Sekalaista ongelmaa...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Eli oikean puolen pitäisi soolopyörässäkin olla teoreettisesti hieman viileämpi? Jos ajatellaan, että oikea puoli lämpenisi öljyn puutteen vuoksi, niin sen varmaankin pitäisi tarkoittaa, että öljynpuute on saanut alkunsa jo kampiakselissa? No ei ole vielä narahtanut
Toisaalta se kovempi lämpö selittyy ehkä ihan sillä luistin avonaisemmalla asennolla.. mikä tässä onkin se mysteeri, että miksi.
Toisaalta se kovempi lämpö selittyy ehkä ihan sillä luistin avonaisemmalla asennolla.. mikä tässä onkin se mysteeri, että miksi.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Jos kaikki kaukaa haetut ja epämääräisetkin ajatukset sallitaan, voin osallistua soppaan...Justeeri kirjoitti: ↑15.08.2023 18:34 Olisi taas tällainen mysteeri, minkä pohtimiseen saa osallistua jos jotain ideaa syntyy...
Kyllähän tämän kanssa pystyy elämään tietenkin, mutta selittämättömät ilmiöt jää aina askarruttamaan. Ja pitäisi nuo kaasuttimetkin saada vaihdetuksi, kun niissä on tyhjäkäyntiongelmaa.
Näpräsin tallissa romuja parempaan järjestykseen, jolloin vastaan tuli vanha fordin ohc-moottorin nokka-akseli. Sellainen hyväkuntoinen, nokat kuluneet kuinka sattuu millimetristä useampaan millimetriin Sellainen tietysti on toiminut aikoinaan kuinka sattuu, mutta rivinelarissa se ei niin haittaa. Voisiko Justeerin ämmäläisessä olla saman sorttista ongelmaa, esimerkiksi toisen puolen imunokka olisi kulunut pyöreämmäksi? Ei näkyisi puristuspaineissa, mutta maalaisjärjellä ajatellen lyhyemmällä nostolla tai pienemmällä ajoituksella käyvää puolta pitäisi kompensoida nostamalla kaasarin luistia?
Voi toki olla täysin tuulesta temmattua teoreettista pohdintaa...
Kaasuttimetko olit jo vaihtanut puolelta toiselle, eikä kummoista muutosta tilanteessa?
Torissa myynnissä käytetyt Dellorton PHF 30 4T kaasuttimet. Eikös näiden pitänyt olla ihan sopevat itäpyöriin? Vaatinee tosin askartelua että menisi heittämällä paikoilleen?
https://www.tori.fi/uusimaa/Dellorto_ph ... 903416.htm
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Molempia itäpyörissä käyttäneenä(Ural ja Dnepr) mielestäni Dellorton PHBH 28 kaasari on sopivampi kun PHF 30..32 kaasari. Molemmat hyviä, mutta tuo 28 on tunnokas ja taloudellisempi. Myös huollontarve on 28 kaasarissa pienempi.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Terve
Dellortto PHF 30 ja K&N:n vapavirtaussuodatin toimi loistavasti kuuspätkä Uralissa...
Tosin kaasari toimii normaalisti avaumaan nähden aika pienellä alueella, niin ehkä ei optimaaliset kaasarit kuuspätkään, mutta toimii.
Ps kannattaa ostaa jos halvalla saa, kuten nuo ostin nepparipekalta joka siirtyi auton moottoripekaksi
Dellortto PHF 30 ja K&N:n vapavirtaussuodatin toimi loistavasti kuuspätkä Uralissa...
Tosin kaasari toimii normaalisti avaumaan nähden aika pienellä alueella, niin ehkä ei optimaaliset kaasarit kuuspätkään, mutta toimii.
Ps kannattaa ostaa jos halvalla saa, kuten nuo ostin nepparipekalta joka siirtyi auton moottoripekaksi
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Sekalaista ongelmaa...
Ihan hyviä ajatuksia nämä, kiitokset kun esitit. Mikään pohdinta ei ole turhaa. Minulla tuo nokka on ostettu n. 3 vuotta sitten ja se on uutta EU tuotantoa. Eihän se tietenkään poissulje kulumisen mahdollisuutta, mutta ehkä voisi kohtuudella ajatella sen olevan vielä ok kunnossa?Kaljee kirjoitti: ↑17.08.2023 22:02 Jos kaikki kaukaa haetut ja epämääräisetkin ajatukset sallitaan, voin osallistua soppaan...
Näpräsin tallissa romuja parempaan järjestykseen, jolloin vastaan tuli vanha fordin ohc-moottorin nokka-akseli. Sellainen hyväkuntoinen, nokat kuluneet kuinka sattuu millimetristä useampaan millimetriin Sellainen tietysti on toiminut aikoinaan kuinka sattuu, mutta rivinelarissa se ei niin haittaa. Voisiko Justeerin ämmäläisessä olla saman sorttista ongelmaa, esimerkiksi toisen puolen imunokka olisi kulunut pyöreämmäksi? Ei näkyisi puristuspaineissa, mutta maalaisjärjellä ajatellen lyhyemmällä nostolla tai pienemmällä ajoituksella käyvää puolta pitäisi kompensoida nostamalla kaasarin luistia?
Voi toki olla täysin tuulesta temmattua teoreettista pohdintaa...
Kaasuttimetko olit jo vaihtanut puolelta toiselle, eikä kummoista muutosta tilanteessa?
Torissa myynnissä käytetyt Dellorton PHF 30 4T kaasuttimet. Eikös näiden pitänyt olla ihan sopevat itäpyöriin? Vaatinee tosin askartelua että menisi heittämällä paikoilleen?
https://www.tori.fi/uusimaa/Dellorto_ph ... 903416.htm
Tuota kaasareiden puolelta toiselle vaihtoa en ole tehnyt laiskuuttani. Siinähän se tietenkin selviäisi että siirtyykö ilmiö toiselle puolelle. Tässä vaiheessa melkein houkettelevampi vaihtoehto olisi vaihtaa kaasarit kokonaan, kun vaan sopivat löytyisi tilalle. Nimittäin alkaa mennä hermo näiden tyhjäkäyntiongelmien kanssa. Usein jää kierrokset leijumaan, kun pysähtyy ja saa nykiä kaasuvaijereita että lopulta sitten laskee. Tai jos kääntää kaasua ihan millin verran ja pitää kahvaa paikoillaan, niin kierrokset lähtee itsestään nousemaan... ja nousemaan.. aivan käsittämätöntä käytöstä. Kerran teki K302 kaasareilla vähän samaa.. silloin oli liian lyhyet/heikot jouset luisteissa, että luistit leijui itsestään. Näihin kiinan Keihineihin ei nyt ole toisia jousia millä kokeilla..
Pitää pitää silmät auki, jos jotain sopivaa käytettyä kaasaria ilmaantuisi.
Re: Sekalaista ongelmaa...
No lättäpäähään olis uutta -> https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/24422854
Vain yksi pari Kaustisen varastolla jos haluaa leikkiä. Hillosin itelle omiin kokeiluihin, mutta ei nyt etene "kun on kaikelaista muuta". Sama kun lähtevät eteenpäin.
Rehellistä kopiota. Ei mitään kokemusta taikka takeita. Pitää vaan luottaa tuuriin jos näihin alkaa
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Elämä on valintoja täynnä, sinällään en juuri tällä hetkellä kaasuttimia tarvitsisi mutta huominen voi tuoda jotain uutta tullessaan. Matin huomiot 28 taloudellisuudesta ja helpommasta huollosta painavat vaakakupissa paljonkin Taas toisaalta, Uskilalla näyttävät toimivan nuo isommatkin aivan hyvin. Nyt saisi käytettynä alkuperäisiä tavallaan kaksi yhden hinnalla... Uudet alkuperäiset 28 taas maksavat enemmän kuin käytetyt 30
Sasun kaasuntinpaketti ei ole huonon hintainen. Stormilla olisi tämän kuun ajan tarjouksessa 78€ jokin dellorton kopiovalmistajalta kopioitu "PHBH tyyppinen 28 mm kaasutin." Eikä sisällä imukauloja, ja näemmä pykälää suuremman pääsuuttimen joutunee ostamaan samaan konkurssiin.
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja ... gK2KPD_BwE
Tilaa Justeeri jotain niin minä hankin sitten loput
Olen välillä miettinyt, mikä on saapasmaan suunnittelijalla mennyt mönkään kun ovat rakentaneet dellorton kaasuttimistaan niin... jos ei nyt rumia niin ainakin silmää hivelemättömiä? Monesti ovat monta käytännön asiaa pilanneet ulkonäön vuoksi. Nyt menee toisinpäin Mielipide tämäkin tietysti. Eikä sitä kaasutinta tarvitse ajossa katsella. Ja jos tarvitsee, yleensä siihen on tullut vikaa!
Sasun kaasuntinpaketti ei ole huonon hintainen. Stormilla olisi tämän kuun ajan tarjouksessa 78€ jokin dellorton kopiovalmistajalta kopioitu "PHBH tyyppinen 28 mm kaasutin." Eikä sisällä imukauloja, ja näemmä pykälää suuremman pääsuuttimen joutunee ostamaan samaan konkurssiin.
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja ... gK2KPD_BwE
Tilaa Justeeri jotain niin minä hankin sitten loput
Olen välillä miettinyt, mikä on saapasmaan suunnittelijalla mennyt mönkään kun ovat rakentaneet dellorton kaasuttimistaan niin... jos ei nyt rumia niin ainakin silmää hivelemättömiä? Monesti ovat monta käytännön asiaa pilanneet ulkonäön vuoksi. Nyt menee toisinpäin Mielipide tämäkin tietysti. Eikä sitä kaasutinta tarvitse ajossa katsella. Ja jos tarvitsee, yleensä siihen on tullut vikaa!
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Terve
Sasu älä huoli tuolta löytyy lisää korvikeita >>>>>> Storm puoti:
Ps laatumerkit tuntuu olevan kopioinin kohteena, ensin ostetaan skeidaa ja siten pahotetaan mieli
Sasu älä huoli tuolta löytyy lisää korvikeita >>>>>> Storm puoti:
Ps laatumerkit tuntuu olevan kopioinin kohteena, ensin ostetaan skeidaa ja siten pahotetaan mieli
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Sekalaista ongelmaa...
No nyt meni täpärälle Uskilan kanssa saman asian tiedottaminen kaiken kansan kuultavaksi
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Sekalaista ongelmaa...
No https://www.aliexpress.com/item/1005005553200731.html
Eikun rahaa Kiinaan ja odottelemaan. Aina voi hommat hoitaa halvemmalla.
Eikun rahaa Kiinaan ja odottelemaan. Aina voi hommat hoitaa halvemmalla.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Terve
Noh aidot on aina aidot ja monessa paikassa todettu hyviksi ja toimiviksi...
Moposport:
Ps mutta jos on fyrkasta tiukkaa, niin tuolta voisi ostaa aidot osamakulla
Noh aidot on aina aidot ja monessa paikassa todettu hyviksi ja toimiviksi...
Moposport:
Ps mutta jos on fyrkasta tiukkaa, niin tuolta voisi ostaa aidot osamakulla
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Sekalaista ongelmaa...
Aina vaan halvempaa PWK kloonnit on iha toimivia nekin. Tilatkaa ja katotaan miten käy. Ite en uskalla myydä ku K68 ja K65 malleja kun niiden kanssa ollaan tuttuja vuosien takaa. Mutta joku muu vois nyt mennä nokkospuskan läpi ja opettaa toisia.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Sekalaista ongelmaa...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Sekalaista ongelmaa...
Voihan noista "korvikkeista" ottaa uudet ongelmat,jos vanhat ei riitä, mutta oikeesti nää pelaa . Ja vain pantamallit lyhyillä teräs imukauloilla ..well Done.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Jaahas... valintoja, valintoja. Hyvä, että jotain vaihtoehtoja on. Nyt pitäisi vaan saada nyrjäytettyä pääkoppa, että uskaltaakko lähteä kopiopolulle vai olisiko kärsittävä alkuperäisen kovat aloituskustannukset. Loppujen lopuksi voi olla, että näiden kahden välillä kärsimys tulee vain hieman eri kohdassa.
Ja hermothan ne menee näiden nykyisten paskojen kanssa. Tänään taas kaasarit kettuilivat ihan uudella raivolla. Ei enää kierrokset paljoa vaivaudu laskemaan, alkaa jo vaihteen vaihtokin olla mielenkiintoista kun oikein nykäsee. Säädin tyhjäkäyntiseosta puoli kierrosta kiinni päin. Tyhjäkäynnin (silloin kun se sitä haluaa käydä) sai kyllä raskaaksi ja epävarmaksi, mutta tähän kierrosten hirttämiseen ei juurikaan vaikutusta.
