Käyttöpyörän säilytyspaikka
Käyttöpyörän säilytyspaikka
Otsikon mukaisesti uteliaisuuttani kyselen, missäs porukka pyöriänsä säilyttää? Tarkentaen kysymystä, näitä jokseenkin ajokunnossa ja kokonaisia ajoneuvoja siis. Suurimalla osallahan lienee myöskin Urali tai kaksi hajautettuna osissa pahvilaatikoihin pitkin hyllyjä sekä perunakellareita
Minultakin talon päädystä lämmitettävä talli löytyisi, mutta jostain kumman syystä sellainen tila tahtoo (ilman suurta tahdonlujuutta) täyttyä mitä kummallisimmalla roinalla tai projektiautolla. Mikä tietysti ensitöiksi puretaan sellaiseen kuntoon ettei kapineen helposti liikuttaminen onnistukkaan aivan hetkessä...
Halpaa (ja huonoa ) pressuhalliakin meinasin jo alkaa pihalle pykäämään, mutta taidan tietää kuinka siinä kävisi. Parempi pyörän päällä pelkkää lunta kuin lunta ja kasa kaatuneita metallikeppejä? Hyvistä ja kohtuuhintaisista saa antaa arvionsa, jos jollakulla sellainen käytössä on toiminut. Aikaisemmin talon omistajaneen henkilön romahtunut pressuhalli kämpän nurkalla näyttötilaisuuden aikana muhii mielessä edelleen
Joten pihallahan nuo kaksi sivuvaunupärrää + Italian pyörä toistaiseksi ovat, kesät ja talvet. Monkey-moperi mahtuu mainittuun talliin juuri ja juuri. Aikaisemmin talon sivulla oleva katos toi sen verran suojaa ettei nepparia ajoon lähtiessä tarvinnut alkaa lapiolla kaivamaan lumikasan alta. (Muutaman kerran viime talvena kävin kylällä ajamassa.) Siitä se löytyy nytkin, vaikka tarkoitus oli ajaa talveksi sukulaiselle parempaan suojaan. Moottori tosin alkoi pitämään melkoista naputusta, joten ylimääräiset siirrot jäivät sitten tekemättä. Odottakoon nyt sitten siinä pientä talvista moottorin avausta.
Tämän kesän hankinta K750 taasen jäikin aivan kokonaan taivasalle... Syksyn vesisade ei olemista näyttänyt häiritsevän, mutta lumi ja pakkanen jäädyttivät mm. vaijerit ja virta-avaimen. Sekä kuljettajan takapuolen ajon aikana Vaijerien kuivaus ja rasvaus sekä telttapatjan pala norsunkorvalla auttoivat alkuun, mutta ei se mukavalta tunnu tuolta lumikasasta harjata puhtaaksi. Jotain olisi keksittävä...
Kummoisia ajosuorituksia ei talvella tule tehtyä, mutta pari kertaa viikossa käyn lähitienoita pörräämässä.
Hankin makkaranpaistoreissuja varten Tokmannilta tuollaisen 3mx3m Nortrekin "majoitekankaan". Piti tulla ihan retkikäyttöön laavulle tuulisuojaksi. Sitä pihalla auki rullatessa kävikin mielessä, että koitanpa sitä tuohon pyörän säilytyspaikan päälle. Ja katsos mokomaa, on ollut jo parin viikon ajan ihan toimiva toteutus:
Kiinnitys onnistui kätevästi nippusiteillä, peräkärryäkään ei tarvinnut siirtää testausta varten
Kestänyt parin päivän aikana sataneen lumen painon hyvin, sitten olen käynyt tökkimässä lunta liikkeelle pressun päältä. Ajoon lähtiessä kärryssä kiinni oleva nurkka irroitetaan ja taitetaan takana näkyvän puuvajan nurkkaan kiinni. Kuski saa tällöin istua mukavasti ilman turhia kumartamisia.
Huono paikka tuo on siinä mielessä, kun peruutusvaihteen virkaa ajon jälkeen toimittaa kuljettaja itse. Jää helposti matka vajaaksi, kun peruutusvaihteesta loppuu puhti kesken matkan
Minultakin talon päädystä lämmitettävä talli löytyisi, mutta jostain kumman syystä sellainen tila tahtoo (ilman suurta tahdonlujuutta) täyttyä mitä kummallisimmalla roinalla tai projektiautolla. Mikä tietysti ensitöiksi puretaan sellaiseen kuntoon ettei kapineen helposti liikuttaminen onnistukkaan aivan hetkessä...
Halpaa (ja huonoa ) pressuhalliakin meinasin jo alkaa pihalle pykäämään, mutta taidan tietää kuinka siinä kävisi. Parempi pyörän päällä pelkkää lunta kuin lunta ja kasa kaatuneita metallikeppejä? Hyvistä ja kohtuuhintaisista saa antaa arvionsa, jos jollakulla sellainen käytössä on toiminut. Aikaisemmin talon omistajaneen henkilön romahtunut pressuhalli kämpän nurkalla näyttötilaisuuden aikana muhii mielessä edelleen
Joten pihallahan nuo kaksi sivuvaunupärrää + Italian pyörä toistaiseksi ovat, kesät ja talvet. Monkey-moperi mahtuu mainittuun talliin juuri ja juuri. Aikaisemmin talon sivulla oleva katos toi sen verran suojaa ettei nepparia ajoon lähtiessä tarvinnut alkaa lapiolla kaivamaan lumikasan alta. (Muutaman kerran viime talvena kävin kylällä ajamassa.) Siitä se löytyy nytkin, vaikka tarkoitus oli ajaa talveksi sukulaiselle parempaan suojaan. Moottori tosin alkoi pitämään melkoista naputusta, joten ylimääräiset siirrot jäivät sitten tekemättä. Odottakoon nyt sitten siinä pientä talvista moottorin avausta.
Tämän kesän hankinta K750 taasen jäikin aivan kokonaan taivasalle... Syksyn vesisade ei olemista näyttänyt häiritsevän, mutta lumi ja pakkanen jäädyttivät mm. vaijerit ja virta-avaimen. Sekä kuljettajan takapuolen ajon aikana Vaijerien kuivaus ja rasvaus sekä telttapatjan pala norsunkorvalla auttoivat alkuun, mutta ei se mukavalta tunnu tuolta lumikasasta harjata puhtaaksi. Jotain olisi keksittävä...
Kummoisia ajosuorituksia ei talvella tule tehtyä, mutta pari kertaa viikossa käyn lähitienoita pörräämässä.
Hankin makkaranpaistoreissuja varten Tokmannilta tuollaisen 3mx3m Nortrekin "majoitekankaan". Piti tulla ihan retkikäyttöön laavulle tuulisuojaksi. Sitä pihalla auki rullatessa kävikin mielessä, että koitanpa sitä tuohon pyörän säilytyspaikan päälle. Ja katsos mokomaa, on ollut jo parin viikon ajan ihan toimiva toteutus:
Kiinnitys onnistui kätevästi nippusiteillä, peräkärryäkään ei tarvinnut siirtää testausta varten
Kestänyt parin päivän aikana sataneen lumen painon hyvin, sitten olen käynyt tökkimässä lunta liikkeelle pressun päältä. Ajoon lähtiessä kärryssä kiinni oleva nurkka irroitetaan ja taitetaan takana näkyvän puuvajan nurkkaan kiinni. Kuski saa tällöin istua mukavasti ilman turhia kumartamisia.
Huono paikka tuo on siinä mielessä, kun peruutusvaihteen virkaa ajon jälkeen toimittaa kuljettaja itse. Jää helposti matka vajaaksi, kun peruutusvaihteesta loppuu puhti kesken matkan
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Käyttöpyörän säilytyspaikka
Pääsääntöisesti pyörät lämpöisessä tallissa mutta viime talven tuo käyttöpyörä vietti telttatallissa kun sisätiloihin ei mahtunut. Mulla on useampiakin 500g "paksulla" pressulla varustettuja talleja, kaari ja harja malleja. Kaikista pitää putsata lumet käsipelissä. Kaarihalli kestää enemmän painoa kuin harjamalli mutta lumet niistä on aina putsattava hetimiten oli sitten halpa tai kallis malli.
Niin ja pressutallin ovea ei passaa laittaa kiinni, muuten kerää kosteutta sisälle aivan poskettomasti. Jompi kumpi pää kun on kokonaan auki, niin sitten ei ole ongelmaa.
Niin ja pressutallin ovea ei passaa laittaa kiinni, muuten kerää kosteutta sisälle aivan poskettomasti. Jompi kumpi pää kun on kokonaan auki, niin sitten ei ole ongelmaa.
