Uusi kytkin Neppariin
- Hermanni57
- 300
- Viestit: 302
- Liittynyt: 13.07.2017 18:15
- Paikkakunta: Keuruu
Uusi kytkin Neppariin
Kokoan dieselmopon kytkintä. Vauhtipyörä vetotappeineen on ok, muut osat ovat 1x2. Asennon saa aloittaa hyvin uudesta. Kuinka?
Miten paksu paketti pohja+2xkytkinlevyä+välilevy voi olla, jotta irroitta?
Uudet jouset?
Ja mitä muut?
Miten paksu paketti pohja+2xkytkinlevyä+välilevy voi olla, jotta irroitta?
Uudet jouset?
Ja mitä muut?
Joo, kyllä tämä toimii, mutta en tiedä miksi!
Re: Uusi kytkin Neppariin
Lyhyesti---ladataan vauhtipyörään seuraava testipaketti. Pohjalle 3 mm korokkeet jousien tilalle..joko tasasesti 3 kpl 3mm paksuja aluslevyjä tai joku vanha 3 mm paksu välilevy..sitten alin jousilevy, sitten alin kytkinlevy ,,sitten välilevy..toinen kytkinlevy ja pintalevy ,,näin kasatussa paketissa pitää kytkinlevyjen liikkua täysin ilman vastusta ja pienellä hyvin tuntuvalla aksiaalisella välyksellä. Jos kytkinlevyt liikkuu vain nihkeästi tai aksiaalista välystä ei tunnu niin kykimen välilevy on liian paksu...yksi tai molemmat kytkinlevyt on liian paksuja..kytkimen ohjaintapit on liian syvään painetut. Ohjain tappien pituus 24..25 mm ihanne 24.5 mm. Jos kytkinlevyt on erityisen väljät paikkaansa tällä testillä kannattaa ensin kokeilla mahdollisimman paksua välilevyä, koska se säästää ohjaintappeja, ja sitten jos vielä on raikkaasti aksiaalista välystä, niin toinen tai molemmat levyt paksummalla kitkapinnalla. Levyjen pitää olla tasapaksuja ja mahdollismman suoria , muuten levyt hippaa hieman kiinni vaikka kytkin olisi hyvin irrottava muuten, ja vaihteet aina rasahtelee eikä vapaa löydy. Esimerkiksi näin.
- Hermanni57
- 300
- Viestit: 302
- Liittynyt: 13.07.2017 18:15
- Paikkakunta: Keuruu
Re: Uusi kytkin Neppariin
Pitää värkkäillä. Selkeät ohjeet.
Kiitos Matti!
Kiitos Matti!
Joo, kyllä tämä toimii, mutta en tiedä miksi!
Re: Uusi kytkin Neppariin
Minun vauhtipyörän tapit taisi olla 25 ja jokunen kymmenys päälle. Alkaako jo tulla lootan laipio vastaan?
Onko alimmainen levy jousia vasten myös oltava prikulleen suora? Aiemmin käytössä ollut aluslevy näytti ehkä hieman kierolta. Toinen lootasta löytynyt aluslevy vaikuttaa suoremmalta, mutta kitkapinnassa on uria. Tainnut kytkinlevyjen niitit vähän hipoa. Tämä on vähän kuin valitsisi kahdesta vähemmän huonon.
Onko alimmainen levy jousia vasten myös oltava prikulleen suora? Aiemmin käytössä ollut aluslevy näytti ehkä hieman kierolta. Toinen lootasta löytynyt aluslevy vaikuttaa suoremmalta, mutta kitkapinnassa on uria. Tainnut kytkinlevyjen niitit vähän hipoa. Tämä on vähän kuin valitsisi kahdesta vähemmän huonon.
Re: Uusi kytkin Neppariin
Se tarkin paikka taitaa olla siinä ottaako laatikonpuolimmaisen kytkinlevyn keskiö kiinni laatikon stefan kaulukseen,,yleensä hyvä turvallinen mitta on jo se ettei kytkimen pintalevy tule yli koneen laatikon kiinnitys tason. Stefakauluksen ilmavälin voi tarkistaa vaikka vahalla tai sinitarralla koekasaamalla. Valitettavasti niissä teräs-ja kytkinlevyissä saattaa olla paksuus vaihteluita, mutta useimmin kytkinlevyt (tarvikelevyt ja halpisvaraosalevyt)on niin luokattoman ropelleja tai meltorunkoisia , ettei niitä tunnu saavan tasaiseen pitoon hiomallakaan. Itse hion tarvikelevyt keskiöstä tukien puoliskon kerrallaan tasoa vasten mahdollisimman tasaiseksi , mutta joskus on levyn runko-osa niin löysä tai kieppuva ettei siitä vaan tahdo tulla hyvää..sellainen kannattaa jättää pois, siitä tulee muuten harmittava riesa, kun kytkin ei tule kunnolla irrottamaan vaan pyörittää laatikkoa vaikka kytkintä säätäis kuinka.
Re: Uusi kytkin Neppariin
Kiitos, tuli hyödyllistä tietoa. Saattaa olla, että ei sitten sovi kytkinpaketti siihen tilaan. Ilman levyjä tappien päät tulevat n. 3mm päähän lohkon tasosta. Siihen sitten päällyslevy 3.6mm. Pitää varmaan tehdä se sinitarratesti seuraavaksi.MATTI kirjoitti: ↑01.03.2021 22:19 Se tarkin paikka taitaa olla siinä ottaako laatikonpuolimmaisen kytkinlevyn keskiö kiinni laatikon stefan kaulukseen,,yleensä hyvä turvallinen mitta on jo se ettei kytkimen pintalevy tule yli koneen laatikon kiinnitys tason. Stefakauluksen ilmavälin voi tarkistaa vaikka vahalla tai sinitarralla koekasaamalla. Valitettavasti niissä teräs-ja kytkinlevyissä saattaa olla paksuus vaihteluita, mutta useimmin kytkinlevyt (tarvikelevyt ja halpisvaraosalevyt)on niin luokattoman ropelleja tai meltorunkoisia , ettei niitä tunnu saavan tasaiseen pitoon hiomallakaan. Itse hion tarvikelevyt keskiöstä tukien puoliskon kerrallaan tasoa vasten mahdollisimman tasaiseksi , mutta joskus on levyn runko-osa niin löysä tai kieppuva ettei siitä vaan tahdo tulla hyvää..sellainen kannattaa jättää pois, siitä tulee muuten harmittava riesa, kun kytkin ei tule kunnolla irrottamaan vaan pyörittää laatikkoa vaikka kytkintä säätäis kuinka.
Tietysti pitäisi ensin saada vauhtipyöräkin pohjaan asti. Mihin momenttiin olisi vauhtipyörän pultti saatava?
Re: Uusi kytkin Neppariin
En nyt muista mikä se momentti oli, mutta itse olen edennyt hommassa näin...ensin vedän vauhtipyörän "pohjaan " voidellulla pultilla ja vahvalla voidellulla pultin aluslevyllä käyttäen pulttipyssyä .."ammun" pultin kunnolla kiinni ja sitten avaan. Tarkistan että kartio on hyvin noussut lähelle vauhtiksen tasoa, mutta ei yli (jos yli niin kartio on vaurioitunut)ja vauhtis on hyvin pysyvästi jo paikoillaan. Puhdistan pultin -ja kampiakselin kierteestä rasvan pois ja laitan pienen palkon tiivisteliimaa kampiakselin päähän(kartion ja vauhtiksen saumaan) jotta öljy ei tihku kiilauraa myöten ulos. Laitan myös hieman tiivisteliimaa lukituslevyn alle . Kiinnityspulttiin kova kierrelukite ja ammun pultin kiinni pulttipyssyllä huolella. Jos tuntuu siltä että woimaa vielä on niin voin kiriä myös voimavarrella ...mutta eipä ole viimeaikoina tarvinnut kun on hyvä pulttipyssy. Sitten vielä lukituspellin kääntö. Jos se kytkimen pintapelti tulee ihan lohkon pintaan ja kytkinlevyssä on korkea napaosa, niin kannattaa tarkistaa sopivuus vahalla. Nepparissa MT kone vauhtiksen momentti on 28 kpm...eli jos sinne n.300nm kirii niin varmaan pysyy.
