kaasuttimien asento?

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 671
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

kalkkuna kirjoitti: 12.04.2024 22:53 Ilmaruuvi. Kirimällä seos rikkalle, löysäämällä seos laihemmalle.
Kiitos, selvisi näin sitten tämäkin että ei tarvitse arvailla!
Avatar
JuhaK71
200
200
Viestit: 202
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Taisi nuo Denin K-37-kopio-yksilöt(PZ28D) olla sutta ja sekundaa kun en niillä pyörää käyntiin edes saa. Olen muutaman kerran saanut vähän aikaa käymään tyhjäkäyntiä.

Kaasuttimet purettu ja puhalleltu läpi roskien varalta, asetettu perussäätöihin, luistit vähän toista milliä auki(sähköpaimenlangan pätkä rakotulkkina)seosruuvit 1,5 kierrosta auki, kaasuvaijerin kuori pari milliä löysällä.

Akun jännite 5,95V, hyvin kipunoi
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Jospa sen luistin säätäis noin 0,2 -0,4 mm auki, seosruuvin noin i/2 kierrosta auki ja neulan noin puoleen väliin, niin vois pärähtää käyntiin...

Ps siitä sitten lähtee ettii parempia asetuksia

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
JuhaK71
200
200
Viestit: 202
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

OK, kokeillaan noilla, kiitokset.

Yritin noilla k-302- ohjeilla, jotka on "tekniikasta tarkasti" - osiossa:

"Vaijerin suojan ja kiristimen välys, n. 2-3 mm.
-Tyhjäkäynti ruuvi perusasetukseen: Luisti auki 1-2mm
-Seosruuvi perusasetukseen: Pyöritä pohjaan ja avaa 1-1,5 kierrosta"
Avatar
JuhaK71
200
200
Viestit: 202
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Pikainen yritys ei tuotanut tulosta... Lähdin lasten kanssa elokuviin.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Luistin ilmaväli pitäis olla 0.4..0.6 mm ,jos se on isompi niin silloin ei yleensä mistään nouse enää polttoaine tyhjäkäyntikanavan kautta vaan vaatii jo neulapiirin mukaan tulon, ja sellaista konetta ei oikein saa käyntiin kun sähköstartilla. Normi itäpyörän kaasuttimissa (k.63 K65 K68 esim.) ilmaväli ensin 0.6 mm ja sitten kun käynti on hyvä molemmilla yksistään , niin ilmaväli pienennetään n. 0.4..0.5 paikkeilla niin homma pelaa. K.30x kaasuttimiin en sano mitään..ne on jo aikakaudelta kun bensaa pumpattiin joka reiästä joka puolelle ja homma oli muutenkin liian hapokasta meikäläiselle.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 671
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

JuhaK71 kirjoitti: 13.04.2024 18:54 Pikainen yritys ei tuotanut tulosta... Lähdin lasten kanssa elokuviin.
En tiedä onko tästä sinulle apua, mutta oma mopo käynnistyy silloin kun kaasukahvaa pitää hilkkusen auki.
Jos alan vain polkemaan ilman kaasun avausta niin saan polkea vaikka huomiseen. Näin tämä on aina ollut tällä vehkeellä ja epäilemättä tulee aina olemaan. Se on myös tarkkaa, että miten paljon sitä kaasua avaa. Jos on seos rikkaalla niin saa avata enemmän, jos laihalla niin silloin ihan vaan hitusen, että vaijerit kiristyy. Jokaisessa mopossa on oma tekniikka miten käynnistyy helpoten. Minun kansiventtiili Uralissa taas pitää kaasukahvaa nykäistä heti polkaisun jälkeen.
Avatar
JuhaK71
200
200
Viestit: 202
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Heips, nyt suu on messingillä!

Kiitosta vaan ohjeista, tuo 301 ja 302 ohje tosiaan oli vienyt minut harhapoluille alkuasetusten suhteen.

Pyörä käynnistyy 1-2 potkulla ja käy paukkumatta.

Tyhjäkäyntikin löytyy.

Tästä on hyvä hieroa kohti tarkempia säätöjä.

Tulviminenkin asettui, kai ne neulat tärinässä asettuivat pesiinsä.

Kävin 300m kujalla fiilistelemässä muutaman kierroksen.

Juu, pieni kaasun raotus on paikallaan, oli entisilläkin kaasareilla.
Avatar
JuhaK71
200
200
Viestit: 202
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Koska paikallaan olevan pyöreäluistisen(tulopuolelta voimakkaasti viistetty) kaasuttimen luistin korkeutta on hankala mittailla, toimin seuraavasti:

Kierrän tyhjäkäyntiruuvit ulos/luistit alas.

Kierrän tyhjäkäyntiruuvia kunnes ruuvin kärki tapaa luistiin, sen näkee kyllä.

Kierrän tyhjäkäyntiruuvia tästä sisään puoli kierrosta.

Tuosta tuntuu hyvin käynnistyvän.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 671
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

timo999 kirjoitti: 12.04.2024 00:35 Pakkohan se on minunkin puuttua tähän keskusteluun,kun olen 41 vuotta ajanut orkkis kaasereilla.
Neuvostoinsinöörit suunnittelivat näihin koneisiin litteäluistiset "kaiken hukkaavat kaasarit" ja sillä periaatteella mennään.
Jos pyörässäsi on kansiventtiili kone, niin siinä pitää olla K-301 kaasarit.
Jos pyörässäsi on sivuventtiili kone, niin siinä pitää olla K-302 kaasarit.
Kaasareiden ero on siinä, missä asennossa uimurikammio on sylinterikanteen nähden.
Jos uimurikammio on vinossa, niin se ei vaan toimi!

Nuo K-30X kaasarit eivät ole niin huonoja kuin niiden sanotaan olevan. Kun niitä aikansa säätelee, niin niistä saa ihan soivat "juottokoneet" pyörälle.
Kaasareita säätäessä pitää kiinnittää huomiota ennen kaikkea tyhjäkäyntipiirin säätöön! Näillä vehkeillä kun ei saa missään tapauksessa ajaa täydellä kaasulla (= kovilla kierroksilla).
On kuitenkin totta, että jollain muilla, paremmilla kaasareilla saa kulutusta tiputettua 0,5 -1 litraa satasella.
Mutta onko tuolla niin merkitystä?
Tässä kun olen näitä käynnistysongelmia joutunut selvittämään niin tuli testailtua myöskin K302 kaasareita. Itse asiassa kahta paria, joista toinen pari suostui toimimaan jotenkin. Tämä kirjoitus on tietenkin joutavaa jorinaa ja kuvastaa pelkästään omia kokemuksia kyseisistä juottimista!

Minulla on noita kyseisen kaasuttimen runkoja useita joista valikoin yhdet 70- lukuiset ja toiset 80- lukuiset. Hioin laipat suoriksi. Kaikki sisuskalut ja nippelit valikoin läjästä niin että olivat mittaamalla samaa kokoa kumpaankin kaasariin. Näistä löytyi jonkin verran toleransseja.

80- lukuiset eivät suostuneet minkäänlaiseen järkevään toimintaan. Seosruuvit eivät reagoineet loogisella tavalla ja tyhjäkäynti oli aivan lottoarvontaa, silloin kun edes sai molemmilla pytyillä käyntiin. Kesken kaiken saattoi kierrokset kiihdyttää tai laskea aivan kaaosteoriaa noudattaen.

Siirsin samat sisusroinat 70- lukuisiin runkoihin ja kaikki rupesi pelaamaan normaalisti. Näillä pääsi jo koeajolle. Pienillä nopeuksilla pelasivat ihan mukavasti. Mutta "suuremmilla" nopeuksilla (mitä allekirjoittanut tykkää harrastaa soolopyörällään hyi hyi) alkoi tuntumaan selvää puutumista ja haluttomuutta. Verraten esim. Kiinan Keihineihin, joilla laite liikkuu kuin rasvattu salama kaikilla nopeuksilla. Kaasuttimissa on tosiaankin eroja, ja tässä tapauksessa verrokkien kurkun halkaisija oli sama. Myöskin sellainen selittämätön piirre oli näissä toimivissa K302 kaasareissa, että toisen puolen neulaa oli laskettava kaksi pykälää, että tulppien väri oli sama. Toisiaan kaikki suuttimet, neulat ja neulaputket oli mitattu, että olivat mahdollisimman samat molemmissa.

En siis kiistä etteikö K302 kaasareista saisi toimivia. Varmasti saa, kun vaan löytyy identtiset, toimivat rungot ja niihin korjaussarjat. Lähinnä se mikä itseäni tässä hämmästytti oli tuo ero kulkuhalukkuudessa. Aiemmin olin vähän sitä mieltä, että ei niillä kaasareilla niin dramaattisia eroja ole tällaisissa matalan teknologian kulkimissa. Nyt kumminkin osaan arvostaa Kiinan Keihineitäkin paljon enemmän. Samaten Jikovit osoittivat suurta potentiaalia kulkujen suhteen. Mutta sopivien suuttimien löytäminen on vähän hankalaa. Mutta eipä tässä muuta höpinää tästä...
Avatar
JuhaK71
200
200
Viestit: 202
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Mitkä Keihin- kopiot sinulla on?

Oliko kova homma saada toimimaan, jäikö sivutuotteeksi jännittävä laatikollinem suuttimia ja seosputkia?

Ovatko ne oikea-vasen- pari vai ovatko säätöruuvit samalla puolella?

Vaikuttavat nuo Denit kyllä pelaavan mutta...
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 671
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: kaasuttimien asento?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

JuhaK71 kirjoitti: 12.05.2024 12:27 Mitkä Keihin- kopiot sinulla on?

Oliko kova homma saada toimimaan, jäikö sivutuotteeksi jännittävä laatikollinem suuttimia ja seosputkia?

Ovatko ne oikea-vasen- pari vai ovatko säätöruuvit samalla puolella?

Vaikuttavat nuo Denit kyllä pelaavan mutta...
Nämä on ilmeisesti nimellä "Keihin PWL". Tässä joku sivusto missä näytti olevan samat:
https://alemotor.pl/kpl-uklad-paliwowy- ... -1385.html

Sen jälkeen kun sain toimivat neulat, niin ne rupesivat toimimaan jo 95% toivotulla tavalla. Loput 5% oli vain suuttimien hienosäätöä. Kaasuttimien mukana tulleet neulat eivät toimineen kunnolla, antoivat aivan liikaa seosta. Nyt nämä neulat mitkä on käytössä ovat siis Honda CB750:n kaasarien neulat ja tästä Matille suuret kiitokset, että sain ne lainaksi. Olen tässä yrittänyt etsiä korvaavia neuloja, mutta ovat niin totaalisen kiven alla.

Niin tosiaan ja tyhjäkäyntisuuttimet piti olla seilusti suuremmat, kuin mukana tulleet.

Sellainen muistikuva minulle jäi, että omat Denit olisivat olleet aika lähellä K302:a kulkujen suhteen... Mutta silloin oli vaunu kiinni (ja ysiperä), eikä ne kulut olleet kovin kummoisia tästäkään johtuen.
Vastaa Viestiin