Re: Käyttöpyörän säilytyspaikka
https://www.puuilo.fi/kramfors-pienkone ... 1-85m-500g
Tämmöstä miettiny. PVC - ei kevytpeite. Maanrajasta auki. Optimi mitat. Hintakin kohdallaan kun paksu pressu.
Mutta pitäs mitata stongan korkeudelta ennen ostoa. Monet "kelkkatallit" on liika kapeita vaunukäyttöön. Kokeilkaas joku niin tiedetään
Tämmöstä miettiny. PVC - ei kevytpeite. Maanrajasta auki. Optimi mitat. Hintakin kohdallaan kun paksu pressu.
Mutta pitäs mitata stongan korkeudelta ennen ostoa. Monet "kelkkatallit" on liika kapeita vaunukäyttöön. Kokeilkaas joku niin tiedetään
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Käyttöpyörän säilytyspaikka
Olen huomannut itsestäni sen, että jos minkä tahansa noista pyöristä laittaa liian hyvään paikkaan säilöön ( eli vekslata sentin tarkkuudella katokseen suojaan taivaalta tippuvilta aineilta sekä pois kulkuväyliltä ) niin harvemmin niillä sitten tulee ajeltua. Laiskuus estää tehokkaasti hyvääkin harrastusta... Parasta olisi läpiajettava suoja missä ei olisi päätyjä ollenkaan, helppo ajettava sekä tuulettuisi hyvin Mutta ei tuo pihamaa anna siihen mahdollisuutta. Vielä ainakaan.
Teinkin muutoksia pyörien säilytysjärjestykseen, kun talon hallitus oli saanut myytyä tavaroita pois torissa. Italian soolopyörän sainkin nyt mahtumaan kylmään pihavajaan niiden tilalle. K-750 siirtyikin sitten Guzzin tilalle talon ulko-oven viereen katokseen. Huoltokäynnille vain, kärjettömän sytytyksen pannupidin oli taas löysällä sekä kansitiivisteet falskaavat kylmänä. Öljytkin on mukavampi vaihtaa tasaisella maalla. Ja muutakin ruuvattavaa löytynee kun oikein etsii.
Tuo puuilon pienkonetalli olisi kyllä kokeilemisen arvoinen. Jos ne muillakin ovat huolellisella ylläpidolla kestäneet niin eiköhän sitten minullakin.
Mitä jos tuon koko rakennelman nostaisi maasta harkoilla tms. ylemmäs mikäli keskiosan leveys ei muuten aivan riittäisi? Tukeva kiinnitys toki huomioon ottaen.
Toisaalta saisinhan minä tuonne sitten laitettua vaikka sen ruohonleikkurin talveksi piiloon, senkin nimittäin piti väistyä tuolta pihavajasta moottoripyörän tielä
Teinkin muutoksia pyörien säilytysjärjestykseen, kun talon hallitus oli saanut myytyä tavaroita pois torissa. Italian soolopyörän sainkin nyt mahtumaan kylmään pihavajaan niiden tilalle. K-750 siirtyikin sitten Guzzin tilalle talon ulko-oven viereen katokseen. Huoltokäynnille vain, kärjettömän sytytyksen pannupidin oli taas löysällä sekä kansitiivisteet falskaavat kylmänä. Öljytkin on mukavampi vaihtaa tasaisella maalla. Ja muutakin ruuvattavaa löytynee kun oikein etsii.
Tuo puuilon pienkonetalli olisi kyllä kokeilemisen arvoinen. Jos ne muillakin ovat huolellisella ylläpidolla kestäneet niin eiköhän sitten minullakin.
Mitä jos tuon koko rakennelman nostaisi maasta harkoilla tms. ylemmäs mikäli keskiosan leveys ei muuten aivan riittäisi? Tukeva kiinnitys toki huomioon ottaen.
Toisaalta saisinhan minä tuonne sitten laitettua vaikka sen ruohonleikkurin talveksi piiloon, senkin nimittäin piti väistyä tuolta pihavajasta moottoripyörän tielä
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Käyttöpyörän säilytyspaikka
Mulla on tollanen harjakatollinen 3x2 pienkone pressutalli. Siihen ei mahdu kuin kaksi työnnettävää ruohonleikkuria rinnakkain, soolo pärrääkään en yrittäisi tunkea sisään. Näitä sai joskus Kärkkäisen tarjouksesta viidellä kympillä, kotona kun katoksen kasasin niin itku olisi tullut jos tuosta olisi enemmän joutunut maksamaan Ruohonleikkurikokoelma on tuolla majaillut jo useamman vuoden.
