Kampuran korjaus
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Kampuran korjaus
Piti oikein aloittaa uusi ketju, jotta ei tuu turhaa off-topicia noihin muihin ketjuihin. Tänne voi kirjoitella kaikenmaailman moottoriin huvikseen tehtyjä juttuja.
Joo aattelin sitten huvikseen tänään kasailla yhen kuuspätkän kampuran, laatikossa lojui hyvät osat ja uudet neulat ( osia useasta kampurasta,niistä sitten valkkailtu). Kyllä siitä sitten loppupelissä oli hupi kaukana, se meni ihan päin vittua. Kasaus meni hienosti. käytin kasausjiginä vanhaa Koon kasausjigiä ja laittelin vähän lisäsimmejä sivuille ( en viitiny käydä uutta jyrsimään, varmaan viimeinen kuuspätkän kampura minkä kasaan ). No sitten kellottelemaan. Ihmettelin suht suurta heittoa, Koon kampurat mitä olin tehnyt käyttäen jigiä olivat prässäyksen jälkeen melko hyviä, pikkuse koputtelua ja ok. Koputtelin kampuraa vähän sinnepäin ja aattelin siinä välissä tehdä sen iskun tarkastuksen (tappi kiinni ja mittaus, irti ja kääntö 180 astetta ja mittaus). Kiinnosti vaan mikä korrellaatio on heitolla ja iskun heitolla. Ei helvetti jotain pari milliä, en viitiny edes tarkemmin mitata. Koputtelin kampuran semmoseksi, että toisella puolella heitto oli jotain 0,02 ja toisella 0.015. Ja sitten taas mittaamaan iskua, ei helvetti, jotain 1,5 milliä. Sitten mittasin heiton vielä V-pukissa, suht samaa luokkaa. Sitte loppukin järki ja löin hanskat naulaan ja lähdin tuvan lämmitykseen (suora puulämmitys)
En kyllä tän kokemuksen jälkeen ihmettele yhtään niitä lukemiani juttuja ykk:n etsimisestä ja väitetyistä useiden asteiden heitoista. Kampurahan oli näennäisesti suht heitoton paitsi se isku. Ja sitä iskun heiton toleranssia en oo näiltä sivuilta löytäny, pitäny taas turvautu Mr Koottoviin. Itekkään ei jaksa oikein hahmotta mikä tommosen heiton vaikutus loppupelissä on. No paikoilleenhan tommosta paskaa ei voi laittaa, pitää purkaa ja tuumailla ja ottaa uusi startti. Epäilen että päätylimput on linjassa toisiinsa nähden ja keskilimppu viskaa?? Vai teinkö laskuvirheen simmeissä, pitää tuumailla.
Aika vähänhän näiltä sivuilta löytyy noita kampuran korjausdetaljeja.
Joo aattelin sitten huvikseen tänään kasailla yhen kuuspätkän kampuran, laatikossa lojui hyvät osat ja uudet neulat ( osia useasta kampurasta,niistä sitten valkkailtu). Kyllä siitä sitten loppupelissä oli hupi kaukana, se meni ihan päin vittua. Kasaus meni hienosti. käytin kasausjiginä vanhaa Koon kasausjigiä ja laittelin vähän lisäsimmejä sivuille ( en viitiny käydä uutta jyrsimään, varmaan viimeinen kuuspätkän kampura minkä kasaan ). No sitten kellottelemaan. Ihmettelin suht suurta heittoa, Koon kampurat mitä olin tehnyt käyttäen jigiä olivat prässäyksen jälkeen melko hyviä, pikkuse koputtelua ja ok. Koputtelin kampuraa vähän sinnepäin ja aattelin siinä välissä tehdä sen iskun tarkastuksen (tappi kiinni ja mittaus, irti ja kääntö 180 astetta ja mittaus). Kiinnosti vaan mikä korrellaatio on heitolla ja iskun heitolla. Ei helvetti jotain pari milliä, en viitiny edes tarkemmin mitata. Koputtelin kampuran semmoseksi, että toisella puolella heitto oli jotain 0,02 ja toisella 0.015. Ja sitten taas mittaamaan iskua, ei helvetti, jotain 1,5 milliä. Sitten mittasin heiton vielä V-pukissa, suht samaa luokkaa. Sitte loppukin järki ja löin hanskat naulaan ja lähdin tuvan lämmitykseen (suora puulämmitys)
En kyllä tän kokemuksen jälkeen ihmettele yhtään niitä lukemiani juttuja ykk:n etsimisestä ja väitetyistä useiden asteiden heitoista. Kampurahan oli näennäisesti suht heitoton paitsi se isku. Ja sitä iskun heiton toleranssia en oo näiltä sivuilta löytäny, pitäny taas turvautu Mr Koottoviin. Itekkään ei jaksa oikein hahmotta mikä tommosen heiton vaikutus loppupelissä on. No paikoilleenhan tommosta paskaa ei voi laittaa, pitää purkaa ja tuumailla ja ottaa uusi startti. Epäilen että päätylimput on linjassa toisiinsa nähden ja keskilimppu viskaa?? Vai teinkö laskuvirheen simmeissä, pitää tuumailla.
Aika vähänhän näiltä sivuilta löytyy noita kampuran korjausdetaljeja.
