Uudet tulokkaat
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Uudet tulokkaat
Hyvää päivää, tuli tällaiset romukasat hommattua kasvavaan kokoelmaani joka sisältää jo 4 IC pyörää, kaikki tietenkin rikki. Tietenkin nämäkin kaunottaret ovat täysin toimintakyvyttömiä, enhän tietenkään ikinä ostaisi mitään mikä toimisi heti paketista, mitä mielenkiintoista siinä olisi?Vilkullisessa tietenkin vaihteisto jumissa luultavammin kun takarengas juntturassa eikä vaihdevipu tai poljin liiku mihinkään. Toisessa kaikki pyörii, mutta sytkäosat puuttuvat.
Näin aloittelevana kysymyksenä olisi että mistä tunnistaa sivuventtiili ja kansiventtiilisen pyörän? Oletan että tuo isommilla kansilla oleva pyörä olisi sivuventtiilinen ja soikeammilla oleva kansiventtiilinen, oletan että sylintereiden päällä olevissa kromiputkissa liikkuisi työntötangot.
Onko näitä pyöriä myöskään mitenkään mahdollista tunnistaa varmuudella, soikeakantinen, ja nätimmällä tankilla oleva, on luullakseni IMZ Ural 80 luvulta, vaan en tuosta toisesta vohvelirautakantisesta tiedä kuka hän sitten on.
Tunnistelaatat sarviputkessa ovat kuluneet olemattomiin, ainoastaan meistetyt sarjanumerot näkyvät.
Toinen seikka olisi että kun tuossa IMZ pyörässä on vaihteisto jumissa ja toisessa pyörässä menee nätisti silmään koko aski, pystyykö niitä laatikoita vaihtamaan ristiin vai onko niissä jotakin piileviä eroja?
Oma tietämyshän näistä vehkeistä on melkein pyöreä nolla paitsi että ovat neukkuja, pirun hienoja ja vähintään yksi olisi saatava kuntoon.
Näin aloittelevana kysymyksenä olisi että mistä tunnistaa sivuventtiili ja kansiventtiilisen pyörän? Oletan että tuo isommilla kansilla oleva pyörä olisi sivuventtiilinen ja soikeammilla oleva kansiventtiilinen, oletan että sylintereiden päällä olevissa kromiputkissa liikkuisi työntötangot.
Onko näitä pyöriä myöskään mitenkään mahdollista tunnistaa varmuudella, soikeakantinen, ja nätimmällä tankilla oleva, on luullakseni IMZ Ural 80 luvulta, vaan en tuosta toisesta vohvelirautakantisesta tiedä kuka hän sitten on.
Tunnistelaatat sarviputkessa ovat kuluneet olemattomiin, ainoastaan meistetyt sarjanumerot näkyvät.
Toinen seikka olisi että kun tuossa IMZ pyörässä on vaihteisto jumissa ja toisessa pyörässä menee nätisti silmään koko aski, pystyykö niitä laatikoita vaihtamaan ristiin vai onko niissä jotakin piileviä eroja?
Oma tietämyshän näistä vehkeistä on melkein pyöreä nolla paitsi että ovat neukkuja, pirun hienoja ja vähintään yksi olisi saatava kuntoon.
Re: Uudet tulokkaat
Tämä "hopea " lokasuojanen on ukrainalainen K (tai Dnepr) 750 sivuventiili koneella, ja tuo toinen on venäläinen Ural 650 kansiventtiili koneella. Tervetuloa joukkoon hurjaan.
Re: Uudet tulokkaat
Nämä taitaa olla tyylipuhtaita malliesimerkkejä ns. "sekasikiöistä", missä osaa on vaihdeltu sieltä mikä on ensimmäisenä käteen tarttunut. Enkä sano tätä pahalla, vaan tämä on harrastuksen hienous, että niin monenlaista ja näköistä kampetta saa aikaiseksi kun vaihtelee.
Tuossa uralissa on näköjään laitettu pisaratankki vanhemmasta vehkeestä. K pyörä taas saattaa olla kansiventtiili nieprin runkoon laitettu SV moottori, tai voisiko olla jopa aito MT-12 (niitä tehtiin 80 luvulle asti)? Tosin tuo etulokari ei näytä tuohon pyörään kuuluvalta? Tai sitten perinteisen K pyörän runkoon laitettu uudemman nieprin tankki... vaihtoehtoja ja kombinaatioita riittää.
