Venttiilien säätö ilman ykk-merkkiä

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Terope
25
25
Viestit: 49
Liittynyt: 21.03.2017 09:58

Venttiilien säätö ilman ykk-merkkiä

Viesti Kirjoittaja Terope » 14.08.2019 15:18

Kansiventtiilikoneesta kyse.

Luin täältä foorumista ohjeita venttiilien säätöön ilman ykk merkin käyttöä:
"Unohda nuo YKK:t...
Säädä pako kun imuventtiili on menossa kiinni.
Säädä imu kun pakoventtiili on aukeamassa."

Hirviän yksinkertainen ohje mutta en nyt hiffaa miten pitäisi hoitaa.

Eli aikaisemmin ykk merkin oon ettinyt niin että otan molemmat kopat auki ja katson että vauhtipyörässä tulee ykk-merkki sekä jomman kumman puolen työntötangot "kohtaavat" kun toinen aukeaa ja toinen sulkeutuu.
Pysäytän vauhtipyörän liikuttamisen tuohon "kohtaamispaikkaan".
Testaan toiselta puolelta että työntötangot ovat löysällä.
Säädän ne n.0.10-0.15mm.

Miten tuo toinen tapa hoidettaisiin yksinkertaisin askelin?

Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1113
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: Venttiilien säätö ilman ykk-merkkiä

Viesti Kirjoittaja Uralrane » 14.08.2019 20:47

Säädin Urkin venttiilit aina tälleen.

Kun oikean puolen venttiilit "saksaavat" on vasemmassa kutakuinkin meneillään paukku. Eli silloin sen vasemman voi säätää, molempien venttiilien voi olettaa olevan kiinni. Ja päinvastoin kun vasemman venttiilikeinut saksaavat, säädä oikea. Samaa voi käyttää myös nelisylinterisissä autoissa, huomioiden sytytysjärjestyksen.
FLHR
ex. IC -56, ex. 8.103-10

Vastaa Viestiin