Männän suunnasta

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
piippumies
500
500
Viestit: 580
Liittynyt: 22.08.2009 08:43

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja piippumies »

No nytte on väännetty kunnon kiertokangesta asiat kohdalleen :mrgreen:
"Jo nyt on kumma??" Dnepr M-72 1958
trn
300
300
Viestit: 352
Liittynyt: 21.02.2009 18:31

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja trn »

kaaleppi kirjoitti:Rautalangastako se pitää aina vääntää.
K: Mikä se semmonen katiska oikein on?
V: Pittääkö se sulle rautalangasta vääntää? :mrgreen:
takinkääntäjä
kaaleppi
200
200
Viestit: 239
Liittynyt: 17.04.2007 20:00
Paikkakunta: kempele

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja kaaleppi »

sropov kirjoitti:Jos tuota Uskilan kuvvaa (siis Uskilan laittamaa kuvvaa..) kahtoo ja aattelee siihen malliin, että istuu ihte pyörän päällä ja siittä siikailee sylintereitä nii vois ottaa johtoajatukseksi neukkuvilosofian; vasemmisto ylös, oikeisto alas.

Jos ny mittään älysin.
Asia vaikeutuu huomattavasti kun kone on pöydällä. Mites sen saa selville kumpi on oikeisto ja kumpi vasemmisto. Keksippä srooppovi tähän ratkasu.
Dnepr Sidecar Diesel Power
kaaleppi
200
200
Viestit: 239
Liittynyt: 17.04.2007 20:00
Paikkakunta: kempele

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja kaaleppi »

trn kirjoitti:
kaaleppi kirjoitti:Rautalangastako se pitää aina vääntää.
K: Mikä se semmonen katiska oikein on?
V: Pittääkö se sulle rautalangasta vääntää? :mrgreen:
Mielenkiinnolla ootan minkälainen ilimaantuu rupia väänteleen.
Dnepr Sidecar Diesel Power
sropov
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 2689
Liittynyt: 12.01.2005 18:19
Paikkakunta: Yppärin seutu

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja sropov »

Pittää laittaa runkoki siihen pöyvälle. Ja norsunkorva paikolleen. Ja mielellään vielä oikeen päin. Sitte kiivetä siihen istuun ja antaa asian ratketa aivan perstuntumalla.

Mistä minä tiijän ku en oo koosta vielä mäntiä pois ottanu. Kerran oon männänrenkaat vaihtanu ja sillonki oli männät paikollaan. Sylinterit kuitenki älysin ottaa irti ennen kysseistä operaatiota.

Vielä nuista termeistä; mulle joskus yrittivät selostaa tuota männän painepuolta ammattikoulusa. En muistaakseni sitä sillon saanu tarttuun päähäni, että kumpaako puolta se tarkottaa. Enkä oo varma siittä nykkään vaan siksi kait tuo rautalanka on justiinsa keksitty. Ja sitte taas jos ei oo jotaki koulusa oppinu, nii eikai sitä voi unohtaakkaan ts. luultavasti aivan positiivinen asia muistin kannalta?

Mullon tuota rautalankaa yllensä kyllä mukana ku itäpyöräilen. Betonirauvotukseen tarkotetut roikkuvat sivulaukun ulukopuolella ja sitte se kalavanoitu rulla on sielä laukun sisällä.
Paltusjärven Käry

Monialaurheilemisseura.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Mulle tää selvis kun kuuntelin tän levyn, nuorena miehenä.

Katotaan juutuupista. Tästä lisää:

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
trn
300
300
Viestit: 352
Liittynyt: 21.02.2009 18:31

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja trn »

kaaleppi kirjoitti: Mielenkiinnolla ootan minkälainen ilimaantuu rupia väänteleen.
Pyhäjoella sitten kalastellaan :mrgreen:
takinkääntäjä
sropov
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 2689
Liittynyt: 12.01.2005 18:19
Paikkakunta: Yppärin seutu

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja sropov »

trn kirjoitti:
kaaleppi kirjoitti: Mielenkiinnolla ootan minkälainen ilimaantuu rupia väänteleen.
Pyhäjoella sitten kalastellaan :mrgreen:
En tiijä saako kaloja mutta Kielosaaren viereisestä koskesta ainaki tammikuulla näin yhtenä iltana ku saukko nousi jään välämästä ylös ja söi nahkiaisen siinä sillan vieresä jokijäällä. Oli tojennäkösesti etikkanahkiainen ku kiilteli niin kovasti. Hiillosnahkiainen ku tahtoo mennä mattamustaksi.

Minä en syö nahkiaisia.

Jokkainen tuo katiskat mukanaan. Onget tehhään paikan päällä.
Paltusjärven Käry

Monialaurheilemisseura.
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1856
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja karppi »

Juu,miun rautalankavyyhti oli pahasti sekaisin noiden mannäntappien sijainnista.Korjasin aikaisempaa lausuntoani :=)
kaaleppi
200
200
Viestit: 239
Liittynyt: 17.04.2007 20:00
Paikkakunta: kempele

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja kaaleppi »

karppi kirjoitti:...siis miun mielestä :=)


Tämänkö me kaikki muistaisimme että saatamme tehdä tulkinta tai muistivirheitä. Myös myöntäisimme virheemme.
Tämä karpin miun mielestä on hyvä silloin jos itse on epävarma asian oikeellisuudesta.

Taisi olla savolaisilla sellainen etuoikeus että niiden sanomiset on kuulijan vastuulla. Onkohan täällä roikkalaisissa savolaisia että tietäs olla varuillaan :think:
Dnepr Sidecar Diesel Power
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Niin muuten tosiaan savolaiset käsi ylös :lol:
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Avatar
separaattori
2000
2000
Viestit: 2422
Liittynyt: 10.11.2006 18:48
Paikkakunta: vorssa

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja separaattori »

onneks me HÄMÄLÄISET ollaan niin hitaita ja heikkouskoisia että joku kerkee korjaamaan jo toisen sanomiset ennenkuin menee perille :doh:
Rust in piece
Avatar
kotamasa
800
800
Viestit: 874
Liittynyt: 05.03.2008 13:54
Paikkakunta: Sulkava

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja kotamasa »

kaaleppi kirjoitti: Onkohan täällä roikkalaisissa savolaisia että tietäs olla varuillaan :think:
En oo savolainen vaikka asun Sulkavalla,joten puhukaa mun puolesta ihan vappaasti. Oulusta ollaan.

Kun ostin uraliin sellaset kahenkympin ukrainalaiset männät,en edes nähnyt mitään merkkejä niissä. Ne kai voi laittaa koneeseen miten päin vaan...
Fenno-uralium
Avatar
separaattori
2000
2000
Viestit: 2422
Liittynyt: 10.11.2006 18:48
Paikkakunta: vorssa

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja separaattori »

kotamasa kirjoitti:
kaaleppi kirjoitti: Onkohan täällä roikkalaisissa savolaisia että tietäs olla varuillaan :think:
En oo savolainen vaikka asun Sulkavalla,joten puhukaa mun puolesta ihan vappaasti. Oulusta ollaan.

Kun ostin uraliin sellaset kahenkympin ukrainalaiset männät,en edes nähnyt mitään merkkejä niissä. Ne kai voi laittaa koneeseen miten päin vaan...
juu..ne soppii sinne pyttyyn ihan yhtä huonosti kuinkapäin tahansa =)
Rust in piece
kaaleppi
200
200
Viestit: 239
Liittynyt: 17.04.2007 20:00
Paikkakunta: kempele

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja kaaleppi »

kotamasa kirjoitti:


Kun ostin uraliin sellaset kahenkympin ukrainalaiset männät,en edes nähnyt mitään merkkejä niissä. Ne kai voi laittaa koneeseen miten päin vaan...
Jos oikein tarkkoja ollaan, niin harvoin tapinreikä on sattunut keskilinjaan. Laita tappi mäntään paikalleen ja mittaa tönärillä tapin ja männänhelman etäisyys. Jos näyttää että laijassa on, niin laita koneeseen paikalleen rautalanka piirroksen mukaan.
Dnepr Sidecar Diesel Power
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Sama uudestaan, mutta toinen kammenkulma.

