Kärjettömän ajoitumerkit
Kärjettömän ajoitumerkit
Kun pyörijässä ja pohjassa on nollamerkit kohdakkain niin pitääkö vauhtipyörän merkki olla nollakohalla vai ennakkomerkin kohdalla?
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Niinpä ennakkomerkin kohdalla tietenkin pitää olla se vauhtipyörän merkki.
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Ihmetytti vaan se kun pohjalevyn joutuu kääntämään niin ettei voi säätää yhtään aikasemmalle.
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Eli siis elektroonisen sytkärin pyörijän merkki ja se nollamerkki vastakkain,kun vauhtipyörä on sytytysennakkokohdassa,joka on vähä alle parikyt millii (sen tarkistusaukon halkasijan verran) ennen yläkuolomerkkiä.
Fenno-uralium
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Ja riippuu tietenkin että mikä malli niistä elektronisista.
Mutta pätee tähän malliin.
Katso ohje http://hem.bredband.net/trevorou/Refere ... gn_bc3.pdf
Mutta pätee tähän malliin.
Katso ohje http://hem.bredband.net/trevorou/Refere ... gn_bc3.pdf
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Tota noinnii , olipahan sytkä kärellä tahi käretön ,niin kipunan tarviais hypätä tulpassa ajokierroksilla n.40 astetta ennen yläkuolokohtaa.
Otetaan tekniikkaa avuksi ja hankitaan ,lainataan ,ostetaan (tarpeettomat yliviivataan)stroboskooppilamppu jossa on ennakonsäätöasteikko , eli siis pyöritettävä nappula jossa on astetaulukko.
Etsitään vauhtipyörältä ja lohkosta yläkuolokohdan merkit ,tarvittaessa tehdään ne ite jos on hukassa.
Kytketään strobo , käynnistetään kone ,vilkutellaan kohti merkkejä,käännetään astenupikasta kunnes ne yläkuolokohdan merkit näkyy.
Luetaan montako astetta nupikassa on ja siinäpä on meillä ennakko niillä kierroksilla millä testi tehtiin.
Ittellä on urkin 650 koneessa tyhjäkäynnillä n. 6-8 astetta ,ajokierroksilla n. 40 astetta, isoilla kierroksilla,siis niin paljon kun paikallaan uskaltaa hetkellisesti runtua antaa nii mennee reiän reunaan se merkki eli oiskoha jossain 45 asteen huiteissa.
Näin siis miun mielestä , eipähän tarvii ellää epätietosuuessa oliko se merkki mikä vai ei,vai toisen koneen vauhtipyörä ,vai lohko ,vai häviskö reikä kun laitoin startin,tai jotain ihan muuta...
t.hh
Otetaan tekniikkaa avuksi ja hankitaan ,lainataan ,ostetaan (tarpeettomat yliviivataan)stroboskooppilamppu jossa on ennakonsäätöasteikko , eli siis pyöritettävä nappula jossa on astetaulukko.
Etsitään vauhtipyörältä ja lohkosta yläkuolokohdan merkit ,tarvittaessa tehdään ne ite jos on hukassa.
Kytketään strobo , käynnistetään kone ,vilkutellaan kohti merkkejä,käännetään astenupikasta kunnes ne yläkuolokohdan merkit näkyy.
Luetaan montako astetta nupikassa on ja siinäpä on meillä ennakko niillä kierroksilla millä testi tehtiin.
Ittellä on urkin 650 koneessa tyhjäkäynnillä n. 6-8 astetta ,ajokierroksilla n. 40 astetta, isoilla kierroksilla,siis niin paljon kun paikallaan uskaltaa hetkellisesti runtua antaa nii mennee reiän reunaan se merkki eli oiskoha jossain 45 asteen huiteissa.