- Liitteet
-
- WP_20181109_09_41_04_Pro.jpg (445.52 KiB) Katsottu 8649 kertaa
-
- WP_20181109_09_47_06_Pro.jpg (394.66 KiB) Katsottu 8649 kertaa
-
- WP_20181109_14_24_12_Pro.jpg (498.63 KiB) Katsottu 8649 kertaa
-
- WP_20181109_16_23_47_Pro.jpg (503.05 KiB) Katsottu 8649 kertaa
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Kampuran korjaus
Joo muutin vähän tuota otsikkoa kun tuo hupipuoli näissä hommissa näkyy jäävän vähiin ja jos tänne tulis vaikka asiantuntijoiden näkemyksiä ko asiasta.
Periaatteesahan tuo mikä minulle kävi pitäis olla suht mahdotonta? Piti oikein kaivaa laskin aamukahvipöytään ja vähän laskeskella. Noin asteen heitto keskilimpussa tekee semmosen 0,008 mm eron tappien ja limpun reikien välille ( matkana siellä limpun kupeessa varmaan yli millin)..... jne, eli tuhanneosista tässä puhutaan.
No, osia monesta kampurasta, silläkin voi olla vaikutusta. Viisainta se on purkaa kuin käydä moikaroimaan kohdilleen. Jotenkin semmonen tunne, että oon kämmännyt sen jigin kanssa.
Periaatteesahan tuo mikä minulle kävi pitäis olla suht mahdotonta? Piti oikein kaivaa laskin aamukahvipöytään ja vähän laskeskella. Noin asteen heitto keskilimpussa tekee semmosen 0,008 mm eron tappien ja limpun reikien välille ( matkana siellä limpun kupeessa varmaan yli millin)..... jne, eli tuhanneosista tässä puhutaan.
No, osia monesta kampurasta, silläkin voi olla vaikutusta. Viisainta se on purkaa kuin käydä moikaroimaan kohdilleen. Jotenkin semmonen tunne, että oon kämmännyt sen jigin kanssa.
- Liitteet
-
- WP_20181110_08_12_50_Pro.jpg (386.7 KiB) Katsottu 8591 kertaa
-
- 75
- Viestit: 81
- Liittynyt: 02.08.2015 09:24
Re: Kampuran korjaus
Kyllähän se mahdollista on saada kampuran päät saman linjaan ja silti kampura on kiero. Kuvassa ihan vähän liioittelua. Jos nuo tapit ei ole yhdensuuntaiset akselin kanssa, niin viturallaan on. Jos ne on yhdensuuntaiset, niin akseli on suora ja kulmaero 180 astetta silloin kun akselin päissä ei heittokellolla näy mitään heittoa. Edellyttäen tietysti, että keskimmäisen limpun reikien väli on tarkalleen tuplasti reunalimppujen akselin ja reiän välinen etäisyys.
- Liitteet
-
- kiero.jpg (4.45 KiB) Katsottu 8569 kertaa
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Kampuran korjaus
Asiastahan on käyty aikoinaan aika reipasta keskustelua yhen ketjun off-topicina (linkki). Paljon asiaa ja paljon paskaa.
viewtopic.php?f=40&t=10523&hilit=perusennakko&start=120
Mittasin mielenkiinnosta vähän noita paskan kampuran ykk:n paikkoja. Niinhän siinä käy, että toinen mäntä on tulossa ja toinen menossa.Pahimmoillaan heitto oli moninkertainen perusennakon liikematkaan (mänmän liike jotain 0.3mm 5 asteen ennakolla). Siinä ollaan vaan ympyränkaarella semmosella ilkeellä alueella mitata. Jos tommosen paskan ois paikoilleen laittanu, niin aivan sama vaikka ois sytkät kattonu periskoopilla ja tuskin ois saanu älyllistä tyhjäkäyntiä. Niin ja minkälainen vibra se ois sitte ollu ? ei ois paljon kirjevaaka auttanu. Näyttäs nyt kuitenkin sille, että se "Kotovin" ykk:n heitto 1,5mm jotakuinkin puolittuu. No selvitinpä tän ainakin ittelleni.
Nyt oon kyllä tullu siihen tulokseen, että porukoilla ei ollu mitään käryä koko Ykk:n tarkistuksesta kun kampura on ollut kellotuspukissa, harvat siitä on tietäny, tai sitte pidetty omana tietona. Vittuako niitä mittailemaan kun paskat on jo housuissa. Samaa paskaa jauhoin näköjään jo 2,5v sitten, asiassa kuitenkin vinha perä. Eipä ollu tuolloin kellään iskeä faktaa pöytään, kaikkea muuta nippelitietoa yllinkyllin. Ns gurut ohittivat asian olankohautuksella tai vittulevalla kommentilla , sitten samaiset gurut pyörivät mopojen ympärillä stroboineen huuli pyöreenä....
Miun mielestä nää kampuratoleranssit ois ihan perusjuttujen perusjuttu. Kalkkunahan se kirjoitteli jossain, että noitten NOSsien saatavuus on huono, kiinalaisia löytty postilaatikkoajeluun. Liikkeelä sitten noita kunnostettuja, varottava vaan ettei käy kuin Haapataville. Käytetyn ostaminenhan voi olla ihan arpapeliä, tuntuu napakalle mutta vaurio on jo aluillaan. Avaamattomasta käytetystä voisin korkeintaan kympin maksaa. No miulla on omat toleranssit sitten kun joskus harvoin kampurahommia teen.
Ja loppupelissä näillä kampurajutuilla ei oo paskankaan käytännön merkitystä. Ne jotka ajelee paljon niillä on vahvat 750-kampurat. Postilaatikkoajelijoista taas se 97% ajelee millä ajelee ja kampurasta jää vielä perikunnallekkin.
Tämmöstä tällä kertaa.
viewtopic.php?f=40&t=10523&hilit=perusennakko&start=120
Mittasin mielenkiinnosta vähän noita paskan kampuran ykk:n paikkoja. Niinhän siinä käy, että toinen mäntä on tulossa ja toinen menossa.Pahimmoillaan heitto oli moninkertainen perusennakon liikematkaan (mänmän liike jotain 0.3mm 5 asteen ennakolla). Siinä ollaan vaan ympyränkaarella semmosella ilkeellä alueella mitata. Jos tommosen paskan ois paikoilleen laittanu, niin aivan sama vaikka ois sytkät kattonu periskoopilla ja tuskin ois saanu älyllistä tyhjäkäyntiä. Niin ja minkälainen vibra se ois sitte ollu ? ei ois paljon kirjevaaka auttanu. Näyttäs nyt kuitenkin sille, että se "Kotovin" ykk:n heitto 1,5mm jotakuinkin puolittuu. No selvitinpä tän ainakin ittelleni.
Nyt oon kyllä tullu siihen tulokseen, että porukoilla ei ollu mitään käryä koko Ykk:n tarkistuksesta kun kampura on ollut kellotuspukissa, harvat siitä on tietäny, tai sitte pidetty omana tietona. Vittuako niitä mittailemaan kun paskat on jo housuissa. Samaa paskaa jauhoin näköjään jo 2,5v sitten, asiassa kuitenkin vinha perä. Eipä ollu tuolloin kellään iskeä faktaa pöytään, kaikkea muuta nippelitietoa yllinkyllin. Ns gurut ohittivat asian olankohautuksella tai vittulevalla kommentilla , sitten samaiset gurut pyörivät mopojen ympärillä stroboineen huuli pyöreenä....
Miun mielestä nää kampuratoleranssit ois ihan perusjuttujen perusjuttu. Kalkkunahan se kirjoitteli jossain, että noitten NOSsien saatavuus on huono, kiinalaisia löytty postilaatikkoajeluun. Liikkeelä sitten noita kunnostettuja, varottava vaan ettei käy kuin Haapataville. Käytetyn ostaminenhan voi olla ihan arpapeliä, tuntuu napakalle mutta vaurio on jo aluillaan. Avaamattomasta käytetystä voisin korkeintaan kympin maksaa. No miulla on omat toleranssit sitten kun joskus harvoin kampurahommia teen.
Ja loppupelissä näillä kampurajutuilla ei oo paskankaan käytännön merkitystä. Ne jotka ajelee paljon niillä on vahvat 750-kampurat. Postilaatikkoajelijoista taas se 97% ajelee millä ajelee ja kampurasta jää vielä perikunnallekkin.
Tämmöstä tällä kertaa.
- Liitteet
-
- WP_20181110_10_35_48_Pro.jpg (462.6 KiB) Katsottu 8505 kertaa
Re: Kampuran korjaus
Muinoin ammattikouluaikoina työnopettaja mittas merssun ka-diisselistä merkkien paikkansapitävyyttä. Eli vauhtipyörälle maalarinteippi , venttiilin ja keinun väliin joku noin kymmenen millin kami. Sitte pyöritti konetta suuntaan ja toiseen , merkkasi paikat jossa toppasi kun mäntä tapas venttiiliin. Merkkien keskellä oli sitte ykk. Yllätys ,yllätys ,eipä tehtaan merkki pitäny kutiaan... Tuohon aikaan koneen pumppu kuitenkii ajoitettiin noiden merkkien perusteella , joten eipä ihme ollu jos joku sai autosta paremmin vetävän kun pumpusta ihan ite sääteli korvakuulolta.
Re: Kampuran korjaus
Jotta hamassa tulevaisuudessa uskaltaisi laajentaa reviiriä ja lähteä postilootaa kauemmaksi eli merta etemmäksi kirkkokierrokselle
niin
Koneen perushuoltoa / remonttia suunnittelevana yritän opiskella teoriaa jo ennakkoon, missä on villapuudelin ydin.
Luin näita mittaustopickeja, joissa kiihkeäänkin sävyyn jahkaillaan kampura- ja ajoitusasiaa.
(Ja valitettavasti, pelkästään tekstinä käsitellyt ja väärinymmärretyt mielipiteet ja kommentit kiehahtavat itsestään yli suomityyliin ja kärjistyvät tahtomattaankin jopa riidan asteelle)
Kun itsellä kaikki tietämys on tällähetkellä pelkästään luetun ymmätämisessä ja mittausvideon tuijjottelun varassa ja olo on
ilman mittavaa käytännön koneistus-/asennuskokemuksen tuomaa tietotaitoa ja mittalaitteita ( kuten varmaan 99%:lla perusharrastajista yleensäkin ne uupuu).
Niin ymmärsinkö oikein ja ylipäätään kyselenkö ymmärrettävästi ja oikeilla termeillä?
että:
a: Voiko sekunda kampiakseli olla koneistettu jo tehtaalla aavistuksen epäkeskeiseksi, "korkkiruuville",
vaikka muuten se olisikin 100% linjasuorassa kaikkine laakeripintoineen?
Tälläisestä "korkiruuvi"-ilmiöstäkö johtuen kampiakselin kiertokankien molemmat laakeroinnit eivät ole keskipisteen kautta vaakatasossa
100%:sti eli prikulleen tasan 180° vastakkain toisiinsa nähden ?
Tästäkö johtuu ne mittaustulokset erilaisista iskunpituuksista samassa koneessa?
Ja tästäkö johtuen myös ajoituksen asteluvut eivät täsmää 100%:sti kummastakin sylinteristä?
b: Voiko kietokankien laakeroinnit jopa olla koneistettu pyllylleen eli aavistuksen eri etäisyyksille kampiakselin pituuslinjan keskipisteeseen
nähden, jolloin iskunpituus on kummassakin silinterissä hieman erilainen? Tämä tuntuisi eriskummalliselta vaihtoehdolta.
c: Jos kampuran kiertokankien laakeroinnit on hitusenkaan vinossa asennossa keskilinjasta ,
niin kiertokanget eivät ole tasan 90° kulmassa kampiakselin pituuslinjaan nähden ja kiertokankien toisessa päässä heitto saattaa olla
huomattava?
pekka
niin
Koneen perushuoltoa / remonttia suunnittelevana yritän opiskella teoriaa jo ennakkoon, missä on villapuudelin ydin.
Luin näita mittaustopickeja, joissa kiihkeäänkin sävyyn jahkaillaan kampura- ja ajoitusasiaa.
(Ja valitettavasti, pelkästään tekstinä käsitellyt ja väärinymmärretyt mielipiteet ja kommentit kiehahtavat itsestään yli suomityyliin ja kärjistyvät tahtomattaankin jopa riidan asteelle)
Kun itsellä kaikki tietämys on tällähetkellä pelkästään luetun ymmätämisessä ja mittausvideon tuijjottelun varassa ja olo on
ilman mittavaa käytännön koneistus-/asennuskokemuksen tuomaa tietotaitoa ja mittalaitteita ( kuten varmaan 99%:lla perusharrastajista yleensäkin ne uupuu).
Niin ymmärsinkö oikein ja ylipäätään kyselenkö ymmärrettävästi ja oikeilla termeillä?
että:
a: Voiko sekunda kampiakseli olla koneistettu jo tehtaalla aavistuksen epäkeskeiseksi, "korkkiruuville",
vaikka muuten se olisikin 100% linjasuorassa kaikkine laakeripintoineen?
Tälläisestä "korkiruuvi"-ilmiöstäkö johtuen kampiakselin kiertokankien molemmat laakeroinnit eivät ole keskipisteen kautta vaakatasossa
100%:sti eli prikulleen tasan 180° vastakkain toisiinsa nähden ?
Tästäkö johtuu ne mittaustulokset erilaisista iskunpituuksista samassa koneessa?
Ja tästäkö johtuen myös ajoituksen asteluvut eivät täsmää 100%:sti kummastakin sylinteristä?
b: Voiko kietokankien laakeroinnit jopa olla koneistettu pyllylleen eli aavistuksen eri etäisyyksille kampiakselin pituuslinjan keskipisteeseen
nähden, jolloin iskunpituus on kummassakin silinterissä hieman erilainen? Tämä tuntuisi eriskummalliselta vaihtoehdolta.
c: Jos kampuran kiertokankien laakeroinnit on hitusenkaan vinossa asennossa keskilinjasta ,
niin kiertokanget eivät ole tasan 90° kulmassa kampiakselin pituuslinjaan nähden ja kiertokankien toisessa päässä heitto saattaa olla
huomattava?
pekka
-
- 75
- Viestit: 81
- Liittynyt: 02.08.2015 09:24
Re: Kampuran korjaus
Ei tule minunkaan 'tietämys' minkäänlaisesta mekaniikan koulutustaustasta tai ammatillisesta kokemuksesta. Kunhan ole yrittänyt näitä maalaisjärjellä pähkäillä.
a: En nyt ole varma mitä tällä korkkiruuville koneistuksella tarkoitetaan. Mutta jos kampiakselin osat on mittatarkkoja niin sen kasaaminen korkkiruuville johtaa automaattisesti siihen etteivät päät ole samassa linjassa. En kyllä nykyään hirveästi luottaisi tuohon mittatarkkuuteen..
b: Kuten edellisessä kohdassa mittatarkkuudesta.
c: Juuri näin. Jollain kampiakselin kiertokulmalla se kiertokanki kyllä näyttää olevan suorassa kulmassa, mutta kulma muuttuu +- maksimi virheen välillä kun akselia pyörittää.
Nyt olisi paremmin asioista perillä olevilla hyvä tilaisuus ojentaa noviisia.
Ja kampiakselin oikojat voisi antaa oppitunnin miten nämä heitot mitataan ja miten niiden mittaustulosten perusteella ruvetaan kampiakselia suoraksi moukaroimaan.
a: En nyt ole varma mitä tällä korkkiruuville koneistuksella tarkoitetaan. Mutta jos kampiakselin osat on mittatarkkoja niin sen kasaaminen korkkiruuville johtaa automaattisesti siihen etteivät päät ole samassa linjassa. En kyllä nykyään hirveästi luottaisi tuohon mittatarkkuuteen..
b: Kuten edellisessä kohdassa mittatarkkuudesta.
c: Juuri näin. Jollain kampiakselin kiertokulmalla se kiertokanki kyllä näyttää olevan suorassa kulmassa, mutta kulma muuttuu +- maksimi virheen välillä kun akselia pyörittää.
Nyt olisi paremmin asioista perillä olevilla hyvä tilaisuus ojentaa noviisia.
Ja kampiakselin oikojat voisi antaa oppitunnin miten nämä heitot mitataan ja miten niiden mittaustulosten perusteella ruvetaan kampiakselia suoraksi moukaroimaan.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Kampuran korjaus
Minä en nyt varmaankaan oo oikee jätkä ketään neuvomaan näissä asioissa. Sovitaan nyt alkuun, että käytetään termiä ykk:n tarkistus kun tehdään se "Kotovin tarkistus".( iskun kauttahan se kuitenkin tulee). Mielestäni nuo kampurahommat on vähän turhan iso kaakkupala aloittelevalle harrastajalle samoin monelle pitempäänkin harrastaneelle. Niihin hommiin tarvii pelit ja vehkeet, kokemusta ja näkemystä. Kannattaa suosiolla jättää tehtäväksi jollekkin asian hallitsevalle. Ajelee ensin niillä romuilla ja tutustuu vehkeeseen. Tiedä vaikka kyllästyisi koko paskaan ja se oli siinä.
Mielestäni hyvää käytettyä kampuraa ei oo olemassakaan ( ei näköjään aina korjattuakaan ) Joskus "huvikseni" mittasin kiertokangen alapään laakerin välystä ja vertasin uuteen kampuraan. Heittokellolla mitattua jonkun satkun välystä ei ainakaan meikäläisen näpeillä tunne. Saattaa tuntua ihan napakalle, mutta kun kampuran avaa niin laakeripinnassa voi olla alkava kuoriutuma (kuva). Tommosella paskalla ei enää montaa tonnia ajeta niin johan kilisee ja kolisee. Kyllä jos jotain perushuoltoa suunnittelee ja kampura on kourassa ja meinaa jatkossa ihan oikeesti ajellakkin, niin kampura huoltoon. Tai ajelee sitten riskillä ja käy vaan postilaatikolla. Avasin jopa sen NOS-moottorin kampuran. Pitkään seisonut jossain ulkovarastossa, kiertokangissa joitain ruostetäpliä, aattelimpa vaan tarkistaa laakerit. Oli itsevarmuus jo niin vitun korkeella kun oon kahteen pataan Koon kampuran värkänny ja käyny niillä jopa maitokopilla asti!!!!!!
Kyllähän tuolta lahden toiselta puolen saa vielä NOS-kampuroita jotain 300e, korjatut jotain 200e. Osiakin löytyy ihan mukavasti jos vaan tekijä löytyy lahden tältä puolelta.Mielestäni ihan hyvä vaitoehto
Ne kaikki tarkastustoleranssithan löytyy netistä, esim tuo BMW-video. Ite oon turvautunut Mr.Koottoviin, vähän poikkeaa noista BMW:n toleransseista Oikomisesta en oo nähny mitään pätkiä.
https://www.youtube.com/watch?v=eXJuKb1x-xI
Nää on vaan metsurin ajatuksia. Gurut kertokoot puolestaan.
Mielestäni hyvää käytettyä kampuraa ei oo olemassakaan ( ei näköjään aina korjattuakaan ) Joskus "huvikseni" mittasin kiertokangen alapään laakerin välystä ja vertasin uuteen kampuraan. Heittokellolla mitattua jonkun satkun välystä ei ainakaan meikäläisen näpeillä tunne. Saattaa tuntua ihan napakalle, mutta kun kampuran avaa niin laakeripinnassa voi olla alkava kuoriutuma (kuva). Tommosella paskalla ei enää montaa tonnia ajeta niin johan kilisee ja kolisee. Kyllä jos jotain perushuoltoa suunnittelee ja kampura on kourassa ja meinaa jatkossa ihan oikeesti ajellakkin, niin kampura huoltoon. Tai ajelee sitten riskillä ja käy vaan postilaatikolla. Avasin jopa sen NOS-moottorin kampuran. Pitkään seisonut jossain ulkovarastossa, kiertokangissa joitain ruostetäpliä, aattelimpa vaan tarkistaa laakerit. Oli itsevarmuus jo niin vitun korkeella kun oon kahteen pataan Koon kampuran värkänny ja käyny niillä jopa maitokopilla asti!!!!!!
Kyllähän tuolta lahden toiselta puolen saa vielä NOS-kampuroita jotain 300e, korjatut jotain 200e. Osiakin löytyy ihan mukavasti jos vaan tekijä löytyy lahden tältä puolelta.Mielestäni ihan hyvä vaitoehto
Ne kaikki tarkastustoleranssithan löytyy netistä, esim tuo BMW-video. Ite oon turvautunut Mr.Koottoviin, vähän poikkeaa noista BMW:n toleransseista Oikomisesta en oo nähny mitään pätkiä.
https://www.youtube.com/watch?v=eXJuKb1x-xI
Nää on vaan metsurin ajatuksia. Gurut kertokoot puolestaan.
- Liitteet
-
- WP_20181111_18_13_32_Pro.jpg (373.18 KiB) Katsottu 8381 kertaa
-
- WP_20181111_17_56_10_Pro.jpg (558.95 KiB) Katsottu 8381 kertaa
Re: Kampuran korjaus
Terve
Kuuspätkäpekkojen ei tartte korjailla kampuroita ostaa vaan uuden tilalle.... >>>>> Ural varaosat:
Ps ihan uutta NOS kamaa ja ihanan kalliiseen hintaan
Kuuspätkäpekkojen ei tartte korjailla kampuroita ostaa vaan uuden tilalle.... >>>>> Ural varaosat:
Ps ihan uutta NOS kamaa ja ihanan kalliiseen hintaan
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Kampuran korjaus
Joo
Sitä minäkin oon tuumannu, että hommaan valmiiksi tuunatun kampuran, jos joskus meinaan purkaa nykyisen tai toisen koneen.
Eli pyhiinvaellusmatka oliko se Haapavedelle vai jossain muuallako se oli se "Kampura-Heaven".
Tuo nykyinen kone näyttää kuiteskin paukuttavan ihan normaalisti ...toistaiseksi
Mutta olisi mielenkiintoista jos Metsuri kuiteskin edelleen mittailisi ja tarinoisi koneistus- ja mittailuaikaansaannoksistaan,
vaikka kuinka menisi viduralleen ja kolleegat nauraisi vahingoniloisena tai kateellisena partaansa... ja sama pyyntö koskee muitakin enemmän tai vähemmän asiantuntijoita ja pellepelottomia!
Mistäpä sitä oppia tälläiset tavapekat saa, ellei kato silmät kiiluen toisten rakentelua ja pähkäilyä.
Ja ainahan se avoin keskustelu avaa myös spesialistin putkinäköä, jos oma idea ja kehittely tökkii yllättäen seinään.
.....................
by the way...
Mitä se kampura tykkää oikomismokuttelusta, onko riski, että laatuvaihtelusta johtuen tulee hiusmurtumia, vai onko sen verran pehmeetä ettei tule?
Ohessa on jonkinlainen piirustus hatusta tempaistune astelukuineen, jos se selventää mitä a-kohdalla tarkoitin.
pekka
Sitä minäkin oon tuumannu, että hommaan valmiiksi tuunatun kampuran, jos joskus meinaan purkaa nykyisen tai toisen koneen.
Eli pyhiinvaellusmatka oliko se Haapavedelle vai jossain muuallako se oli se "Kampura-Heaven".
Tuo nykyinen kone näyttää kuiteskin paukuttavan ihan normaalisti ...toistaiseksi
Mutta olisi mielenkiintoista jos Metsuri kuiteskin edelleen mittailisi ja tarinoisi koneistus- ja mittailuaikaansaannoksistaan,
vaikka kuinka menisi viduralleen ja kolleegat nauraisi vahingoniloisena tai kateellisena partaansa... ja sama pyyntö koskee muitakin enemmän tai vähemmän asiantuntijoita ja pellepelottomia!
Mistäpä sitä oppia tälläiset tavapekat saa, ellei kato silmät kiiluen toisten rakentelua ja pähkäilyä.
Ja ainahan se avoin keskustelu avaa myös spesialistin putkinäköä, jos oma idea ja kehittely tökkii yllättäen seinään.
.....................
by the way...
Mitä se kampura tykkää oikomismokuttelusta, onko riski, että laatuvaihtelusta johtuen tulee hiusmurtumia, vai onko sen verran pehmeetä ettei tule?
Ohessa on jonkinlainen piirustus hatusta tempaistune astelukuineen, jos se selventää mitä a-kohdalla tarkoitin.
pekka
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Kampuran korjaus
Enhän minäkään sitä hommaa kampuran takia tehny. Osat olivat vaan helvetin kalliissa kolmen euron muovilaatikossa. Sain laatikon parempaan käyttöönUskila kirjoitti: ↑11.11.2018 20:42 Terve
Kuuspätkäpekkojen ei tartte korjailla kampuroita ostaa vaan uuden tilalle.... >>>>> Ural varaosat:
Ps ihan uutta NOS kamaa ja ihanan kalliiseen hintaan
Ps. Talvimopossa paikoillaan suht uusi kampura, hyllyssä yksi uusi (ei kiinalainen)ja yksi hyvä(iha ite korjattu)
Re: Kampuran korjaus
Kuuspätkän kiinalainen.... kun on ilmiselvä tekniikkavirhe ,lovivaikutus -- epäjatkuvuus , mikä lie virallinen termi.... Tuon se teki kolmessatonnissa , kavahtakaa huonoja osia.
T.hh-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Kampuran korjaus
No alkuun jos et oo nähny purettua kampuraa, niin siinähän kolme limppua mitkä on koneistettu+tietenkin, parit tapit ja kiertokanget
Vastaus kysymykseesi. Periaatteessa kyllä. Tärkeintähän siinä koneistusvaiheessa ovat nuo reikien ja tappien etäisyydet ja yhdensuuntaisuus. Kyllähän niissäkin jotain toleransseja on, tuhannesosia. Ei oikein mauserit riitä mittaamiseen. Mahdollistahan niissäkin on pientä heittoa olla, mutta en oikein jaksa uskoa ( onhan niitä joku miljoona tehty, vai ovatko torimummot myyneet kaikki susikappaleet?) Ei tuossa koneistusvaiheessa oikein oo mahdollisuutta tehdä mitään piirtämääsi astevirhettä . Ne tulee vasta sitten kun kampura kasataan, josko tulee sittenkään. Jigissä kasataan niin saadaan tapit ja laakeritapit samaan linjaan. Eipä noissa uusissa kampuroissa mitään moukaroinnin jälkiä ole ( pikku kopautus voi olla).
Periaatteessa tuo kampuran laitto on vitun simppeli homma kun on vaan prässi, prässysvastineet, kasausjigi , vähän mikroja laakereitten tarkasteluun, pari heittokelloa ja kellotuspukki. Niitä ei vaan joka jätkällä ole. Ei mee kuitenkaan samaan sarjaan kuin että "hitsariks ja huoraks senkun heitäi´ään"
- Liitteet
-
- WP_20181111_22_07_57_Pro.jpg (420.4 KiB) Katsottu 8307 kertaa
-
- 75
- Viestit: 81
- Liittynyt: 02.08.2015 09:24
Re: Kampuran korjaus
Noin minäkin sen ensin ajattelin, mutta jos tarkkoja ollaan niin ei se ihan noin mene. Oheisessa kuvassa yritys selventää, taas ihan vaan pikkusen liioiteltuna.pru426 kirjoitti:
Ohessa on jonkinlainen piirustus hatusta tempaistune astelukuineen, jos se selventää mitä a-kohdalla tarkoitin.
