k302 Säätö

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
maolha
50
50
Viestit: 64
Liittynyt: 23.01.2008 21:20
Paikkakunta: Helsinki

k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja maolha » 01.09.2019 08:52

Onko tietoa miten k302 kaasuttimen saa parhaiten säätöihin.

Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2242
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja jopesa » 01.09.2019 10:48

Tuolla oli aika kiteytettynä noista kaasareista :lol:
https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/18063483

Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2242
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja jopesa » 01.09.2019 10:51

Osta nuot ja kääntölaipat niin ei tarvi tapella
https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/2526133

Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 5608
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja MATTI » 01.09.2019 11:47

maolha kirjoitti:
01.09.2019 08:52
Onko tietoa miten k302 kaasuttimen saa parhaiten säätöihin.
jaa a , kovin on haastava polku asioihin perehtyneellekin...toimivampiakin ja helpompiakin kaasareita tietty löytyy.

Avatar
maolha
50
50
Viestit: 64
Liittynyt: 23.01.2008 21:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja maolha » 01.09.2019 12:32

On minulla nuo k68 en vaan saa niitä pelittämään millään. Säädöt olen tehnyt ohjeiden mukaan mitä näille sivuilla on ollut. Mieleen tuli että laittaisin nuo k302 josko niillä pelittää. Oli nimitäin korjaus sarja hiluineen. No ei varmaan kannata vaihtaa.

Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 5608
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja MATTI » 01.09.2019 14:25

maolha kirjoitti:
01.09.2019 12:32
On minulla nuo k68 en vaan saa niitä pelittämään millään. Säädöt olen tehnyt ohjeiden mukaan mitä näille sivuilla on ollut. Mieleen tuli että laittaisin nuo k302 josko niillä pelittää. Oli nimitäin korjaus sarja hiluineen. No ei varmaan kannata vaihtaa.
nämä itämopon kaasarit tahtoo olla vähän sellaisia että jatkuvassa käytössä pelaa ,kun pelaamaan saa. Mutta kun hiemankin pidempään seisahtaa käyttö, niin kaikki vuotaa, on tukossa ja muuttunut muruks....muiden kaasuttimien sovellus (esim auton) vaatii kumminkin taas sen alkuverryttelyn joka ei ihan "kuusenalla kiiruus" tahdo tulla hyväks, kuten tarvike motukka kaasarienkin kanssa .

Avatar
lca
100
100
Viestit: 188
Liittynyt: 19.08.2009 09:08
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja lca » 01.09.2019 17:25

Saman huomannu...kaikki pelaa ja ko 2kk seisoo ajamatta niin tulee vaikka mitä ongelmia...

Avatar
maolha
50
50
Viestit: 64
Liittynyt: 23.01.2008 21:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja maolha » 01.09.2019 19:04

Mikä kaasutin olisi käyttö varmin ja toimiva (edullinen)

Avatar
jonssoni
500
500
Viestit: 530
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja jonssoni » 01.09.2019 19:17

maolha kirjoitti:
01.09.2019 19:04
Mikä kaasutin olisi käyttö varmin ja toimiva (edullinen)
Näistä omista kivuttomin on k68. Tai sitte hankit dellortot, keihin tms
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)

Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 5608
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja MATTI » 01.09.2019 20:39

Kyllä se Dellorto on aika pahuksen hyvä..mutta kuten kirjoitin, niin se pitäis olla se pantakiinnitys versio johon pitää tehdä teräs imukaulat ym. eli ennen kun ne on paikalla ja pelaa se vaatii hieman korjaamoaikaa. Mutta ne on kokemuksesta sitten hyvät , eikä ehkä halvimmat...2 kpl kaasuttimia 28 PHBH 28 AS yhteensä rapiat 200 eur + oheistarpeet.
ohessa juuri lajitoveri tilasi Urreen...
orto.JPG
orto.JPG (186.06 KiB) Katsottu 579 kertaa

Avatar
timo999
1500
1500
Viestit: 1686
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja timo999 » 01.09.2019 21:37

maolha kirjoitti:
01.09.2019 08:52
Onko tietoa miten k302 kaasuttimen saa parhaiten säätöihin.
Älä usko noita pessimistejä ja jätä heidän leukailut omaan arvoonsa! :hand:
K301 & rinnakkaismalli K302 edustavat kaikessa yksinkertaisuudessaan neuvostotekniikan huippua. ;-)

Kyllä noilla pärjää, kunhan opit säätämään niitä. Bensaahan nuo hukkaavat 0,5 -1 litraa enemmän satasella, mutta kukapa tässä harrastuksessa kolikoita laskee...
Alla säätöohjeet, jotka on koottu muutamasta eri lähteestä:

Kaasuttimien säätö
Ohje K-301 kaasuttimeen saloihin, mutta säätöohjetta voi yleistää.
Kiitokset materiaalista Uskilalle.

Ennen kuin aloitat säätöjä
-Säädä sytytys ja venttiilien välykset kohdalleen.
-Kaikki osat puhtaiksi kaasuttimessa ja säädä bensapinta kohdalleen, tiivisteet tarkistettava.
-Vaijerin suojan ja kiristimen välys, n. 2-3 mm.
-Tyhjäkäynti ruuvi perusasetukseen: Luisti auki 1-2mm
-Seosruuvi perusasetukseen: Pyöritä pohjaan ja avaa 1-1,5 kierrosta

Tyhjäkäynti seoksen säätö
1.Käytä moottori lämpimäksi.
2.Irrota toiselta puolen tulpanjohto.
-Tyhjäkäynti säädetään tyhjäkäyntiruuvista mahdollisimman pienelle, niin että nipin napin käy yhdellä pytyllä.
-Käännä seosruuvia, että löydät kohdan, missä kierrosluku on korkeimmillaan. Lukitse seosruuvi siihen.
-Säädä kierrosluku uudelleen tyhjäkäyntiruuvista mahdollisimman pieneksi, niin että nipin napin käy yhdellä pytyllä. Lukitse ruuvi siihen.

3.Edelliset temput vielä toisellekkin kaasuttimelle.

Balanssin säätö

-Nosta pyörä keskituelle, niin että takapyörä pyörii vapaasti. Käynnistä kone ja heitä nelonen pykälään.
-Lukitse (esim. lukkopihdeillä tai liimapuristimella) kaasukahva siten, että nopeusmittari näyttää -40 km/h nelosvaihteella.
-Irrota sytytystulpan johtoja vuoron perään.
-Kun irrotat toisen ja laitat toisen kiinni, on moottorin kierrosluvun on pysyttävä samana.
-Jos toinen puoli on erilainen, niin kiristä kaasuttimen kannessa olevaa ruuvia, siltä puolen,
jolla on vähemmän kierroksia niin, että kaasuvaijeri kiristää kaasuläppää enemmän

Tämä on balanssin säätö eli synkronointi. Jos moottorin kierrokset pysyvät samana, on balanssi ”täydellinen”.

”Ajoseos”

Säädetään neulankorkeudella.
Mitä alempana neula, sitä laihempi seos. Tulppia seuraamalla voit säätää lähemmäksi oikeaa.
Aja reipas lenkki ja tulppa irti.
Timo Pitkänen
Uralismia vuodesta 1983

Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 5608
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja MATTI » 01.09.2019 21:56

Usko vaan Timoo..se pistelee tikkuja kynsiensä alle ihan vaan omaksi ilokseen....jos ei saa 301/302 kaasarii säädellä :lol:

Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2244
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja kelju m63 » 01.09.2019 23:18

:mrgreen: Moro.
Mää voisin ostaa k-302 kaasarit lisäosineen pois?
Sopis tulevaan museopyörään M-61.
Ural M-61 , Ural M-63

Avatar
timo999
1500
1500
Viestit: 1686
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja timo999 » 04.09.2019 23:13

MATTI kirjoitti:
01.09.2019 21:56
Usko vaan Timoo..se pistelee tikkuja kynsiensä alle ihan vaan omaksi ilokseen....jos ei saa 301/302 kaasarii säädellä :lol:
:lol:
Niin no joo... onhan noi sormenpäät & kynsinauhat aika halkeilleita kun käsiä liottaa bensassa harvase päivä.
Mutta siis jos haluaa helpolla päästä niin ostaa uuden BMW:n ja goretex-puvun, mutta onko se oikeeta elämää? :think:

Ural M63:n koneeseen kuuluu litteäluistiset kaasarit!
Eihän kukaan Zetori 25 harrastajakaan laita Zetoriinsa CDI-syöttöä! :snooty:
Timo Pitkänen
Uralismia vuodesta 1983

Avatar
pru426
100
100
Viestit: 101
Liittynyt: 09.07.2018 22:10
Paikkakunta: Kuopio

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja pru426 » 05.09.2019 11:57

Kiitos Timo !
Hjuva koottu ohje !

… pari kymysystä Timolle ja kumppaneille

Kun ilmastoaktivistien mukaan kesällä on lämmintä ja ajoilmoja piisaa eli T-paita-ajokeli.
Ja tietenkin naama virneessä lähdet ajeleen ja sitten sammutat koneen esim. ostosparatiisin pihalle.
Niin lämpimän koneen käynnistäminen eka polokasulla saattaa olla haastavaa tai muodostua jopa hassun hauskaksi yleisömagneetiksi
Tämä delayed-startti - tapahtuma näkyy herättävän myös kateellista? hilpeyttä
etenkin eliittipunkkua hybridi-citymaastureihin kantavissa viher-/ pikkirilliporukoissa.

Onko kukaan perehtynyt lämmön siirtymisen ongelmaan ja tehnyt eristysparannuksia 302:n ja sylinterin väliin.
eli jos nykymateriaaleissa löytyisi bakeliitti tai neuvostomuoviritelmiä tahi parempoo patenttiratkaisua?
Vai onko se ekapolkasun startti kiinni vaan Timon postaamista säädöistä, että ne on kohdallaan?

pekka

Avatar
TimoS
800
800
Viestit: 861
Liittynyt: 10.02.2009 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja TimoS » 05.09.2019 13:03

Minä tein paksusta Biletman tiivistekorkista tiivisteen , niin ei ollut ongelmia. Voihan siihen tehdä vielä pellin uimurikammion ja sylinterin väliin lämpösuojaksi. Mulla riitti toi korkkitiiviste ja sen molemmin puolin tiivistepaperista vielä tiivisteet.

Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 6744
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja Uskila » 05.09.2019 13:50

:mrgreen: Terve

Kerettiläinen ajattelutapa...

Kuva

Ps tiivisteen tein 6 mm teflonista, mutta se on pehmeä aine ja voi vetää helposti kaasarin laipat käyriksi, lisäksi laitoin tuplapellit jossa on ilmarako välissä
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video

Avatar
TimoS
800
800
Viestit: 861
Liittynyt: 10.02.2009 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja TimoS » 05.09.2019 15:45

Liitteet
Lämpöpelti.jpg
Lämpöpelti.jpg (16.9 KiB) Katsottu 332 kertaa

Avatar
Justeeri
75
75
Viestit: 83
Liittynyt: 10.08.2018 17:27

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja Justeeri » 07.09.2019 17:28

kelju m63 kirjoitti:
01.09.2019 23:18
:mrgreen: Moro.
Mää voisin ostaa k-302 kaasarit lisäosineen pois?
Sopis tulevaan museopyörään M-61.
Ei minulla ole mikään tarve päästä näistä eroon, mutta jos vaihdossa saisi jotain sopivaa SV tavaraa tai kaasareita niin voisin harkita.
20190907_153854.jpg
20190907_153854.jpg (362.43 KiB) Katsottu 221 kertaa

Avatar
timo999
1500
1500
Viestit: 1686
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja timo999 » 07.09.2019 22:44

pru426 kirjoitti:
05.09.2019 11:57
Kiitos Timo !

Onko kukaan perehtynyt lämmön siirtymisen ongelmaan ja tehnyt eristysparannuksia 302:n ja sylinterin väliin.
eli jos nykymateriaaleissa löytyisi bakeliitti tai neuvostomuoviritelmiä tahi parempoo patenttiratkaisua?
Vai onko se ekapolkasun startti kiinni vaan Timon postaamista säädöistä, että ne on kohdallaan?
Kuten edellä jo kerrottu, niin kannen ja kaasarin väliin pitää laittaa lämpöä eristävää materiaalia.
Pahin pysähdys on sellainen ~10 minuutin pysähdys, silloin on ongelmia käynnistää uudelleen. Jos lyhyempi tai kauempi niin ei ongelmaa.
Tuollaisessa 10 minuutin starttauksessa ei auta muu kuin se, että lasket kylmää bensaa uimurikammion läpi ja sillä lailla jäähdytät kaasaria.
Timo Pitkänen
Uralismia vuodesta 1983

Avatar
kalkkuna
2500
2500
Viestit: 2728
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: k302 Säätö

Viesti Kirjoittaja kalkkuna » 07.09.2019 22:52

Jäi kaassareita pihalle pönikkään kesäksi. Syksyllä löysin ku pihaa siivosin.
kaasarihyytelo.jpg
kaasarihyytelo.jpg (680.98 KiB) Katsottu 183 kertaa
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.

Vastaa Viestiin