Sivu 1/1

Dnepr pakkilaatikon toisioakselin prikat

Lähetetty: 05.07.2019 19:30
Kirjoittaja selja05
Naapurimaan räjäytyskuvat ovat sen verran minun katsannolleni yleispiirteiset, että kysymyksesi jää, kuinka paksuja dneprin pakkilaatikon toisioakselin takimmaiset kaksi(?) prikkaa/simmilevyä on, kun ei ole alkuperäisiä mallina?
Toinen kysymys, miksi mahtaa 2-vaihde hyppiä pois päältä, vaikka rattaat ovat ehjät?

Re: Dnepr pakkilaatikon toisioakselin prikat

Lähetetty: 05.07.2019 20:34
Kirjoittaja MATTI
Siellä on yleensä molemmissa päissä yhdet paksummat n. 2.5---3mm painelevyt ja sitten simmilevyjä sen mukaan että akselin päittäisvälys saadaan säädettyä. Yleensä nepparissa vaihde hyppää pois jos akselin päittäisvälys on liian suuri tai rataspaketin kokonaispituus on liian pieni. Tietysti myös kulunnut vaihteensiirto ja heikko kulissilevyn lukitussalvan jousi on aiheuttanut pois hyppimistä.

Re: Dnepr pakkilaatikon toisioakselin prikat

Lähetetty: 12.03.2021 12:16
Kirjoittaja OskariR
Vähän sivuaa tätä samaa aihetta, niin lisään kyssärin tähän, enkä aloita uutta.

Mikäs olisikaan hyvä tavoitearvo toisioakselin päittäisvälykselle, mihin tähdätä? Mahdollisimman pieni ilman ettei "kanna", vai onko joku tieteellisempi lukema? Entä ensiöakselille?

Tilasin juuri lajitelman sovitelevyjä molempia akseleita varten. Mun mopossahan on n. 1,5 mm päittäisvälystä toisioakselilla. Paksuimmat simmit mitä sattui verkkokaupasta löytymään k.o akselille oli 2,0 mm, tilasin niitä ja siitä alaspäin melkein kaikkia kokoja, kun ei tiedä mitä siellä on tällä hetkellä, vai onko mitään. Elättelen toiveita, että nyt olisi hankittu kaikki eväät vaihteistoremppaan (uudet laakerit, nopsat 3-4 rattaat, tiivisteet, simmit), mutta voihan sieltä jotain ylläriä vielä löytyä, kun sen auki ottaa. :lol:

Re: Dnepr pakkilaatikon toisioakselin prikat

Lähetetty: 12.03.2021 12:32
Kirjoittaja MATTI
Toisio akseli kun on kasattu rattaineen, kytkentä rattaineen ja liukulaakereineen on akselin päähän tulevan painelevyn (n. 3mm paksu) ja 4 rattaan liukulaakerin väliin jäätävä max.n. 0.05 mm välys , ja silloin pitää rattaiden pyöriä kevyesti , mutta rattaiden keskinäistä välystä (ja 4 rattaan /painelevyn)pitää olla mahdollisimman vähän, mutta siis pyöriä kevyesti. Ulostulopäässä ennen laakeria on välyslevyjä jolla päittäinen säädetään, mahdollisimman vähän mutta paksuja.Sitten pelkkä toisioakseli (rattaineen)kasataan kopan sisään joko tiivisteellä tai ilman ja kopan kansi kiinni parilla ruuvilla. Ulostuloakselin päähän mutteri josta nostetaan ,vaikka ruuvarilla, ja painetaan naputellaan akselia alas ,ja näin mitataan joko tönärillä tai heittokellolla päittäisvälys. Päittäinen saa olla uusilla laakereilla ja sovitteilla mielestäni max.0.1 mm . tiivisteen paksuus (puristumalla) on otettava huomioon. Päittäistä säädetään tiivisteellä ja toisioakselin ulostulopäähän laakerin alle laitetuilla sovitteilla. Jos rataspaketissa toisioakselilla tai toisioakselin ja kotelon päittäiset on liian suuria kuluu kytkentähampaat ja vaihteet alkaa kohta pomppii pois päältä.

Re: Dnepr pakkilaatikon toisioakselin prikat

Lähetetty: 16.03.2021 11:33
Kirjoittaja OskariR
:dance: Kiitos, tuo selvensi!
Onko sen ensio/kytkinakselin suhteen yleensä mitään ihmeitä, vai onko se enemmän "plug & play"-tyyppinen, pitääkö säästää kirosanoja vähän siihenkin?