Re: Uusi kytkin Neppariin
Joo, pulttipyssy olisi tosi hyvä tähän hommaan. Momenttiavaimella sain 140nm, mutta eihän se taida riittää alkuunkaan. Vauhtipyörä saisi upota vielä jonkun 0.5-1mm. Pitää etsiä jostain parimetrinen tanko, että saa vipuvoimaa.
Re: Uusi kytkin Neppariin
Terve
Jos meinaat käyttää 2 metrin vipuvartta, niin kalavaassa riittää 15 kg lukema.... >>>>> kalavaaka:
Jos meinaat käyttää 2 metrin vipuvartta, niin kalavaassa riittää 15 kg lukema.... >>>>> kalavaaka:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
- savonseleviytyjä
- 25
- Viestit: 28
- Liittynyt: 12.08.2017 10:51
- Paikkakunta: Sawo
Re: Uusi kytkin Neppariin
Huomasin tuossa, kun itsekin uutta kytkinpakettia kasailen, että jousien korkeuksissa puristettuna on huomattavia eroja. Vanhat jouset kokoon puristettuna 19,5mm ja uudet hankitut 21,5mm. Lisäksi eri vauhtipyörien jousien syvennyksissäkin on todennäköisesti eroja. Kannattaa mitata jouset kokoon puristettuna ja tehdä hieman laskutoimituksia paljonko jää pelivaraa irrotukseen suunnitellulla kytkinpaketilla.
Uralzentralesta tuli joku viikko takaperin uusi 3mm välilevy. Levyssä syvät sorvausurat. Eipä kannata sitä edes suunnitella asennettavaksi... voi ruveta kytkinlevyjen pinta pyölisemään pois aika nopsaan muuten. Muutama hyvä paksu välilevy sattui olemaan jemmassa, niin rupesin semmosella tutkiskelemaan kasausta.
Tuossa kun mittailin ja laskeskelin, niin pitäis toimia kombolla: pohjalevy 3,7 mm + uusi Uralin kytkinlevy 5,6mm + paksu välilevy 5,3 mm + massalevy 4,0 mm
Joten 3,7 + 5,6 + 5,3 + 4,0 = 18,6 mm. Vanhoilla jousilla pohjalevy jää vauhtipyörästä 3 mm irti ennen kuin jouset pohjaavat. Tapit korossa 24,0mm. Näin ollen irrotukseen pitäisi jäädä 2,4 mm pelivaraa. Näin meinasin omaan kasata. Jää nähtäväksi miten toimii.
Uralzentralesta tuli joku viikko takaperin uusi 3mm välilevy. Levyssä syvät sorvausurat. Eipä kannata sitä edes suunnitella asennettavaksi... voi ruveta kytkinlevyjen pinta pyölisemään pois aika nopsaan muuten. Muutama hyvä paksu välilevy sattui olemaan jemmassa, niin rupesin semmosella tutkiskelemaan kasausta.
