Dneprin kardaanin pohdiskelua

Voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Dneprin kardaanin pohdiskelua

Viesti Kirjoittaja teuski »

Mulla on K-650:ssä Uralin pakkilaatikko. Perä on kait dneprin, kardaanille boorit.

Kardaani on yksiosainen molemmista päistä booritettu, laatikon päässä limppu. Kardaani on koneen päästä reilusti taitettu, heti siitä boorien jälkeen. Kyllähän se vemputtaa, ei ihme, että limppuja menee.

Tuntuu, että 4" renkaan kanssa suora keppi ei tuohon menisikään, toisaalta ei nykyinen tunnu renkaaseen kiinni ottavan missään vaiheessa kierrosta.

En ole tuota vielä sen tarkemmin ajatuksella katsellut, mutta tuli nyt mieleen että mitä tolle voisi tehdä?

Moottorin soviteprikkoja säätämällä konetta enemmän oikealle? Meniskö tohon joku nivelmalli suoraan?
Oisko kellään suoraa keppiä, jospa sitä koittaisi sovitella? Kaipa tuokin lämmöllä oikenee...
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Onhan vispilä ja ristikko oikeassa asennossa toisiinsa...

Kuva

Ps niin ja toinen yleinen vika on, että ristikot on epäkeskeisiä (keppi vemputtaa)

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua

Viesti Kirjoittaja MATTI »

teuski kirjoitti: 27.10.2022 07:06 Mulla on K-650:ssä Uralin pakkilaatikko. Perä on kait dneprin, kardaanille boorit.

Kardaani on yksiosainen molemmista päistä booritettu, laatikon päässä limppu. Kardaani on koneen päästä reilusti taitettu, heti siitä boorien jälkeen. Kyllähän se vemputtaa, ei ihme, että limppuja menee.

Tuntuu, että 4" renkaan kanssa suora keppi ei tuohon menisikään, toisaalta ei nykyinen tunnu renkaaseen kiinni ottavan missään vaiheessa kierrosta.

En ole tuota vielä sen tarkemmin ajatuksella katsellut, mutta tuli nyt mieleen että mitä tolle voisi tehdä?

Moottorin soviteprikkoja säätämällä konetta enemmän oikealle? Meniskö tohon joku nivelmalli suoraan?
Oisko kellään suoraa keppiä, jospa sitä koittaisi sovitella? Kaipa tuokin lämmöllä oikenee...
Moottori pitäisi olla asennettu niin että kardaani kulkee swingin reiän oikeassa laidassa , ei keskellä (partamenosuuntaan katsottuna) moottorin ja rungon väliset korokkeet tulee vain moottorin vas. puolelle rungon ja moottorin väliin. Kardaanit on suoria ,ei taittetuja. Kardaanin+vispilän ja kumilimpun väliin tulee jäädä 1 ..3 mm ilmaväli kun svingi on ajoasennossa (samassa linjassa kun voimansiirto ja moottori).
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua

Viesti Kirjoittaja teuski »

Kiitos, pitääpä kokeilla tota sovitepalikoiden siirtoa. Nyt on molemmin puolin kuten on mulla tossa ollut alusta asti.
Jos noi limput alkaisi säästymään. Kerran lensi 70 vauhdissa limpun kehys sääreen. Viimeksi se irtosi ja paremman puutteessa liimasin sen kiinni ja porasin pidätintapit kehyksen läpi kumiin. Nykyisessä on sen verran tukeva kehys että se ei kyllä katkea kuin se edellinen peltinen...

Tokihan kepin kuuluu suora olla. Toi taivuttaminen on ollut varmaan joku älyvapaa idea väärin istutetun moottorin korjaamiseksi. Nyt se pitäisi sitten koittaa oikaista. Pitäs ottaa kuva, ei ole mikään vähän käyrä :lol:

Niin ja tokihan siellä perän päässä ristikko on, se tuntuu ihan hyvältä.
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua

Viesti Kirjoittaja teuski »

No nyt on taas suora :roll:
Liitteet
IMG_20221028_091335.jpg
IMG_20221028_091335.jpg (48.25 KiB) Katsottu 1291 kertaa
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua

Viesti Kirjoittaja MATTI »

teuski kirjoitti: 28.10.2022 09:29 No nyt on taas suora :roll:
Tuskin olet voinut tuolla edes metrejäkään ajaa??
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua

Viesti Kirjoittaja teuski »

Tollanen se on mulla aina ollut eikä se ajoa ole häirinnyt :mrgreen:

Sovittelin suoristettuna moottoria siirtämättä paikalleen ja vaikuttaa hyvältä. Isommat holkit vasemmalla ja pienet oikealla.

Onko laatikoissa eroa kardaanin lähdön sijainnin suhteen?
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua

Viesti Kirjoittaja MATTI »

teuski kirjoitti: 28.10.2022 11:51 Tollanen se on mulla aina ollut eikä se ajoa ole häirinnyt :mrgreen:

Sovittelin suoristettuna moottoria siirtämättä paikalleen ja vaikuttaa hyvältä. Isommat holkit vasemmalla ja pienet oikealla.

Onko laatikoissa eroa kardaanin lähdön sijainnin suhteen?
ei ole eroja .
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Näköjään on moottorin kiinnityksissäkin variaatiota. Minun m72:ssa on paksut ja ohuet holkit, kun taas uralissa pelkät paksut holkit vasemmalla puolen. Myöskin takarenkaan navan pinnaus vaikuttaa paljonko jää rakoa kardaanille.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Justeeri kirjoitti: 29.10.2022 14:33 Näköjään on moottorin kiinnityksissäkin variaatiota. Minun m72:ssa on paksut ja ohuet holkit, kun taas uralissa pelkät paksut holkit vasemmalla puolen. Myöskin takarenkaan navan pinnaus vaikuttaa paljonko jää rakoa kardaanille.
Uralissa oli muistaakseni joskus jotenkin niin että paksumpi koro oli edessä tai takana mutta korokkeet vain vasemmalla puolella, dneprissä ja vwk:ssa on kone aina siirretty niin paljon oikealle kun se menee ,eli holkit vain vas.puolelle, volkkarin koneessa koneen kiinnitys on 10 mm keskilinjan oikealla puolella jo moottorin kiinnikkeillä valmiiksi. Variaatioita varmaan voi olla monia, mutta kone niin oikealle kun se menee ja kardaani mahtuu pyörii.
Avatar
teuski
200
200
Viestit: 241
Liittynyt: 02.08.2020 11:56
Paikkakunta: Еурайоки

Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua

Viesti Kirjoittaja teuski »

Ei mulla kyllä välttämättä mahtuis, nyt on jo keppi reiän oikeassa reunassa...
-=Dnepr K-650 '68=-
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Dneprin kardaanin pohdiskelua

Viesti Kirjoittaja MATTI »

teuski kirjoitti: 30.10.2022 15:55 Ei mulla kyllä välttämättä mahtuis, nyt on jo keppi reiän oikeassa reunassa...
Joo,siellä oikeassa reunassa se pitää olla.
Vastaa Viestiin