Näin siis miun mielestä , eipähän tarvii ellää epätietosuuessa oliko se merkki mikä vai ei,vai toisen koneen vauhtipyörä ,vai lohko ,vai häviskö reikä kun laitoin startin,tai jotain ihan muuta...
t.hh
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Tossahan ei ole mitää uutta. Helppo homma jos on käytössä strobo jossa on enakkosäätömahdollisus. Nyt on vaan niin että ei ole ko laitetta käytettävänä.
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Moro .
Itellä vauhtipyörässä oli kolme merkkiä , ja ku laitto keskimmäisen merkin kohille ja sit
kärjetön merkkiin nolla. Vasta sit lähti pelittään ,
tua juutuupin vireolla neuvotaan laittaan kolmas merkki vauhtipyörältä ja sit
kärjettömän merkki nollaan .
Jos laitoin niiku vireolla kehotetaan ni eipä pelittäny Ural.
ny toimii ja hyvin
(siis jos kattoin oikein )
Itellä vauhtipyörässä oli kolme merkkiä , ja ku laitto keskimmäisen merkin kohille ja sit
kärjetön merkkiin nolla. Vasta sit lähti pelittään ,
tua juutuupin vireolla neuvotaan laittaan kolmas merkki vauhtipyörältä ja sit
kärjettömän merkki nollaan .
Jos laitoin niiku vireolla kehotetaan ni eipä pelittäny Ural.
ny toimii ja hyvin
(siis jos kattoin oikein )
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Jotenkin muistaisin että minullakin kävi samallatavalla että jouduin säätämään myöhäsemmälle silloin kun asensin nykyisen laitteen. Pitää huomenna kokeilla miten toimii.
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Terve
Ignition Systems for Russian Motorcycles
Tuossa lisää ohjetta lataa >>> PDF:
Huom! uudemmissa tuo tarkistusaukko on koneen oikealla puolella.
Ignition Systems for Russian Motorcycles
Tuossa lisää ohjetta lataa >>> PDF:
Huom! uudemmissa tuo tarkistusaukko on koneen oikealla puolella.
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Huh huh,kuulostaapas tämäkin homma vaikealta..Mie kun paiskasin vuuuoosia sitten kärjettömän paikoilleen,niin miun säätötyökalut olivat nuo pään sivulla olevät höröt lärpäkkeet ja sit tuo olkapäästä lähtevä hoikahko kärpäslätkä...Nillä lärpäkkeillä kuuntelin ja kärpäslätkällä kääntelin kärjettömän oikeaan kohtaan..n.60 000 km sill on nyt ajettu,eikä oo paljon tarvinu virtapuolen koppaa aukoa...jokohan ois aika hommata roposkooppi??? :=)
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Räpyttele silimiä sopivaan tahtiin ni sattusko?jokohan ois aika hommata roposkooppi???
Koitin tuota käretöntä vuan en saanu mieleiseks. Kohan kyllä löyti helepolla käydessä missä pyöri keposimmin ja nätisti mutta voima uupu. Liekkö ollu vika sitte ku oli tuo Rättärin puola, mee ja tiijä. Kärellisellä jakajamallilla mennään ja hyvin vörkii.
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Meni aikoinaan usko stroboskooppin kun kokeiltiin korjaamolla kuutta eri stroboskooppia ja kaikilla sai eri arvot.MT kirjoitti:jokohan ois aika hommata roposkooppi???
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
no mutta kui kärjetömällä ei oo merkki pällä,miten sitten toimitaan?? ja vauhtipyörässä ei oikei näy merkkejä...
hyvonenh kirjoitti:Tota noinnii , olipahan sytkä kärellä tahi käretön ,niin kipunan tarviais hypätä tulpassa ajokierroksilla n.40 astetta ennen yläkuolokohtaa.
Otetaan tekniikkaa avuksi ja hankitaan ,lainataan ,ostetaan (tarpeettomat yliviivataan)stroboskooppilamppu jossa on ennakonsäätöasteikko , eli siis pyöritettävä nappula jossa on astetaulukko.
Etsitään vauhtipyörältä ja lohkosta yläkuolokohdan merkit ,tarvittaessa tehdään ne ite jos on hukassa.
Kytketään strobo , käynnistetään kone ,vilkutellaan kohti merkkejä,käännetään astenupikasta kunnes ne yläkuolokohdan merkit näkyy.
Luetaan montako astetta nupikassa on ja siinäpä on meillä ennakko niillä kierroksilla millä testi tehtiin.
Ittellä on urkin 650 koneessa tyhjäkäynnillä n. 6-8 astetta ,ajokierroksilla n. 40 astetta, isoilla kierroksilla,siis niin paljon kun paikallaan uskaltaa hetkellisesti runtua antaa nii mennee reiän reunaan se merkki eli oiskoha jossain 45 asteen huiteissa.
Näin siis miun mielestä , eipähän tarvii ellää epätietosuuessa oliko se merkki mikä vai ei,vai toisen koneen vauhtipyörä ,vai lohko ,vai häviskö reikä kun laitoin startin,tai jotain ihan muuta...
t.hh
МИЛИЦИA
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Näpsäkkä asentaja voi vaikka meistää itse merkin jos se on jostainsyystä jäänyt tehtaalla merkitsemättä.
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Niinpä. Sivuvenaan porasin kytkinkoppaan ison reijän, mittasin kohdan ja plommasin merkin vauhtipyörään. Sitte viimeistelin sitikan puolalla systys systeemin ja tein sille kiinnikeet sen siihen reijän päälle. Sitte ku piti alkaa säätää ennakkoa niin puola oli siinä reijän päällä - voi ihme.Ripa kirjoitti:Näpsäkkä asentaja voi vaikka meistää itse merkin jos se on jostainsyystä jäänyt tehtaalla merkitsemättä.
Yhtään ei taas tullu mietittyä mitä oli tekemässä. Nyt on kyllä merkki, mutta puola pitää irrottaa että merkkiä saa katottua reijästä :angry-cussingblack:
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Niinpä niin..Niin uskomattomalta kun se kuulostaakin.niin tuo kehumani kärjetön sitten okarppi kirjoitti:.n.60 000 km sill on nyt ajettu,eikä oo paljon tarvinu virtapuolen koppaa aukoa
tti ja särkyi Pyhäjoella...Onneksi oli uusi kotelossa...tää on tätä :=)
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
No nyt on sit se roposkooppi hommattu..ja tänään on yritetty laittaa ajoituksia stropon kanssa kohdilleen...huonompaan suuntaan vain meni..,ei auta ...kyl se vaa täytyy säädellä seuraavatkin kymmenen vuotta korvakuulolla...karppi kirjoitti:Huh huh,kuulostaapas tämäkin homma vaikealta..Mie kun paiskasin vuuuoosia sitten kärjettömän paikoilleen,niin miun säätötyökalut olivat nuo pään sivulla olevät höröt lärpäkkeet ja sit tuo olkapäästä lähtevä hoikahko kärpäslätkä...Nillä lärpäkkeillä kuuntelin ja kärpäslätkällä kääntelin kärjettömän oikeaan kohtaan..n.60 000 km sill on nyt ajettu,eikä oo paljon tarvinu virtapuolen koppaa aukoa...jokohan ois aika hommata roposkooppi??? :=)
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Mulla samanlainen strobo säätelin ykk merkin kanssa niin että potikassa n. 8-9 astetta ennakkoa, mutta mites tuo kärettömän ennakko kierroksilla ja kuorma päällä? ton aivolaatikko ei varmaan osaa muuttaa ennakkoa kierrosten mukaan, vai? dneprissä vaan alkaa jossain vaiheessa ajoa tuntumaan että yläkierroksilla on vähemmän puhtia kuin kylmällä koneella ja tuntuu kuin kipinä iskisi aivan liian aikaisin tai sitte liian myöhään, sellainen omituinen lyönti tuntuu aina syttyhetkellä?
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Jotenkin tämä sytytys käsitellään vaikeimman kautta.
-Itse toimin seuraavasti.
