Kissa pöydälle... entisöinnin etiikka

Vastaa Viestiin
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1810
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Kissa pöydälle... entisöinnin etiikka

Viesti Kirjoittaja timo999 »

Päivää tavaritsit!

Kysymykseni koskee entisöinnin "etiikkaa".
(Etiikka on tutkimusala, joka tutkii moraalia ja siihen liittyviä kysymyksiä kuten eettisen toiminnan periaatteita, oikeaa ja väärää, hyvää elämää, sekä arvojen ja eettisten väittämien luonnetta, Wikipedia)

Pyöräni on Konelan maahantuoma Ural M63, vuodelta 1972.

Pyörä on ollut puolitoista vuotta palasina tallissa. Ensi talvena olisi tarkoitus tehdä täysi remontti koneeseen ja saada pyörä mahdollisesti museorekisteriin.

Mutta siis se ajatus:
Olen pikkuhiljaa alkanut kallistumaan sen ajatuksen puoleen, että en hiekkapuhalla ja maalaa pyörääni vaan annan siinä olla alkuperäisen Neuvostoliittolaisen maalin. Pesen ja vahaan maalatut osat. Pari hassua kromattua osaakin on vielä suht'koht hyvässä kunnossa, jotka kiillottamalla saa jonkunlaiseen kuntoon.

En ole ollut missään tekemissä museotarkastajien kanssa, mutta minkälaista kantaa he edustavat?
Kuinka paljon pyörässä saa olla vuosien mittaan tehtyjä paikkomaalauksia?
Hilseillyt kromaus?
Haalistunut bakeliitti?
Itse tehty takavalo (kun osia ei saanut Suomesta 80-luvulla)?
Saako omia sähköjohdotuksia olla? :think:
jne.

Tämä kyseinen pyörä on ollut minulla 27 vuotta ja periaatteessa kaikilla lommoilla ja naarmuilla on oma tarinansa ja haluaisin niiden myös jatkossa näkyvän.

Tekeehän vanhan kuparipannunkin arvokkaaksi siinä oleva ajan patina.
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3076
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Kissa pöydälle... entisöinnin etiikka

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

MA-lausunnonantajia on totaalisen laidasta laitaan. Joku ymmärtää, että uusikin NL-pyörä on huonommin viimeistelty kuin 50tkm ajettu japsi ja joku ei. Joku vaatii tasoa joka on törkeä virhe ylientisöintinä paremmaksi kuin tehtaalta tullessaan, joku osaa sallia oikeamman linjan.
Täällä päin ei kukaan vie NL-pyörää VMPKoon kavereille, siellä halutaan sama taso kuin johonkin tuuttiin. Sen sijaan suosiossa on SAHKin kaverit, joilla on ollut kokemusta NL-autoista, ja sitä kautta sitten pyörätkin osattu karsinoida oikeammin.
Ainoa varman vastauksen saat nimittäin siltä, joka laittaa nimensä lausuntoon. Tai jättää laittamatta. Kaikki muu on spekulointia, ja näissä vehkeissä vielä tavanomaista enemmän...
Patinaa saa olla, kunhan se on tasaista, ja se tasaisuus on muutenkin jujuna: sieltä täältä paikkailtu tilkkutäkki ei kelpaa! Ulkoasun pitää olla linjassa!
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3671
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Kissa pöydälle... entisöinnin etiikka

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Että etikkaa - no. Ahdistun aina kun muut päättää millainen minun tulee olla. Tämä sijoituu minulla alkukantaisen logiikan tasolle mitä en voi käsitellä. Moottoripyörä on minun kokemaa eritysvapauden tunnetta ja tällöin herkistyn erityisesti. "Ai että että muut tulee porukalla päättämään millainen minun mopon tulee olla - ööö häh?"

Myös ne, jotka valtaa käyttävät eivät halua antaa periksi tippaakaan. Tällöin aiemmat tuomiot kyseenalaistuisi. Eli pitkä on tie.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Timpa
1500
1500
Viestit: 1663
Liittynyt: 30.03.2006 11:25
Paikkakunta: Kiihtelysvaara joensuun kupeessa
Viesti:

Re: Kissa pöydälle... entisöinnin etiikka

Viesti Kirjoittaja Timpa »

täällä tuntuu olevan kahdenlaista tuulta mm maalauksen kanssa. Joku tarkastaja hyväksyy vain ja ainoastaan pulverimaalatun itäpyörän, toiselle kelpaa ajankauhduttama, mutta ehjä ja siisti. Valitse sitten niistä. Omaan silmään pulverimaalattu pinta ei oikein satu mukavana.

Saahan se elämä näkyä, mr-laitteessa, kunhan laite on ehjä? Näin olen jostain ollut ymmärtävinäni.
kopase tosta: 0440928192
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3076
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Kissa pöydälle... entisöinnin etiikka

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Pitää näkyä, mutta ei jesarina & rautalankana & ruosteena & harsittuna. Patina ja elämä ei ole sama kuin rikkinäinen ;-)
Mielenkiintoisintaon ollut hakea lausunto käyttämättömille NL-pyörille jälkineen, koska nehän ovat nimenomaan osoittaneet sen oikean alkuperäisen "viimeistelyn"...
Ja itsehän olen autopuolen lausunnonantaja, eli tiedän melko hyvin kuinka hankala on antaa mitään kiveen hakattua ohjetta. Etenkin kun ohjeita on yhtä monta kuin ukkojakin.
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Kissa pöydälle... entisöinnin etiikka

