Kärjetön K-750
Kärjetön K-750
Terveehdys!
Laitoin Ukrainassa tehdyn kärjetön sytkän viime syksynä.En kumminkaan päässyt kokeilemaan kun vasta nyt.Pelitti ihan hyvin suorilla ja lievissä ylämäissä.Kun tuli jyrkempi mäki vastaan rupesi ääni muuttumaan koneessa ja nopeus tippumaan.Asia oli varmaan jokseenkin normaali koska koneessa ei tota poweria hirveesti ole.Laitoin sytkään perus asetukset; kun mäntä on yläkuolo kohdassa niin sytkän valo sammuu.Olisin tiedustellut;onko kellään kokemuksia siitä että onko tämä perus asetus paras vai onko havaittu jonkin laisia muita säätöjä (myöhäisemmälle/aikaisemmalle) ja mahdollisesti kuinka paljon (säästyisi omat kokeilut).
Laitoin Ukrainassa tehdyn kärjetön sytkän viime syksynä.En kumminkaan päässyt kokeilemaan kun vasta nyt.Pelitti ihan hyvin suorilla ja lievissä ylämäissä.Kun tuli jyrkempi mäki vastaan rupesi ääni muuttumaan koneessa ja nopeus tippumaan.Asia oli varmaan jokseenkin normaali koska koneessa ei tota poweria hirveesti ole.Laitoin sytkään perus asetukset; kun mäntä on yläkuolo kohdassa niin sytkän valo sammuu.Olisin tiedustellut;onko kellään kokemuksia siitä että onko tämä perus asetus paras vai onko havaittu jonkin laisia muita säätöjä (myöhäisemmälle/aikaisemmalle) ja mahdollisesti kuinka paljon (säästyisi omat kokeilut).
Re: Kärjetön K-750
Onko siinä tehty sytytyksen ajoitusmerkki(ikkuna) moottorin kytkinkoppaan ja vastaavat ajoitusmerkin vauhtipyörään?
Re: Kärjetön K-750
Ei ole ;otin kannen pois ja heittokellolla männästä yläkuolokohta.
Re: Kärjetön K-750
Terve
Myöhässä ollaan jos YKK:ssa ledi sammuu...
Myöhässä ollaan jos YKK:ssa ledi sammuu...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Kärjetön K-750
Terve
Jos haluat arpoa uusi ennakkoja, niin tuossa on kulma laskettu 78mm iskulla ja 150mm kiertokangella...
Jos haluat arpoa uusi ennakkoja, niin tuossa on kulma laskettu 78mm iskulla ja 150mm kiertokangella...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Kärjetön K-750
Lainaan tässä myös Matilta saamaani vinkkiä, että kannattaa tarkistaa sen sytkän pyörijän ajoitukset molemmille pytyille. Niissä voi olla pientä toleranssia, että toinen pytty saa erilaisen ennakon kuin toinen. Pahimmassa tapauksessa sinulla voi olla toisen pytyn ennakot YKK kohdassa ja toisen pytyn YKK jälkeen.
Jos eroa löytyy pyttyjen ennakoissa niin homman voi korjata siten, että viilaa pyörijän hahloa aikaisemmin sytyttävän kohdalla siten, että ledi sammuu myöhemmin. Ja viilataan äärimmäisen varovasti. Pienikin materiaalin poisto vaikuttaa paljon ennakoihin.
Jos eroa löytyy pyttyjen ennakoissa niin homman voi korjata siten, että viilaa pyörijän hahloa aikaisemmin sytyttävän kohdalla siten, että ledi sammuu myöhemmin. Ja viilataan äärimmäisen varovasti. Pienikin materiaalin poisto vaikuttaa paljon ennakoihin.
Re: Kärjetön K-750
Noniin, kuinkahan monessa peruskuntoisessa itäpyörän kampiakselissa on heittoa vähemmän kuin 0.1mm? Aika pieni virhe antaa jo ison heiton sytytykseen. On tämä kyllä aika monimutkainen harrastus.
Re: Kärjetön K-750
Väittäävät että kärjetön lukee itse ennakon ja asettaa kohdalleen.Ledin sammuminen YKK:ssa on vain asennus teknillinen juttu.
Re: Kärjetön K-750
Mites se nyt on tämän kärjettömän perusasetuksen kanssa 750:ssä ? Mitään ajoitusaukkoja ei tosiaan ole kytkinkotelon sivussa.
Kannen kun käyttää irti, niin silloin tietenkin saa tarkan mitan, mutta mikä on perusasetus sytykselle ? Ja siis se ledi ilmaisee koska kipuna lähtee ?
Kannen kun käyttää irti, niin silloin tietenkin saa tarkan mitan, mutta mikä on perusasetus sytykselle ? Ja siis se ledi ilmaisee koska kipuna lähtee ?
Re: Kärjetön K-750
Omien empiiristen kokemusten perusteella laittaisin sovekin kärjettömään 5-6 asteen manuaalisen ennakon. Eli tuossa kohtaa tulisi ledin sammua.
Tuo Uskilan aiemmin laittama taulukko taitaa opastaa asian ytimeen, jos mitataan männän laesta.
Tuo Uskilan aiemmin laittama taulukko taitaa opastaa asian ytimeen, jos mitataan männän laesta.
Re: Kärjetön K-750
Mikä järjetön on kyseessä?jos ural.fi sivustolta olet tilannut niin siinä kupissahan on kohta ettei kovin paljon voi pieleen mennä. Järjetönhän säätää ennakkoa myös itse.
Re: Kärjetön K-750
Säätää toki ennakkoa kierrosten mukaan, mutta se lähtötilanne pitäs olla semmonen jolla kone käynnistyy hyvin potkimatta takasin. Isommilla kierroksilla taasen luokkaa 35 astetta. Mutta sitähän ei nää kuin oikeenlaisella strobolla merkeistä. Nyt kun merkkejä ei ole niin persedynamometri kertokoon.
T.hh
T.hh
Re: Kärjetön K-750
Sovek on tämän järjettömän sytkän valmistajan nimi. Tässä on tosiaan se ongelma että tuo pyörijä on sellainen ettei siinä ole mitään mikä rajoittaisi tai määräisi oikean aseman. Tuossa on vain pyöreä reikä keskellä, joten tuota saa pyöriteltyä ympäri sitä adapteria.
Samoin myös itse tuossa pääpalikassa on +-10 astetta mahdollista kääntää / säätää ajoitusta. Mutta tosiaan se perusasetus pitää kehitellä jostain.
Samoin myös itse tuossa pääpalikassa on +-10 astetta mahdollista kääntää / säätää ajoitusta. Mutta tosiaan se perusasetus pitää kehitellä jostain.
Re: Kärjetön K-750
Terve
Jospa kurkkais venttiilinsäätö luukusta sisään ja pyörittää konetta kiksistä, niin silloin kuin pako menee kiinni ja imu aukee ollaan kokolailla YKK:ssa. Siinä saa yleensä koneen käyntiin ja loput säätää perstuntumalla...
Jospa kurkkais venttiilinsäätö luukusta sisään ja pyörittää konetta kiksistä, niin silloin kuin pako menee kiinni ja imu aukee ollaan kokolailla YKK:ssa. Siinä saa yleensä koneen käyntiin ja loput säätää perstuntumalla...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Kärjetön K-750
Tuon ja Koon kanssa taiteilin itse viime kesänä. Ja pieleen ei saa kuin maksimissaan sen 179 astetta
Hain ensin suunnilleen ykk:n laittamalla sytkätulpan reiästä sopivan kokoisen kuusiolokoavaimen (semmosen, missä 90 kulma) sisään niin, että sen avaimen mutkan avulla sai pään osumaan mäntään. Sitten vain 4-vaihdetta silmään ja pyörittelee jalalla takapyörästä ykk:n samalla kun pitää kädellä kuusiokoloavainta mäntää vasten. Sillä avaimella tulee sen verran vipuvartta, että kuljettu matka avaimen päässä on isompi kuin männän liike pytyssä (onneksi). Kun sitä avaimen varren liikettä vertasi kiintopisteeseen (vaikka joku pytyn/kannen ripa), niin sai suunnilleen haarukoitua ykk:n. Ja siitä inasen varhaisemmalle, niin sai käymään. Ja loppuhieronta pepputuntumalta.
Tein myöhemmin hifistely reiän vauhtipyörän kohdalle, otin kannen pois ja tein merkit kampuraan, että sai strobolla katsottua. Ei sekään iso homma, mutta kyllä tuon tulpanreiän kauttakin sai arvottua lähelle.
Hain ensin suunnilleen ykk:n laittamalla sytkätulpan reiästä sopivan kokoisen kuusiolokoavaimen (semmosen, missä 90 kulma) sisään niin, että sen avaimen mutkan avulla sai pään osumaan mäntään. Sitten vain 4-vaihdetta silmään ja pyörittelee jalalla takapyörästä ykk:n samalla kun pitää kädellä kuusiokoloavainta mäntää vasten. Sillä avaimella tulee sen verran vipuvartta, että kuljettu matka avaimen päässä on isompi kuin männän liike pytyssä (onneksi). Kun sitä avaimen varren liikettä vertasi kiintopisteeseen (vaikka joku pytyn/kannen ripa), niin sai suunnilleen haarukoitua ykk:n. Ja siitä inasen varhaisemmalle, niin sai käymään. Ja loppuhieronta pepputuntumalta.
Tein myöhemmin hifistely reiän vauhtipyörän kohdalle, otin kannen pois ja tein merkit kampuraan, että sai strobolla katsottua. Ei sekään iso homma, mutta kyllä tuon tulpanreiän kauttakin sai arvottua lähelle.
Re: Kärjetön K-750
Jees, kiitoksia neuvoista.
Pitää tässä perehtyä taas tuohon asennukseen, kunhan ehtii muilta kiireiltä. Ja saa bensahanan taas toimimaan kunnolla.
Koitin saada vuotavaa hanaa pitämään. Ja sainkin, mutta hana meni niin tiiviiksi ettei sieltä tullut bensaa enää ollenkaan ulos oli hana missä asennossa tahansa
Paineilma kuitenkin pöhisi tankissa, kun pillillä painoin takaisin päin hanasta, mutta bensa ei osannut ulos tankista
Kaikkea pientä...
Ps. Ampuukos tämä järjetön kipunan molempiin pyttyihin yhtäaikaa, eli toiseen hukkakipinä vai osaako tuo järjestää kipinän vain toiseen ja taas toiseen pyttyyn ?
Pitää tässä perehtyä taas tuohon asennukseen, kunhan ehtii muilta kiireiltä. Ja saa bensahanan taas toimimaan kunnolla.
Koitin saada vuotavaa hanaa pitämään. Ja sainkin, mutta hana meni niin tiiviiksi ettei sieltä tullut bensaa enää ollenkaan ulos oli hana missä asennossa tahansa
Paineilma kuitenkin pöhisi tankissa, kun pillillä painoin takaisin päin hanasta, mutta bensa ei osannut ulos tankista
Kaikkea pientä...
Ps. Ampuukos tämä järjetön kipunan molempiin pyttyihin yhtäaikaa, eli toiseen hukkakipinä vai osaako tuo järjestää kipinän vain toiseen ja taas toiseen pyttyyn ?