1.Ensimmäinen sytytyskipinä lähtee yläkuolokohdalla ,eli mäntä lakipisteessä.
2.jos ennakkosäätö toimii... niin se huolehtii ennakosta, sen ennakon voi unohtaa.
näillä eväillä oon ajanut ja ajan nepruskaani edelleen retkivarustus päällä jopa toistasataa...
välillä sataa rankemminkin.
siis minulla on MT-9 Dnepr.
muissa on erijuttu kenties,en tunne systeemejä kuin van omani.
Strobolla voi katsella kuinka se ennakko toimii.
t mopomään
-Itse toimin seuraavasti.
1.Ensimmäinen sytytyskipinä lähtee yläkuolokohdalla ,eli mäntä lakipisteessä.
2.jos ennakkosäätö toimii... niin se huolehtii ennakosta, sen ennakon voi unohtaa.
näillä eväillä oon ajanut ja ajan nepruskaani edelleen retkivarustus päällä jopa toistasataa...
välillä sataa rankemminkin.
siis minulla on MT-9 Dnepr.
muissa on erijuttu kenties,en tunne systeemejä kuin van omani.
Strobolla voi katsella kuinka se ennakko toimii.
t mopomään
Tee sitä tai tätä...älä tekemättä jätä
http://sites.google.com/site/mopomaan/p ... ien-kautta
http://sites.google.com/site/mopomaan/p ... ien-kautta
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Ei liity ajoitusmerkkeihin, mutta kun naapurin Uralin järjettömästä hävis kipinä, ja tietysti paikalliselta huoltamolta lähtiessä kun koko kylän parlamentti oli seuraamassa.
Toi palikan mulle tutkittavaksi. Löysin vian ja korjasinkin. En kyllä tiedä menikö ihan oikein mun särkyneen transistorin tyyppi oli KT8232. Kuukkelilla koitin atsiä dataa tuommoisesta mutta luovutin ja laitoin sinne BUW13B:n joka sattui laatikosta löytymään ja oli sopivan näköinen. Lisäksi laitoin C-E välille jonkinlaisen diodin.
Liikenteestä päätellen värkki on toiminut, mutta olisi mukava tietää minkä trankun tuohon oikeasti pitäis laittaa.
P.S.
Tänään alkoi pers'aukisten lehtoreitten työvuoden paras jakso...........
Toi palikan mulle tutkittavaksi. Löysin vian ja korjasinkin. En kyllä tiedä menikö ihan oikein mun särkyneen transistorin tyyppi oli KT8232. Kuukkelilla koitin atsiä dataa tuommoisesta mutta luovutin ja laitoin sinne BUW13B:n joka sattui laatikosta löytymään ja oli sopivan näköinen. Lisäksi laitoin C-E välille jonkinlaisen diodin.
Liikenteestä päätellen värkki on toiminut, mutta olisi mukava tietää minkä trankun tuohon oikeasti pitäis laittaa.
P.S.
Tänään alkoi pers'aukisten lehtoreitten työvuoden paras jakso...........
TRauma
Ikuisuusrojektipäällkkö. Pers'aukiset Eläkeläislehtorit ry.
Ikuisuusrojektipäällkkö. Pers'aukiset Eläkeläislehtorit ry.
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Terve! Tein tässä taannoin myös samanlaisen korjauksen ( BC3 kärjetön ) ja laitoin Darlington BU 941P transistorin ja hyvin toimi.
Re: Kärjettömän ajoitumerkit
Ei ole kärjettömän pyörijässä sitä viivaa.
mistä löytyisi tarkka tieto millä paikalla sen viivan pitäisi olla.
Pyörä lähtee nyt vaivattomasti käyntiin sekä kylmänä ja lämpimänä.
Ajettaessa kun lisää kaasua kone empii pitkään mutta ajan kanssa kiihtyypi kyllä.
Seokset taitaa vielä olla pielessä mutta tarkastaisin ajoituksen ,onko kohdallaan .