K-650 pyörien laakerointi
K-650 pyörien laakerointi
Kusti polkee Neppariin uutta mustaa parhaillaan. Ajattelin, että samalla kun pyörät käyttää irti voisi hoitaa laakeroinnit kuntoon.
Mitä kaikkea tarvitaan per pyörä? Meneekö kaikkiin kolmeen samat hilut?
Muutkin vinkit toimenpiteeseen otetaan ilomielin vastaan.
Mitä kaikkea tarvitaan per pyörä? Meneekö kaikkiin kolmeen samat hilut?
Muutkin vinkit toimenpiteeseen otetaan ilomielin vastaan.
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: K-650 pyörien laakerointi
Menee. Vasta 2000 luvulla on uutta tarjolla. 1 ero. Tihee kirintäruuvi on yleinen ja harvakierre on harvinainen.
Hilut kestävät käyttöä pitkään, monesti ne uusitaan ulkonäkösyistä. Navan puhdistus, laakerit ja stefa, sekä hyvää vaseliinia piisaa usein täysremontiksi. Nää menee pilalle usein vaan sen takia ettei näitä huolleta. Ei ajokilometrien takia. Kartiolaakerit on järeen kokoset tämmöseen pärrään, näitä kun käyteään autoissa.
Hilut kestävät käyttöä pitkään, monesti ne uusitaan ulkonäkösyistä. Navan puhdistus, laakerit ja stefa, sekä hyvää vaseliinia piisaa usein täysremontiksi. Nää menee pilalle usein vaan sen takia ettei näitä huolleta. Ei ajokilometrien takia. Kartiolaakerit on järeen kokoset tämmöseen pärrään, näitä kun käyteään autoissa.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: K-650 pyörien laakerointi
Eli jos nyt haluan huvikseni urheilla, niin meneekö yhteen pyörään yksi laakeri ja stefa?
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: K-650 pyörien laakerointi
Kaksi laakeria+yksi stefa..
Mut noin niiku yleisesti ottaen,ni ne on kyl sellaset laakerit,mitkä kestää ihan lähes loputtomiin näissä meidän vehkeissä.
Rikki ne saa vetämällä liian kireälle...tai jos siellä on pitkään päässyt seisomaan vesi..
Välillä viittii purkaa..putsata laakerit ja uutta rasvaa tilalle...ai mistä tiijen...no omista kokemuksista...ja olen laiska avaamaan napoja huoltoa varten...ja silti ne vaan kestää ja kestää..
Eihän se taludellisesti mittava remontti laakereiden uusiminen ole...mutta monasti aivan turha..
Täällästä höpinää tällä kertaa..
Mut noin niiku yleisesti ottaen,ni ne on kyl sellaset laakerit,mitkä kestää ihan lähes loputtomiin näissä meidän vehkeissä.
Rikki ne saa vetämällä liian kireälle...tai jos siellä on pitkään päässyt seisomaan vesi..
Välillä viittii purkaa..putsata laakerit ja uutta rasvaa tilalle...ai mistä tiijen...no omista kokemuksista...ja olen laiska avaamaan napoja huoltoa varten...ja silti ne vaan kestää ja kestää..
Eihän se taludellisesti mittava remontti laakereiden uusiminen ole...mutta monasti aivan turha..
Täällästä höpinää tällä kertaa..
Re: K-650 pyörien laakerointi
Normi pyörissä urakuulat saattaa mennä pilalle painepesurilla ahkeraan husittaessa ja sooloajossa ongelmat huomaa helposti.
Vaunun kans ajettaesssa saa olla kyllä melko pielessä ennenku perstuntumalla hokaa että kartiolaakeri on väljä.
Ja tässä video aiheeseen kuinka pro setä remppaa...
Vaunun kans ajettaesssa saa olla kyllä melko pielessä ennenku perstuntumalla hokaa että kartiolaakeri on väljä.
Ja tässä video aiheeseen kuinka pro setä remppaa...
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: K-650 pyörien laakerointi
Terve
Niin ja jos ei ole kiire ja on hyvässä seurassa, niin voihan sen tehdä myös matkalla...
Ps tääkin huolto tehtiin 20 kilometriä Tukholmasta kun oltiin menossa swedupekkojen kanssa Sudenpesälle
Niin ja jos ei ole kiire ja on hyvässä seurassa, niin voihan sen tehdä myös matkalla...
Ps tääkin huolto tehtiin 20 kilometriä Tukholmasta kun oltiin menossa swedupekkojen kanssa Sudenpesälle
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: K-650 pyörien laakerointi
Nii ja tuossa vaiheessa oltiin ajeltu vasta laivalla
Ja nää laakerit muka kestää
Ja nää laakerit muka kestää
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 09.06.2020 09:25
Re: K-650 pyörien laakerointi
https://www.rockauto.com/info/215/65250c__ra_p.jpg
Tollainen on näppärä laite laakerien rasvaukseen. Kiristetään laakeri levyjen väliin ja työnnetään rasvaprässillä vaseliinit tuolta yläpäästä.
Tollainen on näppärä laite laakerien rasvaukseen. Kiristetään laakeri levyjen väliin ja työnnetään rasvaprässillä vaseliinit tuolta yläpäästä.
Re: K-650 pyörien laakerointi
Terve
Napahilut ja laakerit on hyvä vetää nippuun kun säätää navan käyntivälyksen...
Ps lopuksi rasvataan sitkostetulla vesivaseliinilla
Napahilut ja laakerit on hyvä vetää nippuun kun säätää navan käyntivälyksen...
Ps lopuksi rasvataan sitkostetulla vesivaseliinilla
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: K-650 pyörien laakerointi
Hei.
Minulla on etupyörän oikean puoleinen kartiolaakeri ollut ilmeisesti jumissa jonka seurauksena kartioon on rullista kulunut pienet urat. Tarkoitus olisi siis uudet laakerit asentaa, mutta en ole keksinyt järkevää tapaa saada oikean puoleinen kartio ulos vaihdettavaksi, kun ei siihen kaltevaan pintaan saa ulosvetäjääkään kiinni.
Ainoa ajatus joka herää, on pistää dremelin ja taltan avulla kartio halki ja vetää palasina ulos.
Onko parempia ehdotuksia pulman ratkaisemiseksi?
Minulla on etupyörän oikean puoleinen kartiolaakeri ollut ilmeisesti jumissa jonka seurauksena kartioon on rullista kulunut pienet urat. Tarkoitus olisi siis uudet laakerit asentaa, mutta en ole keksinyt järkevää tapaa saada oikean puoleinen kartio ulos vaihdettavaksi, kun ei siihen kaltevaan pintaan saa ulosvetäjääkään kiinni.
Ainoa ajatus joka herää, on pistää dremelin ja taltan avulla kartio halki ja vetää palasina ulos.
Onko parempia ehdotuksia pulman ratkaisemiseksi?
Re: K-650 pyörien laakerointi
Eikös se lähde kun ottaa sopivan kokoisen hylsyn ja vasaran avuksi
Re: K-650 pyörien laakerointi
Kerran jumitti kartiokooli pooripäässä että meinas usko loppua. Leka oli jo semmone että napa halki mikäli ohi lyöny.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.