Etuhaarukan öljynvaihto

Kaikki runkoon ja sivuvaunuun liittyvä keskustelu.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Terve,

Olisi edessä M-72:een etuhaarukan öljynvaihto ensikertalaisella. Käytännön toteutuksessa on pientä epäselvyyttä, eikä ohjekirjakaan ota asiaan kantaa. Onko öljyjen vaihto mahdollista toteuttaa purkamatta koko haarukkaa? Eli alhaalta tyhjennysreijistä vanhat öljyt pihalle ja päältä uudet sisään. Mietityttää se, että pystyykö haarukan päissä olevat isot pultit aukomaan ilman että miljoona osaa putoaa jonnekin haarukan uumeniin?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Joo. sen voi tehdä monella lailla ja jotkut tavat on aika hankalia. mutta tässä yksi joka ainakin toimii.
- nosta mopo keskiseisontatuelle
-varaa tunkki koneen etuosaan öljypohjan alle ja siihen väliin pehmuste lauta tms.
.nosta etupäätä ja poista etupyörä
-laita astiat teleskooppien alle ja avaa (av 12 kannalla) tyhjennysroput
-kun mahdolliset öljyt ja vedet on tullut alas niin avaa teleskoopin yläpään tulppapultit ( av 36) , jos tulppa kiertyy hankalasti auki , voit avittaa vaimentimen irtoamista painamalla pitkällä M 8x1 pultilla tyhjennys reiästä vaimentimen päädyn irti lukitusnastasta (Tätä ongelmaa ei synny kun päätytulppa kiinnitetään vaimennin varteen kymmenyksen välyksellä ,jolloin tulpan voi aina avata vaikka vaimennin olisi pohjassa kiinni, ilman että jousi irtoaa vaimenninosasta)
-kun tulppapultit on kierretty irti teleskoopin liukuputkien päästä paina teleskoopin liukuosaa niin että tulppa jousineen nousee hieman ylös.
-jos tulppapultti ei pyöri vapaasti vaimennin tangon kanssa, niin että se kirraa jousen ylätulppaan kiinni, niin säädä tangon ja tulpan välissä olevalla mutterilla liitos niin että vaimennin tanko juuri pyörii vapaasti tulpan mukana mutta jousi ei pyöri.
- pidä liukuosasta osasta kiinni ja pyöritä jousesta rauhallisesti ja samalla alas kevyesti painaen niin että tunnet vaimennin osassa olevan pienen tapin painuvan liukuosan koloon, ja tunnet että jousen pyörintä lukittuu.
- asenna puhdistettu tyhjennystulppa uudella tiivistelevyllä tai hydraulilukitteella kevyesti takaisin liukuosan pohjalta vaimenninosan päähän , ja tarkista ennen kiristystä että jousi/ vaimenninosa on lukittunut tapinreikään ja kiristä pohjatulppa.
-kun pohjatulppa on kiinni ,nosta liukuosaa ylös niin että saat tulppapultin irrotettua vaimennin osasta , jos et täytä öljyjä esim ruiskulla tulppa kiinnitettynä vaimennintankoon.
-Jos irrotat tulppapultin niin voit laskea liukuosan alas ja kaataa rauhallisesti 130ml 10.....20 vaimenninöljyä /putki tai vaikka 10-30 moottoriöljyä.
-nosta varovasti liukuosaa ylös ja kiristä ohjeen mukaan tulppapultti vaimennitankoon (muista pieni välys!!)niin että voit kiertää tulppapultin kiinni ilman jousen kiertymistä.
-tulppapultit kiinni ja pyörä ja menoks...
jotenkin näin minä sen teen........ :mrgreen:
Avatar
TimoS
900
900
Viestit: 923
Liittynyt: 10.02.2009 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja TimoS »

Tuolla myös ohjeita huoltoihin.
https://youtu.be/Mkfovwj_1Gk
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kiitos Matti ja Timo! Näillä ohjeilla pitäisi jo onnistua, jos en pahasti tumpeloi.
Avatar
TimoS
900
900
Viestit: 923
Liittynyt: 10.02.2009 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja TimoS »

Muutenkin kannattaa tilata toi shifty650 youtube kanava, paljon hyödyllisiä huoltovideoita..
https://www.youtube.com/channel/UC4zUvG ... 0QBvBt6QyQ
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3658
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Kannattaa merkata missä asennossa yläputket on ku irrottaa, jos niitä menee kierelemään siinä touhun tohinassa ja kirii takaste eri kohtaan voi lievä erisuutainen kierous ja kuluma tehdä keulasta tönkön.