Sivuventtiilin tunnistaa tosiaankin sylinterikannesta, mikä on samankaltainen, kuin 2-tahtisissa. Venttiilit on sivulla niin kuin ruohonleikkurissa.
Vaihteistot on vaihtokelpoisia muuten kyllä, mutta tuossa Uralissa voi olla lyhyt runko, eli nieprin? loota (kuvasta ei saa selvää) ei sovi siellä olemaan ilman rungon jatkamista.
Tuossa uralissa on näköjään laitettu pisaratankki vanhemmasta vehkeestä. K pyörä taas saattaa olla kansiventtiili nieprin runkoon laitettu SV moottori, tai voisiko olla jopa aito MT-12 (niitä tehtiin 80 luvulle asti)? Tosin tuo etulokari ei näytä tuohon pyörään kuuluvalta? Tai sitten perinteisen K pyörän runkoon laitettu uudemman nieprin tankki... vaihtoehtoja ja kombinaatioita riittää.
Sivuventtiilin tunnistaa tosiaankin sylinterikannesta, mikä on samankaltainen, kuin 2-tahtisissa. Venttiilit on sivulla niin kuin ruohonleikkurissa.
Vaihteistot on vaihtokelpoisia muuten kyllä, mutta tuossa Uralissa voi olla lyhyt runko, eli nieprin? loota (kuvasta ei saa selvää) ei sovi siellä olemaan ilman rungon jatkamista.
Re: Uudet tulokkaat
Näyttäs urressa olevan milliisiuralin kone ja laatikko ,maustettuna kranulaturilla. Siihen on istutettu dneprin mittaripohja ja koon tankki. Runko ns.8 urali tod näk 80 lukunen , onko sekii miliisi , ei ihan saa kuvasta selvää. Eroahan ei paljon ole, millarista puuttuu akkuteline rungolta vaihteiston takaa ja rungossa edessä kehtoputkien yhdistävässä jäykkäriputkessa on kaksi reikää hälyvalojen tangon kiinnitykseen. Normi rungossa on yks reikä ja siinä tööttö.
Kone ja loota vois olla 70lukunen kun näyttää olevan pakiton.
Tuon lättäpään kiiltävä etulokari un uralista.
Tuo lättiksen loota käy kiinni ja mahtuu urreen , mutta riittääkö kardaanin pituus , kun tuokin taitas olla pakiton.
Nepparin lootissa pakiton on lyhyt ja pakillinen pitempi.
Uralin lootat on samassa pituudessa oli sitte pakki tai ei.
Ja ne on nepparin pakilliseen kanssa yhtä pitkät muistaakseni.
Toivotan menestystä valitsemaanne lajiin, t.hh.
Kone ja loota vois olla 70lukunen kun näyttää olevan pakiton.
Tuon lättäpään kiiltävä etulokari un uralista.
Tuo lättiksen loota käy kiinni ja mahtuu urreen , mutta riittääkö kardaanin pituus , kun tuokin taitas olla pakiton.
Nepparin lootissa pakiton on lyhyt ja pakillinen pitempi.
Uralin lootat on samassa pituudessa oli sitte pakki tai ei.
Ja ne on nepparin pakilliseen kanssa yhtä pitkät muistaakseni.
Toivotan menestystä valitsemaanne lajiin, t.hh.
Re: Uudet tulokkaat
Mie haluun ja vähän spekuloija
..
Taitaa olla koko uralin keula siirtynyt tuohon K-oohon...ja Koon tankki Uraliin...
Tai sitten..
Taitaa olla Dneprin keula siirtynyt uraliin..
Tai sitten..
Dneprin ja Uralin keula on vaan vaihdettu keskenään.
Tai sitten..
Siellä on jossain ollu Dneprin raato,mistä on lainailtu osia..mm.keula ja tankki
Tai sitten..
Siellä on jossain ollu Koon raato,mistä on lainattu tankki ja moottori...
Ja Dneprin moottori on heitetty sille kuuluvaan paikkaan...sulatukseen....
Uralin takavalo on länsihapatteesta.
Koon/Dneprin lihakoukut on Ämmstä tai CJiin kiina skeidaa..
Siinä Iirikselle päätä selventävää tietoa...
Mut joka tapauksessa ..tervetuloa joukkoon...ja muista liittyä Ural Roikkaan..
Äläkä siirry roikan veispuukkiin,vaan jatka spekulointia täällä aidolla ja oikealla Roikka websaitilla.
Mut mikä ihme siuhu Iiris oikee meni...ku menit ostamaa kaks paskaa yhellä kertaa ...ku yhessäkii paskassa on askaretta aivan riittäämiin.
...nimimerkillä kokemusta on.
Taitaa olla koko uralin keula siirtynyt tuohon K-oohon...ja Koon tankki Uraliin...
Tai sitten..
Taitaa olla Dneprin keula siirtynyt uraliin..
Tai sitten..
Dneprin ja Uralin keula on vaan vaihdettu keskenään.
Tai sitten..
Siellä on jossain ollu Dneprin raato,mistä on lainailtu osia..mm.keula ja tankki
Tai sitten..
Siellä on jossain ollu Koon raato,mistä on lainattu tankki ja moottori...
Ja Dneprin moottori on heitetty sille kuuluvaan paikkaan...sulatukseen....
Uralin takavalo on länsihapatteesta.
Koon/Dneprin lihakoukut on Ämmstä tai CJiin kiina skeidaa..
Siinä Iirikselle päätä selventävää tietoa...
Mut joka tapauksessa ..tervetuloa joukkoon...ja muista liittyä Ural Roikkaan..
Äläkä siirry roikan veispuukkiin,vaan jatka spekulointia täällä aidolla ja oikealla Roikka websaitilla.
Mut mikä ihme siuhu Iiris oikee meni...ku menit ostamaa kaks paskaa yhellä kertaa ...ku yhessäkii paskassa on askaretta aivan riittäämiin.
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Uudet tulokkaat
Kiitos kaikille vastanneille, eli pyörät ovat IMZ Ural vuodelta 1984 papereiden mukaan ja joku Ukrainalainen K pyörä, vuosimallista ei hajua.
Tosiaan tankit on vaihdettu keskenään, mutta mistään muusta sitten en tiedä.
Kaksi näitä tuli ostettua kun sai yhden hinnalla milemmat ja äitee aina sanoi että pitää katsoa kilohintaa kun ostelee. Kai noista yhden toimivan saisi aikaiseksi. Ajattelin myös että "ei ne nyt niin hirveitä voi olla" kun noista IC pyöristä kanssa paljon pahaa kuullut, mutta silti olivat vallan mainioita kulkineita kunhan en itse hajottanut niitä.
Koossa puristuksia näytti olevan 6 kilon paikkeilla, varmasti männän renkaat jumissa kun on oikeaoppisesti säilytetty navetassa 10 vuotta sään arvoilla. Sytkäosat näyttäisi puuttuvan ja se sytytysennakon säätimen vaijerin kierretanko on poikki, mutta eikös noihin pysty sovittamaan 2 paikkasta puolaa suoraan katkojilta ja ampua hukkakipinänä?
Sasun myymälästä näihin onneksi jotakin osia löytyy, eli ei aivan mahdottomia projekteja pitäisi olla.
Tosiaan tankit on vaihdettu keskenään, mutta mistään muusta sitten en tiedä.
Kaksi näitä tuli ostettua kun sai yhden hinnalla milemmat ja äitee aina sanoi että pitää katsoa kilohintaa kun ostelee. Kai noista yhden toimivan saisi aikaiseksi. Ajattelin myös että "ei ne nyt niin hirveitä voi olla" kun noista IC pyöristä kanssa paljon pahaa kuullut, mutta silti olivat vallan mainioita kulkineita kunhan en itse hajottanut niitä.
Koossa puristuksia näytti olevan 6 kilon paikkeilla, varmasti männän renkaat jumissa kun on oikeaoppisesti säilytetty navetassa 10 vuotta sään arvoilla. Sytkäosat näyttäisi puuttuvan ja se sytytysennakon säätimen vaijerin kierretanko on poikki, mutta eikös noihin pysty sovittamaan 2 paikkasta puolaa suoraan katkojilta ja ampua hukkakipinänä?
Sasun myymälästä näihin onneksi jotakin osia löytyy, eli ei aivan mahdottomia projekteja pitäisi olla.
Re: Uudet tulokkaat
Kaikkia osia näihin löytyy hyvin. Myös noita omia jakajia. Hukkakipinä ei sytytysennakon säätöä korvaa mitenkään, eli jotenkin se pitää hoitaa. Mutta jos tuohon (tai toiseen samanlaiseen) vaan laittaa vaijerin kiinni (tankokytkin näyttäis jo olevan) niin vaijerilla vaan ennakon säätö ja kärjiltä hukkakipinäpuolalle johto ja voi jättää pyörijän+jakajan kannen pois. Usein käytetty uusia ulkoisia (säänkestäviä) muovi puolia oman puolan paikalle (tankin viereen) .Puristukset jos on tasaset 6 bar niin se on ihan hyvä.
Re: Uudet tulokkaat
Uralin takavalo on kylläkin orikinaali ccccp valo jota on yleensä käytetty 70luvun urreissa ja neppareissa , elä Karppi sekota... Kyllä noista vielä erilaisten mixausten ja fixausten jälkeenkin on mahollista sekoitella mieleinen soppa.
Mites vaunu ??
Kyselee,hh.
Mites vaunu ??
Kyselee,hh.
Re: Uudet tulokkaat
Aina on kaksi vaihtoehtoa... (oikea tai väärä)
Tervetuloa ihmeelliseen maailmaan kokemaan unohtumattomia elämyksiä.
Ps tähän viestiketjuun vaan jatkoa kuvien kera, kiitos
Re: Uudet tulokkaat
https://www.youtube.com/watch?v=URjPXOKG_H4
Ei muutakun koneet käyntiin ja ajoa kyllä sitä remonttia sitten riittää jatkossa loppuun asti.
Ei muutakun koneet käyntiin ja ajoa kyllä sitä remonttia sitten riittää jatkossa loppuun asti.
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Uudet tulokkaat
Juu elikkäs, uralin vaihdelaatikko olikin kaput.
Lisäsin samana päivänä kun ostin askiin öljyä ja dieseliä kunnes tuli täyttöaukosta ulos, ihan tarkoituksella. 2pv myöhemmin ei tippaakaan tullut askista ulos kun pohjaropun avasin.
2 kourallista "mutaa" kaivoin askista ja totesin että täällä ei ole enään mitään nähtävää tai pelastettavaa.
Jos jollakin löytyisi varsinais suomen alueella pakitonta uralin lootaa, olisin kiinnostunut.
En tiedä sopiiko tuon ukrainalaisen lättäpään aski tähän kardaanin kera, kuitenkin sen aski on lyhyempi ja kardaani pari cm pidempi niinkuin joku aikaisemmin mainitsikin.
Kone kuitenkin pyörii kampiakselista, ehkä vähän liiankin hyvin.
Lisäsin samana päivänä kun ostin askiin öljyä ja dieseliä kunnes tuli täyttöaukosta ulos, ihan tarkoituksella. 2pv myöhemmin ei tippaakaan tullut askista ulos kun pohjaropun avasin.
2 kourallista "mutaa" kaivoin askista ja totesin että täällä ei ole enään mitään nähtävää tai pelastettavaa.
Jos jollakin löytyisi varsinais suomen alueella pakitonta uralin lootaa, olisin kiinnostunut.
En tiedä sopiiko tuon ukrainalaisen lättäpään aski tähän kardaanin kera, kuitenkin sen aski on lyhyempi ja kardaani pari cm pidempi niinkuin joku aikaisemmin mainitsikin.
Kone kuitenkin pyörii kampiakselista, ehkä vähän liiankin hyvin.
Re: Uudet tulokkaat
Tuo onkin miliisi pyörän laatikko..ei kannata heittää jonkkaan tuota. Noita joissa on ehjät nuo sireenin polkimen kiinnitykset alkaa olla vähän enää jäljellä.Oliko se ural/K:n vanha pakiton pidempi kun Urali oma laatikko?? kun mä jotenkin muistaisin että ainoastaan Dneprin Pakillinen (automaatti kytkin) laatikko olis n. 2 cm pidempi...en nyt ole ihan varma.Mutta muuten ne käy laittaa keskenään. Ja kardaaneja saa eri mittaisia ja niitä voi myös jatkaa/lyhentää.
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Uudet tulokkaat
Pakiton luullakseni se ukrainalainen laatikko on, kardaani siinä hivenen pidempi kuin tuo kyttäkuutio.MATTI kirjoitti: 14.08.2023 08:32 Tuo onkin miliisi pyörän laatikko..ei kannata heittää jonkkaan tuota. Noita joissa on ehjät nuo sireenin polkimen kiinnitykset alkaa olla vähän enää jäljellä.Oliko se ural/K:n vanha pakiton pidempi kun Urali oma laatikko?? kun mä jotenkin muistaisin että ainoastaan Dneprin Pakillinen (automaatti kytkin) laatikko olis n. 2 cm pidempi...en nyt ole ihan varma.Mutta muuten ne käy laittaa keskenään. Ja kardaaneja saa eri mittaisia ja niitä voi myös jatkaa/lyhentää.
Itse olin siinä luulossa että tuo uralin vaihdelaatikko on pidempi kuin mikä siinä ukrainalaisessa olisi, en ole vielä ehtinyt mittanauhan kanssa tuumailemaan, olen luultavasti väärässä.
Pelimieshän varmaan repisi sisuskalut K pyörän askista uralin askiin, mutta kesä on lyhyt suomessa ja pyörä olisi saatava ajoon vielä kun ulkona tarkenee ajella
Re: Uudet tulokkaat
Jos laitat sen K:n laatikon , niin siihen vaan Uralin oma kardaani ja kardaanin vispilä. K/Dneprissä on kai kaiketi 3 eri pituutta kardaaneja riippuen runkomallista /laatikosta eli niitä ei uraliin kannata sovitella.
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Uudet tulokkaat
Hyvät herrat, se elää ja liikkuu. Lataus vielä puuttuu, mutta muutoin liikkuu eteenpäin vaikka vähän tuntuu yskivän ja paukuttavan putkeen kun kovemmin kaasua vääntää.
Hyvin muuten alkoi lenkki, kunnes hyytyi tien varteen kun hana meni tukkoon tiesmistä roskasta mitä tankissa on.
Kanssa sitten viisaammat jos kehtaisi junnua opettaa että miten oikein tuota sytytysennakon säätöä ohjaavaa vipua kuuluisi käyttää, samoten kuin sitä ilmaräppänää putsarin alla? Oikeastaan miten koko pyörää tulisi ajaa.
Itse olen ymmärtänyt että kylmällä koneella se räppänä kiinni ja startatessa vedetään sitä ennakon nuppia, vaan tuntuu että starttaa paremmin kun ei vain koske koko vipuun ollenkaan. Muutenkin starttipoljin tuntuu olevan löysä ja ottavan vasta viimeisellä hampaalla niin ei saa kunnolla konetta potkaistua vauhtiin.
Yön yli istuneena kuitenkin lähti ensimmäisellä polkaisulla käyntiin, josta se kuitenkin sammui suht pian ihan oman hämmästyksen ja "mitä helvettiä, ei tämän pitänyt toimia" reaktion takia.
Kyllä, bensakorkin uraa hoitaa Škoda Felician öljykorkki missä laakeri johon hitsattu 6mm pultti ja porattu korkista läpi, mutterilla kiinni alapuolelta.
Urali sitten vähän vaikeampi työmaa, sovekin järjetön sytytys paikoillaan, kovan tappelun ja polkemisen jälkeen sen sain käymäänkin, mutta heikosti. Tuntuu siltä ettei sitä sovekkia saa säätöihin sitten millään kun mäntä on YKK, loppuu säätölevystä liikerata kesken, ledi palaa joka asennossa.
No 2 kertaa sain sen hörähtämään käyntiin, kolmannella pamahti kannentiiviste puhki ja jäi työmaa odottamaan osia.
Hyvin muuten alkoi lenkki, kunnes hyytyi tien varteen kun hana meni tukkoon tiesmistä roskasta mitä tankissa on.
Kanssa sitten viisaammat jos kehtaisi junnua opettaa että miten oikein tuota sytytysennakon säätöä ohjaavaa vipua kuuluisi käyttää, samoten kuin sitä ilmaräppänää putsarin alla? Oikeastaan miten koko pyörää tulisi ajaa.
Itse olen ymmärtänyt että kylmällä koneella se räppänä kiinni ja startatessa vedetään sitä ennakon nuppia, vaan tuntuu että starttaa paremmin kun ei vain koske koko vipuun ollenkaan. Muutenkin starttipoljin tuntuu olevan löysä ja ottavan vasta viimeisellä hampaalla niin ei saa kunnolla konetta potkaistua vauhtiin.
Yön yli istuneena kuitenkin lähti ensimmäisellä polkaisulla käyntiin, josta se kuitenkin sammui suht pian ihan oman hämmästyksen ja "mitä helvettiä, ei tämän pitänyt toimia" reaktion takia.
Kyllä, bensakorkin uraa hoitaa Škoda Felician öljykorkki missä laakeri johon hitsattu 6mm pultti ja porattu korkista läpi, mutterilla kiinni alapuolelta.
Urali sitten vähän vaikeampi työmaa, sovekin järjetön sytytys paikoillaan, kovan tappelun ja polkemisen jälkeen sen sain käymäänkin, mutta heikosti. Tuntuu siltä ettei sitä sovekkia saa säätöihin sitten millään kun mäntä on YKK, loppuu säätölevystä liikerata kesken, ledi palaa joka asennossa.
No 2 kertaa sain sen hörähtämään käyntiin, kolmannella pamahti kannentiiviste puhki ja jäi työmaa odottamaan osia.
Re: Uudet tulokkaat
Peukutan, tämä on mielenkiintoinen tunne
Käynnistäessä kuristusta ilmanputsarista, tulvitusta kaasareilla pari sekuntia mikäli on kylmää tai pidempään seissyt, sekä ennakkovipu vinoon/lounaaseen toiseen laitaan myöhäiselle. Ei sitten yski poljin nilkoille. Pari polkaisua ilman virtoja, ja sitten rivakka polkaisu virrat päällä niin moottorin pitäisi pärähtää... Riippuen toki kuinka se kärkihimmeli on saatu säädettyä, että paljonko se oikeasti muuttaa sitä ennakkoa. Minulla ei ole ollut kuin näitä kärjettömiä niin rupattelen aivan mututuntumalla kunnes vanha kaarti laukkaa paikalle... Ja kun moottori käy niin ennakonsäätö sitten toiseen laitaan missä on maksimiennakko käytössä koko ajan.
Pyörän ajamiseen saat niin monta mielipidettä kuin on vastaajaakin
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Re: Uudet tulokkaat
Se käynnistimen lyhyt tehokas liike on enemmän ominaisuus. Toki osien kuluneisuus vielä vaikuttaa lisää.
Kun koneen saa säätöihin, käynnistyy kyllä kunhan puristuksen yli heittää
Kun koneen saa säätöihin, käynnistyy kyllä kunhan puristuksen yli heittää
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Uudet tulokkaat
Juu tästä kokemusta noista Izheistä. Vaikka se Jupiteri meneekin 140kmh motarilla ei tarkoita että se siitä tykkäisi.Kaljee kirjoitti: 12.08.2024 22:55 Ajaessa ei sovi käyttää täyskaasua liian pitkään, tai oikeammin liian suuria kierroksia. Eli kun saat sen pyörän iskuun niin satasen vauhtia ei sovi kruisailla kuin ehkä ohittaessa. Eikä kaiketi silloinkaan. Tämä taisi olla se kultaisin ohjenuora millä nämä pysyy ehkä hitusen pidempään ehjänä.
MP poliisi takapeilissä vielä lähtee puhumalla, mutta kiertokanget jumissa ei kyllä puhumalla lähde enään.
Kyllä tuossa Koossa sen verran kova kalkatus alkaa kannen alta kuulumaan kovemmilla kierroksilla että ei sielu kestä sitä, vaikka moottorin murina kyllä komea onkin.
Re: Uudet tulokkaat
Jonkun verran nämä lättäpäät kilkattaa. Erityisesti K:n kannet on kovia resonoimaan. Olen kuullut hiljaisiakin, mutta yleensä reipas kilinä tuntuu kuuluvan. Niin minunkin mopossa. Olen laittanut kumin paloja ripojen väliin, se vie pahimman kilinän pois.Iris Heart kirjoitti: 14.08.2024 12:45Juu tästä kokemusta noista Izheistä. Vaikka se Jupiteri meneekin 140kmh motarilla ei tarkoita että se siitä tykkäisi.Kaljee kirjoitti: 12.08.2024 22:55 Ajaessa ei sovi käyttää täyskaasua liian pitkään, tai oikeammin liian suuria kierroksia. Eli kun saat sen pyörän iskuun niin satasen vauhtia ei sovi kruisailla kuin ehkä ohittaessa. Eikä kaiketi silloinkaan. Tämä taisi olla se kultaisin ohjenuora millä nämä pysyy ehkä hitusen pidempään ehjänä.
MP poliisi takapeilissä vielä lähtee puhumalla, mutta kiertokanget jumissa ei kyllä puhumalla lähde enään.
Kyllä tuossa Koossa sen verran kova kalkatus alkaa kannen alta kuulumaan kovemmilla kierroksilla että ei sielu kestä sitä, vaikka moottorin murina kyllä komea onkin.
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Uudet tulokkaat
Eipä ihme ettei Koo lataa, tietenkin myös onnistuin katkomaan keskimmäisen liittimen kun oli mutteri ruostunut juntturaan.
Onneksi on postissa tulossa elektroninen säädin jos en tätä saa pelastettua.
Onneksi on postissa tulossa elektroninen säädin jos en tätä saa pelastettua.
- Liitteet
-
- Rikki
- IMG_20240816_175744.jpg (1.21 MiB) Katsottu 3361 kertaa
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Uudet tulokkaat
Kylmänä lähti kerralla käyntiin, ei tarvinnut edes polkaista kun hörähti tulille, lämpöisenä ei sitten millään starttaa.
50km tuli ajettua ja kun kotia pääsin, joko moottori tai vaihteisto meni jumiin, starttipoljin kokonaan jumissa eikä takapyörä liiku suuntaan tai toiseen.
Pitääpä repiä koko homma auki ja selvittää mikä meni vikaan.
50km tuli ajettua ja kun kotia pääsin, joko moottori tai vaihteisto meni jumiin, starttipoljin kokonaan jumissa eikä takapyörä liiku suuntaan tai toiseen.
Pitääpä repiä koko homma auki ja selvittää mikä meni vikaan.
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Uudet tulokkaat
Löytyipä se kilinä kin syy, tämä mikälie kiekko nyt onkaan, oletan että joku öljypumpun suutin jakorattaille oli löysällä ja pamahtanut pirstaleiksi, ei kone liiku sitten ei yhtään mihinkään, mutta jotenkin epäilisin että kiinni leikannut kun meni jumiin käyntiin polkiessa.
Nämä rattaat on kanssa sitten pirun tiukassa kiinni, ovatko kartiolla kampi/nokka-akselissa?
Nämä rattaat on kanssa sitten pirun tiukassa kiinni, ovatko kartiolla kampi/nokka-akselissa?
Re: Uudet tulokkaat
Tuo alemman kuvan kiekko on huohottimen ajoitus kuppi..ohjaa sen nokkarattaassa olevan tapin välityksellä kampikammion paineita . Nokka -akselin pyörä lähtee ulos nokkineen..(sen rattaan voi sitten prässätä irti jos haluu)rattaan alla olevat 2 ruuvia irti ja venttiilin nostimet niin ulos kun saa..vaatii melkein ehkä sylinterien irroituksen (k:ssa) , ja sitten se laturin takana oleva öljypympun iso tulppa pois ja sieltä naputellaan messinki/tuurnalla nokasta varovasti nokka ulos. Kampuran pyörä lähtee sitten ulosvetäjällä.. Mutta miksi nuo kaikki pitää purkaa...eiko siihen vaan lätkästä uusi/ehjä huohotuskuppi ja menos?Vai mitä muuta siellä on nyt rikki?
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Uudet tulokkaat
Siis tuo nukan rattaan alla oleva levy on haljennut, sen ruuvit olivat päässeet löysälle ja kaikki poikkki, ymmärtääkseni pitää joko nokka ratas tai koko nokka vetää ulos että sen saa vaihdettua sinne. Tuo huohotuskuppi taitaa olla ehjä.MATTI kirjoitti: 31.08.2024 19:10 Mutta miksi nuo kaikki pitää purkaa...eiko siihen vaan lätkästä uusi/ehjä huohotuskuppi ja menos?Vai mitä muuta siellä on nyt rikki?

Kanssa olisi kiva selvittää miksi kone on jumissa, siksi varmaan joputuu vetämään nokan ja kampuran ulos selvitelläkseen tuhoja.
Re: Uudet tulokkaat
(Tuo kuvan) levy on kampiakselin rattaan alla ja estää laakerin tulon ulos. mutta ensin nokka pois rattaineen..nostajat pitää saada ensin ulospäin hieman ,joutuu vetää pyttyjä ulos päin että saa nostajat tarpeeksi ulos. Se miksi se kone ei nyt pyöri on paha sanoo..onko kytkimen ruuvi auennut ja jumii laatikkoon (yleisin syy)vai mikä. No sen kyllä tuntee kun hieman raottaa laatikkoa irti koneesta ja jos sitten kone pyörii,,niin vika on siellä.
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Uudet tulokkaat
Ai jaa kato jotenkin oletin että tuo pienempi ratas olisi ollut nokan ratas, vaan olisihan se pitänyt tajuta jo siinä vaiheessa että nokka on ylempänä kun niin on venatkin, vaan enpä jotenkin hahmottanut sitä ensiksi.MATTI kirjoitti: 31.08.2024 21:26 (Tuo kuvan) levy on kampiakselin rattaan alla ja estää laakerin tulon ulos.
Aski on jo irti lattialla ja se pyörii ihan hyvin, otin koneenkin ulos ja ulosvetäjää huomenna hakemaan kun vanha hukkunut johonkin että saan purettua tätä konetta sen verran että löydän jumin syyn. Toivottavasti ei ole täystuho edessä.
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Uudet tulokkaat
Juu tulihan se sieltä ulos, kampuran etulaakerin pesä kierähtänyt palasiksi, rattaan alla oleva öljylevy periaatteessa on ehjä, mutta se pilli mikä tulee rattaan päälle oli ottanut osumaa eikä enään pysy paikoillaan.
Saakos näitä laakeripesiä suomesta, vai meneekö ulkomaan tilaukseksi?
Saakos näitä laakeripesiä suomesta, vai meneekö ulkomaan tilaukseksi?
Re: Uudet tulokkaat
Kyllä niitä löytyy kotimaasta..voi itsekkin vilkasta varastosta..aika harvoin niitä kumminkaan menee..se putki kyllä usen löystyy , ja sen voi hopeella vaikka juottaa uudelleen kiinni. tuolta kotimaiselta osakauppiaalta löytyy tietysti tuokin..https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/24720519, mutta sin' et taida selvitä pelkällä kannella vaan tarviit koko maljan..mä katson laarista.
Re: Uudet tulokkaat
Löytyy tuollaiset yksi murtumaton laakerimalja ja useampi ehjä pintapelti. malja +pintapelti yht 40 eur+posti 6 eur.
-
Iris Heart
- 100

- Viestit: 151
- Liittynyt: 07.08.2023 12:25
Re: Uudet tulokkaat
Juu kiinnostunut, olen yhteyksissä kun on aika (tilipäivä).MATTI kirjoitti: 01.09.2024 18:10 Löytyy tuollaiset yksi murtumaton laakerimalja ja useampi ehjä pintapelti. malja +pintapelti yht 40 eur+posti 6 eur. DSCN5705.JPG
Mitenkäs tuossa Koossa sitten kasaaminen, viivamerkit on sekä nokka että kampirattaassa, oletan että viivat vastakkain olisi oikea ajoitus, vai onko BMW tyhlisesti molemmat viivat klo 12 asentoon?






