Poorinvaihto

Voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3658
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Poorinvaihto

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

wolffipera.jpg
wolffipera.jpg (247.36 KiB) Katsottu 503 kertaa
wanhapoori.jpg
wanhapoori.jpg (185.33 KiB) Katsottu 503 kertaa
EFIpoori.jpg
EFIpoori.jpg (173.24 KiB) Katsottu 503 kertaa
Kasirattaat tuppaa huudattamaan 18" vanteilla. Nopsempi välitys auttais irrallinen ysi Wolffiperä löytyi hyllystä. Tulisko tästä cT vaihtoperä?

Perä apaut 30k ajettu. Kärki terottumassa ja aalto syntymässä. EFI vetoratas tilalle.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Poorinvaihto

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Jos vaan löytyy uusi vetonapa niin sellainen. Tuo ei kauan enää vörki, ja syö vaan pooriosia kun kauraa.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Poorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Sitten kun menee nippuun, niin muista liukkari...

Kuva

Ps sitkostettu vesivaseliini voitehista parhain

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3658
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Poorinvaihto

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

MATTI kirjoitti: 26.12.2023 09:53 Jos vaan löytyy uusi vetonapa niin sellainen. Tuo ei kauan enää vörki, ja syö vaan pooriosia kun kauraa.
Juu tuo ehjä uus vaihtuu ton valmiin tilalle.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 129
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Poorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Minkäslaista ajosuoritetta noille vanhoille osille voisi vielä odottaa, jos ne ajaisi aivan loppuun? Niin että voima ei enää välity :lol: Pari kertaa vuodessa rasvailisi ja ajot pääosin "postilaatikolle ja takaisin"? 2000km, 5000km vai paljonko?
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Poorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Noin 10.000 km, sitten käy niin kuin näille herroille...

Kuva

Ps kanattaa sovittaa perän laukeaminen Kaustisille, niin saa varaosat kätevästi

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Poorinvaihto

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kaljee kirjoitti: 26.12.2023 18:30 Minkäslaista ajosuoritetta noille vanhoille osille voisi vielä odottaa, jos ne ajaisi aivan loppuun? Niin että voima ei enää välity :lol: Pari kertaa vuodessa rasvailisi ja ajot pääosin "postilaatikolle ja takaisin"? 2000km, 5000km vai paljonko?
Siinä käy niin että kiihdytettäessä tuntuu että vaihde potkii pois päältä, kun vetopoorit lyö yli. Usein ensin 3 vaihteella ja lopuksi 2 ja 3 vaihteella.Ei ole yksi kerta kun laatikkoo otetaan auki että vaihde potkii pois,,vaikka vetonavassa tai pyörän navassa on poorit terottunut. Huonot poorit kummassa vaan tekee nopeesti paskat molemmista. Soolona tilanne kehittyy hitaammin ja kärsii mennä huonompaan kuntoon, vaunumopossa usein alkaa jo tajuu mistä kysymys ennen ,kuin vetää enää ehkä vain yhdellä vaihteella varoen. Kyllä ehjillä (hieman vaikka rasvatuilla)pooreilla, oikealla välyksellä olevilla navan laakereilla ja tavan ajolla ,niin ajaa varmasti sen n.30..40tkm kun kummatkin on ehjät ,,mutta kun toinen antaa periksi menee molemmat nopeesti.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3658
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Poorinvaihto

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Kuivaan nää ittensä hiertää. Jos pooreissa sitkovaseliinia, niin kuluminen hidasta (ns normaalia). Keppivedossa ei ole ketjua ja se narraa helposti huolettemuuteen. Tässä työn alla olevassa perässä on tainnu huollot jäädä vähemmälle...

Peräremppa viimerallissa oli pitkä ja yleisöä riitti. Sitkeesti mies teki kenttärempan perustyökaluilla ja ajamalla kotiin.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 129
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Poorinvaihto

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Hyvää tietoa jälleen, samankaltaiseen kuntoon kun ovat omankin ajokin voimansiirtoelimet menneet. Meinasin jo aikaisemmin rengastöiden yhteydessä laittaa takavanteeksi toisen vanteen missä olisi parempi napa vielä jäljellä, mutta sitten mietin että eiköhän tuo perä kalva senkin sitten piloille. Joten mennään tuolla nykyisellä rasvatulla yhdistelmällä ja seurataan milloin alkaa "vaihteiden" hyppiminen :mrgreen:

Yksi irtoperä tallista löytyykin, täytynee sitä korjailla hissukseen kuntoon joskus etukäteen. Ja vaihtaakin se ennen tienvarsiremonttia :lol:
Peukkua Roikkarallin peräremontteeraajalle kenttäpuurtamisesta :clap:

Kartaanivehkeistä monesti muiden merkkien keskustelupalstoilla muistutetaan että ne itse kartaanin boorit pitää muistaa voidella. Esimerkiksi rengastöiden yhteydessä. Nekin tietysti, mutta kaipa nämä itävehkeiden erikoisuudet jää sitten helposti unohduksiin jos niistä ääntä pidetä. Ja kun on toiminut tähänkin asti...
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3658
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Poorinvaihto

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

napsvaan.jpg
napsvaan.jpg (241.13 KiB) Katsottu 331 kertaa
Laakeri kanteen sisäkoolista auttamalla. Paketti hankeen kutistumaan. Vetopoori kuumaksi. Napsvaan tipahti omalla painolla pohjaa myöden.

Sitte Strömsöö hommat loppuki...
mavonsilma.jpg
mavonsilma.jpg (172.49 KiB) Katsottu 331 kertaa
noeiollusamanousu.jpg
noeiollusamanousu.jpg (224.24 KiB) Katsottu 331 kertaa
Edeltävät omistajat pyöritelly kierteet peräkopan täyttöpropusta. Eipä sattunu sama nousu, vaikka 14mm molemmat.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Vastaa Viestiin