Mikäli ei ole tieto miten keula on ollu niin etuakselilla lukitaan alaputket (ilman rengasta ja jouset irti) ja tehdään ylösalas liikettä. Sitte yläputkia kiertämällä voi etsiä kohtaa missä keula liikkuu ilman vastusta.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Joo näin , ja öljynvaihdossa ei tarvi liukuputkia irrottaa lainkaan. Niin vaikka en minä ole tainnut M-72 keulaan öljyjä koskaan vaihtaa...mutta jos se on samantyylinen kun ural/K/Dnepr teleskooppikeula.
Viimeksi muokannut MATTI, 06.07.2019 08:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Kuva on ämmäm keulasta...

M-72 etupumppu
M-72 etupumppu
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kuvasta voisi päätellä, että iskarin päätytulpan saa irti ilman, että mukaan lähtee mitään ylimääräistä.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Nytpä on öljyt saatu vaihdettua ja haarukan toiminta parani. Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille.
Automaattimies
50
50
Viestit: 54
Liittynyt: 29.11.2015 19:06

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Automaattimies »

Minkälaisella tiivisteellä ootte saanut öljyt pysymään uralin keulassa?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Automaattimies kirjoitti: 17.01.2021 13:30 Minkälaisella tiivisteellä ootte saanut öljyt pysymään uralin keulassa?
Näissä vanhemmissa itävehkeissä( 2010 ennen?) ei keulassa ole ilmanpainetta ,eli ei öljymäärällä säädettävää painetta. Keulat ei siis pidä painetta ja tiivisteenä poksimutterissa (liukukappaleen ja vaimenniosan)on vanhemmissa ihan huopa ja uudemmissa oli stefa. Pohjassa on tyhjennysruuvi jossa tiivistepirikka. Keulassa n. 130 ml /pamppu oilia joka yleensä pysyy siellä vaimenniosan pohjalla , mutta jos oikein päivän kömyää jossain jonkassa saattaa hieman poksimutterin ympäristö kostua. Siitä ei mitään muuta haittaa ole kun että näyttää ajetulta. Öljyä keulassa voi kesällä käyttää ihan tavan moottoriöljyä ja jos ei ihan siperia kovilla pakkasilla ajele ,sama menee talvetkin. Vaimenninosa on sellaisen hassu kurlutin joka ei kyllä juurikaan välitä mitä se kurlaa. Öljy tuolla vaan auttaa liukuhelojen toimintaa että keula olisi edes jotenkin tilanteessa mukana eikä pompottas niin herkästi.
Juippis
10
10
Viestit: 18
Liittynyt: 26.11.2015 11:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Juippis »

Mitenkäs usein noiden öljynvaihtoja olisi hyvä tehdä? Minulla kun ajopäiviä on vuodessa alle 10 ja kilometrejä tuhannen verran. Säilytys kuivassa ja lämpimässä ympäri vuoden.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Näyttäis olevan maslo scheman mukaan 2000 km...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3658
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Uskila kirjoitti: 17.06.2021 10:11 Näyttäis olevan maslo scheman mukaan 2000 km...
On kyllä optimoitu vesistöylityksille tms.

Kunhan sitä öljyä on, ja ettei siellä öljyssä ole muuta kamaa (vettä/rapaa) seassa, niin tää toimii. Se on vaan metalliputki jossa neste kurlaa.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja teuski »

Pitäis vaihtaa K-650 toinen alaputki. Vaihtuuko se samalla kun tämän ketjun ohjeita noudattaa tai olisko helpompi tapa vaihtaa pelkkä alaputki?

Onko näissä paljon eri vaihtoehtoja, miten varmistan ton vaihto-osan sopivuuden? Mitkä on kriittiset mitat?
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja teuski »

Miten tää nyt tehdään? Avasin ylätulpat ja valuttelin öljyt pois, mutta miten tuon teleskoopin alapään vaihto tapahtuu?
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1268
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Katohan YouTube:sta , siellä oli joku Moto-weekend mechanic joka jumissa olevan keulan purki ja kasaan laittoi. Tai on sillä paljonkii filmejä siellä tuubissa...
T.hh
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Ihmeellin keula, ettei lähtis keulimaan...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Etuhaarukan öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja teuski »

Kiitos. Eipä tullut vielä katsottuakaan että alapäässä on pultti. Tyhjensin sivussa olevista pikkuruuveista öljyt.

Sain alapään vaihdettua, mutta tolppa liikkui tahmeasti. 180 astetta kierrettynä liukuu hyvin. Nyt onnistuin saamaan ne alapään kiinnitysholkit jumiin yläputken sisään :angry-banghead:

Mutta tulihan ne sieltä kun ensin irrotti ne lukkorenkailla lukitut liukupalat tieltä jotta alapään sai kierrettyä kiinni holkkiin.
-=Dnepr K-650 '68=-
Vastaa Viestiin