Tuuletettu laturi

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Tuuletettu laturi

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tämän vuoden viimeinen modattu 12V laturi. Modattu tuuletetuksi ja samalla roottori ja käämit uudelleen lakattu nykyaikaisella suojalakalla. Uudet laakerit ja stefa. Alkuperäinen 1992 cccp laturi kohteena.
DSCN5216.JPG
DSCN5216.JPG (252.14 KiB) Katsottu 479 kertaa
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 129
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tuuletettu laturi

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Kiintoisa korjaus, onko tälläinen muutos yleinenkin? Parantaako olennaisesti laturin kestävyyttä ja toimintavarmuutta?

Harrasteautoon laitoin kesällä motonetin yleismallin vaihtovirtalaturin, muuten sopiva mutta ulkopuolinen ropelli "väärin" päin eli pyörimissuunta toiseen suuntaan :lol:
Lataahan se ihan riittävästi, mutta jäähdytys on hivenen puutteellinen. Katsotaan kauanko kestää. Oletan että ei kovinkaan kauan. Edellinenkin laturi nimittäin oli samanlainen yleismallin laturi, myöskin väärällä pyörimissuunnalla...
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Tuuletettu laturi

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kyllä se laturi pääosin kestää jos ei aja kesäpäivinä valot päällä, siihen sitä ei oikein ole tarkoitettu..eihän se ole tuntunut olevan järkevääkään siihen aikaan, saati vielä joillain ylimitoitetuilla halogeeneillä.. Kun sille annetaan mahdollisuus tuulettua ja samalla vaihdetaan rapiseva kuiva suojalakka nykyaikaiseen joustavampaan suojalakkaan ,kestää tuollainen laturi tosi hyvin. Tämä pitää vaan tehdä vielä ehjään laturiin.. Kyllä näitä on modattu jo reilut 20-vuotta. Jos enempi ajaa niin kannattaa tehdä, varsinkin kun näitä kestäviä cccp latureita ei enää oikein saa..nykyiset kiinan tekeleet on kyllä kevyempää sorttia.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Tuuletettu laturi

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Taitaa aika monta Uralia ja Nepparia seistä tallissa pelkän laturin rikoutumisen vuoksi, kun ei löydy korvaavaa uutta ja kohtuu hintaista laturia tilalle...

Kuva

Ps ja kertaalleen china skeidan kanssa pahoitettu mieli vetää naaman peruslukemille

:angry-tappingfoot:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3658
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Tuuletettu laturi

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Mikähän muu Kinukissa vois olla vaikeeta jos ensitöinä purkais, lakkais ja porais?

Puolet RUS latureista tullu maksettua takuuseen mitä OY myyny. Ulkomailla kun takuu päättyy siihen ku osan asentaa, niin ei ole pystynyt valittaa kellekään. Yhden Kitain kerran möin ja senkin sain maksaa.

Oli pakko lopettaa 12 Voltin G-424 laturikauppa. Ei uskalla myydä muuta ku virallista IMZ Nippon Densoa.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Tuuletettu laturi

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Mulla kesti uudessa Ural 650 vm. 1994 laturi n. 1500..2000km kun se paloi. Sitten tein seuraavaan uuteen vastaavaan cccp laturiin tuuletuksen ja uudellen lakkauksen ja se kesti mulla n. 65 000 km ja ehjänä meni seuraavalle pyöränomistajalle . Samoin tei heti Neppariin laturin tuuletus modauksen ja sillä ajoin hieman alle 40 000km ja se mopo meni seuraavalle ,eikä mun tietoon ole tullut että laturi olis hajonnut. Se CCCP laturi on oikeesti kestävä , mutta se vaatii sen tuuletuksen ja mielellään rapeiden lakkojen uudelleen lakkauksen. Olen modannut myös noita kiinan korvikkeita, mutta ne laturit on kyllä kepposempaa tekoa, ja niitä on hajonnut monella tapaa ,onko ne vakioita tai modattuja.
Vastaa Viestiin