Sit on tällainen https://www.puuilo.fi/kramfors-kaarital ... x1-9m-500g mihin ei mahdu kuin peräkärry tai soolopyörä. Turha yrittää tunkea sivuvaunupärrää.
Tällainenkin on https://www.puuilo.fi/kramfors-autokato ... x1-9m-500g Tässä riittää leveys sivuvaunupärrälle tai pienelle henkilöautolle.
Tällainen on myös https://www.puuilo.fi/prohall-autoteltt ... x2-7m-500g , mahtuu madallettu VW bussi tai kompakti jenkki tai pari sivuvaunupyörää.
Kaarimalleista ei tartte niin hanakasti olla lumia tiputtelemassa mutta harjakatollisista kannattaa tiputtaa aina kun vain sataa lunta.
Aikoinaan mulla on ollut sellaisia halpis harjakatollisiakin, pierunkuori pressulla. Nekin meni ihan hienosti Suomen talvessa kun vain tiputtelee lumet. Pierunkuorissa oli vain sellainen ongelma että pari kesää pihalla, niin "pressu" katosi itsekseen taivaan tuuliin UV säteilyn voimasta
Sit on tällainen https://www.puuilo.fi/kramfors-kaarital ... x1-9m-500g mihin ei mahdu kuin peräkärry tai soolopyörä. Turha yrittää tunkea sivuvaunupärrää.
Tällainenkin on https://www.puuilo.fi/kramfors-autokato ... x1-9m-500g Tässä riittää leveys sivuvaunupärrälle tai pienelle henkilöautolle.
Tällainen on myös https://www.puuilo.fi/prohall-autoteltt ... x2-7m-500g , mahtuu madallettu VW bussi tai kompakti jenkki tai pari sivuvaunupyörää.
Kaarimalleista ei tartte niin hanakasti olla lumia tiputtelemassa mutta harjakatollisista kannattaa tiputtaa aina kun vain sataa lunta.
Aikoinaan mulla on ollut sellaisia halpis harjakatollisiakin, pierunkuori pressulla. Nekin meni ihan hienosti Suomen talvessa kun vain tiputtelee lumet. Pierunkuorissa oli vain sellainen ongelma että pari kesää pihalla, niin "pressu" katosi itsekseen taivaan tuuliin UV säteilyn voimasta
Re: Käyttöpyörän säilytyspaikka
Kiitoksia kovasti robinille "tallitietoudesta", pelkästään ilmoitettuja ulkomittoja seuraamalla oltaisiin näemmä pahasti hakoteillä!
Kokoluokaltaan tuo sivuvaunulle kelpaava 6 x 3,2 x 1,9 m tuntuu kyllä kovin isolta tuohon meikäläisen pihamaalle
Tämän talvi taidetaan mennä tuolla tekemälläni väliaikaissuojalla, mutta jotain muuta täytynee kesällä kehittää. Paras ratkaisu lienisi lopettaa tuo autoharrastus tai siirtää se ainakin muualle inspiraatiota odottamaan, ja liittyä lämpimän tallin käyttäjäksi. Taas toisaalta, nyt kun pärrän saa pihalta kylmästä käymään niin tietää että se oletettavasti lähtee myös reissun päällä käymään pitemmänkin kahvitauon jälkeen. Usko ainakin on vahva
Tuskinpa tuota pihalla pakkanen hajoittaa, maantiesuola näyttää tekevän sen työn paljon nopeammalla tahdilla...
Kokoluokaltaan tuo sivuvaunulle kelpaava 6 x 3,2 x 1,9 m tuntuu kyllä kovin isolta tuohon meikäläisen pihamaalle
Tämän talvi taidetaan mennä tuolla tekemälläni väliaikaissuojalla, mutta jotain muuta täytynee kesällä kehittää. Paras ratkaisu lienisi lopettaa tuo autoharrastus tai siirtää se ainakin muualle inspiraatiota odottamaan, ja liittyä lämpimän tallin käyttäjäksi. Taas toisaalta, nyt kun pärrän saa pihalta kylmästä käymään niin tietää että se oletettavasti lähtee myös reissun päällä käymään pitemmänkin kahvitauon jälkeen. Usko ainakin on vahva
Tuskinpa tuota pihalla pakkanen hajoittaa, maantiesuola näyttää tekevän sen työn paljon nopeammalla tahdilla...