Re: Dnepr pakkilaatikon toisioakselin prikat

Lähetetty: 16.03.2021 12:21
Kirjoittaja MATTI
Kytkinakselissa saa olla enempi päittäisvälystä ,hyvinkin vaikka jopa 0.1..0.5 asti, ja välyksen säätö mielellään vain etukotelon ja laakerin väliin sovitteilla, (takalaakerin ja kannen välissä sovite saattaa huonontaa kytkinakselin voiteluöljyn paluuta pois kytkinakselin päästä)välyksen tarkistus samoin kun toisioakselilla, eli tyhjään koppaan ja naputellen välyksen tarkistus. Kytkiakselissa kannattaa tarkistaa onko 3 ja nelos rattaat varmasti tukevasti kiinni (ihan pihdeillä kiinni rattaan uumasta ja kokeilla ettei liiku riittää) usein tehokkaamis koneissa saattaa huonolla rympillä ollut ratas rikkoa akselikiilan ja löystyttää koko ratas parin.

Re: Dnepr pakkilaatikon toisioakselin prikat

Lähetetty: 16.03.2021 15:49
Kirjoittaja OskariR
Jes, nyt se on sitten lähinnä enää omasta tumpelo-asteesta kiinni!

Mulla on uudet nopsemmat 3-4 rattaat vanhojen vakioiden tilalle, joten niiden rattaiden kunnosta ei niin väliä, kunhan muut rojut ok. Olen askin suhteen melko optimistinen, sehän toimii ihan hyvin, vaihteet menee päälle eikä pompi pois, vaikka välystä onkin liikaa toisioakselilla. Ainoastaan pakki on välillä vähän ronkeli, täytyy ehkä keskimäärin joka toisella/kolmannella kerralla käyttää ajovaihde päällä ja takaisin vapaalle, ennen kuin pakki suvaitsee mennä päälle normaalisti. En ole väkivalloin koittanutkaan. Tiedä sitten onko vika vai ominaisuus.

Moottori saattaa olla sellainen pääsiäis-muna, ettei tiedä mitä yllätyksiä siellä on sisällä, mutta siitä sitten lisää oman aihepiirinsä alla. :lol:

Re: Dnepr pakkilaatikon toisioakselin prikat

Lähetetty: 16.03.2021 16:49
Kirjoittaja MATTI
OskariR kirjoitti: 16.03.2021 15:49 Jes, nyt se on sitten lähinnä enää omasta tumpelo-asteesta kiinni!

Mulla on uudet nopsemmat 3-4 rattaat vanhojen vakioiden tilalle, joten niiden rattaiden kunnosta ei niin väliä, kunhan muut rojut ok. Olen askin suhteen melko optimistinen, sehän toimii ihan hyvin, vaihteet menee päälle eikä pompi pois, vaikka välystä onkin liikaa toisioakselilla. Ainoastaan pakki on välillä vähän ronkeli, täytyy ehkä keskimäärin joka toisella/kolmannella kerralla käyttää ajovaihde päällä ja takaisin vapaalle, ennen kuin pakki suvaitsee mennä päälle normaalisti. En ole väkivalloin koittanutkaan. Tiedä sitten onko vika vai ominaisuus.

Moottori saattaa olla sellainen pääsiäis-muna, ettei tiedä mitä yllätyksiä siellä on sisällä, mutta siitä sitten lisää oman aihepiirinsä alla. :lol:
Nepparin laatikko on kyllä toiminnaltaan oikein hyvä ja kestävä. Yleensä Nepparin laatikossa ei ole vapaa tai pakki ongelmaa, mutta kannattaa nyt tarkistaa ettei pakin siirtohaarukka ole vääntynyt tai liiaksi kulunut. Jos vapaa löytyy hyvin ei kytkimen irroituksessakaan ole ongelmaa. Pakin valitsinvivun siirtoalue , joka on siis se joka on sillä laatikon kuoren muodolla määrätty..se pitää säätää siirtovipuun niin että se siirto on juuri sen mitä se kulissi rajoittaa ,pois/ päälle valinta alueeksi, ja niin että lukitus alueille toimii.

