Sekalaista ongelmaa...

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 6865
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila » 03.09.2019 16:04

:mrgreen: Terve

Täältä löytyy parikin viestiketjua josta löytyy vastauksia moniin kampura kysymyksiin...

katso tänne:

katso tänne:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video

Avatar
Justeeri
100
100
Viestit: 102
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri » 03.09.2019 16:25

Uskila kirjoitti:
03.09.2019 16:04
:mrgreen: Terve

Täältä löytyy parikin viestiketjua josta löytyy vastauksia moniin kampura kysymyksiin...

katso tänne:

katso tänne:
Hyvä, kiitos paljon.

Avatar
Justeeri
100
100
Viestit: 102
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri » 12.09.2019 16:07

Tässä on nyt näitä kampiakseleita pyöritelty ja naputeltu.

On sellainen ongelma, että kun oikoo kampuran siten, että päittäis akseleissa ei tule vipotusta, niin silloin kiertokanget yhdessä männäntapilla antaa melkein 5mm heiton eri puolilta mitattuna. Tämä oli se lähtötilanne tässä käytössä olleessa kampurassa.
Kun taas oikoo limput keskenään siten, että kiertokanget männäntapilla on molemmin puolin samassa, niin alkaa jumalaton vipotus päittäisakseleissa.

Minulla on tässä kaksi muutakin kampuraa tutkittavana. Kaikissa kolmessa on sama ilmiö. Männät ei liiku samaan tahtiin.

Onko tähän nyt mitään selkeää ohjetta, että miten tämä pitäisi korjata? Luin kyllä nuo ketjut aiheesta, mutta en tämän suhteen vielä viisastunut.

Avatar
Justeeri
100
100
Viestit: 102
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri » 19.09.2019 18:14

Osaisiko kukaan antaa neuvoa perän rattaiden suhteen?
20190919_140040.jpg
20190919_140040.jpg (347.72 KiB) Katsottu 1147 kertaa
Kaverin mielestä rattaat on piloilla. Itse mietin, että voisiko nuo naarmut olla kuitenkin tehtaan koneistuksen jälkiä... vai meneekö vaihtoon?

Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2301
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja jopesa » 19.09.2019 18:45

Kyllä noilla rattailla vielä ajaa pitkään. Nehän on uudet

Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 5788
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI » 19.09.2019 18:59

No eipä nuo nyt "piloilla" olevilta näytä. Nyt kun uudelleen asettelee niin tarkistaa kosketus pinnan keskelle,ja saa laittaa välyksen pienemmäksi,näyttää vähän siltä että olisi ollut liiaksi hampaan kärkiosalla tuo kosketus viimeaikoina.

Avatar
Justeeri
100
100
Viestit: 102
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri » 19.09.2019 19:25

Kiitos neuvoista. Perä purettiin sen takia, kun se pitää sellaista "räk räk räk..." ääntä. Hyvä jos rattaat ei menneet vaihtoon.

Avatar
Justeeri
100
100
Viestit: 102
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri » 15.10.2019 19:44

Tässä ihmetellään kiertokankien alapäiden soikeutta.. Jonkun pari satkua väljempi iskun suunnassa. Tämä tarkoittaa sitä, että välyksiä ei saa minimoitua rullia kasvattamalla. Osaisiko kukaan kertoa, että paljonko on hyväksyttävä välys kiertokangen alapäässä, millä vielä uskaltaa huoletta ajella? Ei kai se nolla voi olla, muuten käy huonosti?

Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 5788
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI » 15.10.2019 20:19

pitää varmaan hioa silmät seuraavalle laakerikoolle sopivaksi. Kiertokangissa on vaihtelevasti karkastua pintaa, mutta pienet hionnat luulisi pysyvän vielä kovalla alueella, Anssi varmaan tähän osaa vastata. Me suurennettiin silmät neulalaakeri koolille ja silloin mentiin jo syvemmälle, mutta materiaalin kovuudella ei siinä niinkään ollut merkitystä, kunhan koolin sai hyvin paikalleen.

Avatar
kmz.k750
800
800
Viestit: 856
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 » 15.10.2019 21:18

Vanhoissa kiertokangissa on soikeutta, koneistusta ei välttämättä tarvitse tehdä.
Riippuu onko neulat "uponneet" kiertokankiin? Olen yhyttänyt neuloja 0,01mm välein.
Nollaan olen pyrkinyt, 0,005 -0,01mm max.
Kiertokankia ja tappia vaihtamalla olen saanut välyksen kohdilleen, enimmäkseen tappia vaihtamalla tai tappiakin voi koneistaa.
Neulat ovat tarkoissa mitoissa, kiertokangissa ja tapeissa on heittoa.

Vähäisellä rauta määrällä on hankalempaa saada välykset kohdilleen, tietenkin koneistamalla onnistuu helposti ja voi hankkia neulat.

Monessa Koon moottorissa on ollut testissä vanhat kiertokanget ja tappi uusittu neuloineen tai pelkästään neulat.
Linkolevyt puhdistaa ajoissa, niin helposti ajaa 20000 - 30000km.

Avatar
Justeeri
100
100
Viestit: 102
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri » 16.10.2019 10:24

Kiitos vastauksista. Satkun sisälle ei näillä kiertokagilla pääse ilman koneistusta. Kokonaisvälys jäisi varmaan jonnekin 0.025-0.03 välille jos alkuperäisillä neuloilla jatkaa. Taitaa kumminkin olla liikaa?

Kankien silmukat ovat priimakunnossa, ainoastaan soikeus on vikana. Löytyisi yhdet kiertokanget joihin on pistetty karkaistut helat alasilmukoihin. Mutta ovat samalla tavoin soikeat nekin.

Lainaus: "Olen yhyttänyt neuloja 0,01mm välein."
Ymmärsinkö oikein, että olet yhdistellyt neuloja useammasta kokoluokasta, eli siinä soikealla kohdalla voisi käyttää paksumpia neuloja?

Avatar
kmz.k750
800
800
Viestit: 856
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 » 16.10.2019 20:56

Ei neulat soikeudesta tiedä mitään.
Olen ostanut eli löytänyt myynnissä olevia neuloja 0,01mm välein.

Kaikki neulat olen mitannut ennen asennusta paikoilleen ja samalla koolla kaikki neulat yhteen kiertokankeen eli 12kpl.
Minkä paksuiset neulat nyt? jos jatkat alkuperäisillä neuloilla?

Neuloja myydään esim. Tallinnassa Pettai Markolla ja 1,45e/kpl x 24kpl = 34,8e sekä postikulut päälle.
6,97.
6,98.
6,99.
7,00.
7,01.
7,02.
7,03.
7,04.
7,05.

Avatar
Justeeri
100
100
Viestit: 102
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri » 17.10.2019 10:50

Ok, kiitos tarkennuksesta. Sellaisella suunnitelmalla yritetään edetä, että kiertokankiin tehdään koneistukset ja sitten uudet neulat tallinnasta.

Avatar
Justeeri
100
100
Viestit: 102
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri » 30.10.2019 16:45

Kampiakseli alkaa olla hyvällä mallilla. Kiertokankien silmät on koneistettu ja uudet rullat laitettu. Kaikki välykset kiertokankien alasilmästä on nyt poissa. Laskennallisesti jotain 0.005mm, mutta luotettavasti en pysty sitä mittaamaan.
Kampuran akselien vipotus on jotain 0.01mm luokkaa päätyakseleista mitattuna. Kolmiomittaus kiertokanget männäntapilla yhdistettynä n. 0.12mm ero per puoli. (Vertaa n. 4mm ennen korjausta). Kampuran keskilippu vaihdettiin sellaiseen, missä reikäväli oli hieman suurempi.
Kohta kai sitten pääsisi kasaamaan konetta...
kampi.jpg
kampi.jpg (154.06 KiB) Katsottu 603 kertaa

Avatar
Justeeri
100
100
Viestit: 102
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri » 22.01.2020 19:50

Siinäpä pönöttää ökyhintaiset mutta toivottavasti edes hiljaiset jakopäänrattaat. Yhdellä vaihdolla selvisin, kun ensimmäisessä tuli välykset liian suuret. Saapa nähdä joko ensi kesänä saa nämäkin pilattua.
kone.jpg
kone.jpg (176.88 KiB) Katsottu 320 kertaa

Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 5788
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI » 22.01.2020 20:13

Onko tuossa joku asennusholkki nokan päässä ,vai miksi se on tuon muotoinen?

Avatar
Justeeri
100
100
Viestit: 102
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri » 22.01.2020 21:38

MATTI kirjoitti:
22.01.2020 20:13
Onko tuossa joku asennusholkki nokan päässä ,vai miksi se on tuon muotoinen?
Nokan pää on lainattu jostain toisesta vehkeestä, en nyt muista mistä. Tuossa oli aikaisemmin viritelty VAPE:n sytytysrojut. Tuohon käypi suoraan kiinni nykyisenkin kärjettömän kuppi.

Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 5788
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI » 23.01.2020 15:51

Paljonko jäi noilla jakorattaiden kylkivälykseksi min/max. nokan koko kierroksella? Tai mitattuna heittokello välyksenä samoin koko kierroksella.

Avatar
Justeeri
100
100
Viestit: 102
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri » 23.01.2020 19:10

MATTI kirjoitti:
23.01.2020 15:51
Paljonko jäi noilla jakorattaiden kylkivälykseksi min/max. nokan koko kierroksella? Tai mitattuna heittokello välyksenä samoin koko kierroksella.
Välystä oli sellainen nihkeän tiukka 0,1mm liuskalla mitattuna. Samaa näytti kun useammasta kohti katsottiin. Olisihan tuon tietysti voinut koko kehältä vielä tarkistaa. Rattaat kyllä vaikuttaa olevan ihan laadukasta työtä.

Tuossa on nyt toiseksi suurin ratasvaihtoehto. Viimeinen olisi ollut vielä 0.05mm suurempi. Ehkä sekin olisi mennyt, mutta tuo Puolaan palauttaminen ja uuden rattaan odottelu/perään kyseleminen on sen verran rasittavaa hommaa, että olkoon.

Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 5788
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI » 23.01.2020 20:58

No se on kyllä jo ihan hyvä saavutus. Venäläisillä(tai ukrainalaisilla) kun saa koko nokan rattaan kierroksella + 0----0.1 kylkivälyksen niin silloin voi olla tyytyväinen ja tulee ihan nättikäyntinen kone. Kaikki yli 0.1 välykset alkaa olla uudessa koneessa jo liikaa.

Vastaa Viestiin