Pakkilaatikko työkalut ilahdutti. Kiintee vaihdepoljin vaihtui uudemman ajan poorimalliin, niin "mukavampi" vaihtaa stefaa. Takakansi meni massalla ja stefat asettu kerrasta.
Hienoa! upeeta, näitä nepparin laatikoita kannattaa korjata, ne on hyviä. Tuohon katkenneen pultin jämän irroitukseen on yksi aika hyvä keino. Pienellä katkasulaikalla painetaan koppaan/kanteen tiivisteen suuntaisesti! viilto niin että se tekee pienen hahlon siihen pultin katkenneeseen päähän . sitten vaan hahlopää ja iskumeisselillä naputetaan kierrepätkä liikkkumaan ja lattaruuvarilla ylös.
Mainio vinkki. Seuraavalla kerralla näin. Viisteellä on aikaa olla massan keskellä.
"M6 on niin pikkunen että äkkiäkös tän poraa". Hohhoijaa... Koitin iskupiikillä tehdä hyvän alun ja silti se karkas millin sivuun. Lopuksi tarvi laatikon kanteen pultille lisätilaa.
Miten tää Dneprin toisioakseli tehdään oikein? Vaihdenippu meni takaste semmosena ku tuliki laakerin vaihdon jälkeen. Simmit puuttu ja näki että askia oli ronkittu ennenki. Onko tässä joku "teräsviivain lohkon yläpintaan ja nippu tasalle" kikka? Laitoin vain että nelonen ei nahista, mutta lähelle tullaan.
Siinä hommassa auttaa sovitelaakerit. Eli vanhoista (mutta pääosin ehjistä) laakereista hiotaan /pyöritetään viistäen hiomakonenauhaa vasten ulko koolista hieman pois ,ja vastaavasti hioma kiveä/rulaa viistäen sisältä hieman ainetta pois ,että on keveät asentaa akselille ja lohkoon. Sivuakselissa pitää olla molemmissa päissä ns. öljypainelevy hieman paksumpi 1.5..3 mm painelevy ennen päätylaakereita. Kotelo kasataan laittamalla sinne vain kasattu sivuakseli sovitteineen ja sovitelaakereineen ja ajateltua tiivistettä vastaavat välysluiskat kannen väliin tai jo laskeutunut vastaava vanha tiiviste. Laitetaan sivuakselin päähän mutteri ja painetan nostetaan mutterista ja mitataan välys. Pyritään saamaan välys 0.1..0.2 väliin. Välys säädetään lisäämällä/poistamalla sivuakselin taka (ulostulos) laakerin alle tulevien simmien määrää. Kytkinakselissa saa olla selkeästi isompi välys 0.2..0.4 ja sen voi vastaavasti säätää. kytkinakselissa saa laittaa sovitteita vain etummaisen laakerin ja kotelon väliin. Rataspaketin keskinäinen välys sivuakselissa ja sen säätö ,onkin pidempi juttu. Ohessa muuten kuva siitä kun katkennut pultinjämä on irroitettu tuolla viilto menetelmällä.
Rataspaketin keskinäinen välys sivuakselissa ja sen säätö ,onkin pidempi juttu
Kerro toki lisää, vaikka ajan kanssa
Tuo Kalle hyvää pullaa, mielellään muutamaa eri laatua, (tuoretta sitten!) eikä oma leipomaasi! Ja voi olla muutakin suolasta huikopalaa mukana. Mä keitän kaffet ja sulle se viemärin haalee vesi ,,istutaan tossa ja evästellessä käydään läpi vaihdeakselin sovitteluun liittyviä muuttujia.