Sivu 1/1

wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 22.04.2026 15:41
Kirjoittaja MATTI
Tänään tehtiin seeti koneistusta vähän wanhempaan sivuventtiili koneeseen..(n. 70 vuotiaaseen)
IMG_20260422_152920.jpg
IMG_20260422_152920.jpg (296.87 KiB) Katsottu 4746 kertaa
IMG_20260422_152754.jpg
IMG_20260422_152754.jpg (312.06 KiB) Katsottu 4746 kertaa

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 22.04.2026 19:22
Kirjoittaja JuhaK71
Onkos tuo niitä Simca-Fordeja?

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 22.04.2026 20:35
Kirjoittaja MATTI
Nämä on ihan baskeripäiden omia V8 koneita,,ranskalainen kopio jenkki fordin V8 koneen,,mutta muutti kaikkea niin ettei osat käy vaihtaa keskenään..nää on 90 hv 2,4 litrasia Simcan woimanpesiä..

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 23.04.2026 10:23
Kirjoittaja MATTI
Etsin lajitoverille K;n nokka-akselin ja rattaan..vieressä pari Simcan sivuvena V8 nokkaa... :lol:
IMG_20260423_094456.jpg
IMG_20260423_094456.jpg (254.87 KiB) Katsottu 4274 kertaa

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 23.04.2026 11:53
Kirjoittaja kalkkuna
Nuinko vaan ne mitottaan hampaan päältä ja sopii tilalle?

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 23.04.2026 16:24
Kirjoittaja MATTI
kalkkuna kirjoitti: 23.04.2026 11:53 Nuinko vaan ne mitottaan hampaan päältä ja sopii tilalle?
Ei suinkaan varmin tapa tehdä hiljainen jakopää..mutta jos ollut rikkoontunut yksi ratas , ja on ollut muistitiedon mukaan "hiljaisesta" jakopäästä,,voi varaosaa haarukoida sen ratasparin toisen rattaan ulkohalkasijasta (siitä kuinka syvään ne hampaat on alkuperäisessä "uponeet" pariin) Usein riittävän hyvä löytyy, mutta akselivälin mukaan asetetussa Jigissä homma on selkeästi varmempaa.

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 24.04.2026 11:37
Kirjoittaja JuhaK71
MATTI kirjoitti: 22.04.2026 20:35 Nämä on ihan baskeripäiden omia V8 koneita,,ranskalainen kopio jenkki fordin V8 koneen,,mutta muutti kaikkea niin ettei osat käy vaihtaa keskenään..nää on 90 hv 2,4 litrasia Simcan woimanpesiä..
Sehän on kokoonsa nähden voimakas! Kierroksiako ranskalaisesta otetaan enemmän?

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 24.04.2026 11:54
Kirjoittaja MATTI
JuhaK71 kirjoitti: 24.04.2026 11:37
MATTI kirjoitti: 22.04.2026 20:35 Nämä on ihan baskeripäiden omia V8 koneita,,ranskalainen kopio jenkki fordin V8 koneen,,mutta muutti kaikkea niin ettei osat käy vaihtaa keskenään..nää on 90 hv 2,4 litrasia Simcan woimanpesiä..
Sehän on kokoonsa nähden voimakas! Kierroksiako ranskalaisesta otetaan enemmän?
Ei se huono kone muuten ole..hieman liian heikko voiteluöljyn tuotto..painaahan se ihan hitosti..Mutta ihan hyvä sytytys ja kaasarina sama kun 50/60 luvun Porchessa ..Militari ja raskaankaluston koneeksi kai aikanaan pääosin suunniteltu,,mutta sopii raskaille henkilöautoillekin. Hienostihan tuollainen ehjänä/säädöissään käy,, siinä vaikka nukkuu konepeiton päällä. :lol:

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 24.04.2026 15:19
Kirjoittaja MATTI
Tänään V8 öljypumppu sulkeiset..muutamasta ö-pumpusta risteytettiin parhaat osat yhdeksi kokolailla timmiksi pumpuksi..onneksi oli vielä yksi uudenveroinen fiiberi ratasakselikin..onhan tuo pumpun koko V8 koneeseen nähden aika... pikkuruinen. Rattaat taitaa olla halkasijaltaan samat tai pienemmät kun Dneprin kansivenakoneen Ö-pumpussa, mutta vain hieman korkeammat. Siis aivan alimitoitetut tuon koneen tarpeeseen nähden, varsinkin kun alkaa olla ohivuotoa jo hieman siellä ja täällä..
IMG_20260424_150055.jpg
IMG_20260424_150055.jpg (198.08 KiB) Katsottu 4194 kertaa

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 24.04.2026 20:46
Kirjoittaja Kaljee
Minä olin joskus aikaisemmin jo mielikuvissani osaltaan tämmöisen moottorin omistajana. Kaveri oli kovasti kysellyt vanhasta Ford Vedetten raadosta, meinasi että rakennellaan siitä porukalla rotta-rodi siirtokilvillä ajettavaksi... Tutkiskelin jo maailmalta varaosia ja viritysohjeita, kunnes tuli ilmoitus että autonraato olikin sitten jo myyty muualle pois... Pitää rakentaa neljä K-pyörää tilalle ja laittaa ne yhtäaikaa käymään niin tulos lienee sama :lol:

Älä Matti hukkaa niitä huonojakaan öljypumpun osia, osilla alkaa olla hintaa: https://boutique.techni-tacot.com/en/en ... mbord.html

V8 ratas.jpg
V8 ratas.jpg (112.8 KiB) Katsottu 3965 kertaa

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 24.04.2026 21:24
Kirjoittaja MATTI
Joo..mitään ei hukata.Tän harrastuksen osa "suolaa" on keksiä mistä näitä osia edes johonkin hintaan saa,.,,mitä ei itse pysty korjaa /valmistamaan. Näitä oli 60 ja 84 heppasia,,viimeset euromallit oli 84hv,,,sitten niitä tehtiin vielä Argentinassa/Brasiliassa ,,ja samalle pohjalle vielä kansiventtiili malliakin etelä amerikassa.

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 24.04.2026 23:01
Kirjoittaja Kaljee
Tuosta vielä patonkimaan omaa tuotantoa 90-luvun alusta :mrgreen:
https://www.ebay.com/itm/356161991690

Screenshot_20260424_230012_DuckDuckGo.jpg
Screenshot_20260424_230012_DuckDuckGo.jpg (299.46 KiB) Katsottu 3857 kertaa
https://silodrome.com/nos-french-flathead-v8/

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 29.04.2026 14:01
Kirjoittaja MATTI
Aika vähän on keljumpia pikkupuuhia kun V8 sivuventtiikoneen venttiilien asennus,,,kädet olis hyvä olla pikkuvauvan kokoa ja woimaa kun lukkopihdeissä..No nyt on vaihdettu uudet runkolaakerit nokalle ja koneistetut venttiilit ja seetit sekä valikoidut "uudet" jouset. Mukava piristävä yksityiskohta tuolla imusarjan montussa askaroidessa venttiilejä,,siinä on venttiilinjousen lisäksi jousen pohjalautanen+ lautasen karkaistu sisäkartio+ tavan venttiililukot...ja tilaa asennella ,,, ei ole. No nyt kohti jo mukavampia kasaus hommia.
IMG_20260429_134538.jpg

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 29.04.2026 19:15
Kirjoittaja hyvonenh
Mikälis oikein muistelen , niin venttiilien säätöä varten piti vähän kiintoavaimia viilailla ,kun ei muuten mitenkään mahtunut.
Muistanko vai en ,t.hh.

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 29.04.2026 22:29
Kirjoittaja MATTI
hyvonenh kirjoitti: 29.04.2026 19:15 Mikälis oikein muistelen , niin venttiilien säätöä varten piti vähän kiintoavaimia viilailla ,kun ei muuten mitenkään mahtunut.
Muistanko vai en ,t.hh.
Joo vaatii ohuet avaimet..säätövaraa ei paljon ole..ja jos venttiili on laskeutunut hieman seetiin ja koneistaa venttiilin uudelleen kulmaan ja samalla seetin uudelleen kuntoon ,,kasaa venttiilit ,,niin melko varmasti ei säätovara enää riitä,,eli pitäis muistaa aina samalla lyhentää venttiiliä lukkopäästä hieman (milli tai jopa 1,5) ja silloin riittää säätövara,,ja hieman tulevaisuuteenkin.

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 30.04.2026 23:38
Kirjoittaja MATTI
No eiköhän tässä vapun jälkeen jo saada kone koekäyttöön...on siinä vaan monenmoista tiivistettävää välikoppaa ja koteloo..
IMG_20260430_225245.jpg
IMG_20260430_225245.jpg (220.81 KiB) Katsottu 2707 kertaa
IMG_20260430_225146.jpg
IMG_20260430_225146.jpg (196.76 KiB) Katsottu 2707 kertaa

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 02.05.2026 09:46
Kirjoittaja JuhaK71
Tuo linkitetty 3,9 litran motti vuodelta 1991...

Mikähän lie sen tarina, liekö kunnostettu ja leimattu 1991. Varaosaksi Marmoneihin on kai tehty.

Wikin mukaan Marmonia tehtiin sivuventtiilikasilla 1973 asti.

Tapasiko Ranska operoida jossain entisissä alusmaissa, joissa oli mahdollisesta saatavana vain huonolaatuista bensaa, vai mikä lienee ollut syy pitäytyä Ukko Nooan aikaisessa, janoisessa moottorissa?

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 02.05.2026 19:46
Kirjoittaja Kaljee
JuhaK71 kirjoitti: 02.05.2026 09:46 Tapasiko Ranska operoida jossain entisissä alusmaissa, joissa oli mahdollisesta saatavana vain huonolaatuista bensaa, vai mikä lienee ollut syy pitäytyä Ukko Nooan aikaisessa, janoisessa moottorissa?
Sotavoimissa ei paljon paina tekniikan suunnittelu/tuotantovuosi tai polttoaineen kulutus, kunhan kalusto suorittaa sille asetetun tehtävän tavalla tai toisella. Ranskan byrokratian edes etäisesti tuntien, uskon myöskin olleen helpompi ja nopeampi savotta teettää olemassa olevaan kalustoon vaikka sitten kokonaan uusia moottoreita kuin alkaa kilpailuttamaan korvaavan uuden kuljetuskaluston hankintaa... Eihän tuossa ole ollut edes kahta vuosikymmentä välissä viimeisimmän ajoneuvon ja uuden moottorin valmistuksen välillä, vuosikymmen sinne tai tänne kaluston ikää ei meinaa mitään kun ei puhuta mistään eturintaman hyökkäyskalustosta...

Nimimerkki, vuotena 1972 esitellyn miehistönkuljetuspanssarivaunu MT-lBV:n asentajakoulutuksen jälkeen tehtäväksi jäi 3kpl ajamattoman, ikisäilöstä haetun vaunun kunnostus käyttöön. Vuonna 2014...
Kyseinen vaunutyyppi on muuten esillä Parolan panssarimuseolla, jossa sen kyytiin saa vapaasti kiivetä, hyppiä ja käpälöidä :lol:

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 04.05.2026 19:28
Kirjoittaja MATTI
Nyt alkaa olla kohta jo edessä koe käytöt..raskaat osat on nyt kiinni,,kannet/sytkä/ laturi ym oheiskamaa ja sitten käyttö. Ihanan raskas mötikkä ,Hauskaa kun kytkimen asennuksessa voi käyttää itäpyörän levyn keskitys työkaluja,,tässä koneessa on täsmälleen saman kokoinen /poorinen kytkinkeskiö kun itämopossa. :dance:
IMG_20260504_184435.jpg
IMG_20260504_184435.jpg (198.1 KiB) Katsottu 2592 kertaa
IMG_20260504_191016.jpg
IMG_20260504_191016.jpg (145.84 KiB) Katsottu 2592 kertaa
IMG_20260504_191039.jpg
IMG_20260504_191039.jpg (248.84 KiB) Katsottu 2586 kertaa

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 05.05.2026 22:15
Kirjoittaja MATTI
EI VIELÄ pääsyt pamauttaa V8;sii tulille,,meni hieman enempi aikaa silotella kansien tiivistepintoja ja lopuksi aina niin ihanan tuplakärkijakajan sytkän hienosäätöä "hieman" jo kuluneella jakajan nokkakappaleella...no huomenna pamahtaa.
IMG_20260505_220413.jpg
IMG_20260505_220413.jpg (184.51 KiB) Katsottu 2550 kertaa
[
IMG_20260505_220330.jpg
IMG_20260505_220330.jpg (383.94 KiB) Katsottu 2546 kertaa

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 06.05.2026 21:32
Kirjoittaja MATTI
Tänään alkoi Simcan kasi somasti jo käydä lotkottaa...käytin pari kertaa lämpimäksi ilman vesiä. Öljynsuodatin hieman vuotaa öljyä..pitää sorvailla uudet kansiosa kiinitysruuvin alukset..huomenna vesikierto (hanavesi) koneeseen ja pidempi koekäyttö ja pientä säätelyy . Lopuksi kansien kiristys ja eiköhän se ollut sitten siinä. Trevlig resa..

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 07.05.2026 20:56
Kirjoittaja Kaljee
On se vaan moottorina tyylikkään näköinen, laita toki videota kuinka se käydä lätkyttää kun kaikki on saatettu nippuun :clap: Vai pitääkö tuo ääntä ollenkaan, kunhan pyörii hiljakseen omaan tahtiinsa?

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 07.05.2026 21:27
Kirjoittaja hyvonenh
Autossa ollessaan kuuluu vain tuulettimen humina ja jos oma mekaaninen bensapumppu on käytössä , niin sen käyttöpuikon aaltoileva ääni... ei muuten vapise eikä tutise...
Muistan kuin muistankin, t.hh.

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 07.05.2026 22:05
Kirjoittaja MATTI
Kaljee kirjoitti: 07.05.2026 20:56 On se vaan moottorina tyylikkään näköinen, laita toki videota kuinka se käydä lätkyttää kun kaikki on saatettu nippuun :clap: Vai pitääkö tuo ääntä ollenkaan, kunhan pyörii hiljakseen omaan tahtiinsa?
Joo..piti rouvan ottaa tänään illalla video kun käynnistelen koneen,,,no "Simca mies" oli jo pihalla hakekemassa konetta, kun kuuli sen olleen jo käynnissä,,,eli kone vietiin jo kiiruusti eteenpäin,jäi lyhytfilmi ottamatta..flop..flop ja huminaa siitä vaan kuuluu. :lol:

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 07.05.2026 23:36
Kirjoittaja Kaljee
Tarkkakorvainen omistaja kuulee tutun ja hiljaisen äänen siis jo kaukaa, eikä siinä sitten kauaa auta pidätellä :lol:

Re: wanhempaa sivuvenakonetta.

Lähetetty: 15.05.2026 09:16
Kirjoittaja MATTI
Onhan tuo Simca böljöö /Champort aika komee auto..ja V8:n huminaa...Mutta ei kunnostaa/ korjata enää niin helppo..jotkut (aika monet) varaosat tosi kiven takana.
IMG_20260515_090444.jpg
IMG_20260515_090444.jpg (305.36 KiB) Katsottu 2352 kertaa