Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
Mistähän mahtaisi löytyä edullisia helicoileja, tms. millä saisi korjattua lohkosta öljytikun kierteet ? Mittatikussa taitaa olla M23x1.5 kierre.
Nyt on lohkon kupeessa yli 23mm leveä reikä joten mittatikku ei tuossa pysy.
Nyt on lohkon kupeessa yli 23mm leveä reikä joten mittatikku ei tuossa pysy.
Re: Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
Taitaa olla helpompi tehdä uusi tikku sopivalla kierteellä kun korjata tuo lohkon kierre. jos se lohkon kierre olisi vaan kohtuu hyvä niin sitten vaan sur sur uusi komia oilitikin klunssi sopivallla (löysähkö hyvä) kierteellä.
Re: Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
Onko sen pakko olla kierteellä?
Nykyisessä rutkussa tikku on vain painamalla. Juuressa o-rengas jonka voi vaihtaa.
Nykyisessä rutkussa tikku on vain painamalla. Juuressa o-rengas jonka voi vaihtaa.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Re: Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
Ei oo pakko mut ois kivempi ;) Painettava versio on mulla plan B jos tuota ei nätisti saa korjattua.
Re: Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
terve
Oisko se tikun propun kierre kuitenkin M24 x 1,5
tuntuisi hieman oudolta jos se olisi M23 x 1,5
....oikaiskoon gurut, jos olen tahtomattani mahdollisen valetiedon levittäjä !
Mittasin ton mitan omasta ikuisuusprojektista.
Jos esim. tuon "self -cutting" M24 x 1,5 "helicoilin" istuttaisi siihen , niin tartteis varmaan täytehitsata lisää alumiiniumia,
kun se saattaa vaatia halkaisijaltaan vähintään 30 mm ? ainetta, mihin se "helicoil-insertti" laitetaan.
http://nfgab.se/en/fasteners/4_nuts/423 ... -type-302/
https://www.masino.fi/wp-content/upload ... Repair.pdf
Mitähän siitä seuraisi, jos vaan tapilla hiplaisi siihen uuden M25 x 1,5 tahi M26 x 1,5 kierteen
ja koneistuttaisi alkuperäisen näköisen, mutta ko. kierteelle sopivan tikkupropun ?
pekka
Oisko se tikun propun kierre kuitenkin M24 x 1,5
tuntuisi hieman oudolta jos se olisi M23 x 1,5
....oikaiskoon gurut, jos olen tahtomattani mahdollisen valetiedon levittäjä !
Mittasin ton mitan omasta ikuisuusprojektista.
Jos esim. tuon "self -cutting" M24 x 1,5 "helicoilin" istuttaisi siihen , niin tartteis varmaan täytehitsata lisää alumiiniumia,
kun se saattaa vaatia halkaisijaltaan vähintään 30 mm ? ainetta, mihin se "helicoil-insertti" laitetaan.
http://nfgab.se/en/fasteners/4_nuts/423 ... -type-302/
https://www.masino.fi/wp-content/upload ... Repair.pdf
Mitähän siitä seuraisi, jos vaan tapilla hiplaisi siihen uuden M25 x 1,5 tahi M26 x 1,5 kierteen
ja koneistuttaisi alkuperäisen näköisen, mutta ko. kierteelle sopivan tikkupropun ?
pekka
Re: Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
Olen joskus joutunut tekee uuden "kierresormuksen" (muistaakseni messingistä), jonka sitten rymppäsin sormustimen sisämittaan rymppi sopivaksi sorvattuun tikun vääntimeen. Tuo kierresovitus tikku/lohkoon saa olla vähemmän jämpti..muuten se juttuu kumminkin kiinni.
Re: Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
Onpa harvinaisen groovia valujälkeä! Ei taida olla "vientimalli", vaan kotimaiseen käyttöön tehty...
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
Tikun nupin kierre on tasan 23mm ja 1.5
Ja reikä on nyt ilman kierteitä ja 23.06mm
Materiaalia tuossa ei ympärillä ole liikoja joten täytyy varmaan kairata tuohon M24 tai M25 kierre ja tehdä uusi nuppi tikkuun.
Ja reikä on nyt ilman kierteitä ja 23.06mm
Materiaalia tuossa ei ympärillä ole liikoja joten täytyy varmaan kairata tuohon M24 tai M25 kierre ja tehdä uusi nuppi tikkuun.
Re: Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
Ikinä ei uskois, mutta viime kesänä tuokin tuli empiirisesti koettua. Uusi mylly sisäänajossa ja kevään ensi ajojen tiimoilta laskeskelin, että Budapestissa on tikkua nostettava. Sen verran se sitä kulutti. Kierretikku ja ihan umpijöötissä. Puolassa ostin vasaran, iskumeisselin ja rautasahanterän pidikkeineen. Kopsautin auki, menihän sinne melkein puolikas. O-rengas oli kierteen välissä, ei se muuta tarvinnut.
Ikinä ei pitäs lähteä kotua iliman vasaraa.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Re: Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
Tuossa tuumailin, että mahtaiskohan löytyä joku sopiva sisäke mikä natsaisi lähelle tuota lohkossa nyt olevaa 23.06 reikää. Tuohon mittarikkuunhan voisi vääntää pienemmänkin kierteen...
Re: Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
Kun vaan tiedät mikä kierre siellä lohkossa nyt on, niin sitten voi tehdä ihan mitä huvittaa ...olisko M 24x 1.5 esim.?? jos sulla on kierretulkki niin tulkitse se nousu ja sisä mitta sulla jo onkin, niin siitä saa sen millainen sinne pitää tehdä. Luulisi että se on jollain vakio tapilla tehty, vaikka jotain lämpömittaria varten. tms.
Re: Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
Joku tällainen https://www.biltema.fi/rakentaminen/lvi ... 2000035089 holkki tuohon olis varmaan paras ratkaisu. Mutta mitenkähän nämä putkimitat taas menee, lohkossa kun on 23,06mm kokoinen reikä, niin mikä näistä tuumakokoisista putkimitoista tuohon osuisi lähimmäksi ?
EDIT: 7/8-9 UNC helicoil taitaisi mennä 23mm reikään... järki lähtee näitä mittoja tulkitessa
EDIT: 7/8-9 UNC helicoil taitaisi mennä 23mm reikään... järki lähtee näitä mittoja tulkitessa
Re: Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
Ota lohko mukaan putkiliikkeeseen ja testaile minkäkokoinen putkiliitin tuohon uppoaa hyvällä säkällä on sisäkierteetkin liittimessä
Re: Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
Mittasin yhden summa hutikassa otetun mittatikun...siinä on M24x1.5 kierre. Kierre on hieman kartiokas eli pitää mitata se suurin halkasija ,joka on lähemmäs tyveä. tikun kierre ei saa olla tiukka tai muuten se on "siellä ja pysyy". Löytyy myös kierretappi M24x1.5 lainaan jos tarvii.ohessa kuvat tikusta ja takusta(tapista)
Re: Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
terve taas
Mittasin uutelleen K750B:n eli sotaväen lohkon ja propun kierteen ,
kun alkoi nuo mittaerot kiinnostaan
Minulla näyttää Vogelin digimitta reiälle 22.35 mm
ja öljypropun kierre 23.70 mm
eli kierre on ilmeisesti M24 x 1.5
kun vertaa alla olevaan kierretaulukkoon
https://www.fullerfasteners.com/tech/re ... rill-size/
Jos sen propun täytehitsais ja sorvuuttaisi hieman ylikokoon
kun kerta kierteet on vaan kulahtaneet
Mutta, kuten Matti totesi, sitten saattaapi "tee-se-itse M24 ylikokoproppu" jähmiä lämpimänä kierteen pohjasta kiinni,
jos välykset on liian tiukat,
Itse ehkä tapittaisin ja sorvuuttaisin M25 x 1.5 päivityksen...ilmeisesti kierteen nousu täsmäisi kohtuu hyvin vanhaan kierteeseen lohkossa
pekka
Mittasin uutelleen K750B:n eli sotaväen lohkon ja propun kierteen ,
kun alkoi nuo mittaerot kiinnostaan
Minulla näyttää Vogelin digimitta reiälle 22.35 mm
ja öljypropun kierre 23.70 mm
eli kierre on ilmeisesti M24 x 1.5
kun vertaa alla olevaan kierretaulukkoon
https://www.fullerfasteners.com/tech/re ... rill-size/
Jos sen propun täytehitsais ja sorvuuttaisi hieman ylikokoon
kun kerta kierteet on vaan kulahtaneet
Mutta, kuten Matti totesi, sitten saattaapi "tee-se-itse M24 ylikokoproppu" jähmiä lämpimänä kierteen pohjasta kiinni,
jos välykset on liian tiukat,
Itse ehkä tapittaisin ja sorvuuttaisin M25 x 1.5 päivityksen...ilmeisesti kierteen nousu täsmäisi kohtuu hyvin vanhaan kierteeseen lohkossa
pekka
Re: Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
Kaivelin romulootasta lisää tikkuja ja nämähän ovat kaikki eri kokoisia Kierre on kyllä mun mielestä näissä kaikissa ihan suora eli ei kartio ollenkaan.
Nuo kaksi leveämpää nappaa jo ihan kivasti lohkon olemattomiin kierteisiin kiinni. Eli taidan pyöräyttää lohkossa vain M24x1.5 kierretappia ja sitten kovaa ajoa. Varasuunnitelmaksi jätetään se 3/4" BSP kierre mihin voi hätätilanteessa vaikka pyöräyttää pelkän tulpan ilman tikkua.
Nuo kaksi leveämpää nappaa jo ihan kivasti lohkon olemattomiin kierteisiin kiinni. Eli taidan pyöräyttää lohkossa vain M24x1.5 kierretappia ja sitten kovaa ajoa. Varasuunnitelmaksi jätetään se 3/4" BSP kierre mihin voi hätätilanteessa vaikka pyöräyttää pelkän tulpan ilman tikkua.
Re: Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
Tää taisi olla avaruusteknologia tason motukka suunnittelijoille/valmistajille suuressa idässä niiin mitätön ja haasteeton kohde, ettei sen valmistukseen tuhrattu kalliita resursseja ,vaan heikkonäköisiä, juoppoja koneistajia raippapalkalla...
Re: Öljytikun kierteiden korjaus lohkosta ?
Terve
GOST (Russian: ГОСТ) refers to a set of technical standards.
Ps normi homma sanoi itäpyöräilyn mielensä pahoittajapekka
GOST (Russian: ГОСТ) refers to a set of technical standards.
Ps normi homma sanoi itäpyöräilyn mielensä pahoittajapekka
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video