Sivu 1/1

Tehonokka-akselien yhteisosto

Lähetetty: 24.03.2021 20:47
Kirjoittaja kalkkuna
Ostetaan erä virtysleekoja Suomeen. Kaikki halukkaat mukaan sitovalla ilmoittautumisella. Tää ei ole iha aloittelijoiden juttu, mutta näitä väki haluaa niin mikäs siinä sitte...

Suomen Sivuvaunu OY tilaa erän tehtaalta sekä toimittaa nokat tilaajille. Nokan hinnassa on postimaksu mukana. Lasku seuraa nokan mukana maksua varten. Puolassa on korona rallattanu, mutta myös tilauskanta on kuulemma tapissa. Tekevät paraillaan urakalla nokkia marine moottoreihin. Näinpä pärrän harrastusnokat on jääny toistaiseksi sivuun. Mutta lupasivat tehdä erän mikäli Suomeen tilaus otetaan.

Tää vaatii siis hieman joustoa, mutta kyse on harvaisesta herkusta. Nokat on EU laatua ja GT malleina sopivat yleisajoon. Jätetään Race mallit sivuun. 3 vaihtoehtoa tarjolla.


SV koneen GT nokka
Kokonaisasteluku: 280
Aukioloaika 2.0mm: 214
Nosto: 7.20mm
Tehokeppi joka sopii kaikkiin SV koneisiin.
Nokan pää on perinteinen SV, eli myös bakeliittipyörijä käy.
Hinta: 128€ sis alv 24%


URAL M67 650 koneen GT nokka
Kokonaisasteluku: 268
Aukioloaika 2mm: 204
Nosto: 6.20mm
Nokkien pinnat ovat aavistuksen kartiohionnalla. Nokka on tarkoitettu laustamallin tönäreille, harkkomallin nostajat eivät tämän kanssa toimi.
Käytetään isompaa venttiilivälystä 0.2mm
Hassu juttu mutta tää pitäsi käydä myös alkupään 750 koneeseenkin, koska niissä oli 650 nokka käytössä.
Hinta: 128€ sis alv 24%


Dnepr 14-9M Kremlin Escort
Kokonaisasteluku: 320
Aukioloaika 2mm: 229
Nosto: 7.25mm
Kruununjalokivi Dnepr 650 MT moottoreihin. Kremlin saattuepyörän nokka, jota paja on hieman parantanut alaväännön osalta.
Hurjat asteluvut. Tän kans ollaan tarkkana, niinku bolitbyroon saattueajossa.
Käytetään isompaa venttiilivälystä 0.2mm
Hinta: 163€

Ural 650 nokkia on muutama tehtaalla
SV nokkia arvio +40 päivää tehtaalla
Kremlin Escort arvio +100 päivää tehtaalla

Eka tilaus otetaan Vapun tienoolla, jolloin SV ja Ural nokkia saatavilla. Dnepr tehonokat tilataan Heinäkuussa ja empijät pääsee ehkä tähän mukaan, jos SV nokkia on vielä pajalla jäljellä.

Re: Tehonokka-akselien yhteisosto

Lähetetty: 14.05.2021 14:27
Kirjoittaja Justeeri
Taitaa olla saman tehtaan nokkia kuin minkä omaani laitoin? Mietin tuota sporttinokkaa kanssa, mutta päädyin K pyörän malliin.

Ymmärtääkseni nokat on jossain määrin kompromisseja, että jos tahtoo tehoa yläkierroksille, niin saattaa alavääntö kärsiä tms.

Varmaan nuo kyseiset SV nokat on ihan hyvässä balanssissa ylä/ala väännön osalta. Odotan mielenkiinnolla rohkeiden kokemuksia ja kommentteja.

Omassa nokassa oli jätetty jakopään rattaan kaula liian pitkäksi. Peittää osittain huohottimen ilmareijät.

Re: Tehonokka-akselien yhteisosto

Lähetetty: 14.05.2021 15:16
Kirjoittaja kalkkuna
Sitten nähdään kun näitä saapuu. Virinokat on virityskäyttöön ja vakio on kompromissi.

Saatavuus vaan vaikee. Kaikki otetaan mitä Suomeen saadaan ja tilausjärjestyksessä jakoon. Alla tehtaan viimeisin maili...
Tehdas kirjoitti: Hi,
sorry you waited so long for an answer.
The situation looks like this:
* UR.34970.ST (7 units) - I have 5 UNITS available for you at the
moment.
* MK.34160 (12 units) - in about 2 weeks they will be there, but I
do not know how many for you I can book, because there are
reservations (and only 10 of this type will be produced)
* DN.36430-DS (8 units) - unfortunately we do not have it at the
moment, and we will start production only after some time.
Summarizing:
Unfortunately, as I told you, we have a large order and the production
of other camshafts will practically start after the end, i.e. around
mid-August, so it may be that new camshafts will not be available
until mid-November 🙁

Re: Tehonokka-akselien yhteisosto

Lähetetty: 03.06.2021 19:42
Kirjoittaja Justeeri
"Käytetään isompaa venttiilivälystä 0.2mm"

Osaisitko sanoa, miksi tehonokan kanssa tarvitaan 0.2mm välykset? Kyselen siksi, koska minunkin pyörä näyttäisi haluavan isommat välykset, että toimii paremmin. On siis oletettavasti saman tehtaan nokka.

Re: Tehonokka-akselien yhteisosto

Lähetetty: 03.06.2021 22:00
Kirjoittaja kalkkuna
En osaa mutta arvelisin että jyrkkä profiili vaatii työntötanko koneessa enemmän pelivaraa.

Re: Tehonokka-akselien yhteisosto

Lähetetty: 04.06.2021 08:08
Kirjoittaja robin
Eihän tuo isompi välys liittyisi jotenkin ajoitukseen ? Mahtaisko säädettävällä nokkapyörällä saada kohdalleen ja sitten voisi käyttää normi välyksiä vai olenko nyt aamutuimaan ihan hakoteillä :think: Mulla on esim. yks virinokka toisen valmistajan boxerissa ja pakopuolen välyksiä hinkkaamalla on vielä pelivaraa pikkuisen säätää ajoitusta.

Re: Tehonokka-akselien yhteisosto

Lähetetty: 27.07.2021 22:10
Kirjoittaja kalkkuna
Väliaika
Tilaus tehty Vapun tienoolla seuraavasti...

DN.36430-DS camshaft
Dniepr 14-9M Escort "DS"
8 kpl

MK.34160 camshaft
M-72 / K750 sports roller GT
12 kpl

UR.34970.ST camshaft
Ural M67 OHV GT, vol. 650cc overhead valve
7 kpl

SV ja IMZ nokkia ei vaan otettu koko kesänä tuotantoon ja varaston loppuerä ollu varattuna Suomeen. Kremlin Escort nokat valmistuu loppuviikolla.
Alla mitä saadaan Suomeen ekassa nipussa.

MK.34160 - 6 pcs (reserved for you)
UR.34970.ST - 4 pcs (reserved for you)
DN.36430-DS - 10 pcs (will be ready this week)

Niukkuutta jaetaan tilausjärjestyksessä apaut 2 viikon sisällä. SV virinokkia on luvattu tulevan lisää, joskus sitte kun ehtivät. Uralin nokasta eivät sano mitään.

Re: Tehonokka-akselien yhteisosto

Lähetetty: 10.08.2021 15:54
Kirjoittaja kalkkuna
Lisäväliaika.

Rahat meni tehtaalle viikko sitte ja tänään tuli ilmoitus että kuorma liikkeellä.

Tehonokka-akselien yhteisosto - varastolla

Lähetetty: 18.08.2021 11:58
Kirjoittaja kalkkuna
nokkapino.jpg
nokkapino.jpg (259.86 KiB) Katsottu 3297 kertaa
GT_sv.jpg
GT_sv.jpg (82.48 KiB) Katsottu 3297 kertaa
GT_ural.jpg
GT_ural.jpg (83.05 KiB) Katsottu 3297 kertaa
MT_escort.jpg
MT_escort.jpg (99.56 KiB) Katsottu 3297 kertaa
Meni sitte melkeen 4kk, mutta nokat saapuvat lopulta varastolle. Alan käymään illalla läpi listaa.

Re: Tehonokka-akselien yhteisosto

Lähetetty: 18.08.2021 17:01
Kirjoittaja karppi
🤔
Hittolainen..hienoja nokkia...uskaltaskoha kysyä...

Mitähän etua näillä mahollisesti saavutetaan??

Ja lisääkö nämä mahdollisesti näiden laatumoottoreiden kestävyyttä..??

Re: Tehonokka-akselien yhteisosto

Lähetetty: 18.08.2021 18:34
Kirjoittaja kalkkuna
karppi kirjoitti: 18.08.2021 17:01 🤔
Hittolainen..hienoja nokkia...uskaltaskoha kysyä...

Mitähän etua näillä mahollisesti saavutetaan??

Ja lisääkö nämä mahdollisesti näiden laatumoottoreiden kestävyyttä..??
"Tää ei ole iha aloittelijoiden juttu, mutta näitä väki haluaa niin mikäs siinä sitte..."

Tossa ekassa postissa se oli heti alussa. Eli halutaan harrastaa ja näillä se onnistuu, useilla eri tavoin :mrgreen:

Re: Tehonokka-akselien yhteisosto

Lähetetty: 18.08.2021 19:37
Kirjoittaja karppi
😅👌...

Re: Tehonokka-akselien yhteisosto

Lähetetty: 18.08.2021 20:59
Kirjoittaja Justeeri
Varmaan sitten puristuspaineitten nostot on kaikilla jo tekeillä eikös vaan, jos näissä on venttiilit pitempään auki ja enemmän ristivetoa. Jos puristuksia ei vastaavasti nosteta, niin hyöty jää kyseenalaiseksi?

Olisi kiva kuulla kokemuksia... sitten aikanaan kun vehkeet on kasattu.

Re: Tehonokka-akselien yhteisosto

Lähetetty: 19.08.2021 10:40
Kirjoittaja kmz.k750
Justeeri kirjoitti: 18.08.2021 20:59 Varmaan sitten puristuspaineitten nostot on kaikilla jo tekeillä eikös vaan, jos näissä on venttiilit pitempään auki ja enemmän ristivetoa. Jos puristuksia ei vastaavasti nosteta, niin hyöty jää kyseenalaiseksi?

Olisi kiva kuulla kokemuksia... sitten aikanaan kun vehkeet on kasattu.
Joo näistä hyödyistä teoriassa sekä laskelmista en tiedä :doh: , haetaanko vääntöä vai hetkellisesti voimaa :dance:

https://www.youtube.com/watch?v=oHMUzPiTjIs

Re: Tehonokka-akselien yhteisosto

Lähetetty: 20.08.2021 12:54
Kirjoittaja Uskila
:mrgreen: Terve

Niin tai saavuttaako pitkäkestoisuutta...

Kuva


PS mun käyttötuntimittari täytti kolme vuotta ja siinä on lukema n. 855 tuntia, niin ja normi seiskapätkän nenäkepillä on ajettu

:think: