K750 laturista kyselyä

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
Iris Heart
100
100
Viestit: 147
Liittynyt: 07.08.2023 12:25

K750 laturista kyselyä

Viesti Kirjoittaja Iris Heart »

Hyvät naiset ja herrat, K750, kai.
Istunut tarinan mukaan 70 luvulta asti, vaan eiköhän jo kolmannella potkaisulla lähtenyt käymään.
Nyt oikeastaan ainoa ajoa haittaava olisi lataus kun eipä tuo laturi tuota mitään vaikka kai se siellä pyörii.
Tietääkseni 6V G414 laturi on kyseessä.
Ei kai nämä vehkeet ole + maadotteisia, kun ainakin jotkut Izh pyörät, vanhat 49, 56 ja ensimmäiset Jupiterit olivat + maadotteisia muistaakseni.

Eikös näitä latureita pitänyt herätellä "polarisoida" pitkän istumisen jälkeen antamalla kipinää 6V akusta olikohan että - kaapeli laturin runkoon ja + kaapeli laturin + napaan, sitten antaa virtaa, vai olikos toisinpäin?

Ai joo ja tietenkin virtalukkoa korjaillessani pudotin sen laturin herätepolttimon, nytten entinen polttimo. Laitoin polttimon tilalle johdon pätkän järkeillen että johtohan se polttimokin on. Olenko väärässä tässä, pitääkö tarkalleen olla polttimo herätteelle vai kelpaako väliaikaisesti ihan se piuhakin?
Liitteet
IMG_20240812_070820.jpg
Avatar
Justeeri
1000
1000
Viestit: 1068
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: K750 laturista kyselyä

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Tässä ketjussa on tuo laturin magnetisointi ohje:
viewtopic.php?t=13628

Minun tietääkseni vaan nuo alkupään vehkeet oli plus maadotteisia..? Meneekö akun plus navalta johto lataussäätimen alimpaan nastaan (onko se jonkinlainen b kirjain). Miinusmaadotteisessa pitäisi mennä.

Epäilen, että pelkkä hyppylanka lampun tilalla ei ole hyvä homma, vaan jonkinlaista virran rajoitinta tarvitaan? Pieniä 6v polttimoita ehkä saa vielä motonetistäkin ja niistä voi askarrella käypäisen latausvalon.
Iris Heart
100
100
Viestit: 147
Liittynyt: 07.08.2023 12:25

Re: K750 laturista kyselyä

Viesti Kirjoittaja Iris Heart »

Justeeri kirjoitti: 12.08.2024 11:14 Tässä ketjussa on tuo laturin magnetisointi ohje:
viewtopic.php?t=13628

Minun tietääkseni vaan nuo alkupään vehkeet oli plus maadotteisia..? Meneekö akun plus navalta johto lataussäätimen alimpaan nastaan (onko se jonkinlainen b kirjain). Miinusmaadotteisessa pitäisi mennä.

Epäilen, että pelkkä hyppylanka lampun tilalla ei ole hyvä homma, vaan jonkinlaista virran rajoitinta tarvitaan? Pieniä 6v polttimoita ehkä saa vielä motonetistäkin ja niistä voi askarrella käypäisen latausvalon.
Elikkä miinus ш nastaan ja plussa я nastaan, sain.
Muistaakseni noita vanhoja Izhejen tolppareleitä sai polarisoitua lyömällä meisselillä olikohan se б ja я nastat yhteen hetkeksi, ei kai samanlainen temppu olisi sitten näissäkin toiminut?
Avatar
valtsy
50
50
Viestit: 73
Liittynyt: 13.02.2011 10:38
Paikkakunta: Pöytyä / Kyrö (Varsinais-Suomi)

Re: K750 laturista kyselyä

Viesti Kirjoittaja valtsy »

Mitäs pirun guttabperkaa tuo g414 laturin pölysuoja mikä on tuossa hiilien päällä pannan alla on ..eli mikä on hyvä korvaava materiaali ..ilmankaan ei varmaan ole hyvä jättää :think: ..ja mikäs stefa tuossa on hannasrattaan päässä videoiden mukaan, kun itäisenvaltatien osakuvista ei näytä löytyvän
Vastaa Viestiin