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
ottopamatti

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja ottopamatti »

Oolrait, ollaan männän suunnasta varmmaanki aika lähellä oikiaa ellei aivan justtiisa. Tievossa oo äkikseltä ainaki kolome koota jotka on kasattu nii jotta ainaki matsan männissä nuolet osottaa etteenpäin ja pensahanan puolimmaisen männän tappi oo keskitason yläpuolella ja vaununpuoli päinvastoin. 30 tuhatta oo ajettu yhellä näistä kolomesta ja 1 tuhatta kahella muulla, tällä sovituksella. Semmonenki tuli mielleen ku kuplavolokkarin pokseri moottorissa männän nuolet laitettaan vauhtipyörrään päin mutta neki osottaa silti kulukusuunnassa etteenpäin. Eipä silti täysin mahollista liennee sekin jotta tehttaan poika ois suunnitellu nuolet perruutus suunttaanki osottaan.
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Uskila kirjoitti::mrgreen: Terve

Sama uudestaan, mutta toinen kammenkulma.

Kuva

Mutta eikö männät tuossa kuvassa ole juuri väärin päin? tuossahan kiertokanki on suorassa kampuran kanssa kun työtahti iskee, eikö se pitäisi olla niin päin että kampura on jo menossa kun isku tulee?
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Avatar
Taisto Naavaparta
300
300
Viestit: 337
Liittynyt: 04.12.2006 22:13
Paikkakunta: Pyhäjoki

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Taisto Naavaparta »

Pannee sytyn helevetisti myöhäsemmälle...niin kyllä se siittä.
Kyllä on raskasta olla komia.
kaaleppi
200
200
Viestit: 239
Liittynyt: 17.04.2007 20:00
Paikkakunta: kempele

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja kaaleppi »

Pitäskö se uskilan rakentaa rautalankakone joka on ykk:ssa.
Dnepr Sidecar Diesel Power
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:roll: Haloo

Mitenkäs se 4 tahtimoottori käy?

Kuva

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
ottopamatti

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja ottopamatti »

Nikuzai kirjoitti:
Uskila kirjoitti::mrgreen: Terve

Sama uudestaan, mutta toinen kammenkulma.

Kuva
Mutta eikö männät tuossa kuvassa ole juuri väärin päin? tuossahan kiertokanki on suorassa kampuran kanssa kun työtahti iskee, eikö se pitäisi olla niin päin että kampura on jo menossa kun isku tulee?[/quote]

Tahallaan Nikuz yrittää vielä harata hanttiin. Jossois semmonen rautalankakuva että männät ois yläkuolossaan nii siitä valakennee jotta kanki onki hieman vinossa menosuunttaansa päin. Uskosin jotta siinäse itea ehkä onki ku iisnööri oo kehitelly moisen rakentteen.
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

No onneksi en ole kone remppaa tehnyt olisin meinaan juuri väärinpäin sen tehnyt :angry-banghead:

Vakavissaan luulin ja edellisistä keskusteluista ymmärsin että se siirretty tappi tulee sinne kierron puolelle, jotta työtahdissa kiertokanki on suoremmassa kampuraan nähden. kuvan mukaan juuri toisin päin.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Avatar
separaattori
2000
2000
Viestit: 2422
Liittynyt: 10.11.2006 18:48
Paikkakunta: vorssa

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja separaattori »

Nikuzai kirjoitti:No onneksi en ole kone remppaa tehnyt olisin meinaan juuri väärinpäin sen tehnyt :angry-banghead:

Vakavissaan luulin ja edellisistä keskusteluista ymmärsin että se siirretty tappi tulee sinne kierron puolelle, jotta työtahdissa kiertokanki on suoremmassa kampuraan nähden. kuvan mukaan juuri toisin päin.
Ei oo häppee olla noppee, eikä syntiä olla tyhymä :whistle:

Kyllä tässä meni itelläkin tajutessa..ja sit vielä kun saapi monen näköisiä ohjeita. nyt on kuitenkin männät pytyssä ohjeiden mukaan (tai sit just päinvastoin) ja toivotaan että toimii. Todennäköisesti se ei se vika kuitenkaan ole jos ei toimi.

Katos nikuzai tota kuvaa ja mieti se niin että jos tossa nyt oikealla olevan männän tappi oliskin laskettu keskilinjan alapuolelle, pyrkis mäntä "kippaamaan" kiertokangen "vetäessä" sitä.