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Käyttöpyörän säilytyspaikka
tuota 3,2 metriä leveätä löytyy myös lyhempinä malleina eri valmistajilta. Itse hommasin 6 metriä pitkän kun haaveilin että sinne mahtuu mk1 Caddy + sivuvaunu pärrä kohtuullisesti lumelta suojaan mutta eihän siitä mitään tullut, sullomiseksi menee eikä voi kuvitella että päivittäisessä käytössä olevaa pyörää sinne alkaisi ähräämään.
Kylmästä en niinkään ole huolissani mutta tuo maantiesuola on myrkkyä. Itse olen pessyt pärrän vähintään ämpärillä lämmintä vettä kantaen jos on joutunut ajamaan tuolla suolapaskassa ja sitten mopo lämpöiseen talliin kuivamaan.
Kromi/blinbling osat on tullut hinkutettua muutaman kerran vuodessa bilteman kromin kiillotusaineella ja sitten päälle olen vetänyt vahan. Ilman näitä toimenpiteitä olisi kaikki pyörän kiiltävät osat jo ruskeita
Kylmästä en niinkään ole huolissani mutta tuo maantiesuola on myrkkyä. Itse olen pessyt pärrän vähintään ämpärillä lämmintä vettä kantaen jos on joutunut ajamaan tuolla suolapaskassa ja sitten mopo lämpöiseen talliin kuivamaan.
Kromi/blinbling osat on tullut hinkutettua muutaman kerran vuodessa bilteman kromin kiillotusaineella ja sitten päälle olen vetänyt vahan. Ilman näitä toimenpiteitä olisi kaikki pyörän kiiltävät osat jo ruskeita
Re: Käyttöpyörän säilytyspaikka
Tuossa mallia ensiluokkaisesta säilytyksestä.
Tosin käytön kannalta hankala, ellei voi ajaa suoraan ovesta pihalle.
Tosin käytön kannalta hankala, ellei voi ajaa suoraan ovesta pihalle.
- Liitteet
-
- Screenshot_20231221-215103.png (774.68 KiB) Katsottu 395 kertaa
Re: Käyttöpyörän säilytyspaikka
Mistäs me sen tiedämme jos Monark onkin omistajallaan kovassakin käytössä, kartanon itäpäädystä länsisiipeen kulkiessa hyvinkin kätevä kulkupeli
Minäkin olen välillä tuota vettä heittänyt ämpärillä mopojen päälle saadakseni edes suurimmat suolaloskat pois. Tämän jälkeen muutama sata metriä kuivatteluajoa viereisellä hiekkatiellä ( vähiten suolattu tie yleensä )ja toivoa ettei mikään paikka jäätyisi myöhemmin. Onnekseni täällä on talvella lähistöllä helppo ajaa muutakin kuin suolattuja valtaväyliä melko pitkienkin matkojen päähän.
Asentelin säteilylämmintä syvän öljypohjan kylkeen, katsotaan josko siitä saisi toimivan avun talven ulkosäilytykseen. Eihän se maata mullista mutta jotain mielenrauhaa saattaa tuoda, jos viitsii lähteä kovalla pakkasella ajelulle.
Minäkin olen välillä tuota vettä heittänyt ämpärillä mopojen päälle saadakseni edes suurimmat suolaloskat pois. Tämän jälkeen muutama sata metriä kuivatteluajoa viereisellä hiekkatiellä ( vähiten suolattu tie yleensä )ja toivoa ettei mikään paikka jäätyisi myöhemmin. Onnekseni täällä on talvella lähistöllä helppo ajaa muutakin kuin suolattuja valtaväyliä melko pitkienkin matkojen päähän.
Asentelin säteilylämmintä syvän öljypohjan kylkeen, katsotaan josko siitä saisi toimivan avun talven ulkosäilytykseen. Eihän se maata mullista mutta jotain mielenrauhaa saattaa tuoda, jos viitsii lähteä kovalla pakkasella ajelulle.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...