2012ruuvi.jpg
iso2012ruuvi.jpg (181.95 KiB) Katsottu 4096 kertaa
hammas9mm.jpg
hammas9mm.jpg (133.58 KiB) Katsottu 4096 kertaa
Kuvissa RUS kitti jolla saa askarreltua nappistartin pärrään.

Startti tulee laatikon sivulle. Kinnikepala säätöhahlolla. Hammaskehä karkaistu. Käyttää uuden ajan Lada (110 sarja) 1.4kW starttia. Startin mitta 165mm kiinnityspinnasta viimeseen ulokkeeseen saakka. Kuuskolot isolla senkkauksella joka tuli 2012 Uralissa käyttöön. 5mm paksu pienempikehäinen keskilevy on hauskasti tuplaporauksella. Kun tässä tapit menee vaihtoon saa keskilevyn kääntää pykälän verran ja taas on uutta tarjolla.

Koska tässä kansihammalevy on leveä, vaikka hammasta vaan 9mm, tää vaatii tdn vauhtipyörän sorvausta jotta huullos mahtuu. Ei siis sovi ihan jokajampalle askarteluun, mutta kokonaisuus vaikuttaa kyllä parhaalle jälkiasennussarjalle mitä on tullu vastaan.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
robin
1000
1000
Viestit: 1102
Liittynyt: 12.04.2015 00:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja robin »

Oisko linkkivinkkiä johonkin kuvaan missä tää olis paikoilleen pyörään asennettuna ?
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3655
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Ei ole kuvia ei. Hilut saapuivat Venäjältä eikä ole asennusohjetta.

Tutkimalla selviää. Kun joku tällaisen asentaa niin se ottaa kuvat sekä neuvoo toiset.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1855
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja karppi »

Voisitko Sasu laskea hammaskehän hampaiden lukumäärän??
Ja pendixrattaan hampaat?
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3655
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

KRUUNU: Materiaali Teräs 40X, korkeataajuinen lämpökäsittely. Kovuus HRC 45-50.
STARTTI: Z = 9 (hampaat) VAZ 2110, Grant, Kalina, Priora.
VÄLILEVY: 208mm, tai alle, jotta se mahtuu kruunun sisään. Itse kruunu toimii ylempänä kytkinlevynä.
KANNAKE: Kaksi paria reikiä. Toinen pari käynnistysmoottorille. Toiset lohkokiinnitykseen. Yksi reikä on pitkänomainen jolla säädetään Bendix etäisyyttä.

Sinun on myös hiottava vauhtipyörän kaulusta 15 mm, jotta vauhtipyörän ja bendixin väliin jää rako.

Tuotanto: Venäjä (Togliatti)


Ja lasken hampaat ku käyn varastolla...
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3655
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Starttikehän valinta ?

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

karppi kirjoitti: 04.11.2021 10:42 Voisitko Sasu laskea hammaskehän hampaiden lukumäärän??
Ja pendixrattaan hampaat?
98 kehän hampaat ja 9 startti.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Vastaa Viestiin