Etuhaarukan öljynvaihto
Etuhaarukan öljynvaihto
Terve,
Olisi edessä M-72:een etuhaarukan öljynvaihto ensikertalaisella. Käytännön toteutuksessa on pientä epäselvyyttä, eikä ohjekirjakaan ota asiaan kantaa. Onko öljyjen vaihto mahdollista toteuttaa purkamatta koko haarukkaa? Eli alhaalta tyhjennysreijistä vanhat öljyt pihalle ja päältä uudet sisään. Mietityttää se, että pystyykö haarukan päissä olevat isot pultit aukomaan ilman että miljoona osaa putoaa jonnekin haarukan uumeniin?
Olisi edessä M-72:een etuhaarukan öljynvaihto ensikertalaisella. Käytännön toteutuksessa on pientä epäselvyyttä, eikä ohjekirjakaan ota asiaan kantaa. Onko öljyjen vaihto mahdollista toteuttaa purkamatta koko haarukkaa? Eli alhaalta tyhjennysreijistä vanhat öljyt pihalle ja päältä uudet sisään. Mietityttää se, että pystyykö haarukan päissä olevat isot pultit aukomaan ilman että miljoona osaa putoaa jonnekin haarukan uumeniin?
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Joo. sen voi tehdä monella lailla ja jotkut tavat on aika hankalia. mutta tässä yksi joka ainakin toimii.
- nosta mopo keskiseisontatuelle
-varaa tunkki koneen etuosaan öljypohjan alle ja siihen väliin pehmuste lauta tms.
.nosta etupäätä ja poista etupyörä
-laita astiat teleskooppien alle ja avaa (av 12 kannalla) tyhjennysroput
-kun mahdolliset öljyt ja vedet on tullut alas niin avaa teleskoopin yläpään tulppapultit ( av 36) , jos tulppa kiertyy hankalasti auki , voit avittaa vaimentimen irtoamista painamalla pitkällä M 8x1 pultilla tyhjennys reiästä vaimentimen päädyn irti lukitusnastasta (Tätä ongelmaa ei synny kun päätytulppa kiinnitetään vaimennin varteen kymmenyksen välyksellä ,jolloin tulpan voi aina avata vaikka vaimennin olisi pohjassa kiinni, ilman että jousi irtoaa vaimenninosasta)
-kun tulppapultit on kierretty irti teleskoopin liukuputkien päästä paina teleskoopin liukuosaa niin että tulppa jousineen nousee hieman ylös.
-jos tulppapultti ei pyöri vapaasti vaimennin tangon kanssa, niin että se kirraa jousen ylätulppaan kiinni, niin säädä tangon ja tulpan välissä olevalla mutterilla liitos niin että vaimennin tanko juuri pyörii vapaasti tulpan mukana mutta jousi ei pyöri.
- pidä liukuosasta osasta kiinni ja pyöritä jousesta rauhallisesti ja samalla alas kevyesti painaen niin että tunnet vaimennin osassa olevan pienen tapin painuvan liukuosan koloon, ja tunnet että jousen pyörintä lukittuu.
- asenna puhdistettu tyhjennystulppa uudella tiivistelevyllä tai hydraulilukitteella kevyesti takaisin liukuosan pohjalta vaimenninosan päähän , ja tarkista ennen kiristystä että jousi/ vaimenninosa on lukittunut tapinreikään ja kiristä pohjatulppa.
-kun pohjatulppa on kiinni ,nosta liukuosaa ylös niin että saat tulppapultin irrotettua vaimennin osasta , jos et täytä öljyjä esim ruiskulla tulppa kiinnitettynä vaimennintankoon.
-Jos irrotat tulppapultin niin voit laskea liukuosan alas ja kaataa rauhallisesti 130ml 10.....20 vaimenninöljyä /putki tai vaikka 10-30 moottoriöljyä.
-nosta varovasti liukuosaa ylös ja kiristä ohjeen mukaan tulppapultti vaimennitankoon (muista pieni välys!!)niin että voit kiertää tulppapultin kiinni ilman jousen kiertymistä.
-tulppapultit kiinni ja pyörä ja menoks...
jotenkin näin minä sen teen........
- nosta mopo keskiseisontatuelle
-varaa tunkki koneen etuosaan öljypohjan alle ja siihen väliin pehmuste lauta tms.
.nosta etupäätä ja poista etupyörä
-laita astiat teleskooppien alle ja avaa (av 12 kannalla) tyhjennysroput
-kun mahdolliset öljyt ja vedet on tullut alas niin avaa teleskoopin yläpään tulppapultit ( av 36) , jos tulppa kiertyy hankalasti auki , voit avittaa vaimentimen irtoamista painamalla pitkällä M 8x1 pultilla tyhjennys reiästä vaimentimen päädyn irti lukitusnastasta (Tätä ongelmaa ei synny kun päätytulppa kiinnitetään vaimennin varteen kymmenyksen välyksellä ,jolloin tulpan voi aina avata vaikka vaimennin olisi pohjassa kiinni, ilman että jousi irtoaa vaimenninosasta)
-kun tulppapultit on kierretty irti teleskoopin liukuputkien päästä paina teleskoopin liukuosaa niin että tulppa jousineen nousee hieman ylös.
-jos tulppapultti ei pyöri vapaasti vaimennin tangon kanssa, niin että se kirraa jousen ylätulppaan kiinni, niin säädä tangon ja tulpan välissä olevalla mutterilla liitos niin että vaimennin tanko juuri pyörii vapaasti tulpan mukana mutta jousi ei pyöri.
- pidä liukuosasta osasta kiinni ja pyöritä jousesta rauhallisesti ja samalla alas kevyesti painaen niin että tunnet vaimennin osassa olevan pienen tapin painuvan liukuosan koloon, ja tunnet että jousen pyörintä lukittuu.
- asenna puhdistettu tyhjennystulppa uudella tiivistelevyllä tai hydraulilukitteella kevyesti takaisin liukuosan pohjalta vaimenninosan päähän , ja tarkista ennen kiristystä että jousi/ vaimenninosa on lukittunut tapinreikään ja kiristä pohjatulppa.
-kun pohjatulppa on kiinni ,nosta liukuosaa ylös niin että saat tulppapultin irrotettua vaimennin osasta , jos et täytä öljyjä esim ruiskulla tulppa kiinnitettynä vaimennintankoon.
-Jos irrotat tulppapultin niin voit laskea liukuosan alas ja kaataa rauhallisesti 130ml 10.....20 vaimenninöljyä /putki tai vaikka 10-30 moottoriöljyä.
-nosta varovasti liukuosaa ylös ja kiristä ohjeen mukaan tulppapultti vaimennitankoon (muista pieni välys!!)niin että voit kiertää tulppapultin kiinni ilman jousen kiertymistä.
-tulppapultit kiinni ja pyörä ja menoks...
jotenkin näin minä sen teen........
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Tuolla myös ohjeita huoltoihin.
https://youtu.be/Mkfovwj_1Gk
https://youtu.be/Mkfovwj_1Gk
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Kiitos Matti ja Timo! Näillä ohjeilla pitäisi jo onnistua, jos en pahasti tumpeloi.
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Muutenkin kannattaa tilata toi shifty650 youtube kanava, paljon hyödyllisiä huoltovideoita..
https://www.youtube.com/channel/UC4zUvG ... 0QBvBt6QyQ
https://www.youtube.com/channel/UC4zUvG ... 0QBvBt6QyQ
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Kannattaa merkata missä asennossa yläputket on ku irrottaa, jos niitä menee kierelemään siinä touhun tohinassa ja kirii takaste eri kohtaan voi lievä erisuutainen kierous ja kuluma tehdä keulasta tönkön.
Mikäli ei ole tieto miten keula on ollu niin etuakselilla lukitaan alaputket (ilman rengasta ja jouset irti) ja tehdään ylösalas liikettä. Sitte yläputkia kiertämällä voi etsiä kohtaa missä keula liikkuu ilman vastusta.
Mikäli ei ole tieto miten keula on ollu niin etuakselilla lukitaan alaputket (ilman rengasta ja jouset irti) ja tehdään ylösalas liikettä. Sitte yläputkia kiertämällä voi etsiä kohtaa missä keula liikkuu ilman vastusta.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Joo näin , ja öljynvaihdossa ei tarvi liukuputkia irrottaa lainkaan. Niin vaikka en minä ole tainnut M-72 keulaan öljyjä koskaan vaihtaa...mutta jos se on samantyylinen kun ural/K/Dnepr teleskooppikeula.
Viimeksi muokannut MATTI, 06.07.2019 08:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Terve
Kuva on ämmäm keulasta...
Kuva on ämmäm keulasta...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Kuvasta voisi päätellä, että iskarin päätytulpan saa irti ilman, että mukaan lähtee mitään ylimääräistä.
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Nytpä on öljyt saatu vaihdettua ja haarukan toiminta parani. Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille.
-
- 50
- Viestit: 54
- Liittynyt: 29.11.2015 19:06
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Minkälaisella tiivisteellä ootte saanut öljyt pysymään uralin keulassa?
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Näissä vanhemmissa itävehkeissä( 2010 ennen?) ei keulassa ole ilmanpainetta ,eli ei öljymäärällä säädettävää painetta. Keulat ei siis pidä painetta ja tiivisteenä poksimutterissa (liukukappaleen ja vaimenniosan)on vanhemmissa ihan huopa ja uudemmissa oli stefa. Pohjassa on tyhjennysruuvi jossa tiivistepirikka. Keulassa n. 130 ml /pamppu oilia joka yleensä pysyy siellä vaimenniosan pohjalla , mutta jos oikein päivän kömyää jossain jonkassa saattaa hieman poksimutterin ympäristö kostua. Siitä ei mitään muuta haittaa ole kun että näyttää ajetulta. Öljyä keulassa voi kesällä käyttää ihan tavan moottoriöljyä ja jos ei ihan siperia kovilla pakkasilla ajele ,sama menee talvetkin. Vaimenninosa on sellaisen hassu kurlutin joka ei kyllä juurikaan välitä mitä se kurlaa. Öljy tuolla vaan auttaa liukuhelojen toimintaa että keula olisi edes jotenkin tilanteessa mukana eikä pompottas niin herkästi.Automaattimies kirjoitti: ↑17.01.2021 13:30 Minkälaisella tiivisteellä ootte saanut öljyt pysymään uralin keulassa?
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Mitenkäs usein noiden öljynvaihtoja olisi hyvä tehdä? Minulla kun ajopäiviä on vuodessa alle 10 ja kilometrejä tuhannen verran. Säilytys kuivassa ja lämpimässä ympäri vuoden.
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Terve
Näyttäis olevan maslo scheman mukaan 2000 km...
Näyttäis olevan maslo scheman mukaan 2000 km...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
On kyllä optimoitu vesistöylityksille tms.
Kunhan sitä öljyä on, ja ettei siellä öljyssä ole muuta kamaa (vettä/rapaa) seassa, niin tää toimii. Se on vaan metalliputki jossa neste kurlaa.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Pitäis vaihtaa K-650 toinen alaputki. Vaihtuuko se samalla kun tämän ketjun ohjeita noudattaa tai olisko helpompi tapa vaihtaa pelkkä alaputki?
Onko näissä paljon eri vaihtoehtoja, miten varmistan ton vaihto-osan sopivuuden? Mitkä on kriittiset mitat?
Onko näissä paljon eri vaihtoehtoja, miten varmistan ton vaihto-osan sopivuuden? Mitkä on kriittiset mitat?
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Miten tää nyt tehdään? Avasin ylätulpat ja valuttelin öljyt pois, mutta miten tuon teleskoopin alapään vaihto tapahtuu?
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Katohan YouTube:sta , siellä oli joku Moto-weekend mechanic joka jumissa olevan keulan purki ja kasaan laittoi. Tai on sillä paljonkii filmejä siellä tuubissa...
T.hh
T.hh
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Terve
Ihmeellin keula, ettei lähtis keulimaan...
Ihmeellin keula, ettei lähtis keulimaan...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Etuhaarukan öljynvaihto
Kiitos. Eipä tullut vielä katsottuakaan että alapäässä on pultti. Tyhjensin sivussa olevista pikkuruuveista öljyt.
Sain alapään vaihdettua, mutta tolppa liikkui tahmeasti. 180 astetta kierrettynä liukuu hyvin. Nyt onnistuin saamaan ne alapään kiinnitysholkit jumiin yläputken sisään
Mutta tulihan ne sieltä kun ensin irrotti ne lukkorenkailla lukitut liukupalat tieltä jotta alapään sai kierrettyä kiinni holkkiin.
Sain alapään vaihdettua, mutta tolppa liikkui tahmeasti. 180 astetta kierrettynä liukuu hyvin. Nyt onnistuin saamaan ne alapään kiinnitysholkit jumiin yläputken sisään
Mutta tulihan ne sieltä kun ensin irrotti ne lukkorenkailla lukitut liukupalat tieltä jotta alapään sai kierrettyä kiinni holkkiin.
-=Dnepr K-650 '68=-