Nämä ongelmat alkoivat sen jälkeen kun nostin kaasuttimien bensan pintaa tiivistetason tuntumaan. Ei ole millään tavalla loogista, että siitä johtuisi tällaiset ongelmat. Ehkä tämä on vaan sattumaa. Mutta nyt ei yksinkertaisesti auta muu kuin kokeilla laskea bensa pinta takaisin sinne missä se alun perin oli. Ja laittaa suurempi tyhjäkäyntisuutin takaisin. Kokeilen sen tänä iltana. Jos tämä pelleily ei asetu, niin sitten on kaasuttimet vaihdettava välittömästi, ei jaksa enää.
Ja hermothan ne menee näiden nykyisten paskojen kanssa. Tänään taas kaasarit kettuilivat ihan uudella raivolla. Ei enää kierrokset paljoa vaivaudu laskemaan, alkaa jo vaihteen vaihtokin olla mielenkiintoista kun oikein nykäsee. Säädin tyhjäkäyntiseosta puoli kierrosta kiinni päin. Tyhjäkäynnin (silloin kun se sitä haluaa käydä) sai kyllä raskaaksi ja epävarmaksi, mutta tähän kierrosten hirttämiseen ei juurikaan vaikutusta.
Nämä ongelmat alkoivat sen jälkeen kun nostin kaasuttimien bensan pintaa tiivistetason tuntumaan. Ei ole millään tavalla loogista, että siitä johtuisi tällaiset ongelmat. Ehkä tämä on vaan sattumaa. Mutta nyt ei yksinkertaisesti auta muu kuin kokeilla laskea bensa pinta takaisin sinne missä se alun perin oli. Ja laittaa suurempi tyhjäkäyntisuutin takaisin. Kokeilen sen tänä iltana. Jos tämä pelleily ei asetu, niin sitten on kaasuttimet vaihdettava välittömästi, ei jaksa enää.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Turengista
Re: Sekalaista ongelmaa...
Siltähän tuo sitten vaikuttaa, että bensan pinta oli syynä tyhjäkäynnin leijumiselle
Tai ainakin vahvana myötävaikuttajana. Laskin bensan määrää 40ml-->30ml ja isommat tyhjäkäyntisuuttimet kompensoimaan laihtumista... ja nyt kehräsi tyhjäkäyntiä nätisti ja kierrokset palautuivat. Eihän tätä taas voi käsittää, ilmeisesti nämä kaasuttimet ei tykkää jos on "liikaa" bensaa sisällä.
Testailen tätä vielä, että toimiiko huomennakin... mutta uusien kaasuttimien hankinta ei ole ihan niin akuutti juttu juuri nyt.
Tai ainakin vahvana myötävaikuttajana. Laskin bensan määrää 40ml-->30ml ja isommat tyhjäkäyntisuuttimet kompensoimaan laihtumista... ja nyt kehräsi tyhjäkäyntiä nätisti ja kierrokset palautuivat. Eihän tätä taas voi käsittää, ilmeisesti nämä kaasuttimet ei tykkää jos on "liikaa" bensaa sisällä.
Testailen tätä vielä, että toimiiko huomennakin... mutta uusien kaasuttimien hankinta ei ole ihan niin akuutti juttu juuri nyt.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Kyllä se nyt on uskottava, että jos moottori kuulostaa sepelimyllyltä niin jotain on oltava vialla. Jos ei aivan vielä niin kotvasen kuluttua.
Avasin venttiilikopat välysten säätöä varten, ja tutkin samalla harmaata metallimujua kansien pohjalla. Välykset päässeet hieman suuriksi, mutta ääni moottorissa ei pienentynyt säätöjenkään jälkeen. Öljynpainevalo jäi päälle kylmällä moottorilla. Sammui kun laittoi reilusti kierroksia. Ei ole tuollaistakaan ennen tehnyt.
Tutkimaan moottoriöljyä siis. Öljyillä ajettu noin kuukausi ja kilometrejä ajettu kahden tankillisen verran.
Jokin siellä sisällä nyt tekee elintilaa itselleen epämääräisen ääntelyn säestämänä. Kyllä se lienee motti otettava pöydälle tarkastukseen. Kesän kruisailut onneksi saatiin pääosin suoritettua
Ja onneksi näitä on nykyään taloudessa kaksin kappalein. Voin ajella vanhan liiton sivuventtiili-Koolla sillä välin kun avaruusajan tekniikka on suurennuslasin alla. Tai voisin heti kun vaan saan kytkimen vaihdon päätökseen. Onneksi tuli tarpeeksi varaosia kaupan mukana! Mokoma päätti alkaa nelosvaihteella luistamaan kun laitoin vaunun kiinni ja kävin "revittelemässä"
Avasin venttiilikopat välysten säätöä varten, ja tutkin samalla harmaata metallimujua kansien pohjalla. Välykset päässeet hieman suuriksi, mutta ääni moottorissa ei pienentynyt säätöjenkään jälkeen. Öljynpainevalo jäi päälle kylmällä moottorilla. Sammui kun laittoi reilusti kierroksia. Ei ole tuollaistakaan ennen tehnyt.
Tutkimaan moottoriöljyä siis. Öljyillä ajettu noin kuukausi ja kilometrejä ajettu kahden tankillisen verran.
Jokin siellä sisällä nyt tekee elintilaa itselleen epämääräisen ääntelyn säestämänä. Kyllä se lienee motti otettava pöydälle tarkastukseen. Kesän kruisailut onneksi saatiin pääosin suoritettua
Ja onneksi näitä on nykyään taloudessa kaksin kappalein. Voin ajella vanhan liiton sivuventtiili-Koolla sillä välin kun avaruusajan tekniikka on suurennuslasin alla. Tai voisin heti kun vaan saan kytkimen vaihdon päätökseen. Onneksi tuli tarpeeksi varaosia kaupan mukana! Mokoma päätti alkaa nelosvaihteella luistamaan kun laitoin vaunun kiinni ja kävin "revittelemässä"
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Sekalaista ongelmaa...
K-pyörän kytkimen vaihto saatu päätökseen, tekijän yllätykseksi jopa positiivisin tuloksin! Enää eivät moottorin kierrokset nouse vaihde päällä kaasua käännettäessä Viisaampi henkilö olisi hankkinut jostain kytkimen keskitystyökalun ennen työhön rupeamista. Tuollainen kaksilevyinen onkin "silmällä" hieman hankalahko saada kohdalleen...
Lauantaipäivän päristelyyn mahtui yli 60km koelenkki Hämeenkankaalle ja takaisin. K302 museokaasuttimien toiminta alkoi siinä määrin ärsyttää, että viestiketjun edellisistä neuvoista otettu vaari ja Moposportilta uutta Dellorttoa laitettu tilaukseen Josko sitten tämän jälkeen on yksi murheen aiheuttaja vähemmän tämän harrastuksen kanssa. Kaivoin jo kääntölaipat sekä kopio K-65 kaasuttimet esille, mutta järki taisi voittaa tämän taistelun lompakon kanssa... Kun se ajaminenkin on ihan hauskaa puuhaa kaiken ropaamisen jälkeen
Mitä ilmansuodatinta raati suosittelee noiden kanssa? Tällä hetkellä powerfiltterin kartiosuodattimet kiinni, joita en mieluusti enää käyttäisi.
Vaihteistossa ollut suodatinkotelo-valu on hiottu pois, joten sitä on vaikea hyödyntää tällä erää Uudemmasta mallista muovipönttö ja sovittelee imuletkut siihen?
Tuollaiset oli sukkasuodattimet olivat kovaa huutoa mopoaikoina, ovat vain nyt loppu varastosta:
https://moposport.fi/ilmansuodatin-sukk ... ipercross/
Olikos Matilla vielä noita imukauloja hyllyssä? Olen yksityisviestillä yhteydessä asian tiimoilta!
Lauantaipäivän päristelyyn mahtui yli 60km koelenkki Hämeenkankaalle ja takaisin. K302 museokaasuttimien toiminta alkoi siinä määrin ärsyttää, että viestiketjun edellisistä neuvoista otettu vaari ja Moposportilta uutta Dellorttoa laitettu tilaukseen Josko sitten tämän jälkeen on yksi murheen aiheuttaja vähemmän tämän harrastuksen kanssa. Kaivoin jo kääntölaipat sekä kopio K-65 kaasuttimet esille, mutta järki taisi voittaa tämän taistelun lompakon kanssa... Kun se ajaminenkin on ihan hauskaa puuhaa kaiken ropaamisen jälkeen
Mitä ilmansuodatinta raati suosittelee noiden kanssa? Tällä hetkellä powerfiltterin kartiosuodattimet kiinni, joita en mieluusti enää käyttäisi.
Vaihteistossa ollut suodatinkotelo-valu on hiottu pois, joten sitä on vaikea hyödyntää tällä erää Uudemmasta mallista muovipönttö ja sovittelee imuletkut siihen?
Tuollaiset oli sukkasuodattimet olivat kovaa huutoa mopoaikoina, ovat vain nyt loppu varastosta:
https://moposport.fi/ilmansuodatin-sukk ... ipercross/
Olikos Matilla vielä noita imukauloja hyllyssä? Olen yksityisviestillä yhteydessä asian tiimoilta!
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Laita se uudempi nepparin pönttösuodatin siihen laatikon päälle ja virittelet kiinnitykset johonkin. Mulla pitäis olla aihiot yhden Orto parin laippoihin.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Viestiketjun viimeisimpään keskusteluun nojaten kerrottakoon, että dellortot löysivät tiensä lättäpäähän ja ovat ainakin tähän asti menestyksekkäästi bensiiniä annostelleet Voin siis suositella! Mutta seuraavaan talviseen aiheeseen:
Onko kukaan laittanut tuollaista pientä säteilylämmitintä syvään öljypohjaan? Sain tuollaisen lämmittimen käsiini edullisesti, ja mietin josko tuo öljypohjan uloin ripa kestäisi tehdä reiän mistä saisi laitettua läpipultin lämmittimen kiinnitystä varten. Paikka olisi mielestäni ihan kelvollinen, johdon saisi näppärästi kiinni sivuvaunuun, lämpösuojaa se toki tuossa kohtaa hieman tarvitsee. Ei olisi tuossa kohtia minkään tiellä eikä aivan ensimmäisenä osumassa kaikkiin oksiin ja käpyihin mitä poluilta saatta löytyä. Lämmön siirtymistä ajatellen ei tuossa pohjassa ainakaan valmiina ole mitään niin tasaista paikkaa että lämmitin ihan koko pinta-alaltaan lämmittäisi, mutta tuokin riittänee.
Onko kukaan laittanut tuollaista pientä säteilylämmitintä syvään öljypohjaan? Sain tuollaisen lämmittimen käsiini edullisesti, ja mietin josko tuo öljypohjan uloin ripa kestäisi tehdä reiän mistä saisi laitettua läpipultin lämmittimen kiinnitystä varten. Paikka olisi mielestäni ihan kelvollinen, johdon saisi näppärästi kiinni sivuvaunuun, lämpösuojaa se toki tuossa kohtaa hieman tarvitsee. Ei olisi tuossa kohtia minkään tiellä eikä aivan ensimmäisenä osumassa kaikkiin oksiin ja käpyihin mitä poluilta saatta löytyä. Lämmön siirtymistä ajatellen ei tuossa pohjassa ainakaan valmiina ole mitään niin tasaista paikkaa että lämmitin ihan koko pinta-alaltaan lämmittäisi, mutta tuokin riittänee.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Tuossa mun vanhan nepparin (oik. puolen)kuvassa näkyy letku joka tulee etukopasta (sytkäkotelo) toisen kaasarin ilmansuodattimen imuputkeen. Se on innovaatio jolla sai elektroniset sytkät (ja puolat )lopettamaan kuumaschokit. Siinä ohjataan imu sytkäkotelon yläosaan (puolan korkeudelle) jossa banjoliitin ja suojakotelon alaossa on aukko jossa mallista riippuen oli joko suodatin kangaspala tai viimeisissä yksi lyhennetty polttoainesuodatin. AINA koneen käydessä (vaikka paikallaan jonossa) viileä ilma kiertää sytkäkopassa ja jäähdyttää siellä olevia hiluja.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Tein säteilylämmittimen kiinnitystä varten öljypohjaan uloimpaan jäähdytysripaan 6 mm terällä reiän, ja kötöstin lämmittimen testin ajaksi ohuella pultilla kiinni. Kiinnitysrautaa sekä väliholkkia täytyy luonnollisesti vielä hioa, mutta pääsin kokeilemaan lämmittimen toimivuutta. Viiden asteen pakkasessa 10min käytön jälkeen lämmittimen puoli öljypohjasta on lämmin. Puolen tunnin lämmityksen jälkeen koko öljypohja sekä öljy mittatikussa ovat selvästi lämpimät. Tämähän voi vaikka toimia! Laitetaan kunnolla kohdalleen kunhan joulukiireiltä ehtii
Matilla on hyviä toteutuksia pyörän muokkauksien suhteen, tuokin lisäletku meni niin normaalin oloisesti keulaa kohden että ei sitä osannut epäillä jälkikäteen tehdyksi. Nyt kun asiasta mainitsi, niin näkeehän tuon.
Vai auttaisikohan käynti optikolla
Matilla on hyviä toteutuksia pyörän muokkauksien suhteen, tuokin lisäletku meni niin normaalin oloisesti keulaa kohden että ei sitä osannut epäillä jälkikäteen tehdyksi. Nyt kun asiasta mainitsi, niin näkeehän tuon.
Vai auttaisikohan käynti optikolla
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Minäkin mietin tätä, että mitä järkeä on lämmittää elektronista sytkää moottorin lohkon lämmöllä, mikä voi ajossa olla pitkälti yli 60 astetta. Siihen sitten päälle sytkän oma lämmöntuotto? Kyllä kai ne sitä lämpöäkin kestää, mutta maalaisjärjellä vähempi on parempi.MATTI kirjoitti: ↑21.12.2023 09:01 Tuossa mun vanhan nepparin (oik. puolen)kuvassa näkyy letku joka tulee etukopasta (sytkäkotelo) toisen kaasarin ilmansuodattimen imuputkeen. Se on innovaatio jolla sai elektroniset sytkät (ja puolat )lopettamaan kuumaschokit. Siinä ohjataan imu sytkäkotelon yläosaan (puolan korkeudelle) jossa banjoliitin ja suojakotelon alaossa on aukko jossa mallista riippuen oli joko suodatin kangaspala tai viimeisissä yksi lyhennetty polttoainesuodatin. AINA koneen käydessä (vaikka paikallaan jonossa) viileä ilma kiertää sytkäkopassa ja jäähdyttää siellä olevia hiluja.
Sytkän alle voisi laittaa vaikka pahvikakkaran, niin ainakin osa lohkon lämmöstä eristyy pois.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Terve
Meidän tallissa nysvättiin näin, elekroniikkaosa on irti moottorin lohkosta...
Ps mahtuu ämmän kopan sisään puolan kanssa
Meidän tallissa nysvättiin näin, elekroniikkaosa on irti moottorin lohkosta...
Ps mahtuu ämmän kopan sisään puolan kanssa
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
-
- 25
- Viestit: 30
- Liittynyt: 20.04.2015 18:16
Re: Sekalaista ongelmaa...
Pyörä oli varastoitu pari vuotta lämpimässä, ennen varastointia öljypainevalo ei palanut. Nyt otettu käyttöön uusilla "mini öljyillä" ja öljypainevalo palaa. Onko ajatuksia mistä johtuu?
Re: Sekalaista ongelmaa...
ilmeisesti kyse Dnepr kansiventtiili koneesta? Toimiikohan se öljykello? Jos se on Dneprin alkuperäinen kello , niin sen kellon kytkentäpaine on harvinaisen korkea..lähellä 0.8 bar painetta, ja se usein vilkkaa tyhjäkäynnillä kuumilla öljyillä jo tuon korkean kytkentäpaineen takia. Siihen usein vaihdetaan auton Ford/Saab öljykello joka vastaa nykyaikaista n. 0.4 bar varoitusvalo kytkentäpainetta. Öljykellon toiminnan voi testata ihan laittamalla kontaktimittaus/vastus mittaus asennolla yleismittarin kellon kuoren ja liittimen välille ja painamalla paineilmaa kelloon. Irtoaako kontakti ja palautuu. Voihan se olla että kellon johdossa tai lampun liitännässäkin on vikaa.
-
- 25
- Viestit: 30
- Liittynyt: 20.04.2015 18:16
Re: Sekalaista ongelmaa...
Täytyy testata tuo kello. Ootteko havainnu, että pelkällä öljynlaadulla voisi olla isoa merkitystä paineisiin?
Re: Sekalaista ongelmaa...
Kyllähän siinä eroa on..lähinnä kun kone on kuuma niin ohuilla öljyillä on enempi ohivuotoa, kun paksummilla. Nykyisin on aika hyvä ja koettu toimivaksi , ja vielä varsin edullinen mm. Motonetin myyvä Classic Öljy (5l peltikannu tais olla Minin kuva) Comma 20/50 moottoriöljy. On aika edullista 5l/alle 30 eur. ja hyväksi koettu kuumissa ilmajäähy koneissa vw ja itämopot, Suosittelen.https://www.motonet.fi/tuote/british-cl ... ct=59-2062