Tuossa kun mittailin ja laskeskelin, niin pitäis toimia kombolla: pohjalevy 3,7 mm + uusi Uralin kytkinlevy 5,6mm + paksu välilevy 5,3 mm + massalevy 4,0 mm
Joten 3,7 + 5,6 + 5,3 + 4,0 = 18,6 mm. Vanhoilla jousilla pohjalevy jää vauhtipyörästä 3 mm irti ennen kuin jouset pohjaavat. Tapit korossa 24,0mm. Näin ollen irrotukseen pitäisi jäädä 2,4 mm pelivaraa. Näin meinasin omaan kasata. Jää nähtäväksi miten toimii.
REMONTIN KORJUUTA
Re: Uusi kytkin Neppariin
Kytkimen jousia esim. neppariin on ollut kolmea eri jäykkyyttä, sininen, vihreä valkoinen (ruskea) muistaakseni, ja sitten jossain vaiheessa olikin vaan ..jousia, eli niitä on oikeasti tehty useampaa mallia. Jousien pituudesta ja jännityksestä eri painumalla on ohjekirjassa ohjearvot. Asiaan paneutuva kokoonpanija valikoi tasalaatuisen paketin vaikka mittaamalla puristimella(pylväpora tms.) painamalla jousia ohje mittaan henkilövaakaa vasten ja tarkistaa jousien jousivoimat. Uudempia lyhyempi (750 Ural) jousia kun käyttää saa tehokkaammallakin koneella kytkimen pitämään. Aika monia vauhtipyöriä olen sorvannut tasoon jossa jousikupit menee puhki..ja en muista kyllä että kymmenesosa millejä enempää olisi niiden poteroiden syvyysero keskenään ollut. Alkuperäiset jouset oli muistaakseni 14..17 kg/jousi ja uuden malliset 750 jouset 21 kg samalla puristumalla mitattuna.
Lainaan ohjekirjaa:
kytkimen jouset pitää olla samaa väriä. Puristettuna 21 mm on ohjearvot:
-sininen 17--19 kg
-ruskea 16-17 kg
-vihreä 15-16 kg
Lainaan ohjekirjaa:
kytkimen jouset pitää olla samaa väriä. Puristettuna 21 mm on ohjearvot:
-sininen 17--19 kg
-ruskea 16-17 kg
-vihreä 15-16 kg
Re: Uusi kytkin Neppariin
2000 luvun puolivälissä, aikaa enenku nykyiset 750 laatujouset tulivat käyttöön, vanhoista RUS jousista sanottiin seuraavaa...
IMZ korjausopas kirjoitti: Kuormittamattomat kytkinjouset ovat 43 mm pitkiä. Kytkimen jousien tulisi olla samanvärisiä. Jouset on merkitty tehtaalla. Puristettuna 21 mm: iin asti jousen päissä olevan värimerkinnän on vastattava seuraavia kuormituksia,
Harmaa 17 - 19 kg
Musta 16 - 17 kg
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Uusi kytkin Neppariin
Terve
Ural seiskapätkän korjausoppaasta...
Ural seiskapätkän korjausoppaasta...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Uusi kytkin Neppariin
Samaa huomasin omassakin levyssä jonka tilasin henrikssonilta äskettäin. Kynnellä raapimalla huomaa, että pienen pientä uraa on. Yritin pyöritellä hiomapaperilla, mutta ei tainnut muuksi muuttua. Parempaakaa levyä ei ole, joten pakkohan oli vaan laittaa paikoilleen.savonseleviytyjä kirjoitti: ↑03.03.2021 17:02 Uralzentralesta tuli joku viikko takaperin uusi 3mm välilevy. Levyssä syvät sorvausurat. Eipä kannata sitä edes suunnitella asennettavaksi... voi ruveta kytkinlevyjen pinta pyölisemään pois aika nopsaan muuten. Muutama hyvä paksu välilevy sattui olemaan jemmassa, niin rupesin semmosella tutkiskelemaan kasausta.
Re: Uusi kytkin Neppariin
Olipas selekiät ohjeet , onko pahasta, jos lämmittää vauhtipyörää ennen asennusta?. Aattelis vain notta menis kevyemmin paikolleen.