Re: Dnepr pakkilaatikon toisioakselin prikat

Lähetetty: 27.03.2021 19:54
Kirjoittaja OskariR
No niin, nyt on saatu ensikosketus nepparin laatikon sisuskaluihin. Kytkinakselin rattaiden rympit olivat riittävän tiukat, sai antaa kunnolla lämpöä laakerille ja rattaille ennenkuin lähti prässissä järkevällä voimalla irti. Uusiin rattaisiinkin sai käyttää voimaa, vaikka lämmitti 110 c.

Muuten meni ihan hyvin ja päittäistenkin säätö tuntui helpolta, kun oli hyvät ohjeet. Aika löysällä toisioakselin takalaakeri sekä akseliin, että kuoreen. Ehkä laitan lukitetta, ettei lähde pyörimään. Mutta vielä ei päästy siihen asti, koska yhdessä siirtohaarukassa murtuma. Täytyy alkaa etsimään sellaista, ei näyttänyt olevan uusiakaan juuri nyt saatavilla Pohojanmaan suunnalla.
20210327_162510.jpg
20210327_162510.jpg (847.05 KiB) Katsottu 2512 kertaa

Re: Dnepr pakkilaatikon toisioakselin prikat

Lähetetty: 27.03.2021 20:26
Kirjoittaja MATTI
Älä laita lukitteita laakereihin. Sun pitää saada kytkinakseli ja sivuakseli samaan aikaan paikoilleen ja silloin toisioakselin päässä on irtonaisia sovitteita /laakeriholkkii ja ratas. Voit liimata pikaliimalla vaikka toisiakselin etupään laakerin hieman kiinni akseliin tai lyöt akseliin viilalla hieman "pyöllystä" niin että laakeri pysyy asentaessa mukana ja sovitteen ym. paikoillaan. laakereiden ei tarvi olla yli tiukkoja vaan helposti asennettavia. Kun liimaa nuo laakerit kuoreen niin ne ei sitten lähde sieltä vaikka kuoren lämmitttää rapiaan 100 asteeseen ja päättyvän reiän laakerivetimellä ja 1.5kg iskuvasaralla hakkaa...on muuten kokemuksia tälläisen "liimamiehen" laatikon purusta...meinas jäädä laakerit vaihtamatta rikkomatta laatikon kuoria. Voin kattoo onko laarissa uusi siirtäjä sulle.

Re: Dnepr pakkilaatikon toisioakselin prikat

Lähetetty: 27.03.2021 21:18
Kirjoittaja OskariR
MATTI kirjoitti: 27.03.2021 20:26 Älä laita lukitteita laakereihin. Sun pitää saada kytkinakseli ja sivuakseli samaan aikaan paikoilleen ja silloin toisioakselin päässä on irtonaisia sovitteita /laakeriholkkii ja ratas. Voit liimata pikaliimalla vaikka toisiakselin etupään laakerin hieman kiinni akseliin tai lyöt akseliin viilalla hieman "pyöllystä" niin että laakeri pysyy asentaessa mukana ja sovitteen ym. paikoillaan. laakereiden ei tarvi olla yli tiukkoja vaan helposti asennettavia. Kun liimaa nuo laakerit kuoreen niin ne ei sitten lähde sieltä vaikka kuoren lämmitttää rapiaan 100 asteeseen ja päättyvän reiän laakerivetimellä ja 1.5kg iskuvasaralla hakkaa...on muuten kokemuksia tälläisen "liimamiehen" laatikon purusta...meinas jäädä laakerit vaihtamatta rikkomatta laatikon kuoria. Voin kattoo onko laarissa uusi siirtäjä sulle.
Kiitti!
Tämä selvä, ei liimata laakereita ainakaan kuoriin kiinni! Onko se lukite huono idea, onko haittaa myös pelkän akselin ja sisäkoolin väliin toisioakselin vispilänpään laakeriin? Silloin saisi laatikon auki, jos vaikka joku kämmi tässä vielä tulee. Se laakeri on melko löysä akselilla, lähtee siis pinsettiotteella, hyvä ettei putoa itsekseen, jos kääntää akselin alaspäin.

Oli toinenkin murhe. Vispilän boorit on vähän väljät. Meni silloin, kun viime vuonna löystyi mutteri. Mun mielestä silmämääräisesti vispilä näyttää enemmän kuluneelta, mulla on kyllä jossain toinen vispilä, täytyy testata silläkin. Muuten on tosiaan pikku pulma tuon kanssa, jos akselinkin boorit on kuluneet, ei taida olla alikoon booreilla vispilöitäään :lol: