Kipinä hukkuu ensin täyskaasulla ja myöhemmin kokonaan

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 140
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Kipinä hukkuu ensin täyskaasulla ja myöhemmin kokonaan

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Ajelin eilen paltiarallaa 100km reissun sukuloimaan päivänvalolla. Muutama sadepisaran tapainen tuli visiiriin matkan aikana mutta ei mitään isompaa. Matkasta noin 80km isoa maantietä, loput pienempiä hiekkateitä. Ei mitään ongelmia, lättäpää puksuttaa kuin kuuluisa junan vessa. Ajelin lediparkit päällä, ajovalona oleva ledpolttimo värisee ikävästi pienemmillä kierroksilla joten en ole sitä päivällä valoisaan aikaan käyttänyt. Annetaan sille Puolan poikien Fiiatin 12v tasavirtalaturille vähän armoa, eikös ;-)

Parin tunnin höpöttelyn jälkeen, paluumatka alkoi ja niin alkoivat ongelmatkin. Ilta alkoi hämärtää ja sadepisaroita tippumaan vähän enemmänkin. Puolivälissä matkaa kävin huoltoasemalla lisäämässä bensiiniä säiliöön, annoin myös pelottomasti pyörän käydä siinä tankkaamisen ohella. Mittasin tällöin infrapunalämpömittarilla myös sylinterien lämpötilat, vasen 165 astetta ja oikea 145 astetta. Tämän jälkeen ajovalotkin päälle, ja takaisin valtatielle.

Paitsi että, pyörä ei enää nelosvaihteella kestänyt kiihdytystä täyskaasulla. Puolikaasua kesti hyvin, siitä enemmän kahvaa vääntäessä alkoi nykiminen ja pauke. Laitoin ensi alkuun vesisateen piikkiin, pyörässä on kärjetön sytytys ja uusi (normaali, "tehottomampi" ) kaksoiskipinäpuola telineessä laturin vieressä sivuvaunun puolella. Aiemmin käärylepuolalla näki vesisateella pimeällä hienosti kuinka kipinät hyppivät kaikkialle muualle paitsi tulpille :mrgreen: Mutta irtokipinöitä ei näkynyt, tulpanhattujen hinkaaminen ajon aikana ei muuttanut tilannetta.

Tälläistä ajo oli reilut parikymmentä kilometriä, pintakaasulla kulki hienosti mutta vastamäen tultua kaasun lisäys aiheutti nykimisen ja menon hyytymisen. Vettä satoi jo rankemmin, ja ajattelin että kyllä tällä vielä kotiin asti pääsee hyvin näinkin.

Paitsi että ei päässyt, Parkanon jälkeen ohituskaistan ja ylämäen alettua pyörä nyki jo pintakaasullakin ja päätti sammua lennosta siihen paikkaan. Tien sivuun, parkit päälle sytytyspuolan liittimiä, tulpan johtoja tutkimaan. Muutama polkaisu, pyörä käynnistyy ja matka jatkuu! Sata metriä, ja sammuu uudestaan...
Enää ei käynnisty, ei auta ärräpäät eikä liittimien näpertely. Siirrän pyörän niin sivuun kuin mahdollista, sammutan parkkivalotkin ja mietin että unohtui muuten se autoliiton hinausjäsenyyskin hankkia kaikessa kevättohinassa :lol:

Minuutti pari odottelua, käynnistyspolkimen turhaa polkemista ja taas hetki odottelua että autojono menee ohi. Kellosta katsottuna kymmenen minuutin ähertelyn jälkeen moottori hörähtää, käy röpeltäen varmaankin kaikesta ylimääräisestä bensasta johtuen mutta alkaa kaasuttamalla käymään ihan hyvin. Hissukseen ajelua että pääsen pois tien laidalta johonkin parempaan paikkaan, mutta kas kummaa: pyörä toimii taas kuin unelma?
Kestää täyskaasun ylämäessä, ei röpellä eikä muutakaan ongelmaa. Ja sitä vettä sataa aina vain enemmän, joten suljen mielessäni pois siitä aiheutuvat ongelmat. Pääsin kuitenkin kotiin :dance:

Tänään asiaa perehdyttyä, moottorin käydessä tyhjäkäyntiä paikallaan lämpimäksi ( alle sata astetta, vesi sylinterin rivoissa ei vielä kiehunut ) pyörä sammui. Käynnistyy, ja sammuu hetikohta uudestaan. Akkujännitteen mittaus paljastaa, että pyörän käydessä akkujännitteen tipahtaessa kahdeksaan volttiin pyörä sammuu. Kärjettömän sytytyksen ajoitusledi syttyy ja sammuu tuolloin aivan kuin pitääkin, mutta irtotulppaan ei tule enää näkyvää kipinää. Hetken jos odottaa virrat pois päältä, akku elpyy noin kymmeen volttiin ja kipinä palaa jälleen. Käynnissä jos antaa tarpeeksi kierroksia niin jännite nousee yli 14 volttiin. Tyhjäkäynnillä jännite sitten laskeekin niin kauan että pyörä sammuu.

Pyörä laturiin, jännite yli 13 volttiin ja uudestaan käymään. Nyt luulisi toimivan! Moottori käy aikansa, lämmöt tasaiset noin 140 astetta molemmissa sylintereissä, ja sammuu... Yrittää käynnistyä polkemalla mutta ei jaksa jäädä käyntiin. Sytytyspuola tuntuu kuumalta käteen, joten haen jäljellä olevasta lumikasasta lunta ja länttään sen puolan päälle. No nyt käynnistyy ja käykin vielä niin pitkään että sylinterien lämmöt ovat 160 asteen tienoilla ja lumipallo puolan päältä sulanut. Sammutan pyörän itse, ja siirryn tietokoneelle raapustamaan tätä selostusta...

- Lämpenikö sytytyspuola tankkausreissun aikana niin että jostain syystä vain täyskaasulla kipinää ei enää tullut?
- Lämpenikö kärjetön sytytysyksikkö niin että kipinän tulo täyskaasulla sekoaa?
- Loppuiko akusta virta tyhjäkäynnillä tankkauksen aikana, ja laturi ei enää jaksanut tuottaa tarpeeksi virtaa tyhjälle akulle, puolalle ja ajovalolle?
- Tankkasinko huonoa polttoainetta? ( ei ollut naapurimaan pikkumiehen asema )
- Vai sekoittiko se vesisade kumminkin kipinän reittiä puolalta tulpan päähän?
- Pyörä olisi halunnut pitää kahvitauon Shellillä?
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7072
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kipinä hukkuu ensin täyskaasulla ja myöhemmin kokonaan

Viesti Kirjoittaja MATTI »

No ensimmäisenä juuri näillä ilmoilla tuli mieleen että siellä tankissa ollut kondensoitunut vesi meni kaasareihin ja tekin tuon temppuilun. Itsellä kävi nimittäin juuri näin viikonloppuna kun sain rouvankin jo mopon kyytiin. Ensin muutaman kilometrin jälkeen yhdessä kurvissa mopo meinas sammua..no laitoin varatankille ja homma taas jatkui seuraavaan pysähdykseen...sitten pientä kurvitietä vielä n. 25 km kotiin. Pyörä sammui taas...tankissa oli bensaa. Hetken odottelu ja käyntiin ja menoksi , muutaman sopivan kurvi ja mopo sammui..silloin oli syy jo selvä tankkiin kondensoitunut vesi meni kaasariin ja kone sammui..ei ollut sinolia mukana eikä yhtään mitään työkaluakaan...no ILOISEN rouvan kanssa tultiin n. 500..1000 m kerrallaan ja kone seis ,siten kotiin asti. laitoin sinolia kaffekuppisen tankkiin ja vika korjattu., mutta rouvan luotto mopoiluun vaatii vähän pidemmän "korjausajan". Tuohon sähköasian vaikutukseen en nyt osaa sanoa, mutta tuo oirehdinta muuten (ilman kipinän häviämistä) menis ihan veden piikkiin.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3670
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Kipinä hukkuu ensin täyskaasulla ja myöhemmin kokonaan

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Kipinä muodostuu puolassa. Puola varatuu kipinää varten imemällä energiaa. Kärjetön yksikkö kertoo puolalle hetken milloin räpsähtää, se ei kipinöi. Koska tuplat räppii on johdot OK. Ja koska tulpat räppii ovat tulpat myös ok -> Jäljelle jää puola.

12V kärkipuola, joka on tarkoitettu toimimaan kondensaattorin kanssa, pimenee tuossa 8V kohdalla. Kärjetön EVO tehopuola jaksaa toimia 6V sähköilläkin. Se on iha tunnoton tässä suhteessa (ongelma tulee 6V pyörissä ku se hörnii ittelleen kaiken viran startissa jolloin kärjetön yksikkö menee tajuttomaksi eikä osaa sanoa milloin pitää räpsähtää).

Ja se kärjetön moduli toimii sisäisesti alle 6V jännitteellä 12V pyörissäkin. Siellä on regulaattori "muuntajana". Piirilevyn elektroniikka savuaa 12V jännitteellä. Tästä johtuen siinä 8V kohdalla kärjettömällä ei ole mitään ongelmia kertoa milloin kipinöidään. Räpsy räpsy vaan - Ledi vilkkuu iloisesti ja kertoo puolalle tahtia. Mutta se kipinän loppuminen johtuu siitä että puolapas ei kykene varautumaan tarpeeksi jotta kykenisi tuotamaan kipinän.

Jos sulla on 12V sähköt paa vaan se tehopuola. Mutta mistä se 8V saadaan aikaan jos laturi pyörittää +12V akun napoihin?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kipinä hukkuu ensin täyskaasulla ja myöhemmin kokonaan

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Vahva epäilys että Sovekin puola kyykyttää...

Mulla oli tuossa 6 voltin ämmässä saman tyylisiä ongelmia useamman vuoden, kun oli liikaa luottoa tota Sovekin puolaa kohtaa, kun en kokeilut sitä vaihtaa.

Tuli vaidettua sytkää, tulppia, johtoja ja kaikea tuli kokeiltua, mutta aina aika ajoin kyykytti tien poskessa, suoraan sanonen välillä rupes hauskuus kulumaan pois.

Viimein kokeilin uutta 12V suurteho puolaa, no perskules hyvä vahva kipinä ja sen jälkeen ei ole tuon vian takia tarvinnut pysähtyä.


Kuva

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 140
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kipinä hukkuu ensin täyskaasulla ja myöhemmin kokonaan

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Vettä bensan seassa saattaa olla hyvinkin kiusan syy, yleensä tankkailen jo puolityhjää tankkia täyteen mutta nyt ei ollut asemaa sopivassa kohtaa niin tuli bensatankin käännettyä varoiksi varatankille. Syyt ja seuraukset kulkisivat käsi kädessä. Onneksi en ottanut kyytiläistä mukaan, voisi olla hyvinkin tämän kesän viimeinen yhteinen reissu tuon kokemuksen jälkeen :lol:

Toisaalta taidan tuon puolankin tilata varoiksi toisen. Ei maksa maltaita ja turha tapella tuollaisen asian kanssa tienposkessa...Tuollainen samanlainen käytetty tehopuolakin minulla tuossa käytössä oli, mutta se hajosi talvella niin että toinen pytty pimeni täysin. Piti vaihdella sytytysjohtojen paikkaa 10km loppumatkalla töistä kotiin ettei pelkästään toisen pytyn voimin liikkuisi tuota matkaa.

Vai että tuo tehopuola kestääkin toimia pienemällä jännitteellä, sekin lienee hyvä. Tuo pyörän laturi kun ei lataa tyhjäkäynnillä oikeasti mitään, niin jännite tippuu niin kauan että akku hyytyy. En tiedä jaksaisiko alkuperäinen laturi tuottaa sen verran enemmän jerkkua että pystyi tyhjäkäynnillä maailman tappiin.

Kiitän vastauksista, alan pitää varapuolia ja akkua matkassa mukana niin ei meno ainakaan niihin hyydy :-P
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 140
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kipinä hukkuu ensin täyskaasulla ja myöhemmin kokonaan

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Päivitän tilannetta, jos joku sattuu joskus törmäämään samanlaiseen tapaukseen. Yritin lähteä toissaviikolla reissulle, varusteet kiskottuna niskaan sekä pyörä käynyt paikallaan lämpimäksi. Liikkeellelähdössä pyörä sammui. Ja siihen jäi. Hiki tuli polkiessa kipinätöntä mopoa :mrgreen:

Nyt pari viikkoa pihalla rauhakseltaan asiaa tutkinneena luulen löytäneeni ongelmien syyn. Sinolia tankattuna loraus tankkiin, mutta oireet tosiaan jatkuivat. Käynnistyy pihalta seisomisen jäljiltä hienosti, joka kerta. Kierroksilla käy, mutta sammuu kuin saunalyhty parin minuutin jälkeen jos yrittää jättää tyhjäkäynnille. Kipinää ei enää tule tulpille tämän jälkeen. Kahvipaussin jälkeen toimii taas hetken.

Kokeiltu mielenkiinnon vuoksi näillä sytytyspuolilla:
-12v normaali tuplapuola.
-12v tehokkaampi tuplapuola, rikki jo valmiiksi: toimittaa puolet ajasta kipinää vain toiselle pytylle...
- "Käärylepuolan" parempi versio mitä ei liene tehty enää aikoihin, "ate" tms? Ostettu käytettynä viime vuonna foorumilaiselta.
- Fiatin kaksoiskipinäpuola. Punto yms. Tämmöinenkin näemmä saa pyörän tulille :lol:

Näillä kaikillä pyörä siis käynnistyy kylmänä, ja kaasua pitäen toimii. Kaasun jos päästää niin sammuu yleensä kuin veitsellä leikaten, tai muutaman sekunnin pörähtelyn jälkeen.

Pääsyyllinen: virta loppuu akusta. Akussa on sen verran ytyä jäljellä että käynnistyy, ja kierroksilla tasavirtalaturi lataa sen verran että pysyy käynnissä. Mutta akku ei jaksa latautua/pidä virtaa, ja pyörä sammuu kun voltit tippuvat tarpeeksi alas. Eri sytytyspuolilla eri jänniteillä, "ate"-puola sekä tehokkaampi tuplapuola jaksavat vielä hitusen alle kuuden voltin jännitteellä tuottaa kipinää.

Apuvirtakaapeleilla ja toisella akulla auttaen toimii. Normaali tuplapuola tosin tällöinkin hieman kangertaa sekä pätkii ajoittain lämpimällä moottorilla tyhjäkäynnillä ja kaasuttaessa. "Ate"-puolalla moottori käy nätisti, kipinä lienee vahvempi. Rikkinäistä puolaa tai Fiatista lainattua en ajaen testannut sen paremmin.

Pari vuotta vanhan akun lataaminen pikkulaturilla ei tuota toivottua tulosta, akku on parin päivän jälkeen taas uudestaan kaput. Akun lepojännite hyvinkin yli 12v mutta jo pelkkä sytytysvirran päälle laittaminen tiputtaa jännitteen alle kymmeneen.

Vaihdoin toisesta pyörästä akun ja otin käyttöön "ate"-puolan. Näillä on nyt toiminut pariin otteeseen, laitoin varmuudeksi tilaukseen tehokkaamman tuplapuolan. Hyvä kipinä sekä toimivuus pienellä jännitteellä ovat hyviä puolia ( heh ;-) )Tuossa ate-puolassa on sellainen ominaisuus että vesisateella avoin tulpanjohdon lähtö kastuessaan kipinöi mieluusti sinne tänne. Talvella ei tuotakaan kesäistä ongelmaa ollut :lol:
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 671
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kipinä hukkuu ensin täyskaasulla ja myöhemmin kokonaan

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kyselen tässä vähän näistä Sovekin tuplapuolista. Onkohan teillä minkälainen kokemus näiden puolien kestävyydestä?

Kun tässä on nyt sellainenkin mahdollisuus, että minulle olisi tullut vastaan Sovekin tehopuolan hajoaminen. Muutoin toimii ihan normaalisti, mutta mopon käynnistäminen joskus ei onnistu ja silloin vain syleksii kaasariin ja räjähtelee pakoputkessa. Kun lopulta saan käyntiin niin ei muuta ongelmaa. Välillä taas sitten käynnistyy helpommin, kunnes yhtä äkkiä taas ei.

Vaihdoin tuon puolan ja pikaisen testauksen perusteella ihan kuin vika olisi korjaantunut? Ehtiihän se taas näyttää keskisormeaan mutta juuri nyt näyttäisi siltä, että puola voisi olla salakavalasti hajonnut. Puolan mittaaminen ei kylläkään näytä, että olisi mitään vikaa. Kipinääkin antaa irtotulppaan.

Mutta onko minkälainen luotettavuuden käsitys näistä tullut?

PS: Näemmä Uskilalla jotain ongelmaa ollut. Mutta oliko puola rikki alusta asti vai hajosiko myöhemmin?
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 140
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kipinä hukkuu ensin täyskaasulla ja myöhemmin kokonaan

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Minulla tuo nyt puoliksi hajonnut tehokkaampi tuplapuola ( ostin senkin käytettynä viime vuonna ) oirehti juurikin tuolla tavoin ennen lopullista kärähtämistään. Ostettaessa ei ollut ongelmia, oli kiinni niin kansiventtiilikoneessa kuin lättäpäässäkin.

Käynnistyi vaikeasti, aivasteli niin kaasariin kuin pakoputkeenkin. Kun käynnistyi niin toimi ajossa hienosti, ja joka kerta se kyllä käynnistyikin. Oli vain hyvin tarkka oikeasta kaasukahvan kääntämisen määrästä ja polkaisijan tarmokkuudesta. Laitoin ominaisuuden aluksi talvipakkasen ja loskan syyksi, mutta puolahan se lopuksi jätti toisen pytyn kokonaan pelistä pois kesken työmatkan.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 671
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kipinä hukkuu ensin täyskaasulla ja myöhemmin kokonaan

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

No tämäpä hyvä tietää! Pidän siis peukkua, että vika olisi tosiaan tullut kuntoon tuolla puolan vaihdolla.
Samankaltainen tarina myös tällä minun tehopuolalla... Käytettyjen torilta ostin, viime kesän pelasi mainiosti ja nyt sitten alkoi vaikeudet.

Tämä on vähän hullua, kun kokeilin jo kolmea eri kaasaria, eikä millään suostunut käynnistymään luotettavasti.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kipinä hukkuu ensin täyskaasulla ja myöhemmin kokonaan

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Eka startti talven jälkeen, akussa oli 6,1 volttia ja sitten normi käynistysproseduuri ja ekalla käyntiin ei ollut kipinät hävinnyt ja käynti oli normi...

Kuva

Ps olikin reilumpi tulvitus kun oli molemmat bensaletkut ruvenneet vuotamaa ei muuta kuin uudet letkut, niin sekin tokeni

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
JuhaK71
200
200
Viestit: 202
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Kipinä hukkuu ensin täyskaasulla ja myöhemmin kokonaan

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Jaaha, olisi ollut paremmin sopiva tähän ketjuun tuo avautumiseni "Kärjetöntä pulinaa" - ketjussa.
Avatar
Kaljee
100
100
Viestit: 140
Liittynyt: 04.08.2022 18:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kipinä hukkuu ensin täyskaasulla ja myöhemmin kokonaan

Viesti Kirjoittaja Kaljee »

Niinhän ne nuo vanhat konkarit työntävät pyörät pihalle auringon lämpöön ja käynnistävät moottorit muitta mutkitta talven jäljiltä, samalla keltanokat senkun polkevat ja tuuppivat tyhjää ;-) Kai sentään akkua piti talven aikana latailla? :mrgreen:

Minä pidin bensahanat auki koko talven etteivät kaasuttimet tyhjenisi ja sakkautuisi. ( Tietty vuotovaara on ilmeinen mikäli jokin hajoaa )
Tiedä sitten onko merkitystä mutta näin olen yleensä menetellyt, en tiedä pitkittäisikö se myös bensaletkujen elinikää? Saakohan mistään enää sellaista "vuosikymmeniä" kestävää nykybensiinin kestävää letkua, tuntuu että muutaman vuoden välein saa olla vaihtamassa milloin mihinkin. Ainakin tälläistä markettiletkua.
Tosin jos bensiini höyrystyy siitä maassa olevasta lätäköstä pyörän alta, lienee parempikin että suurempia irtokipinöitä ei silloin lentelisi sytytyspuolan suunnalta.
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8058
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kipinä hukkuu ensin täyskaasulla ja myöhemmin kokonaan

Viesti Kirjoittaja Uskila »

Kaljee kirjoitti: 02.05.2024 22:28 ;-) Kai sentään akkua piti talven aikana latailla? :mrgreen:
:mrgreen: Terve

No ei...

Mulla on testtissä miten ajoneuvokäytöön soveltumaton ylläpitoakku soveltuu tähän käyttöön, niin että taitaa jo nejäs ajokausi lähteä käyntiin.

Kuva

Ps pussihousu akun sisään piilotettu 6 V 4,5 ah lyijyakku

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
JuhaK71
200
200
Viestit: 202
Liittynyt: 04.09.2023 07:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Kipinä hukkuu ensin täyskaasulla ja myöhemmin kokonaan

Viesti Kirjoittaja JuhaK71 »

Enpä muuten minäkään talven aikana lataillut. 1. käynnistykset teinnsyksyn ajojen/talven koekäyttöjen latauksilla.

Sitten unohdin virrat päälle ja piti ladata akku...

Ajoin tänään pyörän naapurista kotiin, toimi nyt ok, piti tosin ryypyttää niin, että heikompaa hirvittäisi.
Vastaa Viestiin