Jos sovitaan, että mustalla värillä kampuran päästä katsottuna on alin limppu, punaisella keskimmäinen ja sinisellä ylin. Ruksit on laakeroinnin keskipisteitä (runkolaakeri tai kiertokanki), ja kaaret saman värisen limpun toisen laakerointipisteen kiertorata kun sitä kierretään vastakkaisen laakerointipisteen ympäri. Toivottavasti kuva selventää.
Nythän käy niin, että heti kun se keskimmäinen limppu alkaa kiertyä tuosta 180 asteen erosta niin päällimmäisen limpun akseli ei enää yllä alimmaisen limpun akselin kanssa samaan linjaan. Kun se kampiakseli kuitenkin todellisuudessa on 3 ulotteinen kappale, niin varmaan ne saa murjottua samaan linjaan jos heitoa ei ole paljon, mutta sitten kyllä on kiertokangen alapään laakeritapit viturallaan.
Metsuri tuolla ei suositellut kampiakselihommia aloittelijoille. Ei minulla olekkaan siihen tarvittavia laitteita. Toisaalta jos olisi, niin kyllähän jokainen kampiakseliguru on joskus sen ensimmäisen akselinsa purannut ja koonnut. Oikaisuun ei kumminkaan kummoisia työvälineitä tarvita. Ei minulla oikeanlaista vasaraa siihenkään ole, mutta mitä väliä kun ei noista kahdesta romusta kuitenkaan kalua tule. Saapahan harjoitella ja katsoa saako mitään muutosta aikaan.
- Liitteet
-
- kulmavirhe.jpg (8.42 KiB) Katsottu 8253 kertaa
Re: Kampuran korjaus
MoroUskila kirjoitti: ↑11.11.2018 20:42 Terve
Kuuspätkäpekkojen ei tartte korjailla kampuroita ostaa vaan uuden tilalle.... >>>>> Ural varaosat:
Ps ihan uutta NOS kamaa ja ihanan kalliiseen hintaan
Onneksi tuli muutama ostettua noita nos osia varastoon ku oli ihanan halpaa aikojen saatossa... Tässäkin yks yhdeltä kuuspätkä mieheltä tai siis oli , nykyään ajelee mustilla uraleilla Ämmäkin taitaa löytyä tallista
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Kampuran korjaus
Alkuperäisten hinnat nousee - kannattaa keräillä talteen jos aikoo harrastusta 650 koneilla jatkaa (eikä siirry seiskapätkä kuskiksi).
Tehdas ei ole tehny 650 kankia 2000-luvun alun jälkeen. Eivätkä ala tekemään. Keskittyvät pelkästään uuteen 750 aikaan.
Se on Kiinaa sitte tulevaisuudessa. Taikka korjataan se vanha.
Tehdas ei ole tehny 650 kankia 2000-luvun alun jälkeen. Eivätkä ala tekemään. Keskittyvät pelkästään uuteen 750 aikaan.
Se on Kiinaa sitte tulevaisuudessa. Taikka korjataan se vanha.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Kampuran korjaus
Ei tullu näköjään eilen se linkki ihan oikein, nyt on. Eihän tuo bemarin kampura ihan sama oo kuin ural, mutta kuvasarjasta ja videosta uunompikin ymmärtää jotain. Siitä vasaroimisestakin on jotain mainintaa... simppeli homma kun oivaltaa sen. Turha sössöttää kirjaimin,pitäs olla kuvasarja.
Eikös nyt Uskilakaan saa mistään revittyä videonpätkää siitä oikomisesta???
https://www.bmwclassicmotorcycles.com/p ... rankshaft/
Eikös nyt Uskilakaan saa mistään revittyä videonpätkää siitä oikomisesta???
https://www.bmwclassicmotorcycles.com/p ... rankshaft/
Re: Kampuran korjaus
Tervemetsuri Torkkelista kirjoitti: ↑12.11.2018 17:04
Eikös nyt Uskilakaan saa mistään revittyä videonpätkää siitä oikomisesta???
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Kampuran korjaus
Helvetin hyvä pätkä, pikkuse vaa jäi epäselväksi kummmalle puolelle ovenkarmia sitä kampuraa pitää paukuttaa
Re: Kampuran korjaus
NOS kiertokankeja SV koneisiin on saatavilla enään harvoin ja jos on saatavilla niin harvoin kiertokankien alasilmukat on samankokoiset, jolloin pitää olla neuloja hyllyssä tai tiskillä sovittaa tapin kanssa välykset kohdilleen.
Elokuulla tekasin pari kampuraa itävallan reissulle ja toinen kampura meni käyttöön reissulla.
Aika näyttää miten NOS osat kestää? NOS osilla kasattu kampura ja ajettu n. 20000km > välystä ei tunnu vielä.
Ed. mainittuihin kampuroihin tuli NOS kiertokanget joissa oli erikokoisia reikiä (ei tasan 50mm).
Tapit oli samankokoisia 35,99mm, neuloja meni 7,00, 7,01 ja 7,02mm.
Jos kampuran ajoissa huoltaa ja neulomalla saa vielä välyksen pois, 20000 -30000km ajaa helposti kampuralla.
Jos ei ole käytettävissä hyviä mittalaitteita, neuloilla voi katsoa välyksen kohdilleen ja vähintään pitää olla 5 neulaa testatessa.
Standardi neula on 6.97mm, Uusi 6,97 + 0,01 =6,98mm.
Alle 7,00mm neuloja ei tarvitse ostaa ja 7,05mm neuloja ei tarvitse käyttää koska kiertokangen silmukka on vaurioitunut jos ei vaan laita niin kulunutta tappia paikoilleen.
7,00mm = 5kpl x 1,45€ = 7,25€ tai 24kpl x 1,45€ = 34,8€.
7,01mm = 5kpl x 1,45€ = 7,25€ tai 24kpl x 1,45€ = 34,8€.
7,02mm = 5kpl x 1,45€ = 7,25€ tai 24kpl x 1,45€ = 34,8€.
7,03mm = 5kpl x 1,45€ = 7,25€ tai 24kpl x 1,45€ = 34,8€.
Rahdit päälle ja testauksen jälkeen tilaan halutut neulat tai heti kaikkia kokoja 24 kpl.
Elokuulla tekasin pari kampuraa itävallan reissulle ja toinen kampura meni käyttöön reissulla.
Aika näyttää miten NOS osat kestää? NOS osilla kasattu kampura ja ajettu n. 20000km > välystä ei tunnu vielä.
Ed. mainittuihin kampuroihin tuli NOS kiertokanget joissa oli erikokoisia reikiä (ei tasan 50mm).
Tapit oli samankokoisia 35,99mm, neuloja meni 7,00, 7,01 ja 7,02mm.
Jos kampuran ajoissa huoltaa ja neulomalla saa vielä välyksen pois, 20000 -30000km ajaa helposti kampuralla.
Jos ei ole käytettävissä hyviä mittalaitteita, neuloilla voi katsoa välyksen kohdilleen ja vähintään pitää olla 5 neulaa testatessa.
Standardi neula on 6.97mm, Uusi 6,97 + 0,01 =6,98mm.
Alle 7,00mm neuloja ei tarvitse ostaa ja 7,05mm neuloja ei tarvitse käyttää koska kiertokangen silmukka on vaurioitunut jos ei vaan laita niin kulunutta tappia paikoilleen.
7,00mm = 5kpl x 1,45€ = 7,25€ tai 24kpl x 1,45€ = 34,8€.
7,01mm = 5kpl x 1,45€ = 7,25€ tai 24kpl x 1,45€ = 34,8€.
7,02mm = 5kpl x 1,45€ = 7,25€ tai 24kpl x 1,45€ = 34,8€.
7,03mm = 5kpl x 1,45€ = 7,25€ tai 24kpl x 1,45€ = 34,8€.
Rahdit päälle ja testauksen jälkeen tilaan halutut neulat tai heti kaikkia kokoja 24 kpl.
Re: Kampuran korjaus
Kuvista näkee miten vaurio alut kiertokankiin: https://plus.google.com/photos/10086554 ... 2044158769
Re: Kampuran korjaus
Kuvassa näkyy asennus jigit, jigejä käytän kun kasaan esim. kolmesta eri kampurasta limppujen osat.
Jigeillä olen päässyt heti 0,02-0,03 heittoon ja pari kopsausta niin ollaan 0,01mm heitossa tai 0,005mm.
Jigeillä olen päässyt heti 0,02-0,03 heittoon ja pari kopsausta niin ollaan 0,01mm heitossa tai 0,005mm.
- Liitteet
-
- WP_20160407_006.jpg (323.75 KiB) Katsottu 8130 kertaa
Re: Kampuran korjaus
Olen arvellut että välys särkee kampuran, vuonna 2013 Sepelle tehtiin kampura ja harjoiteltiin kampuran kasaamista.
Heittoa jäi 0,04.
Kampuralla on ajettu tai mitä minä tiedän kilometrejä:
Roikkarallit 2013 alkaen.
Talvirallit ja hailuotoajot 2014 alkaen.
Ural Euroopa meetingin reissu 6000km.
Kellotus: https://www.youtube.com/watch?v=cG8iJ1y ... =autoshare
Heittoa jäi 0,04.
Kampuralla on ajettu tai mitä minä tiedän kilometrejä:
Roikkarallit 2013 alkaen.
Talvirallit ja hailuotoajot 2014 alkaen.
Ural Euroopa meetingin reissu 6000km.
Kellotus: https://www.youtube.com/watch?v=cG8iJ1y ... =autoshare
Re: Kampuran korjaus
Saksasta sai edukkaasti BMW neuloja vuonna X ku tilattiin erä eri kokoja. Mutta en millään muista enää mikä paikka niitä möi. Postit on hukassa niiltä ajoilta.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Kampuran korjaus
Re: Kampuran korjaus
Ei. Puljussa oli kaikee Vintage BMW osaa iha väärällään, neulat löyty puolivahingossa.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Kampuran korjaus
Vuonna 2011 joulunpyhinä hyvää aikaa...:https://get.google.com/albumarchive/100 ... LmaEKsRCaT
Re: Kampuran korjaus
650cc kampura, tappeja en ole löytänyt mistään uutena.
Saaneeko kiertokankeja uutena enään?
https://get.google.com/albumarchive/100 ... Zy721yu7iP
Saaneeko kiertokankeja uutena enään?
https://get.google.com/albumarchive/100 ... Zy721yu7iP