Lisätään nyt vielä: mun mielestä :roll:
Rust in piece
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Ei ole kyse kippaamisesta vaan männän sivuliikkeen minimoinnista. :) Mäntä kippaa aina jonkinverran jos tappi ei ole keskellä.
K-rotta
700
700
Viestit: 772
Liittynyt: 02.06.2007 11:09
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja K-rotta »

Nikuzai kirjoitti:Vakavissaan luulin ja edellisistä keskusteluista ymmärsin että se siirretty tappi tulee sinne kierron puolelle, jotta työtahdissa kiertokanki on suoremmassa kampuraan nähden. kuvan mukaan juuri toisin päin.
Minulle ainakin opetettiin ammattikoulun autonasentajalinjalla samoin mitä "Nikuzai" tarkoitti eli männäntapin sijainti pitäisi olla juuri toisinpäin kuin kuvassa :think:
Hattu päähän ja hyvästi !!
kaaleppi
200
200
Viestit: 239
Liittynyt: 17.04.2007 20:00
Paikkakunta: kempele

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja kaaleppi »

uskilan piirrokset ovat oikein. miun mielestä :think:
iigorilla on myös vähän ongelmia laittaaisko oikein vai väärinpäin
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... &view=next
Dnepr Sidecar Diesel Power
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Ripa »

K-rotta kirjoitti:
Nikuzai kirjoitti:Vakavissaan luulin ja edellisistä keskusteluista ymmärsin että se siirretty tappi tulee sinne kierron puolelle, jotta työtahdissa kiertokanki on suoremmassa kampuraan nähden. kuvan mukaan juuri toisin päin.
Minulle ainakin opetettiin ammattikoulun autonasentajalinjalla samoin mitä "Nikuzai" tarkoitti eli männäntapin sijainti pitäisi olla juuri toisinpäin kuin kuvassa :think:
Kuvat on ihan nättejä mutta ne ei todista mitään ennekuin on ajatuksella tutkittu asiaa. :mrgreen:

Jospa asiaa lähestyis vaikka niin että mäntä pyrkii ylöspäin noustessa painumaan pyörimissuunnassa olevaan sylinterin senämään.
Jos siirretään männäntappia pyörinissuunnassa vastakkaiseen suuntaan niin saadaan aikaan suurempi voima männän sivuttais suunnassa.
Jos männäntappi on siirretty pyörimissuuntaan niin voima sivusuunnassa ei ole niin voimakas ja mäntä ei kolahda niin voimakkaasti vastakkaiseen seinämään. :)
K-rotta
700
700
Viestit: 772
Liittynyt: 02.06.2007 11:09
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja K-rotta »

K-rotta kirjoitti: Minulle ainakin opetettiin ammattikoulun autonasentajalinjalla samoin mitä "Nikuzai" tarkoitti eli männäntapin sijainti pitäisi olla juuri toisinpäin kuin kuvassa :think:
Onkohan muistini kuitenkin tehnyt temppujaan :doh: .Saatanpa hyvinkin olla väärässä tässä "tappiasiassa" :shifty:
Hattu päähän ja hyvästi !!
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Jos kuvan mukaan ajatellaan, niin silloinhan mäntää työnnetään keskeltä (työtahti ei vedä mäntää) jolloin kampiakselin vastavoima työntää takaisin.
Kun katsoo kuvaa ja muodostaa käsillä T-kirjaimen joka on kyljellään (sormenpäät toisen käden sormien ensimmäisiä nikamia vasten), kun T;n poikkiviivalla eli kämmenellä(mäntä) työntää sormia (kiertokanki) vasten niin voima tulee tasaisesti, mutta kun muodostaa L-kirjaimen jollainen sivussa olevalla tapilla varustettu mäntä on. Ja taas työnnetään, niin mitäs silloin tapahtuu? L;n poikkiviiva pyrkii kääntymään. Jos kampiakselin pyörimis-suunta on vielä männän off-setin vastainen, niin silloin kiertokanki työntää mäntää vielä off-setin puoleiselle sivullekkin.
Jos asetelma on taas (uskilan)kuvan vastainen niin silloin kiertokangen sivulle työntövoima on vähäisempi johtuen suoremmasta vaikutus kulmasta.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Vastaa Viestiin