Sivu 3/5

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 16.02.2021 21:57
Kirjoittaja teuski
Nyt on kone kasassa, seuraavaksi se pitäisi istuttaa pyörään.

Työntötankoja oli kahdenlaisia, kahdessa oli tasainen tanko ja kahdessa muussa oli ohennukset päissä. Noista tasapaksuista toinen oli toista pari milliä lyhyempi mutta romulaatikosta löytyi noita ohennettuja lisää.

Saiskohan noita M7 venttiilinsäätöruuveja uusia jostain?

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 16.02.2021 22:22
Kirjoittaja Justeeri

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 16.02.2021 23:15
Kirjoittaja teuski
Muistaakseni tilasin noita kerran mutta oli M8. Onko niin, että MT-9 eteenpäin on paksummat?

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 16.02.2021 23:21
Kirjoittaja kalkkuna
Dneprin M8 on se mitä nykyään vielä tehdään.

Kiinostaa kans tietää millon vaihtuu. MT9 koneeseen tehtiin uudet keinut. K650 koneessa ne oli tavallaan liika hyvin tehty ja yksinkertaistivat. Lieneekö tässä kohtaa muuttunut?

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 16.02.2021 23:34
Kirjoittaja Justeeri
Eikö pystyisi tekemään 7mm pultista, kun poraa kantaan kuopan?

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 17.02.2021 07:06
Kirjoittaja teuski
Pystyisi varmaan, mutta jos noista pulteista tulee pula niin pitemmän päälle olisi varmaan parempi vaihtaa 8mm malliin.

Uudemmat keinut varmaan sopii ilman ongelmia?
Entä olisiko järkeä suurentaa vanhaan keinuun isompi reikä?

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 17.02.2021 08:50
Kirjoittaja MATTI
teuski kirjoitti: 17.02.2021 07:06 Pystyisi varmaan, mutta jos noista pulteista tulee pula niin pitemmän päälle olisi varmaan parempi vaihtaa 8mm malliin.

Uudemmat keinut varmaan sopii ilman ongelmia?
Entä olisiko järkeä suurentaa vanhaan keinuun isompi reikä?
Niitä keinuja akseleineen on kai 3..4 eri mallia(lähinnä sen akseli laakeroinnin ja päittäis välyksen säädön osalta), eli en ihan asiaan paneutumatta niitä kovin sekoittelis. Montako M7 säätöruuvia tarvitset?

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 17.02.2021 16:34
Kirjoittaja teuski
Parikin auttaisi, kyllä noi vielä välttää. Yksi katkesi vähän ennen moottorin tuhoa mutta hitsasin sen kokoon.

Nyt on kone paikallaan. Enää tankki, öljyt ja sytkän säätö ja sitten pärähtää.

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 17.02.2021 18:38
Kirjoittaja teuski
Varmistetaas vielä noi öljymäärät.

Uralin pakkilaatikkoon menee kait 1,2 litraa mutta paljonko menee tohon nepparin koneeseen isolla öljypohjalla?

Sellaisen vielä huomasin kun käytin virtoja päällä ja pois, että välillä puolan päissä olevista peltipiikeistä lyö kipinät tulpanjohtojen tyveen. Kyseessä siis puikulanmallinen puola. Normaalia?

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 18.02.2021 20:14
Kirjoittaja teuski
Nyt se jo käy ja ihan nätisti. Yksi venttilinsäätöruuvi ei pysy lukossa, kierteet huonot päästä. Käänsin mutterin keinuvivun moottorin puolelle ensi hätään ja pysyy paremmin.

Vähän arveluttaa, meneekö öljyä kansille kunnolla mutta eipä sitä kai mitenkään solkenaan sinne voi päästäkään?

Kopat irti kun käytin niin pientä hikoilua vaan näkyy vivuissa.

Vähän vielä säätöä ja lulla kiinni :)

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 18.02.2021 21:47
Kirjoittaja Justeeri
Terve,

En ole missään nimessä kansiventtiilien asiantuntija, kun juuri pääsin ihmettelemään sellaista. Mutta tuohon kansien öljynsaantiin sanoisin sen verran, että ainakin omassa vehkeessä sieltä lorahtaa ihan reilu lasti aina kun kopat aukaisee, jo pienenkin käytön jälkeen. Mutta voihan se olla, että Uralit on erilaisia tässä suhteessa.

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 18.02.2021 22:01
Kirjoittaja MATTI
Kyllä sitä öljyä alkaa sinne kertyy kunhan saadaan kuuma öljy sikoutuu ylös nostajien seuraksi...sieltä se sitten hiljakseen valuu työntötankoja myöten alas kansiin..ihan hetkessä ei tapahdu juuri mitään , mutta kun prosessi käynistyy, niin kyllä sitä tulee.

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 19.02.2021 06:32
Kirjoittaja teuski
MATTI kirjoitti: 18.02.2021 22:01 Kyllä sitä öljyä alkaa sinne kertyy kunhan saadaan kuuma öljy sikoutuu ylös nostajien seuraksi...sieltä se sitten hiljakseen valuu työntötankoja myöten alas kansiin..ihan hetkessä ei tapahdu juuri mitään , mutta kun prosessi käynistyy, niin kyllä sitä tulee.
Muistan itsekin ajalta kun toi toimi, että kyllä venttiilikopan kansista aina lorahti kun avasi.
Nyt on käynyt pätkissä yhteensä varmaan 5 minuuttia ja kuivaa on. Muuten käy ihan nätisti ja öljynpainevalo sammuu. Öljypohja ei tunnu lämmenneen.

Liikenisikö sulta Matti noita 7mm säätöruuveja?

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 19.02.2021 07:18
Kirjoittaja MATTI
Terve
Mä voisin viikonloppuna kaivella laareja, niin näkee mitä löytyy, ei niitä enää usein tuu vaihdettua.

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 19.02.2021 17:31
Kirjoittaja teuski
Ei se lukitus pitänyt. Tein M6 mutteriin M7 kierteet ja lukitsin sillä ensi hätään. Sitten ei enää käynnistynytkään, kipinä puuttuu ja puola vinkuu kun on virrat päällä. Eihän sillä väliä ole miten päin sytkältä tulevat johdot on puolalla?

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 19.02.2021 18:03
Kirjoittaja Justeeri
teuski kirjoitti: 19.02.2021 17:31 Ei se lukitus pitänyt. Tein M6 mutteriin M7 kierteet ja lukitsin sillä ensi hätään. Sitten ei enää käynnistynytkään, kipinä puuttuu ja puola vinkuu kun on virrat päällä. Eihän sillä väliä ole miten päin sytkältä tulevat johdot on puolalla?
Johtojen järjestyksellä ei ole väliä. Vinkuminen on keloissa aika yleinen ilmiö, ainakin silloin jos käämiä ei ole lakattu. En ole tosin koskaan kuullut sytytyspuolan tekevän niin. Tuollainen puolahan on helppo mitatakin.

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 19.02.2021 18:10
Kirjoittaja MATTI
kärki pelissä puolalle tulee + ja - menee konkan kautta kärjille..ne voi puolaan kytkeä kuin päin vain. Kärjettömässä puolaan tulee + ja siitä samasta liittimestä lähtee + myös kärjettömän poksille, ja toiseen napaan - , nekin voi olla kummassa navassa vaan, kunhan tuo + menee sinne poksille + johtona ja poksin -(musta ) tulee yksistään puolalle. Onkohan moottorin (puolan)runko maadotus nyt hyvin runkoon/akun - napaan? Niitä 7 mm säätöruuveja on täälläkin irrotettu innokkaasta keinuista...oliskohan kohta aika tehdä keinuun m8x1 kierre uusia säätöruuveja varten. Jatkan vielä etsintää..kyllä nyt ainaki yksi pitäis löytyy jostain...

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 19.02.2021 19:04
Kirjoittaja teuski
Tossa sytkältä tulevat 3 johtoa menee 2 puolalle ja yksi muualle eli täytyy olla virta koska käy. Pitäiskö virta siis tulla puolan kautta?

Muistaakseni tohon kolmanteen tulee kiinni kaksi johtoa. Pitäiskö sytkän punaiset olla toinen virtalukolta ja toinen puolan kautta akulta?

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 19.02.2021 19:12
Kirjoittaja MATTI
Kärjettömässä on usein kaksijohtoa + johdoksi jotka voi olla molemmat liitetty puolan napaan johon tule sytytysvirta vaikka virtalukosta, tai kun molemmat johdot menee sytkässä samaan nastaan niin toinen voi liittyä virtalukon + syöttöön ja toinen sitten pitää olla puolassa. yksi poikkeavan värinen- sytytysyksiköstä (yleensä) musta tulee toiseen puolan nastaan. Onkohan nyt tarpeeksi jännitettä akussa kun kela(puola) resonoi?

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 19.02.2021 19:17
Kirjoittaja Uskila
:mrgreen: Terve

Kuva

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 19.02.2021 20:27
Kirjoittaja teuski
Noinhan se mulla menee :-P

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 19.02.2021 20:39
Kirjoittaja MATTI
teuski kirjoitti: 19.02.2021 20:27 Noinhan se mulla menee :-P
Onko sulla saman näköinen puola kun tuossa Uskilan kuvassa? siis sellainen jossa on nuo oikosulkukielekkeet tulpan johtojen lähtöjen vieressä? Niiden kielekkeiden päät pitää olla n. 9 mm ilmaraolla tulpan johtojen lähtöliitännästä. jos tulpanjohdossa /hatussa /tulpassa on katkos niin tuosta oikosulkukielekkeestä puola iskee kipinään runkoon, ennemmin kun hajoaa.

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 19.02.2021 21:13
Kirjoittaja teuski
Oli tollanen. Ennen oli muovipuola, mutta se lopetti kipinän antamisen toiselle puolelle. Kokeilin vielä sitä turhaan ja nyt tilasin uuden tehopuolan ja odotan sitä.

Kuten aiemmin kirjoitin, iski satunnaisesti kipinää noihin piikkeihin jo virtoja päälle ja pois kytkiessä...

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 19.02.2021 21:58
Kirjoittaja Justeeri
Jännite purkautuu aina sieltä, mistä helpoiten pääsee. Eli jos antaa niistä liuskoista kipinää, niin jossain puolan ja tulpan välissä saattaa olla ylimääräistä vastusta (tulpan hatut löysällä, johdoissa katkos, jne..) Tai sinulla voi olla rikkinäiset tulpat. Itse olen seuraillut tulppien hajoamista yleismittarilla... Tulppa rupeaa hajoamaan usein sillä tavoin, että alkaa vastus kasvamaan ja kipinä hiipuu. No, kunhan vain arvailen... toivottavasti vika löytyy.

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 21.02.2021 20:08
Kirjoittaja teuski
Nyt on lullakin paikallaan ja kylä kierretty voitonriemun sekaisissa tunnelmissa. Käyntiä pitää vielä säätää ja uudet puolasta tilatut änkkärit modata niin, että ne saa kiinnikin mopoon.

Voiko pyttyken ja mäntien vaihto vaikuttaa kovasti suuttimen kokovaatimukseen? Syksyllä tosta pienentelin suuttimia jonkin verran ennen kuin sain käymään hyvin...

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 28.02.2021 12:39
Kirjoittaja teuski
Äh, taas katkesi venttiilinsäätöruuvi.
Oletkos Matti kolunnut varastosi?

Kaipa se olisi fiksuinta tehdä M8 kierteet noihin keinuihin, en oikein usko että itse tekemällä saa siistiä kuppia M7 pulttiin, mut voishan sitä kokeilla vaikka dremelillä ja pallokivellä.

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 28.02.2021 15:06
Kirjoittaja MATTI
Muutamia 7mm säätöruuveilla olevia keinuja löytyy, mutta ei niissä ole enää ruuveja ne on jo lainattu. Nyt kannattaa varmaan vaihtaa m8x1 keinut niiden tilalle tai vetää niihin keinuihin M8x1 kierre..itse varmaan vetäisin vaan m8x1 kierteen niihin keinuihin, ne on ihan vaan rautaa,ja käyttää näitä M8x1 säätöruuveja joita on joka paikassa..M7x1 pulttiin ei kannata alkaa mielestäni mitää poteroo nysvää.

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 01.03.2021 19:09
Kirjoittaja teuski
Tänään ajettu viitisenkymmentä kilsaa emännän ja muksujen kanssa. Hyvin pelaa kunhan saa ne venttilinsäätöruuvit pitämään. Tarkoitus on tehdä ne kasin kierteet vielä.

Ihan täyttä voimaa ei löydy, pitää vielä kaasuvaijerit vaihtaa ja säätää. Vaihdoin kahvan ja tuntuu, että siinä ei ehkä ihan riitä liikerata loppuun asti... Oli joku ukrainan halpis, se ketju on aika krouvin näköinen pellinpaloista taiteiltu räpellys.

Noi työntötangon putkien kumit ei oikein istu paikoilleen, pitänee liimata...

Etupään vipotuksen sain kuriin vaihtamalla vodkaruuvin hiluineen. Sekin oli jotain meltoa p*skaa ja kun kiristi kunnolla, se haarukka meni solmuun kun sarvia käänsi. Pistin sinne sen vanhan, jämäkämmän haarukan ja nyt pelaa hienosti.

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 12.04.2021 12:07
Kirjoittaja teuski
Keinuvivut on kuulemma tolkuttoman kovaa materiaalia, nyt on kolmessa kierteet kokonan ja neljännessä puoleenväliin. Oli kuulemma mennyt 3 tappia poikki ja nyt on firmasta tapit loppu, lisää odotellaan...

Tosiaan kolmisen viikkoa sitten taas yhden säätöruuvin katketessa satuin huomaamaan, että oikean puolen pakovena oli painunut sisään. Venttiilin pää oli ylälautasen pinnan tasalla, ihmettelin kun ei lashcappi pysynyt paikallaan...

Venttiilin kiiloja ei tullut uusittua venojen vaihdon yhteydessä kun ei sellaisia mistään silmiin osunut silloin, vois varuiksi tilata uudet ja vaihtaa kaikki vielä...

Re: '68 K-650 moottoriremppa edessä

Lähetetty: 10.05.2021 20:04
Kirjoittaja teuski
Noniin, nyt olis 8mm kierteet keinuissa. Meni 4 kierretappia kuulemma ja alkureiän tekoon tarvittiin joku superterä, oli keinut kuulemma kuin lasia.

Irtoamassa olleesta venttiilistä selvisi, että kiilat olivat jääneet kantamaan toisiaan vasten, imupuolella sama juttu. Ei ihme, että venttiili pääsee elämään. Ohjurit (mustat) oli aivan holot ja ainakin tosta pakopuolelta alapäästä oli pala pois. Näillä siis ajettu ehkä max 100 kilsaa.

Nyt sitten kaikki ohjurit ja kiilat vaihtoon, toista kantta en ole vielä sillä silmällä katsonut.

Oli varmaan aika hilkulla ettei syksyinen katastrofi olisi toistunut...

Jaksaa jaksaa, vielä 15kk kuherruskuukautta jäljellä :mrgreen: