Kuinka tiukalle renkaan laakerit kiristetään?
Kuinka tiukalle renkaan laakerit kiristetään?
Kun tilanne on Uralin piparivanteiden kanssa sellainen, että jos haluan renkaiden lonksamisen pois, niin alkaa laakeri nahistamaan. Jos haluan että rengas pyörii melkein itsestään, niin silloin jää lonksamaan niin pirusti. Ei voi ajaa. Välimuotoa ei näytä olevan, on valittava jompi kumpi.
Milloin laakeri on liian kireällä? Kiristettynä tuntuu, että rengas pysähtyy vähän äkkinäisesti. Varmaan viimeinen kierros jää pyörähtämättä. Muutoin siinä ei kädellä pyörittelemällä tunnu mitään kummempaa vastusta.
Olen purkanut navat, pessyt (kartio) laakerit ja rasvannut uudestaan. Laakeripesissä en oikein huomaa mitään sellaista väljyyttä mikä voisi selittää tämän.
Onko suosituksia?
Milloin laakeri on liian kireällä? Kiristettynä tuntuu, että rengas pysähtyy vähän äkkinäisesti. Varmaan viimeinen kierros jää pyörähtämättä. Muutoin siinä ei kädellä pyörittelemällä tunnu mitään kummempaa vastusta.
Olen purkanut navat, pessyt (kartio) laakerit ja rasvannut uudestaan. Laakeripesissä en oikein huomaa mitään sellaista väljyyttä mikä voisi selittää tämän.
Onko suosituksia?
Re: Kuinka tiukalle renkaan laakerit kiristetään?
Sillonkuin kartiorullien kanssa jouduin pelailemaan, niin säätelin seuraavasti: pyörä paikoilleen ilman sitä säätömutujen peittävää peltiprikkaa ,akseli tiukalle. Tällöin sisäkalut puristuu pakettiin kuten ajossa. Seuraavaksi lukitusmutteri auki ja sisämutterista säätäen laakerit välyksettömäksi , kokeilu vanteesta heiluttaen koko ajan. Lukitusmutteri kiinni ja välys taas tarkistaen vanteesta. Pyörittelyä ja kuuntelua ja jos laakerit röhisee , niin vaihtoon. Tarkoitus saada herkästi pyörivä ja välyksetön tai pikkusella välyksellä oleva pyörä.
Itte oon nyttemmin siirtynyt käyttämään tavan kuulalaakereita , niissä kun on rasvatkin suojien takana. Mutta se taas vaatii vähän enemmän virittelyä ja sorvattuja osia , siintä on juttuakin jossain vitjassa...
T.hh
Itte oon nyttemmin siirtynyt käyttämään tavan kuulalaakereita , niissä kun on rasvatkin suojien takana. Mutta se taas vaatii vähän enemmän virittelyä ja sorvattuja osia , siintä on juttuakin jossain vitjassa...
T.hh
Re: Kuinka tiukalle renkaan laakerit kiristetään?
Terve
Kierretanko viilpenkkiin ja kunnon työkalut...
Kierretanko viilpenkkiin ja kunnon työkalut...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Kuinka tiukalle renkaan laakerit kiristetään?
Terve
Niin ja uudet laakerit...
Ps näitä sai Viipurista torni kaupalla
Niin ja uudet laakerit...
Ps näitä sai Viipurista torni kaupalla
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Kuinka tiukalle renkaan laakerit kiristetään?
Terve
Niin ja hyvin toimii pussihousupekkojen konsti...
Niin ja hyvin toimii pussihousupekkojen konsti...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Kuinka tiukalle renkaan laakerit kiristetään?
Kiitokset vastauksista,
Mutta joo, kyllä minä samalla tavalla osasinkin tuon kiristelyn tehdä, eli akseli kiristetään ilman suojakupua sopivaa holkkia apuna käyttäen ja sitten säädetään laakerin kireys päätytulppaa pyörittämällä.
Tosiaankin ongelmana on, että jos haluaa välyksettömän renkaan, niin laakeri menee aika kireälle. Jos mennään laakerin ehdoilla, että ei nahista yhtään, niin lonkse on useita millejä kun rengasta heiluttaa.
Jos haluaa välyksen pienemmäksi, niin pientä nahistusta tulee laakeriin. Melkein se on pakko vaan näin jättää, jos meinaa ajella ollenkaan? Kun eihän mopo kulje suoraan jos rengas heiluu holtittomasti.
Ja sekin tässä on omituista, että vaikka laakerin säätäisi muuten välyksettömäksi, niin jossain tietyssä renkaan asennossa kuitenkin tuntuu välystä. Laakerit näytti minun silmään ehjiltä.
Mutta joo, kyllä minä samalla tavalla osasinkin tuon kiristelyn tehdä, eli akseli kiristetään ilman suojakupua sopivaa holkkia apuna käyttäen ja sitten säädetään laakerin kireys päätytulppaa pyörittämällä.
Tosiaankin ongelmana on, että jos haluaa välyksettömän renkaan, niin laakeri menee aika kireälle. Jos mennään laakerin ehdoilla, että ei nahista yhtään, niin lonkse on useita millejä kun rengasta heiluttaa.
Jos haluaa välyksen pienemmäksi, niin pientä nahistusta tulee laakeriin. Melkein se on pakko vaan näin jättää, jos meinaa ajella ollenkaan? Kun eihän mopo kulje suoraan jos rengas heiluu holtittomasti.
Ja sekin tässä on omituista, että vaikka laakerin säätäisi muuten välyksettömäksi, niin jossain tietyssä renkaan asennossa kuitenkin tuntuu välystä. Laakerit näytti minun silmään ehjiltä.
Re: Kuinka tiukalle renkaan laakerit kiristetään?
Ei oo kunnolla laakerinkehäpaikoillaan tai keskiholkki on kiero
Pieni välys on hyvä olla kun tahtoo ajaessa lämmetä ja kiristyä
Pieni välys on hyvä olla kun tahtoo ajaessa lämmetä ja kiristyä