K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Kumilimpun kehys katkesi ja lensi nilkoille kotimatkalla. Edessä siis takapään purku ensimmäistä kertaa. Irti saatu ja limppu korjattu, mutta kasaaminen vastustaa sen verran, että luulen tekeväni jotain väärin.
Irrotus: pyörä pukille niin, että takapyörä on ilmassa. Akseli pois, pyörä irti perästä. Pois se ei mahdu tulemaan, joten takaisin perän päälle, perän mutterit irti ja paketti irti swingistä. Lokasuojan pää ylös. Ei tule vieläkään, koska jarrutanko on kiinni. Pyörä pois perän päältä, pinnojen välistä jarrutangon mutteri takapäästä auki, pyörä takaisin perän päälle ja koko paketti pois.
Takaisin laittaminen nyt vastustaa. En keksinyt järkevää tapaa saada jarrutangon mutteria paikalleen, joten kiinnitin sen irtoperään ja avasin tangon etupäästä ekasta nivelestä. Sitä taas on vaikea saada paikoilleen kun kaikki muu on kasassa, kädet ei mahdu vetämään tankoa ulos perästä ja pujottamaan tappia. Tässä vaiheessa heitin hanskat tiskiin kun vellikello soi ja tappikin hukkui.
Kertokaapa tietäjät mikä tossa menee vikaan? Saako sen pyörän sieltä jotenkin pois ennen perän irrotusta haarukasta? Rengas on 3.75". Pyörä siis '68 K-650.
Irrotus: pyörä pukille niin, että takapyörä on ilmassa. Akseli pois, pyörä irti perästä. Pois se ei mahdu tulemaan, joten takaisin perän päälle, perän mutterit irti ja paketti irti swingistä. Lokasuojan pää ylös. Ei tule vieläkään, koska jarrutanko on kiinni. Pyörä pois perän päältä, pinnojen välistä jarrutangon mutteri takapäästä auki, pyörä takaisin perän päälle ja koko paketti pois.
Takaisin laittaminen nyt vastustaa. En keksinyt järkevää tapaa saada jarrutangon mutteria paikalleen, joten kiinnitin sen irtoperään ja avasin tangon etupäästä ekasta nivelestä. Sitä taas on vaikea saada paikoilleen kun kaikki muu on kasassa, kädet ei mahdu vetämään tankoa ulos perästä ja pujottamaan tappia. Tässä vaiheessa heitin hanskat tiskiin kun vellikello soi ja tappikin hukkui.
Kertokaapa tietäjät mikä tossa menee vikaan? Saako sen pyörän sieltä jotenkin pois ennen perän irrotusta haarukasta? Rengas on 3.75". Pyörä siis '68 K-650.
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Kyllä kai tuo kokoinen rengas pois mahtuu tulemaan ilman perän irrotusta. Tyhjennä ilmat kumesta niin vähän helpottaa
Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Ei riitä että rengas on ilmassa, rengas pitää olla ilmassa maasta vähintään n.-20cm,.
Rengas irroitetaan perästä, rengas tipahtaa perän verran alas päin eli n. 20cm.
Tällöin vanteen pinnaukset ovat kapeimillaan ja tulee tilaa perän kohdilla ja helposti pitäisi rengas tulla pois tai mennä takaisin.
Rengas irroitetaan perästä, rengas tipahtaa perän verran alas päin eli n. 20cm.
Tällöin vanteen pinnaukset ovat kapeimillaan ja tulee tilaa perän kohdilla ja helposti pitäisi rengas tulla pois tai mennä takaisin.
Viimeksi muokannut kmz.k750, 03.09.2020 19:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Mutta kun rengas ei mahdu jarrun nokan ja iskarin välistä, ei siinä korkeus auta... Tyhjennys ehkä juuri ja juuri...
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Kyllä korkeus auttaa
Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Ei tarvitse tyhjentää rengasta
Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Joskus helpottaa kun irrottaa vas, puolen iskarin alakiinnityksen ja kääntää iskarin swingin ulkopuolelle alaosaltaa. Iskarin yläpäät'ä ei yleensä tarvi avata tai löysää, kumit antaa sen verta myötä. Jos tuo on K/neppari niin se jarrutanko vapautetaan siitä välitysvivusta (jossa sokkatappi) viimeinen nivel ennen kun tanko menee suoraan perään. Ja perä riittävän ylös että rengas mahtuu kapemmalle osalleen, ei tarvi näin tehden ilmoja päästellä. Jos enempi tätä hommaa harrastaa niin silloin tehdään takalokasuojasta pikakiinnitteinen, jolloin lokari irtoaa sähköineen yhden pistokkeen ja kolmen mutterin irrottamalla ihan suti suti vaan.
Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Muutama kuva, puhutaanko samoista asioista ja rengas 4.00.
Takaiskari on vielä paksumpi kuin Koon oma iskari, Uralin iskarit.
Takaiskari on vielä paksumpi kuin Koon oma iskari, Uralin iskarit.
- Liitteet
-
- 20200903_194114.jpg (98.25 KiB) Katsottu 5293 kertaa
-
- 20200903_193750.jpg (111.83 KiB) Katsottu 5293 kertaa
-
- 20200903_194015.jpg (158.9 KiB) Katsottu 5293 kertaa
-
- 20200903_193750.jpg (111.83 KiB) Katsottu 5293 kertaa
-
- 20200903_194203.jpg (126.01 KiB) Katsottu 5293 kertaa
Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Olihan pyörän jalusta alhaalla? minulla rengas isompi kuin 3,75 ja perä sekä jarrukengät ovat paikoillaan.
4,00 rengas on jo tiukempi tulemaan pois, ottaa iskarin alapäähän kiinni rengas kuten Matti kirjoitti mutta kohtuullisella voiman käytöllä rengas tulee käsin vetämällä pois sekä takaisin käsin työntämällä.
4,00 rengas on jo tiukempi tulemaan pois, ottaa iskarin alapäähän kiinni rengas kuten Matti kirjoitti mutta kohtuullisella voiman käytöllä rengas tulee käsin vetämällä pois sekä takaisin käsin työntämällä.
- Liitteet
-
- 20200903_194039.jpg (65.57 KiB) Katsottu 5293 kertaa
-
- 20200903_194048.jpg (80.79 KiB) Katsottu 5293 kertaa
Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Tunnistan tilanteen. 4.00 K37 tulee ja menee KMZ perän ja swingin välistä rumasti. Mutta menee. Muutamia kertoja vääntäny ja joka kerta ollu lujilla usko mitenkä tässä käy. Lokari pistää vielä lisähaasteen.
Ei oo jääny mieleen mitään kikkaa. Ollu vaan mielissään ku onnistu.
Ei oo jääny mieleen mitään kikkaa. Ollu vaan mielissään ku onnistu.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Onkohan kuvan mukaisia?
- Liitteet
-
- 20200903_201647.jpg (160.99 KiB) Katsottu 5281 kertaa
-
- 20200903_201656.jpg (90.35 KiB) Katsottu 5281 kertaa
-
- 20200903_201745.jpg (92.17 KiB) Katsottu 5281 kertaa
-
- 20200903_201841.jpg (89.3 KiB) Katsottu 5281 kertaa
Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Jos tuota iskarin alapään pulttia lyhentäisi niin helpommin menisi ja tulisi rengas, mutta pienellä hauiksella vielä mennyt niin jääköön vielä toistaiseksi lyhentämättä
Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Kun minulla on ollut vähän leveempi rengas takana niin olen ottanut perän ja renkaan nipussa irti niin on ollut tilaa ihan riittävästi ja samalla lailla olen laittanut paikoilleen.
Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Iskarin alaruuvi vain pois ja ruuvarilla auttaa iskaria taaksepäin ja kääntää sivulle. Pikakiinnitteinen takalokari on poikaa tievarsi rempassakin. Ohjeet saat jos kiinnostaa tehdä.
Mulla on vwk:ssa sama homma kun Ripa kirjotti että leveä 5"-16 rengas ei mahdu tulee ulos kun perän kanssa. Mutta jos joutuu tekee kardaani tai limppuhommia laitetaan takarengas perineen roikkumaan kuormaliinalla takalokasuojan yli,irrotetaan perän mutterit swingistä , perä irti ja siirretään liinaa taakse päin kun tarttee tehdä limppuhommii ja sitten liinalla siirto lokasuojan etupuolelle ja perä pyörineen siirtyy paikalleen,,,
Mulla on vwk:ssa sama homma kun Ripa kirjotti että leveä 5"-16 rengas ei mahdu tulee ulos kun perän kanssa. Mutta jos joutuu tekee kardaani tai limppuhommia laitetaan takarengas perineen roikkumaan kuormaliinalla takalokasuojan yli,irrotetaan perän mutterit swingistä , perä irti ja siirretään liinaa taakse päin kun tarttee tehdä limppuhommii ja sitten liinalla siirto lokasuojan etupuolelle ja perä pyörineen siirtyy paikalleen,,,
Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Onkohan ongelma ratkennut :
Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Kyllä se silleen ratkesi, että tein kadonneen tapin tilalle uuden ja, sain jarrut pelaamaan. Rengasta ei tähän hätään enää tarvinnut irrottaa, mutta mielikuvaharjoitteet auttanevat tulevaisuudessa.
Lysti loppui kun lähdettiin perheen kanssa retkeilemään, eipä kiertänyt kunnolla. Syyksi paljastui katkennut venttiilin säätöruuvi, mutta se on seuraavan tarinan aihe
Lysti loppui kun lähdettiin perheen kanssa retkeilemään, eipä kiertänyt kunnolla. Syyksi paljastui katkennut venttiilin säätöruuvi, mutta se on seuraavan tarinan aihe
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Irrottelin tänään pyörät renkaidenvaihtoa varten. En tiedä mikä siinä viimeksi niin takkusi, perän kanssahan se tuli kun vaan otti pois.
Itäraudan jumalat vaati vielä veriuhrinkin, etuakseli oli vietävän tiukassa. Metrin varrella vääntäessä tappina käyttämäni paksu kuusiokoloavain napsahti poikki ja vartena käytetty putki kalautti poskipäähän ja teki kivan naarmun mennessään...
Itäraudan jumalat vaati vielä veriuhrinkin, etuakseli oli vietävän tiukassa. Metrin varrella vääntäessä tappina käyttämäni paksu kuusiokoloavain napsahti poikki ja vartena käytetty putki kalautti poskipäähän ja teki kivan naarmun mennessään...
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: K-650 takapyörän irrotus ja kiinnitys
Piti oikein mennä katsomaan ja olihan siinä
Ei se kyllä kiinnipäin lähtenyt nenemään kun liikkeelle sain väärään suuntaan, pyöri paikallaan tais topata napaan ja pyöriä yli. Kevyesti koppaamalla tuli pois. Kierteet kuitenkin vetää ja tuntuu pitävän että eiköhän ton uskalla vielä lyödä takaisin nippuun, taidan pistää jotain lukitetta kyytipojaksi
-=Dnepr K-650 '68=-