kuumana toinen puoli
-
rallireino
- 25

- Viestit: 37
- Liittynyt: 16.05.2012 11:22
kuumana toinen puoli
Mikä on kun toinen puoli pytystä käy kuumenpana (huomattavasti) kuin toinen) kyseessä cj750?
Re: kuumana toinen puoli
-kaasarien synkkarallireino kirjoitti:Mikä on kun toinen puoli pytystä käy kuumenpana (huomattavasti) kuin toinen) kyseessä cj750?
-vettä kaasarissa tai muuten osittain tukossa
-ilmavuoto tai venttili vuotaa
-sytkä
Re: kuumana toinen puoli
Onko se lämpötilaero todettu millä?
- paljonko se on?
Ohivuoto?
Kiinnileikkautumista?
Re: kuumana toinen puoli
...mutta muuten toimii ok ?
Onko molempien puolen tyhjäkäynti todettavissa ? Huokaako samanlämpöistä pakoputkista.
Räkätesti ( sylkäisee tuliputkille / kanteen eri aikoina ja tsekkaa sihahtaako samanlaisesti ).
Mutta yleisimmin kaasarin tyhjäkäyntisuuttimissa moskaa. Vaikka olisi bensansuodin , nykybensassa on sakka-ainetta ( notain hartsintapaista ), joka tarttuu tiehyeihin, varsinkin ohkasiin. Monkeyssäni jopa 2-3 viikon seisokki aikaansaa "Nesteen Yllärin" ja suutin tukossa ( 0,4 mm reikä ). Uusi suodatin, uutta bensaa.... ainakin valtaosa.
Pirullista. Sanoo lapsille että ajakaa vain, just huollettu.... hah hah, katkuinen soitto perään.
Onko molempien puolen tyhjäkäynti todettavissa ? Huokaako samanlämpöistä pakoputkista.
Räkätesti ( sylkäisee tuliputkille / kanteen eri aikoina ja tsekkaa sihahtaako samanlaisesti ).
Mutta yleisimmin kaasarin tyhjäkäyntisuuttimissa moskaa. Vaikka olisi bensansuodin , nykybensassa on sakka-ainetta ( notain hartsintapaista ), joka tarttuu tiehyeihin, varsinkin ohkasiin. Monkeyssäni jopa 2-3 viikon seisokki aikaansaa "Nesteen Yllärin" ja suutin tukossa ( 0,4 mm reikä ). Uusi suodatin, uutta bensaa.... ainakin valtaosa.
Pirullista. Sanoo lapsille että ajakaa vain, just huollettu.... hah hah, katkuinen soitto perään.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Re: kuumana toinen puoli
Tuollahan ne kolme "perisyntiä" vilahti.
Lähtisin tässä järjestyksessä tutkimaan asiaa:
1. Ilmavuoto kaasarin ja sylinterinkannen välissä
2. Pönttö käy laihalla seoksella.
- Kaasarin säädöissä vikaa (minkä värinen tulppa on?)
- Kaasarissa vettä tai muuta likaa
- Uimurikammion bensapinta kovin alhaalla
- Bensahana pihtaa menoveden tuloa
jne.
3. Sytkä myöhäisellä, mutta silloin kuumenesivat molemmat pöntöt...

Lähtisin tässä järjestyksessä tutkimaan asiaa:
1. Ilmavuoto kaasarin ja sylinterinkannen välissä
2. Pönttö käy laihalla seoksella.
- Kaasarin säädöissä vikaa (minkä värinen tulppa on?)
- Kaasarissa vettä tai muuta likaa
- Uimurikammion bensapinta kovin alhaalla
- Bensahana pihtaa menoveden tuloa
jne.
3. Sytkä myöhäisellä, mutta silloin kuumenesivat molemmat pöntöt...
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
-
rallireino
- 25

- Viestit: 37
- Liittynyt: 16.05.2012 11:22
Re: kuumana toinen puoli
jep kiitos vastauksista pitää tutkii asiaa...
Re: kuumana toinen puoli
Kaverilla samat lämpöongelmat K750:ssä ja on kokeillut 3 paria kaasareita (K302 joista yksi pari uusia), sytkää vaihdeltu kärjettömään ja takaisin kärjelliseen, ja säädetty niin maan perusteellisesti….on tehty kaikki temput imuvuotojen torjumiseksi ja kaikki muutenkin käyty läpi moneen kertaan. Löydetyn imuventtiilinvuodon takia otti pytyt irti ja läpättiin venttiilit pitäviksi, huomattiin että oikea kiertokanki "klappaa" alapäästään…eli laakerivika. Pyörä oli siis leikannut edellisellä omistajalla kiinni oikeasta pytystä, oli vaihtanut uudet männät, kun muuta vikaa ei ollut näkynyt, mutta leikkaamisen syy jäänyt mysteeriksi….nyt kaverilla ottanut jo kaksi kertaa kiinni kuumenemisen takia vaikka periaatteessa missään ei ole vikaatimo999 kirjoitti:Tuollahan ne kolme "perisyntiä" vilahti.
3. Sytkä myöhäisellä, mutta silloin kuumenesivat molemmat pöntöt...
Eli nyt tuohon timo999:n sytkäkommenttiin….paljonko toinen sylinteri on sytytykseltään myöhässä/metsässä jos kiertokangessa vaikka 1-2mm välystä? Sehän mäntä karkaa aina edeltä sen välyksen verran työtahdilla jolloin sytytyskohta muuttuu, mutta paljonko tosiaan tuo välys männällä vastaa virranjakajassa&vauhtipyörällä?
Re: kuumana toinen puoli
Jos kiertokanki klappaa 1-2mm niin joutuu korjaamaan välittömästi eikä muilla asioilla ole väliä. Joskus nokka-akseli kuluu niin että kärjet aukeaa eri aikaan niin sentakia on ajoitus tarkastettava kummankin sylinterin kohdalla. Jos nokka on kulunut toiselta puolelta niin toisen sylinterin ajoitus on pielessä ja toinen sylinteri kuumenee. Näitä on korjattu viilaamalla nokkaa. Aikaisemmin keskusteluissa on ollut ohjeet mutta saattaa olla että ohjeet on hävinneet bittiavaruuteen kaikkien uudistusten jälkeen.
Re: kuumana toinen puoli
Sinänsä jännä että käyntiääni hyvinkin samantyylinen oman K-pyöräni kanssa, vaikka tosiaan toinen veivi ihan kaput, enkä ole edes mitenkään huonokuuloinen
Re: kuumana toinen puoli
Terve
karkeasti..1mm +/- männänliikkeessä ykk:ssa , on n.+/- 10* vauhtipyörän pinnalla...
karkeasti..1mm +/- männänliikkeessä ykk:ssa , on n.+/- 10* vauhtipyörän pinnalla...
Re: kuumana toinen puoli
Matin kommentin alleviivattu YKK on hyvä pointti, koska etäisyys suhteessa ennakkoon muuttuu jotakuinkin ennakon neliöön. 40 asteen ennakoilla ollaankin sitten jo etäisyyden suhteen luokassa +10mm.MATTI kirjoitti:Terve
karkeasti..1mm +/- männänliikkeessä ykk:ssa , on n.+/- 10* vauhtipyörän pinnalla...
Noista ennakoista ja eri lämpöisistä pytyistä /kangista sen verran, et onkohan pytyt ns.samaa sarjaa? Jos pytyt kerätty toinen sieltä ja toinen täältä sen enempiä asiaa tutkimatta, niin puristuksissa saattaa olla melkoisia eroavaisuuksia. Ja jos ja kun näin on niin toki se toinen pytty tekee eri määrän työtä kuin toinen. Omasta projektistani on tästä elävänä esimerkkinä 0,8mm eri korkuiset sylinterit (koneistettiin ennen asnnusta samoiksi.).
Toinen pointti on kaikkien kanavien valupurseet ja niiden vaikutus täyttöön. Jos toinen pytty on vientimalli ja toinen paikallinen malli tai kiina valmiste niin kannattaa nuo pahimmat purseet poistella. Tuolta saattaa tulla niin rankkoja hengityseroja, että en ihmettelis jos taas on sylinterien välillä reippaitakin kuormituseroja.
Re: kuumana toinen puoli
Sylintereitä on muistaakseni useampaakin korkeutta. Jos toinen puoli tosissaan laahaa perässä niin lämpötilaeroja syntyy.
Minäkin aikanaan ihmettelin kun äänissä ei paljon ollut eroa vaikka kiertokangen laakereissa oli väljää.
Minäkin aikanaan ihmettelin kun äänissä ei paljon ollut eroa vaikka kiertokangen laakereissa oli väljää.
Re: kuumana toinen puoli
Eihän pytyn korkeus vaikuta sytytysennakkoon..... laahaamiseen. Samassa kohtaa kiertoa männän liike muuttuu.
Tuohon kuumenemiseen vielä... onko männän ja sylinterin toleranssit keskenään vastaavat ? Aikaansaa hinkkausta lämmetessään jos toleranssiluokat ei matsaa. Testaa piruuttaan vaihtaa pytyt ( tai männät ) keskenään ja tsekkaa vaihtuuko kuuman ilmansuunta.... jos et muuten saa mitattua väljyyseroja. Voi olla vaikea moisia pikku eroja saada mitattua. Männässä saattaa olla merkintä ( joka saattaa olla vääräkin ) mutta pytystä on jo kinkkisempi mitata satasen eroja..... Kilinätestillä ( mäntä pyttyyn ilman renkaita ja testaa kuinka helisee. Pienetkin erot huomaa aika kivasti . Moisella metodilla myytiin Moskovan varaoasatiskillä mäntä/pytty settejä....Eta harashoo, klink. Bloha klonk i narsk.. mennä aikoina ) ehkä pääsee kanssa jyvälle. Soikeuttakin esiintyy, jolloin moisella testillä ei pitkälle pötkitä.....
Kyllä se sieltä löytyy..... jos ei het niin myöhemmin.
Tuohon kuumenemiseen vielä... onko männän ja sylinterin toleranssit keskenään vastaavat ? Aikaansaa hinkkausta lämmetessään jos toleranssiluokat ei matsaa. Testaa piruuttaan vaihtaa pytyt ( tai männät ) keskenään ja tsekkaa vaihtuuko kuuman ilmansuunta.... jos et muuten saa mitattua väljyyseroja. Voi olla vaikea moisia pikku eroja saada mitattua. Männässä saattaa olla merkintä ( joka saattaa olla vääräkin ) mutta pytystä on jo kinkkisempi mitata satasen eroja..... Kilinätestillä ( mäntä pyttyyn ilman renkaita ja testaa kuinka helisee. Pienetkin erot huomaa aika kivasti . Moisella metodilla myytiin Moskovan varaoasatiskillä mäntä/pytty settejä....Eta harashoo, klink. Bloha klonk i narsk.. mennä aikoina ) ehkä pääsee kanssa jyvälle. Soikeuttakin esiintyy, jolloin moisella testillä ei pitkälle pötkitä.....
Kyllä se sieltä löytyy..... jos ei het niin myöhemmin.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms