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Pinnat ja pakoputket ei saa olla ruosteessa muuta ajan patinaa saa olla.
Museoinnissa kannattaa sanoa että museoidaan alkuperäisenä pientä kunnostusta tehtynä.
Paikkamaalauksetkin pitäs sillon kelvata. Maalihan on alunperin sellu väriä, maalaus kantsii tehrä iha automaalilla johon on laitettu mattapastaa jolloin kiilto näyttäs samalta ku muuallakin. Kunnon automaalari saa kyllä värisävyn aika lähelle sekotettua alkuperästä.
Kaikki mutterit ja pultit kantsii kattoa ettei näy ruostetta, ja käsittelee ne pellavaöljyllä
niin ei ruoste näy alta. ja kattoo tarkasti kenenkä katsatajan puoleen kääntyy.
niiku tua aikasemmin kirjotettiin.
PS kysäse ensin tarkastajalta jos teet näin onnistuuko ja tarvittaessa vaihda tarkastajaa
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
HTH
100
100
Viestit: 145
Liittynyt: 10.10.2004 20:03

Re: Kissa pöydälle... entisöinnin etiikka

Viesti Kirjoittaja HTH »

Toivoton tapaus, valinnan vapaus. Kohtuu hyvin säilyneen yksilön konservointi on järkevä ratkaisu ja on alkuperäisempi kuin juuria myöten hienoksi hiottu.
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1810
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kissa pöydälle... entisöinnin etiikka

Viesti Kirjoittaja timo999 »

kelju m63 kirjoitti::mrgreen: Moro.

Kaikki mutterit ja pultit kantsii kattoa ettei näy ruostetta, ja käsittelee ne pellavaöljyllä
niin ei ruoste näy alta. ja kattoo tarkasti kenenkä katsatajan puoleen kääntyy.
niiku tua aikasemmin kirjotettiin.
PS kysäse ensin tarkastajalta jos teet näin onnistuuko ja tarvittaessa vaihda tarkastajaa
Hyvä!

Ilmeisesti kaikki näkyvät pultit pitää olla Igorin uppokannalla?

Tuota pellavaöljyä konstia en ole koittanut. Itse olen käsitellyt mustan raudan fosforihapolla, tuloksena --> musta rauta.

Siinä mun pyörässä on se erikoisuus, että kuskinpenkin kannatin on rälläköity Konelassa poikki.
Aikoinaan siinä oli Konelan asentama punainen pitkä tekonahkapenkki. Ko. penkki tosin hävinnyt vuosien saatossa.
Eli, eli... ilmeisesti se on museoitava pitkällä penkillä :roll: Tai sitten kuskinpenkin kannatin on hitsattava paikoilleen, siinä tapauksessa tosin yksi Konelan yritys modernisoida Uraleita Suomen markkinoille jää jälkipolvilta näkemättä...
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3076
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Kissa pöydälle... entisöinnin etiikka

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

No ei ainakaan nykypulttien merkintöjä, jotka loistaa kauas.
Eikä viherkeltaraitaista erkkaria, tai ampeja=abikoita johtojen väliin.
Eikä nippusiteitä, sileistä vetonivelen siteistä saa lähimmäksi oikeaa sidettä.
Jos osaat tuoda julki tuon penkkiasian, eikä se näytä räpellykseltä, niin pakkohan sen on mennä läpi siinä missä muutkin maahantuojan myyntivaiheessa tekemät. Esimerkkejä moisista olis vaikka kuinka paljon, melko harva ajoneuvo on tyypitetty Suomeen ilman mitään modauksia!
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Kissa pöydälle... entisöinnin etiikka

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

Hyvä!

Ilmeisesti kaikki näkyvät pultit pitää olla Igorin uppokannalla?
:mrgreen: Moro.
Itte tein uuret pultit Bilteman aisi pulteista ,porakoneessa tein vastaavat upotukset pultin
päähän samalla meni pultin päähän meistatut tunnutkset, piiloon ja lopuks
lasikuulapuhallus ei kiillä kovin pahasti, kaikki mikkä vaan sai muutettua niin muutin aisi
pultteihin, vaikka väärin onkin on se itelle helpompaa eikä ruostu ja sotke maalia
valumalla ruostetta maalin pintaan.
Vanhan ajan erkka käy jos tarttee johtoja laittaa runkoon kiinni, erkalla on myös hyvä piilotella
vaikka nippusire ym...
apikokin käy mutta sillon on vuosiluvusta kii, itellä -71v ja apikot hyväksyttiin ja muovijohdot.
apikoista ne muovit pois ni sillon käy.
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3076
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Kissa pöydälle... entisöinnin etiikka

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Niitä eristeettömiä liittimiä sitten saa jo valmiinakin. Ja niihin kuuluisi tuoreemmissa mopoissa semmoinen irtonainen muovinen/kuminen letkunpätkä suojaksi.
Erkkaa ei kannata käyttää edes mustana jollei ole pakko. Se kuitenkin alkaa jossain vaiheessa irtoilla. Vetarin nippusiteitä saa joka toisesta varaosaputkasta.
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
HTH
100
100
Viestit: 145
Liittynyt: 10.10.2004 20:03

Re: Kissa pöydälle... entisöinnin etiikka

Viesti Kirjoittaja HTH »

Oman M-72:n kanssa olin aikoinaan kahden vaiheilla Virossa tehdyn rungon korjaushitsauksen kanssa. Ensin meinasin siivota sen pois maisemaa häiritsemästä. En kuitenkaan tehnyt niin ja olen ratkaisuun nyt tyytyväinen ja pyörässäni on Neuvosto-Eestissä tehty "suorite".

HTH
Vastaa Viestiin